Nachtvoedingen en bijna 1 jaar...tips?!?!

20-11-2008 13:52 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hé meiden,

Toch maar weer een topic aangemaakt, een tjid terug ook gedaan maar nu loopt het vort echt de spiugaten uit en misschien denken wij ergens niet aan waar 1 van jullie nu wel aan denkt en wellicht de oplossing kan zijn...

Of we gewoon moeten doorgaan zo en maar kijken wanneer t stopt...

Onze jongste dochter wordt bijna 1 jaar en slaapt tegenwoordig zó slecht ´s nachts en wij weten onderhand niet meer wat we kunnen doen...

Ze heeft altijd een nachtvoeding gehad, dit is na overstappen op fv na 6,5 mnd bv gegeven te hebben niet veranderd.

Ze weegt nu bijna 9,5 kilo en is 78cm lang.

Haar ritme nu:

19:30 naar bed met een fles

24:00-1:00 huilen voor een voeding

ergens tussen 3:00-5:00 idem

Dan weer rond 7:00-8:00 idem

(deze fles weigert ze vaak maar soms ook niet)

Overdag slaapt ze van +/- 13:00 tot 15:00-15:30

De flessen bestaan uit Nutrilon 3, 180/6 en 3 eetlepels bambix.

Over de gehele dag gezien eet ze:

een pot fruit,

2 boterhammen,

een koek oid,

warme hap, toetje (eet ze redelijk goed, ze wit alles zelf doen)

en drinkt ze een glas of 3 a4 water.

Melk weigert ze overdag pertinent, vanalles al geprobeerd.

We hebben geprobeerd om haar flessen kleiner te maken,

water te geven,

troosten,

laten huilen...

maar niets helpt... ze blijft net zolang huilen totdat ze helemaal overstuur in bed ligt en alleen rustig wordt van een fles, maak je de fles kleiner oid dan komt ze gewoonweg eerder voor de volgende.

Flessen groter/dikker maken werkt ook niet, drinkt ze minder en komt ze weer eerder.

We hebben ook geprobeerd om om 23:00 nog een fles te geven maar dan komt ze om 4:00-5:00 toch nog gewoon en is niet te sussen met water of een aai.

Zijn er dingen waar wij nog niet aangedacht hebben?

Moet zeggen dat ik na een jaar meerdere keren per nacht dr uit moeten wel beu ben...

Daarbij komt ook nog es dat onze oudste dochter ook nog ergens in de nacht wakker wordt (soms wel vaker door het geroep van dr zus) mijn man zn wekker gaat om 4:30 af en ik ben 21 wkn zwanger van de derde.

Dit alles bij elkaar maken de nachten hier in huis alles behalve rustgevend.

Ben benieuwd ofdat iemand hier raad weet.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Liefs, Nurse
anoniem_6181 wijzigde dit bericht op 20-11-2008 13:53
Reden: iets vergeten
% gewijzigd
Bedankt voor jullie reacties

Poeh, ik/we vinden het moeilijk om een keuze in aanpak te maken...

Moeten idd wel iets kiezen en ons daaraan vasthouden want nu is het idd proberen te laten huilen, na een uur weer toegeven en een fles maken..werkt ook niet...

of meteen een fles,

of helemaal geen en niet na een uur brullen toch toegeven...

(vind ik dan)

Vandaag hebben we haar een half uur later in bed gelegd

(om 20:00)

Ze is wakker geweest van 8:00 tot 13:00 en van 15:00 tot 20:00

Strakke tijden aangehouden, geprobeerd zoveel mogelijk eten dr in te krijgen overdag en de fles om 20:00 toch net iets groter en dikker gemaakt;

210 water, 7 melk en 4 eetlepels bambix.

En ze had hem helemaal op.

Nu weet ik alleen niet hoe ik het vannacht wil aanpakken...

Straks nog een voeding aanbieden voordat wij gaan slapen rond 22:30... lijkt me niet nodig als ze 2 uur daarvoor nog zo´n grote fles op heeft...

*denkt diep na*
Mijn zoon dronk met het grootste plezier nog een dikke papfles om 22 uur terwijl hij er 3 uur vantevoren ook eentje op had.

Maar bedenk wel wat je wilt bereiken uiteindelijk: een kindje wat om 22 uur een papfles verwacht? Want zoals je al schreef; tot vóór ze de griep had sliep ze goed door toch?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Louise:

Ja, ben dr nog steeds niet uit en de nacht begint zo echt...

Nee, denk niet dat we ze zo nog een fles gaan geven... vind het een beetje te veel van t goede en voor dr tandjes is het ook niet goed.... maar ik weet dus niet wat ik nou zal doen als ze vannacht om, zeg 24:00-01:00 wakker wordt en een fles wilt.

En voor de griep wilde om 19:30 geen fles maar dronk ze die om 22:30 en sliep ze soms tot 5:00-6:00 uur..

...

Dat waren nog eens tijden
Ha Nursie,

lastig hoor..... ik denk dat die griep de boel flink in de war heeft gestuurd, met een week is het vast anders.. maar daar heb je nu niks aan.

Sterkte!!!!

M slaap trouwens nu!
Ik bewonder jullie omdat jullie zo lang die nachtvoedingen kunnen volhouden. En dan nog overdag kunnen functioneren, dat lijkt me helemaal zwaar. Dat doe ik jullie niet na hoor!

Hier ben ik dus deze week gestopt met het geven van voeding 's nachts, en mijn zoontje is vandaag pas 9 weekjes oud.

Dit op advies van CB, ook met de mededeling dat het meer gewenning is dan honger.

Nu is dat met flesvoeding makkelijker in te schatten en hij gaf ook zelf al aan (dronk maximaal een halve fles per keer in de nacht) het niet nodig te hebben.

En de hoeveelheid voeding die hij overdag dronk, moest echt voldoende zijn om zonder nachtvoeding te kunnen.

Vanaf maandag dus in één keer gestopt... en hij accepteert het. Een aai over z'n bol, een troostende knuffel, een schone luier, z'n speentje,noem maar op, hij mag me er voor wakker maken hoor en dan ben ik er ook voor em.

Maar eten doen we overdag en hoop dat ook hij dat blijft vinden .

Sterkte meiden!
Daan, met borstvoeding is ook prima in te schatten of je kind echt honger heeft of niet (en of ze echt genoeg binnen krijgt of niet) hoor. Als een kind twee borsten leegdrinkt, dan heeft het veel gedronken (overdag) en had het dus honger ('s nachts), terwijl als het niet meer dan een paar slokken neemt, dan heeft je kind dus weinig gedronken (overdag) of had het géén honger ('s nachts).

Dat er geen maatstreepjes op zitten, wil niet zeggen dat je niet weet hoeveel erin gaat hoor. Je weet het niet per mililiter misschien, maar als er langdurig en krachtig gedronken is en je borsten daarna leeg aanvoelen, dan kun je er voetstoots vanuit gaan dat je kind een maaltijd op heeft. En als niet, dan niet dus. Zo moeilijk is dat niet in te schatten.
Daarbij zou in het uiterste geval kunnen wegen, dus voor en na de voeding.

Nurse, mischien dat je eens met de verhoudingen water/poeder zou kunnen kan klooien. Dus voor de nachtvoedingen steeds minder poeder gebruiken totdat je gewoon water geeft.

Mijn oudste is ook bijna 2. Met 4 maanden heb ik hem 2 nachten laten huilen, daarna nooit geen problemen meer gehad. Mijn jongste is nu een dikke 2 maanden, en hij krijgt snachts nog 1 voeding. Met hem ben ik aan het afbouwen. Omdat ik bv geef probeer ik elke nacht hem wat korter te laten drinken totdat die voeding helemaal is verdwenen.
Pfoe wat zwaar Nurse. (Wel ergens prettig dat ik niet de enige ben die niet vol begrip, fluitend haar bed uitstapt om naar de babykamer te huppelen...)

Zou het een idee zijn om haar overdag wat meer te laten eten? Ik gaf mijn zoontje altijd 2 boterhammen en die gingen gewoon op. Toen ik hem 4 boterhammen bij de lunch gaf en 's middags extra fruit was hij ineens van de nachtfles af (en hij is heel slank, dus verbrandt dus gewoon veel).

Na periodes van ziek zijn wil hij ook wel weer eens in nachtflessen terecht komen en dan bouw ik het af door minder poeder in de fles te doen, maar blijkbaar trapt ze daar niet in?

Laten huilen werkte trouwens ook niet echt. Als het echt te gek wordt laat ik hem 10 minuten huilen, loop erheen (zonderwat te zeggen, maar alleen een speen teruggeven) en ben ik weer weg. Kost veel moeite en duurt wat langer, maar op het werkt wel. Zo raakt hij namelijk net niet over de rooie, maar beseft wel dat er niet gezellig wordt gedaan.
Vannacht dr om 00:30 en 5:00 uitgegaan en een fles gegeven, onze oudste dochter (bijna 2) werd pas om 7:00 wakker voor pap. Om 8:00 heb ik ze allebei uit bed gehaald.

Een redelijk goede nacht gehad dus.

(ja, was wel al om 4:30 wakker vd wekker van mn man maar goed ) Heb toch wel wat uurtjes kunnen maken, hetzij wel gebroken maar na de flessen gegeven te hebben sliepen beide meiden weer.

Denk dat ik me er nog even er bij neerleg om voedingen te geven in de nacht... Nog even doorbijten...

Ze eet overdag goed maar misschien heeft ze ze toch gewoon nodig.... (ze is ook geen dikkertje oid,ze kan het nog hebben )

Geef dr nog een maand of 2, misschien stopt ze er in die tijd zelf wel mee.

(en in april hebben we dr weer eentje die het van haar over gaat nemen )

Kan het iig niet over mn hart verkrijgen om haar zo hartverscheurend te laten huilen terwijl ze anders eigenlijk nooit

écht huilt... heb het wel geprobeerd om haar ´s nachts te laten liggen maar dat werkt bij haar blijkbaar niet.

xx
anoniem_6181 wijzigde dit bericht op 21-11-2008 14:54
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik snap het ook wel hoor Nurse.

Ik wil zoon (12 weken) ook graag van de nachtvoeding af, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem huilend in zijn bed te laten liggen. De tip die ik je eerder gaf (de voeding afbouwen door steeds een schepje minder erin te doen) werkt bij onze zoon niet. Daarbij is het ook lastig, want als hij erg overstuur huilt wordt zijn zus ook wakker en zit ik 's nachts met 2 wakkere, huilende kinderen.

Bij een 1e kind had ik het misschien nog geprobeerd (maar die sliep na 5 weken al door...), maar nu gun ik mijn dochter ook een goede nachtrust en wil ik niet dat zij ook verplicht mee moet luisteren naar haar broertje die misschien een uur lang ligt te huilen in de kamer naast haar.
Tja, mijn dochter is bijna 3 en huilt opeens weer elke nacht om een beker pap. Die ze met alle liefde krijgt

Ze zal honger hebben.

Nu heeft ze een aangeboren eetprobleem dus we zijn hier wat makkelijker in.

Maar ook toen we dat nog niet wisten kreeg ze gewoon een fles als ze dat wilde hoor. Ze zijn nog zo klein. En honger is honger.

Het is naar uit je slaap te worden gehaald, zeker als je nog meer kinderen hebt of zwanger bent en vroeg op moet... maar vaak gaf ik haar lekker een flesje en een paar extra knuffels en keek even naar dat lieve kleine meiske in dat bedje en dacht dat ik zo blij was dat ze is geboren. Zo maakte ik er mooie positieve momenten van.

Ze heeft het het hele eerste jaar zeker gehad, volgens mij nog langer zelfs, en daarna in periodes. In die periodes groeit ze dan ook opeens. (heeft wel een groeiachterstand)

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen die om eten vragen het nodig hebben. En zo strak volgens de klok leven op zulke jonge leeftijd... nee niet mijn idee.

Gaat vanzelf over voor ze 18 zijn :D
Hoi Nurse, wat vermoeiend voor je! Als ze een handleiding hadden, zou het dat zoveel makkelijker maken he! Mijn jongste heeft ook lang nachtvoeding gehad. Daar hebben we een late fles van gemaakt (tijd lang om 23.00 wakker gemaakt) en daarna zijn we die fles gaan vervroegen. Nu gaat hij na het eten naar bed (om 19.30) en komt 's nachts niet meer. Hij is alleen wel heeeeel vroeg wakker; soms al om 5 uur, meestal tussen 6 en 6.30.

Wat hier heeft geholpen, was een weekendje logeren bij opa en oma. Daar was hij uit zijn ritme, deden ze het toch anders en "vergat" hij opeens dat hij moest drinken. Sliep hij opeens de hele nacht door en 's morgens tot een uur of 7. Ideaal dus. Door ziektes is hij nu alweer een tijdje vroeg wakker, dus misschien dat ik hem binnenkort nog eens uit logeren breng.

Maar misschien is dat een optie. Een weekendje uit logeren. Verandering van omgeving is misschien ook verandering van patroon. En dan kun je in elk geval even een paar betere nachten maken :-)
quote:AnAn schreef op 21 november 2008 @ 15:54:

Ik snap het ook wel hoor Nurse.

Ik wil zoon (12 weken) ook graag van de nachtvoeding af, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem huilend in zijn bed te laten liggen. Anan, 12 weken is ook wel heel jong, dan hebben ze het nog nodig. Vind ik wel een heel verschil met een kind van een jaar. Oudste kreeg tot een maand of 6 nachtvoeding, daarna sliep hij door. Jongste kreeg tot 9 maanden nachtvoeding. 5 weken is geluk hebben, maar niet de norm.
Als kindjes echt nog klein zijn (heb ik het over een aantal weken) dan ben ik ook nog niet zo bezig met doorslapen (hoewel het heerlijk is áls ze het doen )

Nu onze dochter bijna een jaar is vind ik het onderhand wel tijd maar zij zo te merken nog niet.

Isabon:

Dat doe ik ook, kijken in de schemer naar dat snoetje dat zo intens tevreden ligt te drinken...maar hoe vertederend t ook is, mn bedje ligt toch ook wel lekker!

Marije:

Check, geprobeerd

Tis wel al weer even geleden dat ze uit logeren zijn geweest maar daar deed ze t zelfde en de oma´s vonden het nóg moeilijker om dr te laten mopperen

...

Manlief is even wat boodschapjes doen en komt straks thuis met frietjes!!
@qwertu: het ging niet direct over jou,ik had een aantal keer zien staan over het gewoon blijven geven van de nachtvoedingen.

Wat ik al zeg iedereen moet het zelf weten maar de topicplaatser wilt er juist vanaf ;) en dat kan best als je kindje 1 jaar is geweest(hoeft niet kan wel).

Of het nu gewenning is of een heel hongerig kindje dat kan/wil ik niet gaan bepalen maar voor degene die wilt afbouwen is mijn tip misschien wel wat waard .

Ik had trouwens wel je uur laten huilen verkeerd geinterperteerd sorry daarvoor.

@topicstarter(sorry weet je naam even niet) het kost zeker veel van je om het doortezetten ,dat kan echt slopend zijn.

Ik raad aan om ervoor te zorgen dat je iig niet nu al gesloopd eraan begint (misschien dat je slaap kunt inhalen en iemand kan oppassen ,zoiets) en dan consequent te blijven.

Ikzelf vind laten huilen echt VRESELIJK maar toch hielp het hier,ik moet eerlijk zeggen dat het hier begon met dag 1: 45 huilen waarvan de eerste 15 heel hard en daarna vooral meer miepig,de dag erna was het nog maar 30 minuten en daarna 15 minuten ,de 15 minuten hield dus nog wel wat dagen aan ,maar op een gegeven moment was het nog maar 5 minuutjes en op een gegeven moment was het alleen een beetje zeuren daarna niets meer (bij elkaar heeft het dus nog geen 2 weken geduurd waarvan vooral de eerste dagen het moeilijkst waren en hij heeft nog een keer een terugval gehad )

Bij ons had het dus met gewenning te maken en zo kan dat ook bij jullie dochter zijn.

Misschien het proberen waard ,het is wel pittig maar ik ben blij dat ik het toen zo heb gedaan.

succes
Ik moet enorm lachen om de posts over zuchtend en vloekend je bed uitgaan. Inmiddels slaapt Smolman bijna overal doorheen, dus die vraagt slechts vriendelijk in de ochtend: "Hoe vaak kwam ze vannacht?". Maar een tijd geleden vroeg hij ineens 's morgens: "Je had het zwaar he, vannacht?" Ik was een beetje verbaasd want had geen idee meer of ik het zwaar had vannacht. Bleek dat Minismollie wakker werd en ik dus ook en ik eerst even wachtte of het wel echt doorzette en daarna heeeeeeeeeeeel diep zuchtend en mompelend "oh nee he, pffff alweer" mezelf uit bed hees om Mini aan te leggen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Of mijn man die een paar keer s'ochtends zei: vannacht is het goed gegaan he? Ja, voor jou wel maar voor mij niet
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 21 november 2008 @ 19:30:

Of mijn man die een paar keer s'ochtends zei: vannacht is het goed gegaan he? Ja, voor jou wel maar voor mij niet

Sinds ik me erbij heb neergelegd, niet meer tel en niet meer serieus op de klok kijk is het overigens stukken draaglijker geworden, maar ik hoef er maar voor eentje uit en ben niet ook nog eens zwanger.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:MarijeMarije schreef op 21 november 2008 @ 16:07:

[...]

Anan, 12 weken is ook wel heel jong, dan hebben ze het nog nodig. Vind ik wel een heel verschil met een kind van een jaar. Oudste kreeg tot een maand of 6 nachtvoeding, daarna sliep hij door. Jongste kreeg tot 9 maanden nachtvoeding. 5 weken is geluk hebben, maar niet de norm.

Heb je ook gelijk in hoor. Maar overdag meldt ie zich om de 3 uur en drinkt de flessen goed leeg, dus in principe heeft ie 's nachts geen voeding meer nodig,

Omdat dochter met 5 weken al doorsliep hadden we er stiekem op gehoopt, hihi. Maar zoon drinkt 's nachts zijn fles en slaapt daarna gewoon weer verder. Dus op zich hebben we niks te klagen.
quote:Daan64 schreef op 20 november 2008 @ 23:52:

Ik bewonder jullie omdat jullie zo lang die nachtvoedingen kunnen volhouden. En dan nog overdag kunnen functioneren, dat lijkt me helemaal zwaar. Dat doe ik jullie niet na hoor!

Hier ben ik dus deze week gestopt met het geven van voeding 's nachts, en mijn zoontje is vandaag pas 9 weekjes oud.

Dit op advies van CB, ook met de mededeling dat het meer gewenning is dan honger.

Nu is dat met flesvoeding makkelijker in te schatten en hij gaf ook zelf al aan (dronk maximaal een halve fles per keer in de nacht) het niet nodig te hebben.

En de hoeveelheid voeding die hij overdag dronk, moest echt voldoende zijn om zonder nachtvoeding te kunnen.

Vanaf maandag dus in één keer gestopt... en hij accepteert het. Een aai over z'n bol, een troostende knuffel, een schone luier, z'n speentje,noem maar op, hij mag me er voor wakker maken hoor en dan ben ik er ook voor em.

Maar eten doen we overdag en hoop dat ook hij dat blijft vinden .

Sterkte meiden!MarijeMarije, dit gaat over een kind van 9 weken!!
quote:louise1 schreef op 21 november 2008 @ 19:30:

Haha! ook zo herkenbaar dit

De toon waarop hij het vraagt is dan wel heel erg...

Eeeh, hoe zeg je dat; meelevend? oprecht geïntresseerd?

In ieder geva dat hij echt denkt dat de nacht goed is gegaan en blij voor me is

Ik blijf me trouwens verbazen overt feit dat mn man overal doorheen slaapt

Iedereen een fijne avond en rustige nacht gewenst!
Onze zoon nu 13 maanden is ook nog iedere nacht wakker, gelukkig valt hij tussendoor weer in slaap. Maar tussen 5 en 6 heeft hij gewoon honger.

Kreeg van een collega de tip om een fles met melk `s avonds in zijn bed te zetten, op een gegeven moment weten ze dat die daar klaar staat ze drinken het op en slapen weer verder.

Die van ons heeft ook ECHT honger.

Hebben het vannacht voor het eerst geprobeerd, maar meneer wil geen koude maar warme melk en met pap erin, dus was nog geen succes. Misschien valt het te proberen met een fles met handvaten eraan. Volgens haar was het een paar keer aangeven en dan wisten ze het wel.

Succes!
quote:Supermerel schreef op 21 november 2008 @ 17:25:

@qwertu: het ging niet direct over jou,ik had een aantal keer zien staan over het gewoon blijven geven van de nachtvoedingen.

Wat ik al zeg iedereen moet het zelf weten maar de topicplaatser wilt er juist vanaf ;) en dat kan best als je kindje 1 jaar is geweest(hoeft niet kan wel).

Nogmaals: ik wilde er ook vanaf. Ik ben echt heel blij voor je dat het jou gelukt is hoor! Maar hier werkte het dus niet. Ondanks slaaptraining, ondanks opbouwen, ik heb dat geprobeerd en ik heb er de brui aan gegeven omdat het probleem alleen maar groter werd (ze ging alleen maar langer en harder huilen) en omdat ik er zelf ook alleen maar stikchagrijnig van werd op die manier. Ik heb het geen maanden volgehouden nee. Ik denk ook niet dat dat had uitgemaakt, want zoals gezegd: intussen slaapt ze gewoon spontaan de hele nacht door. En als ze af en toe 's nachts nog komt: ook goed. Het kind is krap een jaar, ze hóeft nog helemaal geen volwassen slaapritme te hebben. Als je zou zien hoe het slaap-waakpatroon van een pasgeborene eruit ziet en hoe langzaam dat gemiddeld gesproken maar bijtrekt, dan zou je weten dat een of tweemaal per nacht wakker worden voor een kind van een jaar helemaal niet gek of raar is. Dat hoort er gewoon bij. En natuurlijk heb je het liever niet, nee, dúhuh. Maar ik vind dat we ons wel met z'n allen moeten blijven realiseren dat het er -net als de poepluiers, de tandenpijn en het uittesten van grenzen- gewoon bíj hoort. Dat accepteren kan ook gewoon rust brengen (zeker als je daar heel consequent in bent ).
Molembeemd, ik zou oppassen met een fles in bed. Als je kind daar steeds kleine slokjes van gaat drinken, dan is dat funest voor het nog maar pas verworven gebit. Hoewel nachtvoeding ook niet het einde zijn, heb je dan in ieder geval het eetmoment (drinkmoment) geconcentreerd op één of twee momenten. Het gebit krijgt dan voldoende tijd om te herstellen.

Bij het in bed zetten van de fles heb je daar geen controle meer over. (Nog helemaal los van de bende die mijn kind er dan van zou maken: die vindt het het einde om lekker met haar fles te gaan schudden. )
Nurse, ik snap niet helemaal waarom je pap geeft zo gauw na het avondeten. Pikt ze een fles met alleen maar melk niet? Ik denk idd ook dat het gewoon gewenning is. Als ik een paar dagen na het avondeten nog 2 boterhammen eet heb ik daar na een tijdje ook behoefte aan. En daarom doe ik het dus niet!

Ik heb ook nog een hele tijd een fles melk gegeven voor het slapen gaan totdat een vriendin zei dat zoon dat helemaal niet nodig heeft. Ik geef nu nog soms een flesje van 125 en daarna niets meer.

Ook als hij midden in de nacht wakker wordt krijgt hij alleen maar water te drinken.

Ik snap je wel hoor, ben ook zwanger en vannacht had ik ook weer een ventje in m'n bed liggen omdat hij zo zielig aan het huilen was. Maar toen hij ook nog eens begon te piepen dat ik voor moest gaan lezen was voor mij de maat vol.

Hij mag er uit, krijgt een knuffel en moet z'n bed weer in. (als ik hem los krijg want hij blijft serieus hangen aan m'n nek ;p)

Heb je eigenlijk al geprobeerd om haar 4 dagen achter elkaar te laten huilen? (ik nog niet hoor vind een uur al lang.. ) Ik hoor daar ook wel 'goede' verhalen over.

Heel veel succes vanavond!

Qwertu, je hebt ook wel gelijk hoor! Maar als ik dan om half 2 's nachts nijntje moet gaan voorlezen van meneertje omdat HIJ wakker is kan hij dus gewoon de pot op...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven