Naar de middelbare!

20-01-2017 15:43 342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit, bijna 12 jaar geleden begon hier een groepje dames te schrijven in een gloednieuw zwangerschapstopic! Jeetje wat heb ik daar toen veel aan gehad! Nu is het twaalf jaar verder en zitten we midden in de schooladviezen, Cito's en open dagen.

Wie praat er mee?
Alle reacties Link kopieren
Wiskunde en Engels waren super makkelijk. Gym was hard werken de de mentoren zijn top.
Helemaal leuk de brugklas vindt mijn chickie. Die had het naar haar zin deze week!
Mijn as brugger heeft nog een week vrij en kan bijna niet wachten. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Fijn, goede eerste week, Suze! En arm gebroken, wat sneu, juist nu streepjessokken!
Hier vandaag de boeken opgehaald. Het zijn er niet zo ontzettend veel want voornamelijk iPad-onderwijs. En die elastische kantjes van tegenwoordig zijn ideaal! Met dat kaften was ik vroegâh toch al gauw een hele dag zoet...
De eerste week ging goed! Wel heel vermoeiend, maar dat hoort erbij. De tto- lessen waren meteen in het Engels, maar zoon vond het goed te volgen, gelukkig. Na de eersts lesdag was er ook al meteen huiswerk.
Het lijkt me ook echt vermoeiend Pipo, om alles in het Engels te moeten doen de hele dag op school. Vooral in het begin!
sushilala schreef:
25-08-2017 23:32
Het lijkt me ook echt vermoeiend Pipo, om alles in het Engels te moeten doen de hele dag op school. Vooral in het begin!
Dat had ik ook verwacht maar in de praktijk zie ik dat vooral alle andere nieuwe dingen veel energie kosten. Twee keer per dag 10 km fietsen, nieuwe klas zonder bekenden, aansluiting zoeken bij bestaande groepjes, je weg zoeken in de school.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, zoon begint morgen op zijn nieuwe school.
Hij heeft er zin in, maar vindt het ook erg spannend. Gelukkig heeft hij een groepje om mee te fietsen. Hij was gewend om lopend naar school te (kunnen) gaan, dus die 6 km fietsen zullen wel wennen zijn :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de eerste week erop, dochter was erg enthousiast, maar ook heel moe. Alle nieuwe indrukken, 6 km fietsen, de zware tas. En dan de lessen waar ineens echt iets van je verwacht wordt en huiswerk waar je langer dan 5 minuten mee bezig bent, dat is ook wel even omschakelen na 8 jaar achterover leunen op de basisschool. Het is echt nog even wennen allemaal, aan het eind van de week was ze echt helemaal op. Maar ze is vooral heel blij dat de klas gezellig is en dat ze al nieuwe vrienden heeft gemaakt. Ze zijn vrijdagmiddag na school met vrijwel alle klasgenoten gaan zwemmen (zelf georganiseerd) en ze kijkt al uit naar het brugklaskamp over anderhalve week.
Hoe gaat het met jullie kids? Hier gaat het erg goed, zoon vindt het echt leuk op school, het fietsen gaat makkelijk, hij heeft leuke vrienden gemaakt. Huiswerk heeft hij nog steeds vrijwel allemaal af in de les. Heel vreemd, want op de basisschool deed hij vrijwel niets en nu werkt hij heel hard door. Of dat allemaal goed gaat weet ik niet, ik kijk niet naar het huiswerk. Vandaag is de eerste toets, die heeft hij wel thuis geleerd. Gelukkig heb ik mijn eigenwijze brugpieper mogen uitleggen dat woordjes leren iets anders is dan lezen. Hij heeft zelfs Quizlet gebruikt daarvoor, dat vond ik al een meevaller ;-) .

Hoe doen jullie de begeleiding? Ik controleer geen huiswerk, help nog wel bij het inplannen van toetsen (volgende week twee, het bouwt heel langzaam op) en overhoor ook in het begin bij alle toetsen.
Alle reacties Link kopieren
Hier vond brugpieper de intro week, 1 groot feest.
De eerste 2 lesdagen en het huiswerk waren een beetje een tegenvaller.
Ze is nog wat onder de indruk van de vele kinderen om haar heen, die het volgens haar, allemaal veel sneller snappen...
Nu zal dat wel meevallen, maar ze heeft op de basisschool niet echt veel geleerd en al helemaal niet om instructies te volgen. Dat is dus even wennen op het Gym...

Het komt vast goed. Omdat ze nu zo onzeker is heb ik haar vanavond even geholpen met haar huiswerk en ben ik dat zeker de komende weken van plan, met als doel, dat ze het daarna, zoveel mogelijk zelfstandig kan.
Alle reacties Link kopieren
Zoon zit prima op zijn plek in de havo brugklas , heeft een leuk. Groepje van oude en nieuwe vrienden, die samen veel "chillen" na schooltijd .
Huiswerk gaat verbazend makkelijk, ze mogen al veel op school maken, en dan hooguit nog een uurtje thuis.
zakgeld gaat snel op aan de tosti's en broodjes op school, elke dag een ander broodje voor 1 euro .
Hier vandaag de eerste traantjes: volgende week drie so's naast het gewone huiswerk. Het vloog haar even aan.
Samen hebben we een planning gemaakt en ook mijn peptalk haalde al wat zorgen weg.
Maar niks geen rustige opbouw hier dus, maar direct vol aan de bak.

Mijn dochter heeft een klein groepje meisjes in de klas die zij leuk vindt. Ook een groep die zij, helaas, helemaal niet leuk vindt. Het is geen halleluja feest, vooralsnog.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor het inbreken, maar ik wil even zeggen dat ik met veel plezier af en toe meelees. Ik sta zelf aan de andere kant, mijn eerste jaar 'echt zelf' voor de klas en ook een grote groep brugpiepers (geen mentor overigens). Lekker druk en gezellig, met vandaag ook voor sommigen een wake-up call dat ze blijkbaar toch echt iets hadden moeten leren voor het SO ;-D . Ik lees hier dus ook graag mee, ook goed om me weer even in te kunnen leven hoe pittig alles in het begin kan zijn voor bruggers!
Wat leuk Timetraveller, succes dit eerste jaar! Lijkt me minstens zo pittig als het eerste jaar voor een brugpieper.

Volgende week vier toetsen. Zoonlief maakt zich er niet druk om. Vanaf zondag gaat hij leren. Alles is makkelijk, zegt hij. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat aanpakken. Het huiswerk is verder nog steeds allemaal op school af. Dat blijft vast ook niet altijd zo. De eerste toets is geweest, maar nog geen cijfer. Er is wel voor geleerd, maar niet zo lang. Ben wel benieuwd naar het cijfer, vooral omdat ik me afvraag of de stof echt zo makkelijk is als hij zegt (toets vond hij trouwens moeilijk).
Hier gaat het goed. Nu drie weken op school en weinig huiswerk. Ze werken veel in projecten en daardoor heb ik er minder grip op, wat ik niet erg vind maar ik heb het idee dat ze erg weinig doet. ;-)

Wat Warrique ook zei, herken ik ook, ze vindt dat ze het zelf allemaal niet meteen snapt, in tegenstelling tot haar klasgenoten.

Mijn oudste zit in klas 3. Ik ben gewend huiswerk zo nu en dan te checken - dat weet hij niet - en dan vraag ik of hij nog huiswerk moet doen. Vaak heeft hij het af maar geregeld is het: O ja dat klopt :)
anoniem_63791 wijzigde dit bericht op 14-09-2017 20:11
0.37% gewijzigd
In de klas gaat het prima, ze heeft leuke contacten maar zoekt na school ook nog veel haar vriendinnen van groep 8 op. Die hier allemaal in de buurt wonen.
Hoe is het met jullie brugpiepers? De mijne heeft het nog steeds enorm naar zijn zin. Ik kijk met verbazing hoe vrolijk en energiek hij is, hij vertelt erg veel en dat deed hij eerder nooit. Huiswerk is hier nog steeds bijzonder weinig. Het maakwerk heeft hij in de klas al af, het leerwerk doet hij wel thuis. Er zijn veel toetsen, maar ze zijn klein of hij leert makkelijk. Daar ben ik nog niet uit. Misschien een combi van die twee. Meer dan een kwartiertje per dag is het nog niet geweest en er zijn heel veel dagen bij dat hij niets hoeft te doen. Ik vind het wel een beetje vreemd, ben het heel anders gewend van mijn oudste zoon.

Overigens hebben we hier alleen nog cijfers van wiskunde en vooral veel cijfers van de talen. Wiskunde is oké, de talen gaan erg goed, maar ik ben wel benieuwd hoe de eerste cijfers van geschiedenis, aardrijkskunde en biologie zullen zijn. Dat is toch wel weer een hele andere manier van leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven