Moedermaffia verhalen

05-11-2019 15:57 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een topic geopend waar veel verhalen loskwamen over de zogeheten moedermaffia. Ik vroeg mij af of meer mensen hun verhalen wilde delen. Ik vond het namelijk erg geruststellend dat er meerdere ouders hier zijn die daar een probleem mee hebben.

TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.

Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.

En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.

Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
Biebeltje schreef:
05-11-2019 20:51
Oh ja, die appgroep...
De eerste 3,5 jaar had de klas van zoon dat niet. Toen stapte hij over naar een andere klas, inclusief appgroep.
Gaat tot op heden best goed. Meeste berichtjes zijn 'kan iemand doorgeven dat ik iets later ben'. Maar ook tips voor activiteiten voor de kinderen. Verzoekjes van de juf (meestal last minute). Heel praktisch vooral.
Verzoeken/plannen van gesprekken/foto's van uitjes en themadingen ect van de leerkracht/school/bestuur gaat hier via een gesloten site.
Zelfs verzuim kan je daar melden via een knop en overblijf zit er aan vast.

Ik ben heel blij dat de apgroepjes geen info of vragen van school zelf bevat. Maar dan nog zou ik er niet in willen. Dan maar geen verzoekejes van de leerkracht zien.
Quincy2 schreef:
05-11-2019 19:32
Ik heb nooit de behoefte om ergens tussen te komen, dat scheelt 😃 ik zit zelf niet op school, dus ik hoef niks met ze. Als ze aardig zijn, mooi meegenomen.

Mijn plekje zoek ik alleen letterlijk, meestal bij mijn fiets, in/uit de zon afhankelijk van de temperatuur. Meestal buiten het hek dus. Staan nog meer loners, allemaal hun eigen plekje.
Dito!

Soms word ik wel overvallen door schuldgevoel. Dan help ik aan het einde van het jaar de juf met het poetsen van de klas om het geweten wat te sussen. ( Ik houd gewoon echt niet van groepjes )

De app-groep ben ik uitgestapt nadat het door een paar moeders gebruikt werd als verbale boksring.
@hetgroepje

Enige malle momenten:
- een toneelstuk met overdreven mooi decor en starring een groepje ouders, die sentimenteel werden van hun eigen spel terwijl er geen kind meer keek.

:HA:
Oh gruwel.

School in Amsterdam Zuid misschien?
Sudrì schreef:
05-11-2019 15:59
Trouwens, vaak heeft de school het beleid dat de ouders die veel helpen eerste keus zijn voor een schoolreisje.
Is hier op school ook zo, maar ik vind het juist de activiteit die ik het minst graag op me neem. Juist omdat ik ook al zo veel op school ben/kan doen en ik anderen (die willen) ook een kans wil geven. Uit beleefdheid schrijf ik soms mijn naam op als “reserve” maar eigenlijk zijn er altijd wel genoeg ouders die wel willen. Zo af en toe kan ik best een groepje kinderen begeleiden maar bij voorkeur zitten ze dan aan tafel met een gerichte opdracht in plaats van met veel te veel snoep rondstuiterend en een bloedneus door een speeltuin. Mij niet zo gezien...
In onze gemeente heb je enorm kliekjes waar je dus echt niet in raakt. Op school heb je dat ook, echt nog dat "populaire meiden" gedoe. Geeft wel een voldaan gevoel als de opper populaire meid met dito hautain karakter later zelf een kind heeft dat naar bijzonder onderwijs moet. Staat ze dan met haar "dat ligt aan de opvoeding" sneer. Kan ze ineens wel vriendelijk zijn. Voor het kind zelf vind ik het uiteraard niet leuk, maar die moeder mocht wat mij betreft wel eens op haar neus gaan, met haar "miss perfect" gedoe.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Op de eerste school hadden we een soort Nancy (wel met de kinderen nog op school). Zij was altijd op school zat in diverse commissies en was altijd klassemoeder. Alles moest volgens haar regels en manieren. Dat heeft er toe geleid dat ik pas een activiteit deed als zij er niet bij was. Schoolreis en kamp stond ik vrijwillig af aan andere ouders. Bij het volgende kind op school had ik er gelukkig weinig last van. Andere groep ouders.

Nu zitten we op een andere school waar alle ouders worden verwacht een handje uit te steken. Je schrijft je aan het begin van het jaar in voor een activiteit en daar blijft het bij. Voor de rest hebben we een actieve oc.
Tęssa44- schreef:
05-11-2019 18:48
Op de school van mijn zoon heb ik veel geholpen, knutselen, slingers ophangen, mee fietsen, autorijden, geholpen met de musical, verkeersouder en oja, luizenmoeder 8 jaar lang, soms was ik de enige ouder voor heel de bovenbouw want de meeste ouders zeiden ieuw ik ga toch geen luizen pluizen gatverrrrr.

Ouders die de dienst uitmaakten heb ik geen last van gehad, wel kwamen vaak de zelfde ouders opdagen, de zelfde ouders die steeds kwamen helpen. Misschien werd ik wel als maffia gezien, geen idee. Ik heb wel eens commentaar gekregen dat er iets niet goed gegaan was, tja..... ook wel eens erg onbeschoft terwijl ik vrijwillig met de beste bedoelingen daar de leerkrachten stond te helpen. In de laatste jaren was er een groepsapp, mij viel op dat de ouders die het minste deden het hoogste van toren bliezen, vooral in die appgroep.

Wat ik leuk vond van het helpen is dat je de school van dichtbij ziet anders dan vanaf het schoolplein, ik vond het ook leuk om de kinderen te leren kennen. Als ik nu door de stad loop word ik nog regelmatig gedag gezegd door kinderen die ik van toen ken, ik vind het leuk en zie het als mijn kado van alle inzet die ik heb geleverd aan de basisschool. Evenals de leerkrachten met sommige (ook waarbij zoon nooit in de klas heeft gezeten) maak ik kletspraatjes op straat als we daar tijd voor hebben.

Ik word heel blij van kletspraatjes, deze maken mij gelukkig! Korte kletspraatjes of lange ik vind het het leuk om met mensen te kletsen. Ook vond ik dat zo leuk van het schoolplein. Ik mis het soms wel.

Het helpen op school heeft me ook gebracht dat mijn waardering voor de leerkrachten is gegroeid, ik mocht zo dichtbij een beroep komen waar ik zelf niet voor geleerd heb, ik vond dat bijzonder. Hierdoor zag met welke inzet ze daar stonden, en hierdoor had ik juist begrip voor de dingen die soms wat minder liepen.
Op het autorijden na exact mijn verhaal!
Op de eerste school veel geholpen en ik was altijd te vroeg op het plein en bleef ook langer zodat de kinderen konden spelen en ik nog meer kon kletsen. Super gezellig juist. Na verhuizing op de tweede school weer veel geholpen en ook de MR ingegaan. Weer veel gekletst, hele leuke mensen weer leren kennen.
Omdat de kleinste niet meekwam in de chaos naar een andere school met haar gegaan. Wel wat geholpen. Amper meer gekletst. Het is een kakschool met veel nanny’s en BSO kinderen. De paar ouders die er wel staan krijg ik geen contact mee. Ik mis het wel.
Gekkies heb je overal. Op alle 3 de scholen gezien. 4 als je de peuterschool meerekent. Maar een maffia nooit kunnen ontdekken. Leerkrachten van alle 4 de scholen hadden mij graag mee. Ik ben goed met kinderen en ze vinden mij wel gezellig. Ik mocht zelfs mee met het teamuitje toen ik in de MR zat. Dat was wel heel aardig.
Super leuke fase geweest die nu helaas bijna afgelopen is. Nu maar weer op werk storten dus. 12 jaar op zeer laag pitje gestaan. Suf werk gedaan wat makkelijk te combineren was met school zonder BSO. Ook wel weer leuk.
COtweepuntnul schreef:
05-11-2019 18:16
Pffft wat een gedoe. En ellende.

(Begint de naam van de school met een T trouwens? Kind had vrijdag ook filmavond en wij mochten ook niet naar binnen.)
Ja hij begint met een T!
Ik heb de indruk dat de vrouwen die praten over de moeder maffia vooral zelf moeilijke mensen zijn.

Logisch toch dat de moeders die de moeite hebben genomen om te helpen bij de "minder leuke klussen" voorrang krijgen bij de leuke klussen.

En als ze de "leuke" klussen niet leuk vinden geen probleem dan help je dan niet. Want voor die klussen zijn er genoeg gegadigden.

Zoiets als een te mooi decor dat bestaat gewoon niet.

Nu zou ik nooit een bakblik met pepernootwormpjes hebben weggegooid want de kinderen hebben er tenslotte hun best op gedaan.

Maar ik zou wel zoiets hebben van zucht de opdracht was pepernoten. Is het zo moeilijk om gewoon eens te doen wat van je verwacht wordt.

En wat betreft die filmavond. Het was niet de bedoeling dat ouders mee naar binnen gingen. Logisch toch dat je er dan door een hulpouder op gewezen wordt dat het niet de bedoeling is dat je meegaat. Dan vind ik de moeder die het raar vindt dat ze wordt aangesproken omdat ze zich niet aan de regels houdt eerder een overbrschermende curlingmoeder due zelf overal een probleem van maakt.
Maartje2016 schreef:
05-11-2019 18:23
Het was geen kind, maar TO.
Oooh :facepalm:.
sugarmiss schreef:
06-11-2019 09:50
Ik heb de indruk dat de vrouwen die praten over de moeder maffia vooral zelf moeilijke mensen zijn.

Logisch toch dat de moeders die de moeite hebben genomen om te helpen bij de "minder leuke klussen" voorrang krijgen bij de leuke klussen.

En als ze de "leuke" klussen niet leuk vinden geen probleem dan help je dan niet. Want voor die klussen zijn er genoeg gegadigden.

Nu zou ik nooit een bakblik met pepernootwormpjes hebben weggegooid want de kinderen hebben er tenslotte hun best op gedaan.

Maar ik zou wel zoiets hebben van zucht de opdracht was pepernoten. Is het zo moeilijk om gewoon eens te doen wat van je verwacht wordt.

En wat betreft die filmavond. Het was niet de bedoeling dat ouders mee naar binnen gingen. Logisch toch dat je er dan door een hulpouder op gewezen wordt dat het niet de bedoeling is dat je meegaat. Dan vind ik de moeder die het raar vindt dat ze wordt aangesproken omdat ze zich niet aan de regels houdt eerder een overbrschermende curlingmoeder due zelf overal een probleem van maakt.
Ik ben een overbeschermende curlingmoeder?? Heb je wel gelezen waarom ik daar was? [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-11-2019 15:25
Reden: Ongepast
0.40% gewijzigd
Naar mijn mening zijn het juist die moeders die eigenlijk stiekem ook een grotere vinger in de pap willen juist zo tégen de zogenoemde moedermaffia.
Mij maakt het niet uit dat een clubje veel doet en dus ook meer bepaalt; ik kom gewoon in/out een klus doen en ben daarna weer pleite.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
beetjegek schreef:
06-11-2019 10:39
Ik ben een overbeschermende curlingmoeder?? Heb je wel gelezen waarom ik daar was? [...]
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-11-2019 15:25
54.38% gewijzigd
sugarmiss schreef:
06-11-2019 12:06
[...]
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-11-2019 15:26
76.96% gewijzigd
Geen appgroepen met ouders hier. Of ze zijn er wel, maar ze hebben mij niet toegevoegd. Vind ik helemaal niet erg.
Als ik kan helpen, help ik en anders helpen andere mensen. Dat vind ik soms heel erg leuk om te doen en soms niet. Sommige andere ouders vind ik heel leuk, sommige ook helemaal niet. Ik neem ze niet mee naar huis, dus ik maak me er niet te druk om.

Natuurlijk hoor/zie ik wel eens dingen die me storen. Maar ja, die zie ik ook bij Lidl, in het bos of op de rondweg.

Wat me wel eens gestoord heeft, is wanneer ouders roddelen of negatieve dingen zeggen over andermans kinderen, vooral over uiterlijk, rijkdom of andere oppervlakkige zaken. Dat vind ik kwalijk en heel naar: een kind kan het niet helpen dat het in een bepaald nest opgroeit en wanneer je als volwassen vrouw je eigenwaarde moet opvijzelen door te lachen om een kind met een jas van Zeeman, dan ben je een naar wezen. Goed, ik zeg daar ook altijd iets van.
(en het is ook een beetje omdat mensen weleens iets sufs gezegd hebben over mijn uniek geklede jongste kind. Ik vind het ook wel eens erg apart, maar ze is frisgewassen, met gekamd haar en gepoetste tanden, dus waarom kan jou het iets schelen dat ze streepjes met ruitjes met bloemetjes met sterren combineert en ook nog nepspinnen in haar haar heeft en zelfgemaakte slobkousen?)
aquake82 schreef:
05-11-2019 23:08
In onze gemeente heb je enorm kliekjes waar je dus echt niet in raakt. Op school heb je dat ook, echt nog dat "populaire meiden" gedoe. Geeft wel een voldaan gevoel als de opper populaire meid met dito hautain karakter later zelf een kind heeft dat naar bijzonder onderwijs moet. Staat ze dan met haar "dat ligt aan de opvoeding" sneer. Kan ze ineens wel vriendelijk zijn. Voor het kind zelf vind ik het uiteraard niet leuk, maar die moeder mocht wat mij betreft wel eens op haar neus gaan, met haar "miss perfect" gedoe.
Je bedoelt neem ik aan speciaal onderwijs? Bijzonder onderwijs is iets heel anders.
Overigens vind ik het wel erg rancuneus en raar om je over zoiets zo te verkneukelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
beetjegek schreef:
06-11-2019 12:11
Dat denk ik dus wel dat ze daar bij zullen zijn. Nog een keer stomme k..
Je zal zelf wel totaal geen idee hebben wat het inhoud dus hou lekker je mond wil je!?
Laat haar maar kletsen. Je hebt groot gelijk.
Susan schreef:
06-11-2019 12:24
Laat haar maar kletsen. Je hebt groot gelijk.
Dankje, heel boos en verdrietig word ik hiervan, mijn hele leven staat in het teken van mijn zoon. 24/7 ben ik met hem bezig, de hele dag app contact met de juf, overal mee naartoe, hem nergens kunnen laten spelen, zijn verdriet zien als hij weer eens iets niet mag omdat zijn suiker te hoog is. Angst dat hij in coma raakt tijdens een hypo. Mijn emoties schieten de lucht in als iemand het zo bagatelliseert. Sorry voor off topic. Het zit me nogal hoog.
beetjegek schreef:
06-11-2019 12:30
Dankje, heel boos en verdrietig word ik hiervan, mijn hele leven staat in het teken van mijn zoon. 24/7 ben ik met hem bezig, de hele dag app contact met de juf, overal mee naartoe, hem nergens kunnen laten spelen, zijn verdriet zien als hij weer eens iets niet mag omdat zijn suiker te hoog is. Angst dat hij in coma raakt tijdens een hypo. Mijn emoties schieten de lucht in als iemand het zo bagatelliseert. Sorry voor off topic. Het zit me nogal hoog.
Herkenbaar hoor. Ik heb geen zoon met diabetes maar wel eentje met autisme en buitenstaanders begrijpen soms gewoon niets van de zorgen die je soms hebt en hoeveel meer je er bovenop moet zitten dan andere ouders. Ik kan me voorstellen dat deze discussie je echt kwaad maakt.
Susan schreef:
06-11-2019 12:34
Herkenbaar hoor. Ik heb geen zoon met diabetes maar wel eentje met autisme en buitenstaanders begrijpen soms gewoon niets van de zorgen die je soms hebt en hoeveel meer je er bovenop moet zitten dan andere ouders. Ik kan me voorstellen dat deze discussie je echt kwaad maakt.
Idd die zorgen altijd, vreselijk. Ik ben alles behalve overbezorgd, maar even niet opletten kan hele nare gevolgen hebben. Sterkte met je zoon ook, autisme is ook een heel lastig iets.
Susan schreef:
06-11-2019 12:15
Je bedoelt neem ik aan speciaal onderwijs? Bijzonder onderwijs is iets heel anders.
Overigens vind ik het wel erg rancuneus en raar om je over zoiets zo te verkneukelen.
Nou inderdaad. Bizar.
Zoontje gaat nog lang niet naar school, maar ik had laatst bij een baby massage cursus een moeder die dacht dat zijn achterstand misschien kwam door het feit dat hij flesvoeding krijgt en dat ook aan mij wilde zeggen. Mijn reactie was echt "waaaat, hahaha" maar tot mijn verbazing was een andere moeder die erbij stond aan het knikken, oja, dat kan natuurlijk, want kinderen die borstvoeding krijgen hebben een hoger IQ etc. Wist niet wat ik meemaakte. Ik kan me voorstellen dat als je onzeker bent (en welke ouder is dat niet af en toe), dit er echt in kan hakken. (Voor de duidelijkheid, zoontje heeft een aangeboren afwijking).

Over het algemeen zijn de ouders die ik ontmoet vrij relaxed. Ik geef les in het VO, en daar zijn de meeste ouders ook prima toffe mensen, maar er zitten wel een paar portretten tussen. :-|
sugarmiss schreef:
06-11-2019 09:50

Waarom lees jij altijd zo slecht?
Het was afgesproken vanwege diabetes dat ze daar was.
sugarmiss schreef:
06-11-2019 12:06
Jouw kind is niet het enige kind met diabetes in Nederland en zeker weten dat andere moeders van kinderen met diabetes niet elk eet moment op school staan. Dus je kan gaan schelden tegen mij maar dat maakt jou nog niet minder een te overbezorgde moeder die niets te zoeken had bij een filmavond van school.

Wel een asociale moeder.

Je doet je nick eer aan zullen we maar zeggen.
Dit is niet echt hoop ik wat je nu zegt. En zo ja je hebt er totaal geen verstand van wat diabetes is en hoe gevaarlijk dat is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven