Newborn vragentopic

18-09-2020 22:51 651 berichten
Goedenavond allen,

Ik zag dat er al een babyvragentopic bestaat. Hierbij wil ik een newborntopic openen voor alle newborn mommies. Zelf 9 september bevallen van een prachtige zoon! Er komt zoveel op je af en je googled je suf om elk dingetje. Wellicht is het leuk om hier alle ervaringen en vragen neer te zetten om elkaar te helpen in dezelfde situatie met een newborn babytje :-).

Bij mij is vandaag net de kraamweek afgelopen en ik vind het zo spannend om nu op 'eigen benen' te staan. Er komt veel op je af en de dagen vliegen letterlijk voorbij o_o

Wie sluit zich aan en is ook net een kersverse mama geworden? :duckie:
Alle reacties Link kopieren
Eucalyptus mag als ze 3 maanden geweest zijn.
Het doet geen wonderen maar verlicht het wel iets, vooral voor het slapen gaan.


Opaque ja het is zeker weer rond de tijd van een sprong...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
De nacht viel mee gelukkig! Toen ze eenmaal sliep hebben we haar niet meer gehoord. Een keer wakker voor flesje, toen ook neusspray gebruikt en verder lekker geslapen. Vandaag ook een goede dag dus misschien is ze een beetje aan het opknappen. :-)
Life is always rocky when you're a gem.
Hier ook klein verkouden mannetje.
Geloof richting einde van de sprong, was daar huilen net klaar, komt dit :facepalm:
Afgelopen nacht was drama, vandaag toevallig eucalyptusbadje gehaald en zie dat hier nu ook staan.

Hoe reageren jullie kleintjes op de neusspray? Hier heb ik het idee dat ie doorheeft dat het niet per se heel fijn is. Al lukt het meestal nog wel best redelijk!
Alle reacties Link kopieren
Opaque schreef:
11-02-2021 20:03
Meisje is sinds twee dagen verkouden. Slechte nacht gehad en vandaag erg verkouden, snot, tranende oogjes en veel huilen. Slapen overdag lukt daarom ook niet zo best. Vanmiddag even een half uurtje op mij geslapen maar nu niet weg te leggen. Arm kind. :(
We hebben een neuspeertje en Neusspray maar helpt kort.
Die peertjes doen nooit wat vind ik. Ik zuig de neus uit met m'n mond, maar er zijn ook speciale zuigertjes voor van Otrivin.
Onze dochter is ook verkouden. De oudste ook. 1 dag opvang geweest en het is feest. Baby voor het eerst verkouden maar het ging vannacht wonderbaarlijk goed.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een verkouden baby'tje sinds dat hij naar de opvang gaat. Ik zal eens kijken naar dat eucalyptus badje.

Ik ben gewoon begonnen met fruit en groente en dat hij vind zo lekker! Leuk om hem te zien genieten. Merk alleen dat hij na de fles soms niet meer tevreden lijkt. Zou hij meer voeding willen? Hij krijgt nu 4x180......

Geeft er iemand hier een papfles? Of zou ik bijv 1 van de flessen kunnen ophogen?
Alle reacties Link kopieren
Neusspray gebruik ik echt als het helemaal vol/vast zit. Dat is bij baby nu gelukkig niet zo.
Snot valt nu sowieso wel mee, meer hoesten... daarvoor gebruik ik vsm druppels, ook bij de oudste.
Het lijkt vandaag iets te minderen.


Flessen hoger als 180+6 heb ik nooit gedaan, en papfles eigenlijk ook niet.
Ik bood dan gewoon iets meer fruit of groente aan.

Wij zitten nu meer op het punt dat we een fles weg kunnen laten maar ook nog net niet. Dus we bieden nu 2 van de 4 flessen minder aan.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ahhh wat vervelend al die verkouden kindjes! Hoe gaat het nu?
Ook wel eens een ui op kamer zetten helpend bij dichte neusjes

