Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn de kleutertoetsen helemaal afgeschaft. Voorheen deden ze de Midden2 klassikaal, in groep 1 nog niets en eind groep 2 alleen de leerlingen bij wij ze een stijging verwachten.
Maar ook zonder citotoets weet de juf wel of ze klaar zijn voor groep 3.

Vandaag de eerste dag na de vakantie, zoontje had nog helemaal geen zin.
Kind doet het goed! Ze is nu korte woordjes aan het lezen.
Ze heeft het zo enorm naar haar zin op school.
Ben benieuwd hoe het gaat als ze naar groep 3 gaat. Andere juf, een aantal nieuwe klasgenoten.
Maar goed, dat is van later zorg.

Cito’s worden hier wel gedaan. Ik vind dat dan interessant omdat ik zelf leerkracht ben en weet hoe ik de scores moet ‘lezen’.
Is korte woordjes lezen eigenlijk een eis voor naar groep 3 te “mogen”? Hier blijft het namelijk vooral bij losse letters herkennen. Op werkbladen kan hij de oefeningen ook wel maken, zoals omcirkel “kar”, waarbij dan een stuk of 10 woorden staan gehusseld, ook “ark”, “kat” “rak” en aantal keer “kar”,die werkbladen gaan allemaal prima, maar zelf in een boekje woordjes lezen dus niet.

En dat terwijl hij de tafels van 2, 3 en 5 kent en tientallen bij honderdtallen kan optellen. Maar dat lezen! Is dat nou misschien desinteresse of er nog niet aan toe zijn en hoe “kwalijk” is dat? Binnenkort gesprek met leerkracht dus dan horen we eens wat zij hiervan denkt.
Nee joh, woordjez leren hoeft nog niet.
Als hij dat ook al kon loopt hij echt ver voor, dat rekenen wat jij noemt is groep 4 nivrau!
Gelukkig want zijn rekenleerlijn gaat anders zo in de knoei komen mochten ze hem - op basis van de minimale interesse in lezen - nog in groep 2 willen laten. Laatst wilde hij zelfs weten of er ook getallen onder de nul waren waar je mee kunt rekenen en heeft nu grote lol in sommen als 90-110=
Past voor mijn gevoel niet bij nog een jaar kleuteren. Ook werkhouding is prima, dat werd in november al gezegd tijdens oudergesprek. Maar ben wel benieuwd hoe ze hem nu sociaal-emotioneel omschrijven en of de beginnende geletterdheid voldoende is.
En misschien past het verder wel gewoon bij hem dat ie goed zal scoren op rekenen en het minimale doet met taal.
Nee hoor, woordjes lezen is nog echt niet nodig voor je in groep 3 komt. Wel belangrijk is dat je (een aantal, ik dacht dat 15) letters kunt herkennen en dat je kunt horen wat begin- en eindklank is.
Rijmen is een onderdeel wat je kunt gaan doen als je eindklanken herkent. Kan hij dat al? Niet dat het een harde voorwaarde is om naar groep 3 te gaan hoor.

Kan je zoon horen welk woord je bedoelt wanneer je b-oo-m zegt?
Ook is het handig als hij de leesrichting kent (waar begin je in een boek en je leest van links naar rechts.)
(En stiekem wil ik aan jou vragen of hij al een tand gewisseld heeft :-P )
Ik heb zelf jaren groep 3 lesgegeven. Wat er binnenkomt aan leerlingen is zo divers.
De een kan al verhaaltjes lezen, de ander heeft geen idee wat begin- en eindklank is.
Als jouw zoon werkbladen kan maken met ‘kar’ zoals jij dat benoemt, dan heeft hij dus al begrip van de lettervormen, de leesrichting en kan hij al analyseren welke letter op welke plaats moet staan voor dat woord. En hij mag nog 5 maanden ontwikkelen voordat hij naar groep 3 gaat.
Hier ook geen taalwonder maar goed dat was ook niet te verwachten... hier zijn we nu met bouw gestart en momenteel noemt zoon het nog woordjes raden.... dus daar zijn nog wat verbeterpuntjes. Rekenen gaat wel goed en we waren voor de grap de tafel van 5 aan het doen maar die kan hij dan vrij snel reproduceren. Ik wacht nog steeds op de reguliere school die moeten komen observeren maar we zien geen van allen redenen waarom ze hem niet zouden plaatsen maar ik vind het wel fijn als het rond is en zoon misschien in juni ofzo een dagje kan kijken.
Hier 2 tanden gewisseld trouwens en boven zit er een klein beetje beweging in ;-)
Geen tanden gewisseld. :mrgreen:

Het herkennen van een woord in delen gehakt b-oo-m gaat soms goed, soms nog niet. Evenals het zelf hakken van een woord.

Schrijfrichting is hem bekend, oefeningen met voorste, middelste of laatste letter gaan goed. Letters herkent hij eigenlijk allemaal (nog wat moeite met klanken als oo, oe, ui etc)

Rijmen gaat ook de ene keer wel en de andere keer niet goed.

Ben benieuwd wat de leerkracht erover te zeggen heeft. Hebben idd nog wel even maar vroeg me tegelijkertijd af dat als het "te zwak" is voor groep 3 wat ze dan met zijn reken-leerlijn in groep 2 doen en of ik mag verwachten dát er wat mee gebeurt.
Hier is van het weekend een heus schrijfboek geknutseld. En ja dat heeft ze er zelf opgeschreven. De combi met groep 3 zorgt er hier voor dat er meer blootstelling is aan letters, schrijven en lezen. Met de eerder genoemde combiklanken heeft ze weinig moeite.

Hier geen enkele twijfel dat ze over zal gaan naar groep 3, ondanks dat ze volgend schooljaar pas 6 wordt en nog geen tand gewisseld heeft. :-o Wel kan ze met wat moeite (elke letter hardop zeggen bv) avi start lezen.
Mijn zoon heeft toevallig vorige maand zijn eerste tand gewisseld. Zegt dat wat dan?

Ik merk wel dat hij de laatste tijd verandert. Hij begint meer interesse te krijgen in bijvoorbeeld tekeningen maken en komt ook met echte werkjes thuis. Woordjes schrijven vindt hij ook erg leuk en we lezen al eenvoudige boekjes met hem
Zo da’s even geleden. Druk gehad. Even inhaken op de recentste reacties:
Onze kleuter is inmiddels 2 tanden kwijt, boven zitten er ook 2 op de wip om eruit te vallen en onder zijn ook al 2 blijvende kiezen.

Overgaan: als kind zo doorgaat, wordt het geen probleem om naar groep 3 te gaan. Vandaag vervolg test gehad van logopedie en kind is met woordenschat van de onderlijn (90) naar de bovenlijn (110) geschoten in 6 maanden tijd. Toppertje. Over 2 en 3 weken de volgende vervolg testen, maar als deze lijn zo aanhoudt, gaat het als een speer. Nu is de school ook erg fijn en de juf is super dus ik ben helemaal gelukkig. Vooral omdat ons kind het ook is!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
NYC schreef:
16-03-2019 10:01
Gelukkig want zijn rekenleerlijn gaat anders zo in de knoei komen mochten ze hem - op basis van de minimale interesse in lezen - nog in groep 2 willen laten. Laatst wilde hij zelfs weten of er ook getallen onder de nul waren waar je mee kunt rekenen en heeft nu grote lol in sommen als 90-110=
Past voor mijn gevoel niet bij nog een jaar kleuteren. Ook werkhouding is prima, dat werd in november al gezegd tijdens oudergesprek. Maar ben wel benieuwd hoe ze hem nu sociaal-emotioneel omschrijven en of de beginnende geletterdheid voldoende is.
En misschien past het verder wel gewoon bij hem dat ie goed zal scoren op rekenen en het minimale doet met taal.
Ik val even binnen, maar woordjes lezen is absoluut geen eis om naar groep 3 te kunnen. Mijn kinderen waren allemaal uitstekende rekenaars en late lezers. Bij mijn jongste in groep 2 eigenlijk hetzelfde: qua rekenen is hij groep 3 al voorbij (Cito E3 was vrijwel foutloos en ik denk dat hij op de E4 ook een eind zou komen), maar lezen heeft zijn interesse nog niet. Ze bieden het hem aan, en hij doet het, maar onder zwaar protest 🙂.
Mijn theorie is dat er qua lezen een kwartje moet vallen en dat dat bij sommige kinderen wat later valt (en daar kun je weinig aan versnellen).
Hier hebben we vol op gesprekken met school. Ons kind is van eind december. Op zijn school kleuteren deze eigenlijk altijd 2,5 jaar mits ze boven de groep uitstijgen.
Wij maken ons een beetje zorgen wat ze ons kind willen laten doen als ze het 2,5 jaar laten kleuteren. Ons kind beheerst de stof van groep 1 en 2 alleen zijn werkhouding is niet altijd even goed. Daarnaast laat hij op school maar minimaal zien wat hij kan. Zo kan hij thuis al sinds de zomer zijn naam schrijven maar op school pas vanaf kerst. Thuis probeert hij boekjes te lezen en hak en plakt hij al maanden woorden. Op school doet hij wat gevraagd wordt en geen cm meer.
School is nu met het plan gekomen om hij in groep 2 te laten maar wel de stof aan te bieden van groep 3. Wij zijn hier niet erg blij mee want ons kind zit dan als enige op dit niveau van de klas. Vanmiddag weer een gesprek ben benieuwd waar ze nu mee komen
Alecta schreef:
21-03-2019 07:48
Ik val even binnen, maar woordjes lezen is absoluut geen eis om naar groep 3 te kunnen. Mijn kinderen waren allemaal uitstekende rekenaars en late lezers. Bij mijn jongste in groep 2 eigenlijk hetzelfde: qua rekenen is hij groep 3 al voorbij (Cito E3 was vrijwel foutloos en ik denk dat hij op de E4 ook een eind zou komen), maar lezen heeft zijn interesse nog niet. Ze bieden het hem aan, en hij doet het, maar onder zwaar protest 🙂.
Mijn theorie is dat er qua lezen een kwartje moet vallen en dat dat bij sommige kinderen wat later valt (en daar kun je weinig aan versnellen).
Fijn om te horen! Op de een of andere manier hoor ik het in mijn omgeving steeds andersom (wel goed met taal, rekentoets matig gemaakt. Of op álle onderdelen wordt bovengemiddeld gescoord)

Wij hebben inmiddels het oudergesprek ook gehad. Uitgangspunt is dat hij wél mee naar groep 3 gaat in augustus. Maar zo zonneklaar zoals het hier bij sommige kinderen is, is het niet. Taal (rijmen, klanken) behoeft echt nog wel wat aandacht.

Moeilijk hoor. Het voelt alsof ik hem met beide keuzes (mee naar gr3 of nog een jaar gr2) eigenlijk tekort doe. Omdat hij wel een goede werkhouding heeft en geconcentreerd kan werken en niet meer speels wordt bevonden denk ik dat we de gok kunnen wagen. Bovendien zit er tussen nu en het begin van gr3 nog vijf maanden. Best een behoorlijke tijd.
NYC schreef:
21-03-2019 09:15
Fijn om te horen! Op de een of andere manier hoor ik het in mijn omgeving steeds andersom (wel goed met taal, rekentoets matig gemaakt. Of op álle onderdelen wordt bovengemiddeld gescoord)

Wij hebben inmiddels het oudergesprek ook gehad. Uitgangspunt is dat hij wél mee naar groep 3 gaat in augustus. Maar zo zonneklaar zoals het hier bij sommige kinderen is, is het niet. Taal (rijmen, klanken) behoeft echt nog wel wat aandacht.

Moeilijk hoor. Het voelt alsof ik hem met beide keuzes (mee naar gr3 of nog een jaar gr2) eigenlijk tekort doe. Omdat hij wel een goede werkhouding heeft en geconcentreerd kan werken en niet meer speels wordt bevonden denk ik dat we de gok kunnen wagen. Bovendien zit er tussen nu en het begin van gr3 nog vijf maanden. Best een behoorlijke tijd.
Ik zou hier gezegd totaal niet over twijfelen en zie, in wat je hier schrijft, ook geen enkele reden om je zoon niet naar groep 3 te laten gaan. Als hij al zo goed rekent moeten ze hem juist doortoetsen en op rekenen en aangepast werk bieden. In groep 3 doen ze eenvoudige optelsommen en niet heel veel meer. Zo te lezen is hij dat niveau al lang voorbij. Ik zou dit zeker aankaarten.
Handbal schreef:
21-03-2019 08:09
Hier hebben we vol op gesprekken met school. Ons kind is van eind december. Op zijn school kleuteren deze eigenlijk altijd 2,5 jaar mits ze boven de groep uitstijgen.
Wij maken ons een beetje zorgen wat ze ons kind willen laten doen als ze het 2,5 jaar laten kleuteren. Ons kind beheerst de stof van groep 1 en 2 alleen zijn werkhouding is niet altijd even goed. Daarnaast laat hij op school maar minimaal zien wat hij kan. Zo kan hij thuis al sinds de zomer zijn naam schrijven maar op school pas vanaf kerst. Thuis probeert hij boekjes te lezen en hak en plakt hij al maanden woorden. Op school doet hij wat gevraagd wordt en geen cm meer.
School is nu met het plan gekomen om hij in groep 2 te laten maar wel de stof aan te bieden van groep 3. Wij zijn hier niet erg blij mee want ons kind zit dan als enige op dit niveau van de klas. Vanmiddag weer een gesprek ben benieuwd waar ze nu mee komen
Daar zou ik ook niet erg blij mee zijn. Als ze groep 3 stof aan willen bieden, waarom dan niet sowieso naar groep 3 toe? Misschien heb ik een vertekend beeld door hoe het op onze school in de combi met groep 2 gaat. Maar hier wordt er ook door groep 3 (zeker in het begin van het jaar) nog aardig wat gespeeld. Verder is het nog 5 maanden tot het nieuwe schooljaar, als je 5 maanden terug denkt dan kunnen ze nu toch ook onwijs veel meer?
Ik ben trouwens wel blij dat beide kinderen op een moment in het jaar zijn geboren dat we niet voor zulke discussies met school zullen komen te staan. Oudste kleutert 2 jaar (- 3 weken), jongste 2 jaar en 3 maanden.
Alecta schreef:
21-03-2019 09:21
Ik zou hier gezegd totaal niet over twijfelen en zie, in wat je hier schrijft, ook geen enkele reden om je zoon niet naar groep 3 te laten gaan. Als hij al zo goed rekent moeten ze hem juist doortoetsen en op rekenen en aangepast werk bieden. In groep 3 doen ze eenvoudige optelsommen en niet heel veel meer. Zo te lezen is hij dat niveau al lang voorbij. Ik zou dit zeker aankaarten.
Dank je! Hopelijk krijg ik zelf de komende tijd ook meer vertrouwen erin. Zoon wil zelf ook heel erg graag naar groep 3.
Is het niet vreemd om aan te kaarten of je kind aangepast werk voor het ene vak kan krijgen terwijl er op een ander vak nog helemaal bij het begin begonnen moet worden? Nu al aankaarten of pas in gr3 bij betreffende leerkracht?

Overigens is het niet verwonderlijk dat hij niet kan rijmen. Er is bijv ook nooit een "natuurlijke" interesse geweest in liedjes zingen, versjes mee opzeggen en eigenlijk ook nauwelijks in boekjes (behalve informatieboekjes). Terwijl zijn woordenschat verder echt heel goed is. Maar bovengenoemde dingen zijn denk ik wel vaak dingen die een soort taalgevoel (o.a. voor klanken) aanwakkeren. En daarin zie ik dus wel verschil met hoe de meeste andere kleuters (soms peuters al) daarop reageren.
Alecta, in welke groep zit jouw kind nu?
Ach, ik kan ook nog steeds niet rijmen. Bijzonder talig ben ik niet (zeg maar gewoon slecht) en in wiskunde was ik ook al geen ster op de middelbare school. Mij maakte je gelukkig met geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.
Ik val ook even binnen (wel een kind in groep 2), maar wat wordt er al 'serieus' gewerkt dan. Dat is hier niet echt (wel speels bezig met letters en 'overschrijven' ed, maar echt niet met lezen ofzo). Kind herkent absoluut nog niet alle letters (en cijfers...) en kan ook geen woordjes lezen. Echter, ze scoorde op de cito m2 gewoon een I voor taal en een II voor rekenen. Ik zou me dus geen zorgen maken als ze nog niet lezen, in groep 3 gaan ze dat echt weer helemaal vanaf het begin doen incl. alle letters behandelen (is mijn ervaring van de oudste).

Overigens las mijn oudste al wel vrij vlot in groep 2 en liep vervolgens in groep 3 helemaal vast op tempo lezen. Nu in groep 4 scoort ze nog steeds erg laag op technisch lezen...(daarom kan ik het nu bij jongste echt veel meer loslaten, het zegt mi best weinig).
We gaan het zien. Zoon heeft een bijzondere focus op leerkrachten dus hij gaat zeker zijn best doen. Dus die houding werkt in zijn voordeel. Een nadeel is dat hij tevens denkt dat alles meteen (en zonder oefenen) moet lukken. Anders vindt hij het de moeite soms niet waard. En hij legt de lat soms hoog. Hij wil wel een eigen boek kunnen lezen maar dat je moet beginnen met een avi start boekje spreekt hem dan niet aan en dan heeft hij de neiging om maar helemaal af te haken. En dat is natuurlijk níet heel handig. Al zal dit zich in de klas misschien minder sterk uiten dan thuis.
NYC schreef:
21-03-2019 10:08
Dank je! Hopelijk krijg ik zelf de komende tijd ook meer vertrouwen erin. Zoon wil zelf ook heel erg graag naar groep 3.
Is het niet vreemd om aan te kaarten of je kind aangepast werk voor het ene vak kan krijgen terwijl er op een ander vak nog helemaal bij het begin begonnen moet worden? Nu al aankaarten of pas in gr3 bij betreffende leerkracht?

Overigens is het niet verwonderlijk dat hij niet kan rijmen. Er is bijv ook nooit een "natuurlijke" interesse geweest in liedjes zingen, versjes mee opzeggen en eigenlijk ook nauwelijks in boekjes (behalve informatieboekjes). Terwijl zijn woordenschat verder echt heel goed is. Maar bovengenoemde dingen zijn denk ik wel vaak dingen die een soort taalgevoel (o.a. voor klanken) aanwakkeren. En daarin zie ik dus wel verschil met hoe de meeste andere kleuters (soms peuters al) daarop reageren.
Nee hoor, dat is helemaal niet raar om dat aan te kaarten. Mijn zoon leest ook nog niet echt (hij onthoudt de woorden en leest dus puur op woordbeeld), maar krijgt zeker aangepast werk en pluswerk. Ik heb even geen zin om terug te lezen, maar jij was het toch die zei, dat je kind negatieve getallen al snapte? Dan is hij qua getalbegrip groep 3/4 al ruim voorbij en daar moet je echt wel wat mee. Bij mijn andere kinderen is dat nooit gebeurd en die hebben dus de hele basisschool zich kapot zitten vervelen (ander land, andere mores). Nu heb ik een school die meedenkt en zit ik er zelf meer bovenop (gelukkig vindt zoon het in groep 2 nog wel heel leuk, ondanks dat het allemaal te makkelijk is).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven