Naar groep 2
vrijdag 24 augustus 2018 om 06:59
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
donderdag 21 maart 2019 om 13:53
Het zegt inderdaad erg weinig. Late lezers kunnen een enorme inhaalslag maken. Zelfde geldt natuurlijk voor rekenen. Het is wel van belang dat een school inhaakt op het niveau dat een kind op dat moment heeft.florita schreef: ↑21-03-2019 10:17Ik val ook even binnen (wel een kind in groep 2), maar wat wordt er al 'serieus' gewerkt dan. Dat is hier niet echt (wel speels bezig met letters en 'overschrijven' ed, maar echt niet met lezen ofzo). Kind herkent absoluut nog niet alle letters (en cijfers...) en kan ook geen woordjes lezen. Echter, ze scoorde op de cito m2 gewoon een I voor taal en een II voor rekenen. Ik zou me dus geen zorgen maken als ze nog niet lezen, in groep 3 gaan ze dat echt weer helemaal vanaf het begin doen incl. alle letters behandelen (is mijn ervaring van de oudste).
Overigens las mijn oudste al wel vrij vlot in groep 2 en liep vervolgens in groep 3 helemaal vast op tempo lezen. Nu in groep 4 scoort ze nog steeds erg laag op technisch lezen...(daarom kan ik het nu bij jongste echt veel meer loslaten, het zegt mi best weinig).
maandag 25 maart 2019 om 12:29
Oh, NYC, maak je je niet te druk?
Zoon zijn rekenniveau stijgt ver boven groep 3 uit lees ik hier.
Dat hij niet kan rijmen zegt niet zo veel. Hij heeft wel andere vaardigheden (ook wel leesvoorwaarden genoemd)
Genoeg kinderen die beginnen in groep 3 en nog geen woord kunnen lezen. Geeft ook niks, want ze starten in groep 3 met letters leren, woordjes hakken en plakken. Dus dan is het vroeg genoeg om daar mee bezig te zijn.
De forummer (ben even je naam vergeten) waarvan ze het kind op basis van leeftijd 2,5 jaar willen laten kleuteren:
Mijn persoonlijke keuze zou zijn doorgaan naar groep 3. Niet stof op dat niveau aanbieden in groep 2.
Ben ook benieuwd hoe ze dat willen doen, want dan zou je er bijna een aparte leerkracht 1 op 1 bij moeten zetten.
In groep 3 wordt heel veel tijd aan lezen besteed. Op zoekplaten zoeken naar woorden die beginnen met een bepaalde letter, knutselen rondom een letter/woord. Bijna de hele dag staat in het teken van de letter die wordt aangeleerd.
Dat is niet te vervangen door ‘stof aanbieden van groep 3 in groep 2’.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom een decemberkleuter niet door mag stromen. De 1-oktober regeling is sinds 1985 afgeschaft. Nu hoort er gekeken te worden naar het kind zelf, en wat het aan kan. En in jullie geval vinden de leerkrachten dat kind groep 3 stof aan kan.
Waarom dan niet doorstromen naar groep 3?
En stel dat ze kiezen voor blijven zitten in groep 2, wat gaan ze je kind dan aanbieden in groep 3?
Dat hij niet kan rijmen zegt niet zo veel. Hij heeft wel andere vaardigheden (ook wel leesvoorwaarden genoemd)
Genoeg kinderen die beginnen in groep 3 en nog geen woord kunnen lezen. Geeft ook niks, want ze starten in groep 3 met letters leren, woordjes hakken en plakken. Dus dan is het vroeg genoeg om daar mee bezig te zijn.
De forummer (ben even je naam vergeten) waarvan ze het kind op basis van leeftijd 2,5 jaar willen laten kleuteren:
Mijn persoonlijke keuze zou zijn doorgaan naar groep 3. Niet stof op dat niveau aanbieden in groep 2.
Ben ook benieuwd hoe ze dat willen doen, want dan zou je er bijna een aparte leerkracht 1 op 1 bij moeten zetten.
In groep 3 wordt heel veel tijd aan lezen besteed. Op zoekplaten zoeken naar woorden die beginnen met een bepaalde letter, knutselen rondom een letter/woord. Bijna de hele dag staat in het teken van de letter die wordt aangeleerd.
Dat is niet te vervangen door ‘stof aanbieden van groep 3 in groep 2’.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom een decemberkleuter niet door mag stromen. De 1-oktober regeling is sinds 1985 afgeschaft. Nu hoort er gekeken te worden naar het kind zelf, en wat het aan kan. En in jullie geval vinden de leerkrachten dat kind groep 3 stof aan kan.
Waarom dan niet doorstromen naar groep 3?
En stel dat ze kiezen voor blijven zitten in groep 2, wat gaan ze je kind dan aanbieden in groep 3?
hertjehertje wijzigde dit bericht op 25-03-2019 12:30
3.53% gewijzigd
maandag 25 maart 2019 om 12:30
Nou inderdaad.Hertjehertje schreef: ↑25-03-2019 12:29Oh, NYC, maak je je niet te druk?
maandag 25 maart 2019 om 12:35
Even teruggelezen:
Ik heb het over Handbal, met kind van eind december.
Ik vind het best kwalijk dat school als stelregel heeft dat kinderen van dec/jan standaard 2,5 jaar kleuteren, tenzij ze ver vooruit zijn.
Dit hoort namelijk niet. De regels zijn wat vaag erover, maar er moet gekeken worden naar niveau. Werkhouding is natuurlijk ook belangrijk, maar ook daar kan een kind flinke sprongen in maken. Augustus is nog ver.
Je kunt een filmpje maken van hoe je kind thuis leest als de leerkracht het niet herkent.
(Met een disclaimer: ik zeg ook wel ‘goed om te zien, maar kind moet het op school laten zien’. Maar ik heb dan een hogere groep).
Ik vind het best kwalijk dat school als stelregel heeft dat kinderen van dec/jan standaard 2,5 jaar kleuteren, tenzij ze ver vooruit zijn.
Dit hoort namelijk niet. De regels zijn wat vaag erover, maar er moet gekeken worden naar niveau. Werkhouding is natuurlijk ook belangrijk, maar ook daar kan een kind flinke sprongen in maken. Augustus is nog ver.
Je kunt een filmpje maken van hoe je kind thuis leest als de leerkracht het niet herkent.
(Met een disclaimer: ik zeg ook wel ‘goed om te zien, maar kind moet het op school laten zien’. Maar ik heb dan een hogere groep).
maandag 25 maart 2019 om 12:46
Hier is niet echt een duidelijke regel. Er zijn kinderen die lang kleuteren en kinderen die heel kort kleuteren (zelfs die in januari pas 6 worden en doorstromen).
Het is ook niet per se zo dat ik me "druk maak. Ik ging er eigenlijk eerder zonder meer vanuit dat zoon zou mogen doorstromen. Maar zowel bij gesprek in november als in maart leek het niet zonneklaar. Maar ook zeker geen "is hij nog absoluut niet aan toe."
Ik wil me - zeker ten opzichte van mijn kind - alleen geen "push" ouder voelen.
Hier meeschrijven en voorleggen hoe de ontwikkelingen gaan sterkt mij wel in mijn overtuiging dat ik het volgens mij nog niet zo slecht inschat. En zoon wil zelf ook echt graag.
Het is ook niet per se zo dat ik me "druk maak. Ik ging er eigenlijk eerder zonder meer vanuit dat zoon zou mogen doorstromen. Maar zowel bij gesprek in november als in maart leek het niet zonneklaar. Maar ook zeker geen "is hij nog absoluut niet aan toe."
Ik wil me - zeker ten opzichte van mijn kind - alleen geen "push" ouder voelen.
Hier meeschrijven en voorleggen hoe de ontwikkelingen gaan sterkt mij wel in mijn overtuiging dat ik het volgens mij nog niet zo slecht inschat. En zoon wil zelf ook echt graag.
woensdag 27 maart 2019 om 08:07
Hier in de omgeving laten scholen is het meer standaard dat kleuters van december 2,5 kleuteren. Bij kinderen van januari is eigenlijk helemaal geen onderwerp die kleuteren zo wie zo 2,5 jaar. Het verveelde is dat je taal en rekenen kunt meten maar het sociaal emotioneel gedeelte niet. Een discussie of een kind voldoend is ook erg lastig. Hier is dit ook aan de hand. Zo zouden hem graag sterker zien. Wat dat inhoud is erg lastig.Hertjehertje schreef: ↑25-03-2019 12:35Even teruggelezen:
Er is inmiddels wel een oplossing gekomen. Hij is nu bezig met een computerprogramma zodat hij alle letters leert(wat hij ook erg graag wil) en dat hij verder kan met leren lezen. Hij kon tot nu toe alleen woorden lezen van de letters die hij kende.
Het mooi is dat rondom het programma heeft hij een erg goede werkhouding. Waarschijnlijk kan hij eind dit school jaar lezen. Hij heeft dan een voorsprong op begin groep 3, waardoor hij volgend jaar begint in groep 2 zodat door oudste kleuter te zijn sterker wordt. Hij zal dan na 3-4 maanden als nog naar groep 3 overstappen. In die groep 2 periode mag hij op bepaalde momenten lessen volgen in groep 3 en hij krijgt extra les van de iber. Dit is vaker gedaan dus wij hebben hier wel vertrouwen in.
woensdag 27 maart 2019 om 22:05
He handbal is dat bouw wat jou kleuter doet? Dat doet mijn kleuter nu ook alleen onthoudt hij woordbeelden enorm goed.... hij kan dus hele rijtjes lezen als hij geoefent heeft maar leest ze eigenlijk niet.... dus we zijn wat extra oefening aan het inzetten zodat hij hopelijk een goede start heeft naar zijn overstap.
donderdag 28 maart 2019 om 01:08
Hij doet inderdaad ook bouw. Het is bij hem een beetje van beide. Sommige woorden herkent/weet hij en andere leest hij. Dat van woorden herkennen heeft bij hem ook erg te maken met zijn logopedie. Hij heeft nu met iets meer dan een jaar intensief logopedie waarbij hij continue met schreven woorden te maken heeft. We zijn nu bijna een week verder en hij doet het veel plezier en vaak meerdere lessen achter elkaar. Niet omdat het moet maar omdat hij het leuk vindpimpelmeesje123 schreef: ↑27-03-2019 22:05He handbal is dat bouw wat jou kleuter doet? Dat doet mijn kleuter nu ook alleen onthoudt hij woordbeelden enorm goed.... hij kan dus hele rijtjes lezen als hij geoefent heeft maar leest ze eigenlijk niet.... dus we zijn wat extra oefening aan het inzetten zodat hij hopelijk een goede start heeft naar zijn overstap.
donderdag 28 maart 2019 om 07:18
Hier vind hij het idd ook leuk en als juf het zegt en zoemt kan hij woorden maken alleen zelf vind hij het moeilijk ook omdat hij het van zichzelf niet hoort. (Dat is de reden ook dat hij naar cluster 2 ging) dus ze doen op school bouw binnenkort thuis ook en nu oefen ik letter met gebaren erbij (dus ik moet ook nog ff aan de oefen want ik ken nog lang niet alle klanken)
donderdag 28 maart 2019 om 08:09
Ik was even kwijt dat jouw zoon ook een spraakachterstand had. Wat hier wel lastig is dat hij woordjes moet lezen maar het niet altijd goed uitspreek terwijl denk dat hij dit wel doet. Hierom mag het programma alleen met de juf/iber en ons doen want wij kunnen beter interpeteren of hij het goed heeft gezegd. Ze doen hier vaak bouw met de oudere kinderen maar is in ons geval niet handig omdat die heel erg van goed en fout zijn en met een niet perfect spraak kan dit verwarring opleveren.pimpelmeesje123 schreef: ↑28-03-2019 07:18Hier vind hij het idd ook leuk en als juf het zegt en zoemt kan hij woorden maken alleen zelf vind hij het moeilijk ook omdat hij het van zichzelf niet hoort. (Dat is de reden ook dat hij naar cluster 2 ging) dus ze doen op school bouw binnenkort thuis ook en nu oefen ik letter met gebaren erbij (dus ik moet ook nog ff aan de oefen want ik ken nog lang niet alle klanken)
Die gebaren hebben wij ook moeten leren als is het nu bijna niet meer nodig. Even ook een trotse moeder zijn hij mag binnenkort ook stoppen met logopedie. Hij is nu zover dat ze denken dat door leren lezen en zijn eigen ontwikkeling hij laatste stukje zelf te laten doen. Ben benieuwd wat de test over 3/4 jaar zal uitwijzen
donderdag 28 maart 2019 om 12:34
Gewone gebaren hebben we weinig gebruikt het zijn nu puur de letters omdat hij het niet hoort als hij ze zelf zegt. Maar de verwachting is ook dat het leren lezen helpt bij zijn uitspraak. Ben hee benieuwd hoe hij het straks in een grotere klas gaat doen... we verwachten dat het feit dat hij niet meer ruimschoots overal mee het beste zal zijn we ff een omschakeling van hem zal kosten (maar dat is alleen maar goed).
donderdag 28 maart 2019 om 12:50
Dat zal inderdaad wennen voor hem zijn, Pimpelmees.
Hier is de klas van kleuter bezig met het thema kunst. Komt ze gisteren ineens thuis met de vraag waarom Nederland niet mee deed aan de eerste wereldoorlog. Ze wist zelfs dat het van 1914 tot 1918 was. Ik had niet verwacht dat ik een gesprek zou voeren over neutraliteit in een oorlog met een 5-jarige....
Hier is de klas van kleuter bezig met het thema kunst. Komt ze gisteren ineens thuis met de vraag waarom Nederland niet mee deed aan de eerste wereldoorlog. Ze wist zelfs dat het van 1914 tot 1918 was. Ik had niet verwacht dat ik een gesprek zou voeren over neutraliteit in een oorlog met een 5-jarige....
vrijdag 29 maart 2019 om 14:10
Het kleuterantwoord op die vraag bleek trouwens niet zo moeilijk toen ik er even over nadacht. Ik heb oorlog vergeleken met ruzie op het schoolplein. 'Als x en y ruzie maken tijdens het buitenspelen, doe jij daar toch niet aan mee omdat je er toevallig net naast speelt.' in combinatie met 'Oorlog is ruzie tussen landen, weet je nog?.'
We kijken al zo lang de kinderen er zijn met ze samen naar het journaal, vanuit daar hebben we het best al wel eens over dingen gehad. Oorlog, natuurrampen, demonstraties, hongersnood...qua begrip is het allemaal al wel eens langsgekomen...
We kijken al zo lang de kinderen er zijn met ze samen naar het journaal, vanuit daar hebben we het best al wel eens over dingen gehad. Oorlog, natuurrampen, demonstraties, hongersnood...qua begrip is het allemaal al wel eens langsgekomen...
vrijdag 5 april 2019 om 19:04
Vanmiddag benaderd door de juf dat ze op school ook Bouw aan gaan bieden. Ze vroeg toestemming aan mij om contact op te nemen met de logopediste om te kijken of pup hier voor in aanmerking komt of dat het niet meer nodig is omdat ze enorme sprongen maakt.
Ik ken bouw zelf niet, maar heb eea gegoogled en ben wel nieuwsgierig hoe dat gaat.
Kunnen jullie mij iets meer vertellen?
Ik ken bouw zelf niet, maar heb eea gegoogled en ben wel nieuwsgierig hoe dat gaat.
Kunnen jullie mij iets meer vertellen?
vrijdag 5 april 2019 om 19:07
Hier is momenteel het thema fotografie. Na de vakantie gaan ze starten met het thema dieren.
Mogelijk komt er dan een schoolreisje naar een dierentuin. Lijkt me leuk voor de kids!
Hebben jullie kleuters ook veel last van de zomertijd? We moeten pup de hele week al wakker maken terwijl ze normaal veel te vroeg wakker is.
Ben benieuwd morgen, zal je zien dat ze wel vroeg wakker is
Mogelijk komt er dan een schoolreisje naar een dierentuin. Lijkt me leuk voor de kids!
Hebben jullie kleuters ook veel last van de zomertijd? We moeten pup de hele week al wakker maken terwijl ze normaal veel te vroeg wakker is.
Ben benieuwd morgen, zal je zien dat ze wel vroeg wakker is
vrijdag 5 april 2019 om 20:47
Mijn zoon is bezig met bouw. Het is echt woorden bouwen op verschillende manieren. Ik ben thuis nog niet bezig maar heb al wel geoefend... als ze een fout maken vul je ook in wat en gaat het programma weer een stap terug. Zitten domino stukjes in en echt woorden bouwen maar het begint met dingen als pop op etc. Kind kan wel groot deel van de letters maar van zoemen een woord maken is heel lastig omdat hij het niet hoort hier, als in zoem hoort hij het beter.
Hier vandaag observatie gehad en school van keuze zag geen reden waarom hij niet zou kunnen komen, ze werken met bouw en volgens huidige juf hadden ze vrij uitgebreid dyslectie/leren lezen programma voor kinderen die daar moeite mee hebben. Oftewel allemaal heel spannend maar ook wel heel blij dat hij naar school om de hoek kan volgend jaar en daar als het goed is in een stabieler klas komt en hopelijk wat echte vriendjes gaat maken (hij heeft nu wel vriendjes maar dus geen speeldates verjaardagen etc omdat dat gewoon niet is vanwege de vele wisselingen/taxikindjes etc)
Hier vandaag observatie gehad en school van keuze zag geen reden waarom hij niet zou kunnen komen, ze werken met bouw en volgens huidige juf hadden ze vrij uitgebreid dyslectie/leren lezen programma voor kinderen die daar moeite mee hebben. Oftewel allemaal heel spannend maar ook wel heel blij dat hij naar school om de hoek kan volgend jaar en daar als het goed is in een stabieler klas komt en hopelijk wat echte vriendjes gaat maken (hij heeft nu wel vriendjes maar dus geen speeldates verjaardagen etc omdat dat gewoon niet is vanwege de vele wisselingen/taxikindjes etc)
vrijdag 5 april 2019 om 21:55
Dank je wel voor de uitleg. Het niet horen is hier ook een dingetje. Ze kan ook echt letters weglaten bij hakken en plakken bijvoorbeeld.
Ik ben benieuwd hoe het verder uitrolt, dat bouw.
Wat gaaf dat je zoon over kan stappen! Wat zullen jullie trots en blij zijn. Vriendjes zullen vast snel gemaakt worden. Gefeliciteerd met het nieuws!
Ik ben benieuwd hoe het verder uitrolt, dat bouw.
Wat gaaf dat je zoon over kan stappen! Wat zullen jullie trots en blij zijn. Vriendjes zullen vast snel gemaakt worden. Gefeliciteerd met het nieuws!
zaterdag 20 april 2019 om 21:28
Vakantie! Die vliegt waarschijnlijk voorbij en dan duurt het schooljaar (hier) nog maar negen weken, waarvan een hoop korte/leuke weekjes met vrije dagen, extra vrije dagen, schoolreis etc. Leuke tijd van het jaar altijd 
En dan is groep 2 alweer verleden tijd hier. Ga ik tenminste toch wel vanuit maar geenszins vanzelfsprekend. Hoor de laatste dagen van veel ouders van andere herfstkinderen dat zij de voorkeur juist geven aan nog een kleuterjaar. De redenen daarvan weet ik natuurlijk niet goed en ieder schat zijn/haar eigen kinderen het beste in. Vind het soms nog lastig. De zesjarigen lijken idd verder in ontwikkeling te zijn, zéker de meisjes, zoon zelf trekt meer naar de kinderen in groep 1/de herfstkinderen die gr2 nogmaals gaan doen maar heeft tegelijkertijd ook heel veel zin in groep 3.
En dan is groep 2 alweer verleden tijd hier. Ga ik tenminste toch wel vanuit maar geenszins vanzelfsprekend. Hoor de laatste dagen van veel ouders van andere herfstkinderen dat zij de voorkeur juist geven aan nog een kleuterjaar. De redenen daarvan weet ik natuurlijk niet goed en ieder schat zijn/haar eigen kinderen het beste in. Vind het soms nog lastig. De zesjarigen lijken idd verder in ontwikkeling te zijn, zéker de meisjes, zoon zelf trekt meer naar de kinderen in groep 1/de herfstkinderen die gr2 nogmaals gaan doen maar heeft tegelijkertijd ook heel veel zin in groep 3.
zondag 21 april 2019 om 10:34
Hier is alles nu rond voor overstap naar groep 3 regulier zoon is ook wel eraan toe. Ben wel heel benieuwd hoe het gaat als hij niet meer met alles het beste is dat gaat wel even moeilijk zijn denk ik. Hier druk bezig met bouw! De letters leren is echt geen probleem maar om er woorden van te maken dat is echt lastig voor hem. Gelukkig werkt nieuwe school er ook mee en kunnen we het doorzetten. Zijn huidige juf gaat een plan maken hoe het leren lezen het beste zal gaan dus ben benieuwd.
Geen idee hoeveel weken hier nog maar 9 klinkt wel als heeeeel snel
Geen idee hoeveel weken hier nog maar 9 klinkt wel als heeeeel snel
zondag 21 april 2019 om 18:27
Deze vakantie komt op een goed moment, merkte dat ze wel toe zijn aan wat rust. Hier andere regio en na deze vakantie nog 11 weken.
Na de vakantie start als het goed is ook Bouw tutor lezen, ben erg benieuwd.
School heeft contact gehad met de logopediste, ik ben overal in cc gezet, en nu kan ze nog gerichter te werk gaan. Ze valt uit op langere verhalen waarbij ze de acties uit het verhaal moet aanwijzen op plaatjes, maar ook is hakken nog een dingetje. Bij 4 letterwoorden hoort ze standaard de 2e letter niet. Bijvoorbeeld het woord Bloem, als ze dat moet hakken dan is het b,oe,m. Bij het woord klok hakt ze k, o, k.
NYC, onze kids zijn even oud, althans zelfde maand geboren. Bij ons gaat ze over naar groep 3. Ze is qua concentratie op niveau, rekenen gaat goed en letterkennis ook. Er zit bij haar wel veel leeftijdsverschil in de klas, want de eersten zijn inmiddels al 7 geworden. Zij hebben een extra jaar gekleuterd. School voorziet voor ons kind geen problemen bij het over gaan naar groep 3. Zowel dan hadden wij een gesprek aan gegaan, want een jaar langer spelen ipv leren is voor haar geen optie. Ze wil graag dingen leren, is wat meer uitgespeeld zeg maar.
Liever dat ze nu over gaat en groep 3 over moet doen, dan nu doubleren.
Jullie zoon is al zoveel verder op bepaalde onderdelen, wat zou een jaar extra kleuteren hem opleveren? Heb je hier overigens al gesproken met de leerkrachten? Of hebben zij niets benoemd omdat ze er van overtuigd zijn dat hij over gaat?
Na de vakantie start als het goed is ook Bouw tutor lezen, ben erg benieuwd.
School heeft contact gehad met de logopediste, ik ben overal in cc gezet, en nu kan ze nog gerichter te werk gaan. Ze valt uit op langere verhalen waarbij ze de acties uit het verhaal moet aanwijzen op plaatjes, maar ook is hakken nog een dingetje. Bij 4 letterwoorden hoort ze standaard de 2e letter niet. Bijvoorbeeld het woord Bloem, als ze dat moet hakken dan is het b,oe,m. Bij het woord klok hakt ze k, o, k.
NYC, onze kids zijn even oud, althans zelfde maand geboren. Bij ons gaat ze over naar groep 3. Ze is qua concentratie op niveau, rekenen gaat goed en letterkennis ook. Er zit bij haar wel veel leeftijdsverschil in de klas, want de eersten zijn inmiddels al 7 geworden. Zij hebben een extra jaar gekleuterd. School voorziet voor ons kind geen problemen bij het over gaan naar groep 3. Zowel dan hadden wij een gesprek aan gegaan, want een jaar langer spelen ipv leren is voor haar geen optie. Ze wil graag dingen leren, is wat meer uitgespeeld zeg maar.
Liever dat ze nu over gaat en groep 3 over moet doen, dan nu doubleren.
Jullie zoon is al zoveel verder op bepaalde onderdelen, wat zou een jaar extra kleuteren hem opleveren? Heb je hier overigens al gesproken met de leerkrachten? Of hebben zij niets benoemd omdat ze er van overtuigd zijn dat hij over gaat?
zondag 21 april 2019 om 19:07
Hoihoi! Mag ik meeschrijven?
Hier ook een kind in groep 2 en eigenlijk is hij sinds een paar weken helemaal klaar met de kleuters. Hij vindt de speelhoek (huishoek/poppenhoek of hoe je het ook noemt) inmiddels vreselijk en zijn taakjes zoals een paashaas knutselen doet ie last minute omdat ie er geen zin in heeft. Is dit herkenbaar?
Ik gooi het maar op “soms moet je nou eenmaal iets doen wat je niet leuk vindt gewoon omdat het moet gebeuren net zoals dat ik moet stofzuigen” en hoop maar dat ie met die slogan zich nog door die laatste weken bij de kleuters trekt.
Hier ook een kind in groep 2 en eigenlijk is hij sinds een paar weken helemaal klaar met de kleuters. Hij vindt de speelhoek (huishoek/poppenhoek of hoe je het ook noemt) inmiddels vreselijk en zijn taakjes zoals een paashaas knutselen doet ie last minute omdat ie er geen zin in heeft. Is dit herkenbaar?
Ik gooi het maar op “soms moet je nou eenmaal iets doen wat je niet leuk vindt gewoon omdat het moet gebeuren net zoals dat ik moet stofzuigen” en hoop maar dat ie met die slogan zich nog door die laatste weken bij de kleuters trekt.
zondag 21 april 2019 om 20:34
NYC, dat meisjes verder zijn dan jouw zoon vind ik niet zo raar. Meisjes zijn over het algemeen wat eerder in ontwikkeling op deze leeftijd.
En ik zou jouw rekenmonster niet nog een jaar laten kleuteren, maar ik ken hem natuurlijk niet. Is alleen op basis van het voorlopen op rekengebied.
Marly, welkom!
Mijn dochter is nog niet klaar met groep 2, maar kan me voorstellen dat sommige kinderen er al wel klaar mee zijn.
Wij moeten nog een weekje tot de meivakantie en dan nog 10 weken tot de zomervakantie. Daar zit geen vakantie meer tussen, wel vrij met Hemelvaart/Pinksteren. Het wordt nog een lange zit.
En ik zou jouw rekenmonster niet nog een jaar laten kleuteren, maar ik ken hem natuurlijk niet. Is alleen op basis van het voorlopen op rekengebied.
Marly, welkom!
Mijn dochter is nog niet klaar met groep 2, maar kan me voorstellen dat sommige kinderen er al wel klaar mee zijn.
Wij moeten nog een weekje tot de meivakantie en dan nog 10 weken tot de zomervakantie. Daar zit geen vakantie meer tussen, wel vrij met Hemelvaart/Pinksteren. Het wordt nog een lange zit.