Hier was vd week precies omgekeerd man en ik koorts overal snot (Corona test negatief) en meisje heeft nergens last van gehad (gelukkig)
Alle reacties Link kopieren
Ah we zijn hier dus niet de enige met een verkouden baby. Iets met gedeelde smart. :lol:
Het gaat wel goed eigenlijk ondanks de verkoudheid, alleen tegen de avond is het wat erger. Peertje werkt hier wel aardig maar niet als het snot te hoog zit. De Neusspray wil ik alleen gebruiken als het echt vast zit Idd, tot nu toe twee keer gebruikt in de nacht als ik echt die neus helemaal dicht hoorde. Ze lijkt de Neusspray niet erg te vinden, peertje en het uitzuigen vind ze minder leuk. Verder overdag hebben we een hele vrolijke baby, lekker lachen en geluidjes maken, gilletjes, de hele dag door. :heart:
Man en mij allebei aangestoken en nu verkouden, dat dan weer wel. Zelf ook een Corona test gedaan omdat ik in de zorg werk naar gelukkig negatief, wat ik wel verwacht had.
En ui en een eucalyptus badje hebben we in huis en nog achter de hand mocht het nodig zijn.
Wij zitten met flessen nog wisselend. We mogen 5x180 geven maar ze drinkt niet altijd de fles leeg en kan ook niet altijd zo lang er tussen laten. Wilt soms in de nacht ook nog een extra flesje terwijl ze dan eigenlijk “genoeg” zou moeten hebben gehad. Wij doen nu vooral over de hele dag bijhouden hoeveel ze drinkt zodat ze niet over de max van 1000ml gaat. Meestal laat ze er 3/4 uur tussen.
Bijna 4 maanden en ze kijkt het eten uit je mond dus denk dat ze wel graag hapjes zou willen.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook in die tussenfase gezeten van 5 naar 4 flessen. Hoelaat geef jij jouw laatste fles? Sinds ik hem om 20 of 21 uur de laatste fles geef slaapt hij door. Op het begin werd hij soms nog even (kort) wakker ergens in de nacht. Gaf
hem dan die 5e fles naar dronk hij zijn fles niet leeg. Het was meer uit gewenning dat hij dan wakker werd. Na een aantal keren sliep hij gewoon door. Het voelde even raar omdat je als moeder zo gewend bent om je kindje meteen te gaan voeden.. maar instictief voelde ik wel weer dat hij niet uit behoefte wakker werd :-)
Flessen
Wij bieden nu flessen van 210+7 aan meestal. Meestal laat hij daar tussen de 20 en 40 van staan. Dus soms heet hij extra nodig, soms ook niet.
De laatste fles krijgt hij nu af en toe pap, dat gaat niet altijd even fijn. Ik ben nog zoekende hoe hij die het beste leegdrinkt. Nu laat hij de laatste dagen best veel staan, maar houdt het dan wel vol tot de volgende ochtend... Zelf zou ik graag zien dat hij m beter zou drinken.

hapjes
Wat vinden ze bij jullie lekker?
Ik heb nu aardappel en wortel geprobeerd (winterwortel en de wat zoetere), maar thuis wilde hij dat niet echt eten. Bij de opvang heeft ie 1 keer aardappel mee gehad en daar at hij het natuurlijk wel :)

verkouden
Ik heb het idee dat het badje hier wel iets heeft geholpen.
Ui reageert ie volgens mij best heftig op, komt wel los, maar heb ook het idee dat hij er een beetje last van heeft, dat het te sterk ofzo is voor hem?

krullen-bol; welke druppels van VSM zijn dat? en mogen ze die ook als inimini al?
Alle reacties Link kopieren
@ASP
Ik gebruik VSM Tussikind (zo heet het) n dat mogen ze al vanaf ukkie zijnde. Ook dit doet geen wereldwonderen maar verwacht wel.
Als ik het heb gegeven is het qua hoesten wel weer even rustig namelijk.

Verder hier nog steeds niet je van het met ons kleine mannetje.
Probeert volop te gaan tijgeren/kruipen maar krijgt het nog niet onder de knie. Veeeeeeel frustratie dus ook.
Tralalalala
Die frustratie zit er hier soms ook, vooral op buik, dan wil hij volgens mij ook vooruit, maar dat gaat gewoon nog niet. En ook met omdraaien. Herinnerde me gelijk weer hoe de oudste dan was. Als ie dan écht goed nijdig werd dan lukte het vaak ineens wel.
Heb gisteren een boxspiraal gekocht die wat feller van kleur is, minder leuk voor onze inrichting, leuker voor hem. Die is vanmiddag bezorgd, ben heel benieuwd hoe hij daar op gaat reageren, verwacht ook een beetje frustratie als hij er niet (goed) bij kan...

Zal eens kijken voor die VSM als ik weer bij Etos ben
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat met ieder?

Hihi ja die frustratie herkenbaar bij ons meisje
Ze zet haar knieeen nu onder zich, maar snapt nog niet het mechanisme
Rollen heeft ze paar keer gedaan en dat was het dan
Ze vindt op haar buik liggen echt geweldig :love:
Hier nog steeds borstvoeding, op m’n werkdagen meestal flesjes van 180 en komt 1x in de nacht, slaapt van 19:00-6:30 vaak
Eten begint ze uit mond te kijken dus binnenkort beginnen
Plus we voelen een eerste tandje zitten, wat gaat het hard...
Hoeveel hebben jullie om en nabij uit gegeven aan spullen voor de baby? En wanneer moet je daar mee beginnen en welke dingen vind je handig/kun je niet zonder? Hebben jullie spullen tweedehands gekocht? Of alles nieuw?
Sorry dat ik zomaar inbreek in jullie gesprek, maar ik kon geen ander vragentopic vinden.
Alle reacties Link kopieren
Oeh.. das lastig antwoord geven. Je kunt het qua aanschaf zo gek maken als dat je zelf wilt. Tweedehands is niks mis mee en kan een hoop geld schelen.

Wat ik aangeschaft had maar totaal niet gebruikt heb is een afkolf set, borstvoeding ging wel maar het kolven niet. En met de aanschaf van kleding niet alles op de kleinste maat, want ze groeien als kool.. dus een beetje spreiden én we kregen ook veel kado. Ohja, we hadden een wiegje op onze kamer.. maar hij (en ook wij) sliepen beter als hij in z’n eigen kamer lag in z’n bedje. Dus wiegje ook nagenoeg niet gebruikt.

Draagzak vond ie heerlijk, die heeft z’n geld ook meer dan opgebracht. Tweedehands aangeschaft..
bloosje wijzigde dit bericht op 21-02-2021 15:27
Reden: Verbetering
0.37% gewijzigd
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben best veel tweedehands gekocht en/of gekregen en te leen. Tweedehands draagzak, slaapzak, autostoel, maxicosi, kinderwagen, badje, kinderstoel, rompers, beddengoed. Allemaal van familie en bekende gekregen, te leen of overgekocht. Goede staat en uitgekozen wat onze smaak was. Meubels van Ikea. Wat hierboven gezegd word, je kan het zo gek maken als je zelf wil. Kinderkamers wel gekeken met hele meubelsets bij de bekende grote winkels maar dan ben je al gauw 1200€ of meer kwijt voor een relatief kleine kledingkast, commode en ledikant. Wij hebben een complete kamer voor minder dan de helft, hier en daar gekocht en verzameld waar ze de komende jaren wel mee kan doen. Ik ben na de eerste paar maanden gaan verzamelen en gaan sparen. Bijna alles van mijn lopende rekening gekocht omdat ik elke maand iets kocht, zo lijken de kosten mee te vallen. Alles in een keer is wel duur. Enige wat we nieuw kochten en niet gebruikt hebben tot nu toe is de adapters om de maxicosi op de kinderwagen te zetten.
opaque wijzigde dit bericht op 21-02-2021 18:20
0.00% gewijzigd
Life is always rocky when you're a gem.
Ja het is ook zo vervelend dat de winkels niet open zijn dat we niet gewoon kunnen gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Waar we echt heel blij mee zijn: puckababy slaapzak, gebruiken we nu niet meer maar de eerste weken/maanden heeft ze daar heerlijk in geslapen. Speelkleed/babygym, hebben we gekregen, maar vond ze al heel snel leuk en interessant om op te liggen. Gebruiken we dagelijks. Kinderwagen, elke dag lekker wandelen en heel handig voor baby’s die niet willen slapen. Wipstoeltje vind ze geweldig, al heel snel in gebruik als we wilde eten en baby niet wilde slapen. Heb twee draagzakken tweedehands, eentje voor de “new born fase” kruising tussen doek en zak. Weinig gebruikt maar tweedehands dus geen probleem. En een hele fijne die we eigenlijk wat meer moeten gebruiken. Heerlijk je handen vrij.
Heel jammer inderdaad dat je niet lekker de winkels in kan om te kijken. Hebben wij ook een tijdje gehad met de vorige lockdown/ beperkingen. Zeker voor kinderkamer inspiratie en kleertjes vind ik het heel jammer.
Nu hebben we bijna de volgende maat nodig en zomer kleertjes maar wil het graag in mijn handen hebben en de maat/maand inschatten. Nog niets aangeschaft tot nu toe.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Oh en de co sleeper! Zooo’n fijn ding, gebruiken we nog steeds ondanks dat we ook een prachtige (familie)wieg in haar kamertje hebben staan. Simpele co sleeper van een goedkoper merk, niet heel mooi maar zou niet anders willen.
Life is always rocky when you're a gem.
Grappig om te zien hoe persoonlijk sommige dingen zijn, cosleeper lijkt mij persoonlijk helemaal niets, hebben we bij beide ook niet gehad. Ik wist op voorhand al dat ik een heel lichte slaper ben en weet dat ik dan zelf slecht zou slapen.

Draagzak ben ik hier heel blij mee! Wandelwagen ook trouwens. Zou de ander heel erg missen als ik had gekozen om maar één van beide aan te schaffen.

Wij hebben ook best veel tweedehands gekregen/gekocht; wandelwagen, bedje, maxi cosi, tripp trapp, badje.
Kledingkast hebben we bij IKEA gekocht, gelijk één waar ze in principe genoeg aan zouden moeten hebben tot ze het huis uit gaan.
Draagzak hebben wij wel nieuw gekocht, vind het belangrijk dat die comfortabel is voor kind en mijzelf (en mijn man, maar die heeft de draagzak nog geen 5 keer gebruikt).
Babyfoon hebben wij in eerste instantie een gekregen en later een nieuwe gekocht die ook op wifi kan, omdat mijn man wel eens weg moest incl. overnachting en ik dan zo de hond even kort uit kon laten voordat de oudste wakker was, maar wel een seintje kreeg als hij wakker werd en er zo binnen 5 min kon zijn. Ondanks dat dat maar 5 keer voorgekomen is, vond ik dat de investering wel waard.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het weer stil hier. Geen bericht goed bericht hoop ik. :)
Ons meisje maakt er een potje van met flesjes op het moment. Ze zou 5x/dag 200cc mogen drinken maar ze drinkt de fles bijna nooit leeg, kan er soms krap 3 uur tussen laten en is dan niet te troosten voordat ze iets gedronken heeft. Nu de nachten dus ook. 18:00 fles en bed in, 23:00 word ze wakker om te drinken en nu meestal 03:00 en 06:00 ook weer. :lol: is puzzelen met de flessen, maar zit niet over de max voeding over de hele dag. Dacht dat het door de verkoudheid kwam maarja het lijkt nog even zo door te gaan. We bekijken het per dag. :shame:
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
Heel grappig de verschillen te lezen, hier ook groot fan van de co sleeper! Behalve laatste week is ze zeer onrustig
Opaque onze kindjes zijn ong. Zelfde leeftijd dacht ik. Ons meisje heeft wat last van opnieuw moeite met in slaap vallen. Vannacht werd ze wakker voor voeding en duurde na voeding wel 2uur voorhaar weer in slaap kregen... slaapregressie is progressie :p

Maar eigenlijk gaat hartstikke goed, ze rolt, probeert te kruipen en komt zowaar vooruit! Van het weekend eerste hapjes proberen. Nog tips voor wat?
Alle reacties Link kopieren
:hello:

Inderdaad geen nieuws goed nieuws haha.

Hier heeft baby zoon sinds 1,5 week tijgeren ontdekt. Hij gaat mooi op zn doel af haha! Wordt er wel snel moe van, houdt het niet heel lang vol.
Slaapjes nog steeds super wisselend.
Afgelopen week weer vaak max uurtje :-? En dus vaak ook nog 3 slaapjes per dag.
Nacht slaapt hij vrijwel altijd door!
Luxe! Ken ik absoluut niet van de oudste, dat was en is nog steeds de nachtbraker :)



Pfoe inderdaad wisselend wat Fijn is om te hebben/aan te schaffen.
Bij de oudste draagzak maar paar keer gebruikt, nu bij baby veel vaker.
Co sleeper nooit gehad.
Oudste heeft tot 4 maanden in wiegje naast ons bed, toen eigen kamer.
Baby lag met 5 weken al op eigen kamer ivm veel geluid maken en mama wakker houden haha.
Hydrofiel en spuugdoekje gebruiken wij dan wel weer veel.
Wat ik wel echt ondingen vind zijn van die plastic slabbers met opvang gedeelte. Hier gewoon stoffen slabbers, kan je meteen mondje afdoen bij geknoei haha.


Okki, ben bij beide kinderen gestart met groente, en gestart met wortels, erwten, bloemkool en broccoli.
En elk soort dan vaker achter elkaar, dus bijv 2 a 3 dagen wortels, dan iets anders. En begon altijd met een eetlepel qua hoeveelheid.
Later pas fruit, want fruit lusten ze eigenlijk altijd wel (zoet)
Hier hebben ze eigenlijk altijd meteen met smaak gegeten.
Helaas denkt peuter daar sinds hij 2,5 is anders over en nu bijna 3 nog steeds maar minimaal groentes... komt ook weer goed ;) hoop ik

Opaqua wat flessen betreft geen idee.
Wordt ze misschien moe van het drinken? Wellicht over op andere speenmaat van de fles? Geen idee ik denk maar mee ....
Die van ons liet heel snel de nacht fles vallen en ook best vlot (ergens na start hapjes) ook geen avondfles meer.
Hier is het in de ochtend 180, tussen de middag 150, dan soms rond 3u 120 en voor slapen nog 180.
Wij gaan dus langzaam naar 3 flessen al want die van 3u wil hij niet altijd, maar ander vocht (water) pakt hij ook nog niet.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ja geen bericht is goed bericht. Hier gaat alles goed met dochter. Groeit goed, drinkt goed en is ontzettend vrolijk. Een hele lieve vrolijke baby :flirting:

Ze krijgt hapjes maar heeft nog wat moeite met het lepeltje/slikken. Dus het zijn echt nog oefenhapjes. Nachten gaan best redelijk, al wisselt dat wel en meldt ze zich wel 1 of 2 keer.

Wij hebben het nu vooral erg druk. Ik was net weer begonnen met werken en opeens werd ons bod op een huis geaccepteerd. Natuurlijk wisten we dat dit kon gebeuren als je een bod doet, maar wij hebben zo lang gezocht dat we er eigenlijk nauwelijks rekening mee hielden. Maar nu is het dus gelukt en komt alles tegelijk. Oude huis verkoopklaar krijgen en alvast leegruimen, financiering rond krijgen, alvast vanalles regelen voor verbouwing en nieuwe plek. Met twee kleine kindjes. Whaa. Wel een leuk en goed doel!

Wel grappig inderdaad, voor iedereen zijn de must haves anders. En sterker nog, bij ons verschilt het zelfs weer per kind. Met de jongste heb ik een nieuwe draagzak gekocht die we dagelijks gebruiken. Bij de oudste gebruikten we alleen tijdens vakanties een draagzak (en de kinderwagen juist dagelijks, dat is nu eerder een sta in de weg). Met een peuter erbij vind ik het prettig om snel te kunnen schakelen en mijn handen vrij te hebben.

Hier gebruiken we ook een co sleeper. Ik vind het prettig om dochter dichtbij te hebben. Al is het nu vooral praktisch omdat we geen kamer voor dochter hebben. Hopelijk blijft ze er nog even in passen (totdat we de sleutel van het nieuwe huis hebben ;-) ).

Hydrofielen, deze keer kon ik ze bijna niet aangesleept krijgen ivm (veel) spugen dochter, inmiddels stabiliseert het. Bij zoon hebben we ze nauwelijks gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Hydrofielen gebruiken wij weinig. Leg er altijd eentje op het verschoningskussen en verder om dochter mee af te drogen na een badje. Heb er heel veel maar gebruik ze amper.
Over badderen gesproken. Vandaag voor het eerst dochter meegenomen onder de douche. Dat was geen succes, heel hard huilen. Ze vond het een beetje spannend geloof ik. :-O$
Wat goed wollentrui van de verkoop! Maar phoe, ik vind verhuizen en inpakken al heel stressvol zonder baby, laat staan twee kleintjes. Succes!
Life is always rocky when you're a gem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven