Moedermaffia verhalen

05-11-2019 15:57 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een topic geopend waar veel verhalen loskwamen over de zogeheten moedermaffia. Ik vroeg mij af of meer mensen hun verhalen wilde delen. Ik vond het namelijk erg geruststellend dat er meerdere ouders hier zijn die daar een probleem mee hebben.

TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.

Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.

En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.

Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
Sudrì schreef:
05-11-2019 18:09
Als ze de regels ook daadwerkelijk niet kent is het sowieso gewoon raar om je als scheidsrechter op te geven.
Die regels kan je toch gewoon leren?
Juist leuk dat een kind dat wil.
Solomio schreef:
05-11-2019 16:40
Zou leuker (en vooral geloofwaardiger) zijn als iedereen haar eigen moedermaffia-acties zou omschrijven.
Dat gemiep over 'de anderen', terwijl iedereen dergelijke dingen doet.
Zelfs ik.
Toen mijn kinderen baby waren was ik wel erg denk ik. Nogal overtuigd dat iedereen het volgens mijn denkbeelden moest doen.

Nu vind ik niet zo veel.
En man doet al het helpen op school.
watdachtjehiervan schreef:
05-11-2019 18:18
Het gaat ver TO, de zichzelf als scheidsrechter heeft opgegeven.
watdachtjehiervan schreef:
05-11-2019 18:18
Het was geen kind, maar TO.
Dit topic doet me denken aan de boeken van Gill Sims:
Waarom moeder drinkt
Waarom moeder vloekt
Ik vind het ook raar als mensen je naam uitgummen. Dan overleg je toch even?! (Over het scheidsen, uitgummen is hoe dan ook asociaal)
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 18:28
26.67% gewijzigd
Sudrì schreef:
05-11-2019 18:23
Het gaat ver TO, de zichzelf als scheidsrechter heeft opgegeven.

Die kan de regels niet leren? En dan is het okee om haar zonder overleg van de lijst te halen, had ze maar niet zo raar moeten doen om zonder de regels te kennen te willen helpen? Dat vind ik eerlijk gezegd vrij maffiosi.
Pandax schreef:
05-11-2019 18:25
Die kan de regels niet leren? En dan is het okee om haar zonder overleg van de lijst te halen, had ze maar niet zo raar moeten doen om zonder de regels te kennen te willen helpen? Dat vind ik eerlijk gezegd vrij maffiosi.
Wat Pandax zegt!
Pandax schreef:
Grappig he, ik zeg helemaal niets over die lijstk.

Ik zeg dat het raar is om je op te geven als scheidsrechter als je de regels van de sport niet kent. En nee, regels van een sport leer je niet zomaar even.
COtweepuntnul schreef:
Ik vind het ook raar als mensen je naam uitgummen. Dan overleg je toch even?!
Ik ook, ik heb ook werkelijk nergens gezegd dat ik dat heel normaal vind.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 16:19
Bij ons hebben ze voorrang. :-D

Nou ik help op school maar bewust bij zaken die niets met direct contact met kinderen te maken hebben .
Ik vind mijn kinderen leuk. En andermans kinderen meestal ook wel, maar niet allemaal. En vaak maar voor een aantal uur. Ik ga die kinderen meppen op zo'n schoolreis, niet voor mij.

Ik sla altijd over en dan is er 1 moeder die mij wijst op mijn voorrang. Ik doe altijd alsof ze helemaal gek is. Echt niet dat ik dat vrijwillig ga doen. Dat hoofd dan. :lol: :lol: :lol:

Maar dat is er eentje. Ik draai me om en ik ben het kwijt. of ik moet vreselijk lachen.

Ik hielp destijds een dag per week de vakleerkracht handvaardigheid. Bewust gekozen om juist wel iets met kinderen te doen en niet met andere ouders. Omdat k dus elke week al vijf uur hielp voelde ik me niet geroepen om schoon te maken oid. Toen mocht ik dus mee op schoolreisje, behoorlijk wat moeders boos dat ik op de lijst stond want wat had ik nou gedaan dat schooljaar. Zelf toen ik het uitlegde werd het ontkend.

Voelde ik me ook weer stom dat ik de behoefte had gevoeld om het uit te leggen.
Wat doet de vadermaffia eigenlijk? Die zitten vooral in de MR heb ik de indruk.
Dat is ook raar Andersom, dat het ontkend werd.
Sudrì schreef:
05-11-2019 16:07
Precies.
En als ik zie hoe enorm er geleurd moet worden snap ik dat spugen op de moeders ‘die op school wonen’ ook nooit zo. Wees verdorie blij dat er nog mensen zijn die helpen.

Ik zou blijer zijn als het eens een keer professioneel geregeld zou worden met overheidsgeld. Je weet wel, waar je belasting voor betaalt enzo. :-?

Als al die hobbymoeders nou eens niet alle problemen zouden oplossen maar de politiek activeren in al die vrije tijd die ze hebben, dan zouden alle scholen, kinderen en ouders beter af zijn.

Tot die tijd is het toch echt de eigen keuze van die part time/werkloze moeders om hun tijd erin te steken, ik voel me daardoor niet verplicht om hetzelfde te doen of om heel dankbaar te zijn. Ik denk gewoon niet dat het de oplossing is voor wen structureel probleem.
Fitcross schreef:
05-11-2019 18:35
Ik zou blijer zijn als het eens een keer professioneel geregeld zou worden met overheidsgeld. Je weet wel, waar je belasting voor betaalt enzo. :-?

Als al die hobbymoeders nou eens niet alle problemen zouden oplossen maar de politiek activeren in al die vrije tijd die ze hebben, dan zouden alle scholen, kinderen en ouders beter af zijn.

Tot die tijd is het toch echt de eigen keuze van die part time/werkloze moeders om hun tijd erin te steken, ik voel me daardoor niet verplicht om hetzelfde te doen of om heel dankbaar te zijn. Ik denk gewoon niet dat het de oplossing is voor wen structureel probleem.
Er zijn al eeuwen hobbymoeders. Doe je kinderen op een priveschool als je andere moeders niet aan kan.
Fitcross schreef:
05-11-2019 18:35

Meeste vrijwilligerswerk, ook op scholen, wordt juist gedaan door (fulltime ) werkenden
Sudrì schreef:
05-11-2019 18:28
Grappig he, ik zeg helemaal niets over die lijstk.

Ik zeg dat het raar is om je op te geven als scheidsrechter als je de regels van de sport niet kent. En nee, regels van een sport leer je niet zomaar even.

Ik denk eigenlijk dat je de regels van een sport prima zomaar even leert :) Maar misschien is het handig als organisatoren de eisen die ze aan vrijwilligers stellen erbij zetten. Dat scheelt onverkwikkelijke situaties.
lilalinda schreef:
05-11-2019 18:37
Meeste vrijwilligerswerk, ook op scholen, wordt juist gedaan door (fulltime ) werkenden
Ja dat heb ik wel eens eerder gehoord. Niet door mij :mrgreen: maar ik werk slechts vier dagen misschien is dat het.

Ik snap echt niet waar ze die 10+ ouders vandaan halen om op dinsdag 10.00 uur te rijden naar de bieb...
COtweepuntnul schreef:
05-11-2019 18:30
Wat doet de vadermaffia eigenlijk? Die zitten vooral in de MR heb ik de indruk.
MR Inderdaad meer mannen bij ons. Maar wel wat mannen in de ouderraad, taxieen, schoolreisjes ook best veel vaders. Spellenmiddagen heel soms. Techniekvrijwilligers, klusjesavonden. Fietsen naar de schooltuinen.
Penningmeesters/kascommissies voor oudervereniging/overblijfstichting. (4 mannen en 2 vrouwen)

Ik zie ze bij ons best veel maar niet bij de knutseldingen nee. Maar daar kom ik ook niet meer voor hoor. Ga nog liever op de busbaan liggen. ;-) Dus misschien is dat ook al anders nu.

En op de MR en financieen na ook nog wel in de minderheid bij de andere dingen. Maar strek erg bij de laatste paar jaar.
Daarvoor was bijna alleen moeders inderdaad. Ook omdat de leerkrachten standaard het aan moeders vroegen. Die vaders werden gewoon overgeslagen bij de deur. Alleen aan moeders vragen of iemand kon rijden/lezen/knutselen ect.

Ik heb daar in een zo'n kerngroep wat van gezegd 3 jaar geleden. Nu gaat via de digitale duif en hangt er een lijst op de deur en leerkracht vraagt het ( tot irritatie van veel ouders) nu gewoon aan iedereen. :roll:
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 18:44
6.16% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
05-11-2019 18:41
Ja dat heb ik wel eens eerder gehoord. Niet door mij :mrgreen: maar ik werk slechts vier dagen misschien is dat het.

Ik snap echt niet waar ze die 10+ ouders vandaan halen om op dinsdag 10.00 uur te rijden naar de bieb...
Ik kon mijn werk vrij aardig om schoolzaken heen doen. Dus geknutseld, gelezen, een schoolreisje en paar jaar klassenmoeder. Zolang ik het maar zelf plannen kon

Onze school had een voorkeur voor werkende-ouders, die waren efficiënter en bleven niet hangen. Die kwamen voor de klus, niet voor de thee
Pandax schreef:
05-11-2019 18:38
Ik denk eigenlijk dat je de regels van een sport prima zomaar even leert :) Maar misschien is het handig als organisatoren de eisen die ze aan vrijwilligers stellen erbij zetten. Dat scheelt onverkwikkelijke situaties.
Dat zou een normaal denkend mens toch zelf moeten kunnen verzinnen lijkt me. En nee, spelinzicht en regels leer je niet eventjes.
lilalinda schreef:
05-11-2019 18:44
Ik kon mijn werk vrij aardig om schoolzaken heen doen. Dus geknutseld, gelezen, een schoolreisje en paar jaar klassenmoeder. Zolang ik het maar zelf plannen kon

Onze school had een voorkeur voor werkende-ouders, die waren efficiënter en bleven niet hangen. Die kwamen voor de klus, niet voor de thee
Ja dan kan t wel ja.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 18:46
10.01% gewijzigd
Sudrì schreef:
05-11-2019 18:45
Dat zou een normaal denkend mens toch zelf moeten kunnen verzinnen lijkt me. En nee, spelinzicht en regels leer je niet eventjes.
Mwah, voetbal voor zevenjarigen zal nogal meevallen.
Sudrì schreef:
05-11-2019 18:45

Ik denk dat dat precies is wat de moedermaffia kenmerkt: een definitie van wat normaal denkend is die anderen uitsluit die een andere mening hebben :)
COtweepuntnul schreef:
05-11-2019 18:30
Dat is ook raar Andersom, dat het ontkend werd.

Nou het werd meer gebagatelliseerd, dat elke week wel meeviel etc.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 18:52
0.77% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven