Moedermaffia verhalen

05-11-2019 15:57 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een topic geopend waar veel verhalen loskwamen over de zogeheten moedermaffia. Ik vroeg mij af of meer mensen hun verhalen wilde delen. Ik vond het namelijk erg geruststellend dat er meerdere ouders hier zijn die daar een probleem mee hebben.

TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.

Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.

En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.

Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
nessemeisje schreef:
06-11-2019 14:42
Ik ook niet.
Net zo min als dat ik geloof dat er drie kwartier voor tijd al ouders op het scholplein staan om te kletsen.
Dat mag natuurlijk. Toch moest ik vreselijk lachen toen zelfs de man van de gemeente hier zijn verbazing over uitte. Hij had verschillende ochtenden en middagen bij school gestaan om de verkeerssituatie te bekijken en vroeg zich vertwijfeld af wat sommige ouders daar zo vroeg/laat al/nog deden. :huh: :biggrin:
Ik bleef vorig schooljaar ook regelmatig lang plakken hoor, even bijkletsen met de toekomstige schoonmoeder van mijn zoon. :rofl: Hij is al ruim anderhalf jaar overtuigd dat ie gaat trouwen met zijn vriendinnetje
Madameei,
Dat van die Donald Ducks vind ik echt niet normaal. Heeft ze het niet met andere woorden gezegd? Zoiets van " we willen graag echte boeken in de bieb, tijdschriften lezen anders en leren ze minder van".
Vind het anders nogal erg raar om te zeggen dat je zoon dom is.

Dat van de schoolreisjes. Ik ben dus zo'n moeder die heel veel helpt, naast mijn eigen werk. Al 8 jaar sta ik de kerstballen op te hangen, de klassen schoon te maken, aan het surveilleren voor een verkeersexamen etc. Ik vind het daarom altijd best tof dat ze mij ala een vd eerste meevragen naar een echt leuk uitje!
mindervanmij schreef:
06-11-2019 17:31
Ik bleef vorig schooljaar ook regelmatig lang plakken hoor, even bijkletsen met de toekomstige schoonmoeder van mijn zoon. :rofl: Hij is al ruim anderhalf jaar overtuigd dat ie gaat trouwen met zijn vriendinnetje
:rofl:
Ik sta geen 3 kwartier van te voren op school, liefste 1 minuut voordat de bel gaat.
Maar ik kan wel nog een poos staan kletsen met een vriendin die ook haar kinderen weg gebracht heeft.
Tja als je gezellig staat te kletsen is er zo een half uur of meer om.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Haha jemig wat een doos met haar domheid over donald. Mijn oudste van net 9 jaar zat eind groep 5 als op eind gr 7 met lezen en die leest elke dag meerdere donald ducks hahaha.

Ik help ook mee op school met lopen naar de gym, straks versieringen weer ophangen, knutselen (kerststukje). Maar ik ben geen stoeptegel laat zeker niet over me heen lopen. Mensen met vervelende opmerkingen kunnen die zeker terug verwachten. Mij persoonlijk boeit het ook niet zo wat ze van mijn werkwijze met knutselen vinden ik ben er voor de kids niet voor hen.
Het-groepje schreef:
05-11-2019 19:44
Ik doe vaak losse klusjes, dan help je toch en heb je verder nergens last van.
Hier sta je dan toch bekend als hulpouder en mag je ook mee met uitjes met voorrang.
Ik ga weleens voor entertainment voor een groepsdingetje, dan is het heerlijk om een beetje willoos je te laten leiden door de mensen die weten hoe het hoort en de onderlinge dingetjes een beetje te observeren.
Ja dit. Ik doe ook heel af en toe losse klusjes, zoals een keer kleien met een klasje, een keer snacks brengen, of een keer voorlezen, maar niks wat elke dag/week/maand terugkomt. Zo wil ik me niet vastleggen, en dat soort dingen laat ik sowieso liever over aan de moedermaffia die daar vast beter in zijn en daar graag de eer voor opstrijkt. Af en toe mijn gezicht laten zien vind ik meer dan voldoende. Plus, mijn kinderen zien mij al genoeg. Die hoeven mij niet ook nog op school te zien. Ze zien me al aankomen... heb je haar ook weer! ;-D
Nou de domheid van Donald Duck lezers weer ter sprake komt, dit is een leuk bericht:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9a0bb1d/

Donald Duck is het meest gelezen blad onder studenten!
beetjegek schreef:
05-11-2019 16:12
Afgelopen vrijdag was er filmavond op school. Alleen de kinderen mochten naar binnen, en ik, want ik moet met dit soort dingen in de buurt van zoon zijn omdat hij Diabetes heeft en er gegeten zou worden. Liep er eerst z’on trutje achter me aan, dat ik niet naar binnen mocht, dus ik zeggen ja ik mag mee want bla bla bla, uiteindelijk liet ze me gaan. Zit ik later in mijn eentje in de aula, komt er weer z’on hulpmoedertje me vertellen dat ik niet binnen mag zijn. Ik weet het verhaal uitgelegd, zegt ze ja maar toch moet je buiten wachten net als de andere ouders. Nou toen had ik het alweer helemaal gehad met die hulpjes en heb haar toegebekt of ze wel wist wat het inhield, Diabetes.. zegt ze ja, nou gezien haar omvang zal dat wel om type 2 gaan en dat is heel anders dan type 1. Heel vervelend vond ik dat.
Ik denk dat ik had gevraagd of zij dan een ambulance belt als hij straks ligt te stuiptrekken op de grond omdat ie een hypo heeft.
Stomme k*t.
( Hier ook een zoon met Diabetes type 1)
Susan schreef:
06-11-2019 12:15
Je bedoelt neem ik aan speciaal onderwijs? Bijzonder onderwijs is iets heel anders.
Overigens vind ik het wel erg rancuneus en raar om je over zoiets zo te verkneukelen.
Ik bedoel wel degelijk bijzonder onderwijs en ons zoontje gaat zelf naar bijzonder onderwijs dus ik vind dat zeker niet te min. Het gaat me erover dat zij en haar man zulke ouders zijn met supermakkelijke kinderen die dan een ander met een moeilijker kind de les gaan zitten spellen dat het aan hun opvoeding ligt. En vervolgens een paar jaar later in hetzelfde schuitje zitten. Voor het kind zelf vind ik het jammer maar als zulke mensen van hetzelfde laken een pak krijgen, dan verkneukel ik me daarin ja.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
aquake82 schreef:
06-11-2019 23:36
Ik bedoel wel degelijk bijzonder onderwijs en ons zoontje gaat zelf naar bijzonder onderwijs dus ik vind dat zeker niet te min. Het gaat me erover dat zij en haar man zulke ouders zijn met supermakkelijke kinderen die dan een ander met een moeilijker kind de les gaan zitten spellen dat het aan hun opvoeding ligt. En vervolgens een paar jaar later in hetzelfde schuitje zitten. Voor het kind zelf vind ik het jammer maar als zulke mensen van hetzelfde laken een pak krijgen, dan verkneukel ik me daarin ja.
Bijzonder onderwijs is bijvoorbeeld katholiek, of vrije school, etc.
Speciaal onderwijs dus. :facepalm:
Je weet dus niet wat bijzonder onderwijs is, anders had je het niet over verkneukelen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
06-11-2019 23:47
Je weet dus niet wat bijzonder onderwijs is, anders had je het niet over verkneukelen.
Ons zoontje zit zelf op speciaal onderwijs. 😉
aquake82 schreef:
07-11-2019 00:00
Ons zoontje zit zelf op speciaal onderwijs. 😉
Ja snap ik. Geen bijzonder onderwijs dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Leuk topic! En wat ben ik na zo'n topic toch weer blij met school van kind, en de bijbehorende ouders.

Hier heeft elke klas een appgroep. En daarin is eens in de week/2 weken een berichtje wat vanuit de juf (die niet in de groep zit) aan klasse-ouder wordt doorgegeven. Over kastanjes meenemen. Of dat mensen zich kunnen opgeven voor luizenpluizen. En dan reageert daar dus helemaal niemand op, omdat dat ook niet hoeft (en alleen maar irritaties opwekt). Na zo'n berichtje neem je dus kastanjes mee (of je vergeet het) en je schrijft je al dan niet in op de luizenlijst. Ik zou het bizar vinden als mensen die groep gebruiken om door te geven dat ze later zijn?

Zowel vaders als moeders zijn hier bij alle activiteiten vertegenwoordigd. Niet dat stereotype.
Van een wel/niet meemogen op schoolreis vanwege te weinig/genoeg doen daarnaast heb ik niks gemerkt. Ik heb me opgegeven en ging mee, maar deed dat omdat er mensen nodig waren, niet omdat ik dat zelf zo leuk vind, haha!
Ik kies ervoor om zelf biebmoeder te zijn, dwz met een kleine groep ouders zorgen we dat elke dag de schoolbieb even open is zodat kinderen een leesboek kunnen halen dat ze in de klas op gezette tijden zelf kunnen lezen. Dat kost me eens per week een half uur, en het is nog gezellig ook.
Daarnaast ben ik leesmoeder in de groep van kind, dus lees ik wekelijks met een groepje. Duurt een kwartiertje.
En omdat ik elke week op school een uurtje bezig ben, meld ik me niet aan voor sportdagen, decoratie-toestanden, luizengedoe, schoonmaakochtenden en andere dingen die me verschrikkelijk lijken. Dat vinden anderen weer fijn om te doen.

Ik vind het wel heel belangrijk om actief te zijn op school, zodat ik weet hoe de school in elkaar steekt. Dat is toch waar mijn kind een groot deel van zijn leven doorbrengt, en het zou voor mij niet fijn voelen als ik daar alleen 's ochtends en een paar middagen ben voor brengen en halen. Ik ken graag meer mensen (leraren, kinderen, ouders) dan alleen die in de groep van kind.
Hier een appgroep waarin hulp wordt gevraagd, iedere week wel iets. Met mijn werk kan ik niet heel makkelijk vrij nemen of even tussendoor komen, bovendien kan het zomaar zijn dat ik toch alsnog moet werken.
Soms kan ik wel maar dan is het niet meer nodig. Ik kijk niet steeds in die appgroep als ik aan het werk ben, dus dan hebben de usual suspects zich al aangemeld. Als ik dan meld dat ik ook kan, is het niet meer nodig. Het is fijn hoor, dat er altijd een groepje is dat kan en wil, minder fijn dat ze op anderen afgeven die niet altijd kunnen. Heb ook wel eens gezegd, misschien moet je dan niet meteen in de appgroep zetten dat je kunt maar even afwachten? Niet iedereen leest dat meteen? Niet terecht om dan verongelijkt “wij moeten het altijd doen” te zeggen als anderen nauwelijks de kans krijgen en te horen krijgen dat het niet meer nodig is.
Misschien is het opgebouwde frustratie over de jaren heen, maar waarom moet je zo fel op elke kleine opmerking reageren ?

Als afgesproken is dat de pinguins bij de pinguins blijven en de cowboys bij de cowboys, dan is zo'n opmerking toch eerder een onschuldige reminder van "hey dat zouden we niet doen, want apart vinden we mooier" ? Dat is toch geen persoonlijke aanval op dat moment ?
Dan kan je toch gewoon kort uitleggen dat je kind zich even niet lekker voelt. Ik neem aan dat zo'n moeder dan niet blijft doorzeiken dat het toch van de wagen af moet.

Ik vind veel van wat ik hier lees of doorschieten naar de ene of de andere kant - of zwijgen en verontwaardigd doen of meteen agressief uit de hoek komen. Je kan toch gewoon op een neutrale toon iets bespreken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
beetjegek schreef:
05-11-2019 16:22
Ik ben elk eet moment op school, niet alleen voor mijn zoon, maar ik help ook de andere kinderen. Ik ben echt zo vaak op school dat ik al die lees uurtjes enzo graag oversla.
(Off-topic) Echt? Ik schrik hier wel van. Mijn zoon heeft dezelfde ziekte, en ik ging nooit. Ook niet toen hij kleuter was. In de eerste drie weken leidden wij de nieuwe leerkracht op. Vanaf groep 3 plakte ik een geeltje op z'n trommel met de eenheden die hij in z'n pomp moest voeren en kon hij het zelf (nu zouden dat koolhydraten zijn).

Krijg je helemaal geen hulp van school?

Sorry, heel erg off-topic.
Mth85 schreef:
06-11-2019 21:34
Ik denk dat ik had gevraagd of zij dan een ambulance belt als hij straks ligt te stuiptrekken op de grond omdat ie een hypo heeft.
Stomme k*t.
( Hier ook een zoon met Diabetes type 1)
Dat bedoel ik
Groenkroontje schreef:
08-11-2019 03:08
(Off-topic) Echt? Ik schrik hier wel van. Mijn zoon heeft dezelfde ziekte, en ik ging nooit. Ook niet toen hij kleuter was. In de eerste drie weken leidden wij de nieuwe leerkracht op. Vanaf groep 3 plakte ik een geeltje op z'n trommel met de eenheden die hij in z'n pomp moest voeren en kon hij het zelf (nu zouden dat koolhydraten zijn).

Krijg je helemaal geen hulp van school?

Sorry, heel erg off-topic.
Mijn zoontje heeft geen pomp, en pas sinds deze week mag de juf insuline toedienen, dat was een heel gesteggel met verantwoordelijkheid niet willen ed. Voor de lunch komt er een verpleegkundige op school, maar verder ben ik er zelf altijd bij. De hele dag heb ik app contact met de juf omdat ze nog wat onzeker is wanneer zijn waardes te laag zijn, maar gelukkig pakt ze het goed op en kunnen we dat afbouwen. Dingen zoals kerstdiner, paasontbijt, en uitjes ed zorg ik ivm koolhydraten uitrekenen zelf voor hem, zo ook op de filmavond.
DeKenau schreef:
05-11-2019 16:51
Ik zal wel weer op een andere planeet vertoeven maar ik vind eigenlijk tot nu toe vrijwel alle ouders die via school spreek of zie leuk.
Gewoon leuke, betrokken mensen.
Nu zit mijn dochter op een vrije school, zou dat andere mensen aantrekken ofzo?
Hier geen schoolplein kliekjes of geroddel. Heel veel betrokken vaders ook, misschien geeft dat ook een andere dynamiek.

Herken helemaal niets van die moedermaffia verhalen, dat ken ik alleen van het internet.
Ben jarenlang leerkracht geweest op een Vrije school. Daar was wel degelijk een moedermaffia ;-)
Natte tosti..
darksideofthemoon- schreef:
05-11-2019 16:33
Verder ben ik sowieso het type van overal tegenin gaan. Ik ben totaal geen standaard ouder. Hell, ik ben niet eens een standaard mens.
Als iemand mij die onzin over stripverhalen had verteld had ik serieus gevraagd wat haar bron was. Ik was denk ik nog de discussie aangegaan ook.
Nu ga ik mijn energie echt niet in elke debiele zwaankleefaan ouder stoppen, maar er zijn grenzen. In mijn werk kom ik zo veel excessen tegen dat ik al bijna immuun ben. Maar zelfs ik ben af en toe nog flabbergasted.
Je lijkt me echt een heerlijk mens.
-Red- schreef:
07-11-2019 08:29
Hier een appgroep waarin hulp wordt gevraagd, iedere week wel iets. Met mijn werk kan ik niet heel makkelijk vrij nemen of even tussendoor komen, bovendien kan het zomaar zijn dat ik toch alsnog moet werken.
Soms kan ik wel maar dan is het niet meer nodig. Ik kijk niet steeds in die appgroep als ik aan het werk ben, dus dan hebben de usual suspects zich al aangemeld. Als ik dan meld dat ik ook kan, is het niet meer nodig. Het is fijn hoor, dat er altijd een groepje is dat kan en wil, minder fijn dat ze op anderen afgeven die niet altijd kunnen. Heb ook wel eens gezegd, misschien moet je dan niet meteen in de appgroep zetten dat je kunt maar even afwachten? Niet iedereen leest dat meteen? Niet terecht om dan verongelijkt “wij moeten het altijd doen” te zeggen als anderen nauwelijks de kans krijgen en te horen krijgen dat het niet meer nodig is.

Inderdaad, ik denk altijd maar zo dat iedereen ergens wel iets zal doen. En als we dan allemaal iets doen dat ons leuk of juist nuttig lijkt dan is het prima.

De samenleving is meer dan school alleen. De één helpt op school, de ander bij sport, de derde wandelt met bejaarden, de vierde doet iets voor een (plaatselijke) politieke partij. En zo zijn we een samenleving.

Ook in het klein, ik haal de kliko van de buurvrouw binnen, de buurvrouw drinkt thee met de andere eenzame/zeurende buurvrouw. De eenzame buurvrouw wiet de randjes van het plantsoen en zo is iedereen bezig met iets voor een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven