moederschap vs werken; onzekerheid, schuldgevoel of ... ?!?

12-09-2008 14:04 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds mijn oudste zoon (net 4) geboren is werk ik 28-32 uur per week en gaat hij 2 dagen per week naar de (schoon)ouders en is mijn man een dag thuis. Mijn jongste zoon (1,5 jaar) gaat sinds zijn geboorte in dat ritme mee. Is altijd goed gegaan totdat mijn schoonvaders gezondheid achteruit ging en mijn moeder aan heeft gegeven dat ze het oppassen wel erg veel vindt naast haar baan van 24 uur. We zijn op zoek gegaan naar een ander oppasalternatief en vonden deze, na veel wikken en wegen, in de professionele kinderopvang. Omdat twee dagen per week kinderopvang in onze woonplaats het minimum is gaan de (schoon)ouders om de week een dag oppassen, mijn man en ik één dag en dan twee dagen kinderopvang. Sinds vorige week gaat oudste op maandag naar school, overblijf en BSO en jongste naar de creche. En ze vinden het ver-schrik-ke-lijk! Ik weet het; ze zijn 'pas' twee keer geweest en moeten wennen maar mijn moederhart breekt.

De jongste breng ik huilend weg en halen we huilend weer op. Hij heeft gedurende de dag momenten dat hij niet huilt maar de leidsters geven toe dat het niet echt lekker gaat. Ze gooien het op de leeftijd.

De oudste is voor de zomervakantie wezen wennen op school en heeft ook een paar dagen gewoon meegdraaid na zijn vakantie omdat het zo goed ging. Echter na de vakantie gaat het een stuk minder en maakt hij zich vooral druk om de maandag (overblijf/BSO dag). Hij vraagt de hele week wanneer hij weer moet en gaat sinds deze week ook huilend naar school.

Ik vind het verschrikkelijk. Heb mijn onstlagbrief al 25 keer herschreven (ben nogal impulsief aangelegd ) en ben wanhopig op zoek naar een oplossing. Ondertussen voel ik me vooral schuldig dat ik er niet voor ze ben.

Vanaf 1 oktober gaan ze ook de dinsdag naar de opvang (ivm wachtlijst een maand later) en heb nu al buikpijn.

Nu dit speelt merk ik dat ik me opeens super schuldig voel over het feit dat ik 4 dagen werk, maar realiseer me tegelijkertijd dat 3 dagen werken het probleem niet op zou lossen (ivm min. twee dagen opvang in woonplaats).

Heb eigenlijk geen concrete vraag maar het lucht al op dat ik het op papier onder woorde heb kunnen brengen.
Wind, bij mij worden ze allebei opgevangen door dezelfde gastouder. Mini wordt gebracht (Mannie gaat mee), eet er een boterham met Mannie, om half 4 staat de gastouder er weer met Mannie om haar op te halen en zijn ze de hele middag bijelkaar (samen met de andere kindjes). In de vakantie gaan ze er gewoon allebei de hele dag heen. Ik weet niet of een gastouder überhaupt een optie voor je is maar misschien scheelt het voor de heren als ze samen zijn. Soort van gedeelde smart is halve smart Jouw kinderen zijn gewend aan een huiselijke omgeving en dat is bij een gastouder natuurlijk ook.

Mini is trouwens gestart op een kinderdagverblijf maar dat was geen succes. Na 3 maanden zijn we overgestapt op een gastouder en daar ging het vanaf dag 1 prima.

Maar goed, ik zou nog even deze constructie aanhouden, nu weer gaan wisselen brengt natuurlijk weer onrust mee.
Ach Wind toch. Ik ben het eens met de rest, eerst maar eens een tijdje aankijken. Tuurlijk is het hartverscheurend om je kinderen zo te zien, maar ze moeten eerst wennen na al die tijd natuurlijk. En het is best veel in één keer voor KW. Hij moet nog vriendjes krijgen op BSO wellicht?

Esmannie was bijna een jaar toen hij naar kdv ging, dráma! Echt een tijdje huilen bij afscheid nemen en in een hoekje zitten en zo. Hangen aan een vaste leidster. Ik was blij dat Esman hem bracht als ik eerlijk ben. Maar het is over gegaan. Na een tijdje was alleen het afscheid nemen nog verdrietig en speelde hij zodra Esman uit zicht was en nu is hij nog net niet boos als hij een dag niet mag .

Kort afscheid nemen heeft hier ook altijd geholpen. En bellen heb ik zelf nooit gedaan, veel te bang dat ik huilend kind op de achtergrond hoorde. Ging (en ga) er van uit dat ze bellen als het echt niet gaat met ze.
Gastouderopvang hebben we overwogen, en zelfs in contact geweest met één, maar uiteindelijk gekozen voor creche en TSO/BSO. Keuze is gemaakt omdat we hebben gezien hoe je op langere termijn opvangproblemen hebt als gastouder (in ons geval grootouder) uitvalt wegens ziekte. Daarnaast voelde creche en BSO professioneler aan.

Ik denk dat Bries het uiteindelijk wel naar zijn zin zal hebben. Het is een sociaal kind en heeft graag kinderen om zich heen. We hebben allebei opgezien tegen KDV (zelfde gebouw BSO) maar na rondleiding helemaal om. Het voelt goed... nu de kinderen nog.

Geduld....
ik heb de eerste 2 jaar na mijn bevalling thuis gezeten en dat vond ik heel dubbel, wel fijn en niet fijn. het was niet fijn omdat ik bi had en dus weinig keus en wel fijn omdat ik mijn kids zelf kon opvoeden.

nu zijn ze inmiddels 6 en werk ik sinds februari weer in de kinderopvang en heb ik daarvoor nog twee baantjes gehad om te reintegreren.

wij werke met standaard 3 leidsters op elke groep en ook wij komen dit regelmatig tegen. zo hebben wij een kindje dat huilend binnenkwam en dat de hele dag volhield. mama bleek zich niet helemaal lekker te voelen en na 2 weken hebben we met haar gepraat en was ze het kwijt. vanaf dat moment is het alleen maar beter gegaan en is het een heerlijk jochie geworden.

wat ik aan mezelf merk is dat ik een betere moeder ben nu ik weer werk en dat merk ik ook in het kdv. ik werk op de babygroep en s'ochtends komen de ouders binnen met een vrolijk kind dat zich bij ons volledig op zijn of haar gemak voelt en s'middags komen de mamas en/of papas weer om ze op te halen. de ouders zijn zo blij om hun kind te zien en vinden het ook fijn dat ze zien hoe blij hun kind bij ons is.

ik begrijp dus heel goed wat je voelt en ik denk dat het wellicht een periode is waar jullie wel uit kunnen komen. alleen vergt dat wel investering van jullie als ouders maar zeker ook van de leidsters op de groep. ik hoop voor jullie dat het snel beter gaat en ik kan alleen maar zeggen, ga af op je gevoel. je wilt het beste voor je kind en alleen jij kunt beslissen wat dat is.

veel succes ermee en als je tips nodig hebt, dan hoor ik het wel
Hermoine, wat fijn een reactie van een kdv leidster/moeder!

We hebben allebei een heel goed gevoel bij het kdv en we vinden de juffen (2 stuks op 11 kinderen) erg aardig en lief voor de kinderen. 1 juf heeft hij dadelijk allebei de dagen en de andere dus maar 1 dag per week. Ben allang blij dat daar continuiteit in zit.

Ik merk wel dat zij het ook lastig vinden om verslag te doen van de dag omdat het nou eenmaal niet positief is, maar zoals iemand anders al een keer tegen me zei; ze zijn tenminste eerlijk en dat is heel wat waard.
Mocht je ooit een derde krijgen, meteen naar de creche brengen, dan weet 'ie niet beter .

Nee, flauw, moeilijk, maar het komt vast goed. Denk dat ze het wel pittiger hebben omdat ze nooit naar de creche zijn geweest, KW althans. En Bries een beetje hetzelfde als destijds Kiloknaller die naar een nieuwe creche ging rond die leeftijd. Op de oude creche ging hij met veel plezier en bij de nieuwe schopte hij een flink drama. Nu merk ik bijvoorbeeld ook dat Kiloknaller, die maar twee dagen naar de creche ging (vanwege te weinig plek) best moe is na een week. Vijf dagen school, overblijven en twee keer NSO is bijna meer dan de werkweek die wij draaien. Denk wel dat je het moet proberen luchtig te blijven inzien, kinderen hebben scherp in de gaten waar jouw zwakke plek zit en maken daar ook meteen gebruik van. Het blijven proberen tot januari lijkt me een mooi streven.

Zoals anderen ook schrijven: ik denk ook dat het makkelijker is wanneer ze twee dagen gaan in plaats van 1 dag. Het wordt wat gewoner en ze kennen dan ook de regels en andere kinderen beter. Zag ook dat iemand schreef dat je ook goed bij jezelf te rade moet gaan: is de baan wel echt wat je leuk vindt? Want waarom voel je je schuldig: omdat ze huilen of omdat je ook eigenlijk echt wellicht liever thuis zou zijn. Ik zou het zelf nl. nooit een alternatief vinden: kinderen van NSO halen, simpelweg omdat het niet in me op zou komen "het is nu eenmaal zo". Blijkbaar zie je -ook al weet je nog niet precies hoe- toch wellicht zelf wel een alternatief (bij HBK?)?
graag gedaan, ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik 2 juffen op 11 kids wel veel vind. wij mogen met drie leidsters maar 10 babys hebben.

wellicht zit het in de leeftijd, onze jongste is 3 en een halve maand en de oudste 17 maanden.

het feit dat ze eerlijk zijn is natuurlijk heel goed, maar ik hoop ook dat ze niet alleen maar negatief zijn. wat je misschien zou kunnen afspreken da de leidster die hij het meeste ziet, hem helpt bij het wennen. daarna kan zij helpen hem ook aan de andere leidsters te laten wennen.

wij doen het ook op deze manier bij de vaste rituelen als eten en naar bed gaan. daarbuiten geven de andere leidsters hem de speel en knufelaandacht zodat hij ook aan de anderen went.

hopelijk zijn jullie snel door deze periode heen.
ohja dat vergeet ik nog. bij ons mogen de kids geen vijf dagen komen en ook op 2 leidsters na werken wij allemaal 2, 3 of 4 dagen omdat het gewoon heel zwaar werk is.
Ik heb altijd begrepen 2 op 10-12, maar dan maximaal vier kinderen onder 12 maanden.
Wind, ik heb er niet al teveel aan toe te voegen. Ben het helemaal eens met wat bijvoorbeeld Morrie schrijft.

Denk ook dat het heel belangrijk is dat KW en Bries meekrijgen dat 'dit het is en anders niet' en dat ze (jullie) dus geen keuze hebben. Dus kordaat en positief zijn, en vertrouwen op een goede afloop.

Ik geloo ook wat hier gezegd werd, dat kinderen je 'pakken' op je 'zwakke' plek. In dit geval dus duidelijk KDV en BSO. Ze voelen dat haarfijn aan.

Nog wel even een dikke , heb er veel aan gedacht.
tot 2 jaar mag je met 2 leidsters 9 kids hebben waarvan er 3 onder de 6 maanden mogen zijn. wellicht is dat verandert wat ik me niet kan voorstellen. daarom vind ik tien dan ok erg veel. wij zijn als we compleet zijn met zijn 4 en dan is 10 al veel

maar goed wij hebben het gelukkig luxe met 3 vaste en een stagiaire
quote:lien schreef op 12 september 2008 @ 20:30:

Zag ook dat iemand schreef dat je ook goed bij jezelf te rade moet gaan: is de baan wel echt wat je leuk vindt? Want waarom voel je je schuldig: omdat ze huilen of omdat je ook eigenlijk echt wellicht liever thuis zou zijn. Ik zou het zelf nl. nooit een alternatief vinden: kinderen van NSO halen, simpelweg omdat het niet in me op zou komen "het is nu eenmaal zo". Blijkbaar zie je -ook al weet je nog niet precies hoe- toch wellicht zelf wel een alternatief (bij HBK?)?Baan is niet voor de hele lange termijn zoals je weet, maar goed voor nu. Wanneer ik ander werk ga zoeken is dat een functie als deze en ws voor minimaal 28 uur is. Dus nee... denk niet dat ik van full time thuis blijven echt gelukkig word, maar heb het toen tijdelijk tussen twee banen in als erg relax ervaren. Misschien dat dat het gevoel ook wel versterkt. En nee huisjeboompjekaartje.nl en andere site wil ik erbij blijven doen en niet als 1e baan.
quote:Wind schreef op 12 september 2008 @ 14:47:

[...]

Op een gegeven moment (voor opvanggezeik) ging ik me schuldig voelen over het feit dat ik me niet schuldig voelde dat ik 32 uur werk!

Heel herkenbaar!

Ik voel me ook echt niet schuldig hoor, mijn kinderen gaan drie dagen per week naar het kdv/NSO.

Ik werk nu 70%, dus geen 32 uur, maar zou me daar, als ik daar behoefte aan zou hebben, in ieder geval niet schuldig over voelen.

Maar lieffie, geef het de tijd, net wat je zegt, ze zijn pas 2 keer geweest. Hoe liep jij er de 2e dag op je werk bij? Toch ook niet alsof je er al jaren komt.

Ik vind het juist normaal dat ze zo heftig reageren.

Het komt echt goed meis!

Ach, Wind wat naar voor je. Ik vind ook heel logisch dat Bries en KW aan deze nieuwe situatie moeten wennen. En de vergelijking van Ely vind ik een mooie. Zo'n termijn geven aan een wenperiode is ook wel goed, voor beide partijen. Dan heb jij ook een eind in zicht.

Wat ik me net als Lien afvroeg: waar voel jij je schuldig over? Volgens mij ben je strenger voor jezelf dan voor anderen en met schuldgevoelens kun je zelf aan de slag. Het zal waarschijnlijk ook een positieve invloed hebben op Bries en KW omdat kinderen dit bijzonder goed aanvoelen.

Ik heb er ook vertrouwen in hoor: het komt echt goed!
En, eten jullie morgen lekker frites? Ik zou proberen het wegbrengen en halen een paar weken om te wisselen, dan voel jij je zelf ook wat vrolijker en dat straal je dan vast ook uit.

Wist wel dat je werk op zich beviel, maar vroeg het me toch af omdat je in twijfel lijkt te zijn gebracht doordat KDV en NSO niet loopt zoals je gehoopt had. Als je je werk helemaal het einde vindt zou je er misschien iets minder over in zitten ofzo. Overigens denk ik dat met name KW ook het kan gooien op NSO, terwijl hij sowieso gewoon moe-er is door het naar school gaan. Bij NSO voelt hij dondersgoed dat daar jullie twijfel ook zit, bij school krijgt hij dan weer niet zoveel "aandacht", want dat is iets waar jullie wel helemaal achter staan.
Hoe ging het vanochtend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven