Nog steeds in bed plassen

14-04-2009 15:05 19 berichten
Mijn dochter van bijna 7 plast nog steeds zeer regelmatig in bed. Ze heeft ASS (autisme) en heeft eigenlijk altijd al moeite gehad met zindelijkheid. Ze was pas vlak voor haar vierde overdag zindelijk voor plas en sinds een half jaar pas echt zindelijk voor poep.

Een paar maanden geleden gaf ze aan geen luier meer in bed te willen en warempel ging het vrij snel goed (slechts af en toe een ongelukje). Maar helaas gaat het sinds een aantal weken niet meer goed. Ze plast eigenlijk elke nacht in bed.

We geven haar 's avonds niet veel te drinken, ze oet plassen voor ze naar bed gaat en we maken haar voor wij naar bed gaan ook nog eens wakker om te plassen. Maar toch plast ze dan nog in bed. Wat ook zo vreemd is: ze wordt niet wakker van het natte bed.

Vandaag koop ik dan toch maar weer luiers voor 's nachts, maar ergens wil ik het niet...zo went ze weer aan luiers en het lekker laten lopen als je wilt.

Heeft iemand tips, trucs of ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Star, ik heb ook tot heel lang in bed geplast. (tot ongeveer mijn 12e)

Bij mij hielpen ook alle bed/plas wekkers niets en ik werd ook nergens wakker van.

Ik heb toen druppeltjes gehad, Minrin, deze moest ik via een rietje/pipetje zelf mijn neus inblazen. Er waren ook gewoon neusspray varianten van.

Het werd voorgeschreven door de huisarts, het zou eigenlijk via de kinderarts moeten gaan, maar daar had mijn moeder geen zin in. (beetje eigenwijze moeder waar de huisarts vaak niets tegenin kon brengen, moeders is verpleegkundige overigens, dus het was niet dat er medicijnen voorgeschreven werden aan een leek).

Met andere woorden, ik zou via de huisarts het gaan proberen op te lossen.

Sterkte
anoniem_53296 wijzigde dit bericht op 14-04-2009 15:32
Reden: wist de naam weer
% gewijzigd
"ik ben het, Barbabelladingdong"
geen oplossing, mijn autist ( wordt volgende week 8 ) Plast ook nog regelmatig in zijn bed. ( Score vorige week 4x klets-nat ) Ik ben eens met hem bij de huisarts geweest, maar zij gaf aan dat we nog even moesten wachten met medicijnen of een plaswekker oid, omdat ze hem nog te jong vond. ( En hij al zoveel therapie heeft en medicatie slikt ) Ik geloof dat ze hem als hij 9 is weer wilde zien.

Het is wel een bekend probleem van kinderen met een stoornis.

Ik lees verder mee.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
o, even ter aanvullig.

Bij ons is het een familie trekje, zonder dat we een stoornis hebben overigens!

Nou heeft mijn dochter verder geen medicijnen en qua therapie alleen logopedie en fysio. Ik zat wel al over de gang naar de huisarts na te denken hoor, maar dacht eerst even wat huis- tuin- en keukentips op het forum op te doen.Bovendien kon hij met het broekpoepprobleem indertijd ook niets, dus eigenlijk verwacht ik van hem niet zoveel. Dat nog los gezien van het feit dat ik zo min mogelijk (weer) het circuit van kinderartsen in wil. Dat is al zo belastend, voorals als je kind er een extra probleempje bij heeft. Maar goed, binnenkort moet ik er toch zijn voor iets anders, dus dan kan ik dit ook wel even laten vallen.

we keizen nu dan toch weer voor luiers, omdat ik dagelijks haar lakens moet wassen. ik gebruik uiteraard al een waterdichte matrashoes, maar ook die moet gewassen. Ik kom zowat niet meer aan de gewone was toe zo.
Star, ik snap dat je geen kinderartsen circuit in wil, maar volgens mij schrijven huisartsen inmiddels ook Minrin voor. Dus dat scheelt misschien om weer het hele circuit in te gaan
Ik heb even voor je gegoogled:

Dit haalde ik van bedplassen.org

Het medicijn Minrin wordt veelvuldig ingezet om van het bedplassen af te komen. Minrin zorgt ervoor dat er ‘s nachts minder urine wordt aangemaakt. Het stofje dat de urineproductie reguleert, is in een aantal gevallen, de oorzaak van het bedplassen. Minrin zorgt er dus voor dat gedurende bepaalde tijd het tekort wordt aangevuld. Minrin kan in monotherapie voor zowel een langere periode ingezet worden, als ook ter overbrugging van korte specifieke perioden zoals vakanties, logeerpartijen en kamp door de snelle werking.

In andere situaties kan Minrin uitkomst bieden als na een paar weken de plaswekker alleen onvoldoende resultaat biedt. Gelijktijdig gebruik van het snelwerkende Minrin zorgt er dan voor dat het zelfvertrouwen herwonnen wordt, waardoor de kans om de therapie succesvol te vervolgen wordt verhoogd.

Minrin is in twee vormen verkrijgbaar: smeltvorm en tabletten. De werkingstijd is 6-10 uur. In geval van slikproblemen of maag-darm stoornissen gaat de voorkeur uit naar de smeltvorm. Kinderen beneden de 12 jaar prefereren ook de smelttablet. Voor de smelttabletten geld 1 tablet (0,120mg of 0,240mg) innemen voor het slapen gaan. Voor de gewone tabletten geld 1 tot 2 tabletten (0,2mg of 2x0,2mg) innemen voor het slapen gaan. In 70% van de bedplassers is 0,240mg (smelttablet) of 2x0,2mg (gewone tablet) de optimale dosering gebleken.

N.B.: De neusspray en 0,1 mg tabletten zijn er in de handel voor de indicatie diabetes insipidus en zijn niet geschikt voor de indicatie Enuresis Nocturna oftewel bedplassen.

De nieuwste toedieningsvorm is de Minrin Melt. Één of twee éénheden onder de tong voor het slapen gaan is voldoende voor een goed resultaat. De smeltvorm is gemakkelijk mee te nemen tijdens logeerpartijen, schoolkampen, vakanties en in de thuissituaties. Het lost direct op. Er hoeft dus niet te worden geslikt en het kan zonder water worden gebruikt. De werking vermindert niet in geval van neusverkoudheid of maag-darm problemen. Tijdens het gebruik van Minrin wordt veel drinken afgeraden. Minrin is niet alleen voor Enuresis nocturna (bedplassen) geregistreerd, maar ook nog voor andere ziektebeelden. Hiervoor worden andere doseringen aanbevolen.

Blijkbaar zijn de druppels er niet meer, maar zijn het tabletten geworden
Okay, bedankt Barba.

Binnenkort moet ze voor iets heel anders naar de huisarts, dus dan kan ik het tussen neus en lippen door wel even over dat bedplassen hebben. Ik heb net alvast opgezocht hoe het zit met de vergoeding voor de plaswekker en die krijg ik gewoon vergoed, dus daar wil ik het dan wel even over hebben met hem.

Dan hoop ik niet dat hij me gewoon wegstuurt, zoals Borodini van ´kom over 2 of 3 jaar maar weer terug´. Want zo lang nog dagelijks lakens wassen trek ik niet.
Afspraak gemaakt voor morgen. Dan hoor ik wel weer verder.
Is het een idee om van die matjes die ook in je kraampakket kreeg op het laken te leggen, zodat je dat matje weg kan doen en niet steeds de lakens hoeft te doen? Geen idee hoor of het werkt, kwam alleen in me op. Succes
Ik gebruik al waterdichte hoeslakens om de matras te sparen, dus die matjes komen een beetje op hetzelfde neer, alleen zijn die dan wegwerp. (oja, en ze wandelt haar hele bed door 's nachts, dus ze plast ws naast dat matje)

Maar uiteindelijk lossen die het echte probleem niet op. Ik zet nu (morgen) in op een plaswekker, want die schijnt het kind er bewust van te maken dat ze wakker moet worden om op de wc te plassen en/of haar plas de hele nacht op te houden.
Star, hoe is het gegaan?

(o en die plaswekker, de hele buurt werd er wakker van, behalve ikke! werkt echt niet altijd. Alhoewel de plaswekkers van nu wel beter zijn dan van toen geloof ik)

Nou de huisarts begon zelf meteen al over medicatie, maar dat hij die pas voor wil schrijven als laatste redmiddel (helemaal mee eens btw). Hij ging er al helemaal vanuit dat ik deze info al van internet zou hebben (haha, slimme man, zou hij ook stiekum meelezen?)

Nou gaf hij ook aan dat gezien haar ASS en voorgeschiedenis met onzindelijkheid, het op zich niet raar is dat ze hier ook later mee is, maar omdat haar jongere broertje wel al helemaal zindelijk is, snapte hij ook goed dat zoiets voor allerlei spanningen in huis zorgt.

We zijn dus overeengekomen dat we het nog even aankijken en dmv van een kalender met beloningsstickers voor droge nachten het geheel bijhouden en stimuleren. Mocht er geen verbetering optreden dan wil hij de plaswekker proberen.

Btw, ben ik echt klaar met het wassen en heb luierbroekjes gehaald gisteren. Die krijgt ze aan, maar we blijven haar ook wekken om te plassen, zodat ze het niet lekker gemakzuchtig in de luier gaat doen. Wat dan wel weer leuk is...vannacht had ze een broekje aan...en was nog helemaal droog vanmorgen .
hoi hoi,

Waar je wel op moet letten bij het wakker maken is dat het kind volledig wakker is, anders leert ze alleen maar plassen als ze half wakker is :D

Doormiddel van een wachtwoord kan je dat dan voorkomen.

Je kan trouwens ook na een poosje als ze even de luierbroekjes droog houd het een week kunnen doen met een normaale onderbroek er onder en daarover de luier, dan voelt ze ook gelijk dat het nat is. maar volgens mij was dat voornamelijk zo bij andere manieren van trainern.

En kijk eens op Bedplassen.nu

en Bedplassen.org daar vind je ook veel info
Ik heb een stiefdochter van 8 die zo vast slaapt dat ze in bed plast. Wij wekken haar 2 uur ndat ze is gaan slapen om te plassen en we zetten dan haar wekker om 5 uur 's ochtends, die wekker gaat 1 minuut keihard af voordat ze wakker word en dan gaat ze zelf plassen.

Meestal werkt dit, soms is het al te laat...
mijn zoontje heeft het zelfde,

Plast elke nacht nog in bed, hij is inmiddels 13.

we maken hem wel wakker om te plassen, maar vaak is het dan al telaat,

Plaswekker was bij hem geen succes, want hij werd er niet wakker van, ook in het ziekenhuis hebben ze het geprobeert, maar dat werkte ook niet.

Maar we blijven proberen.
Hm, ik heb ook geen tips. Mijn zoontje is 8,5 en plast ook nog steeds bijna dagelijks in bed en heeft daarom een luierbroekje aan. Toevallig was ik van de week voor mezelf bij de huisarts en als hij rond zijn verjaardag nog niet droog is 's nachts, dan gaan we waarschijnlijk een plaswekker proberen.

Geen idee of het toeval is of niet, maar mijn zoontje heeft ADHD. Zou niet weten of kinderen met een ontwikkelingsstoornis vaker bedplassen dan kinderen zonder stoornis.
Wat voor jezelf erg prettig is, is het bed dubbel opmaken. Het bed dus gewoon opmaken en overdwars een ledikantzeiltje en een ledikantlakentje op de plek van haar billen.

Dan is het bed makkelijker af te halen en heb je minder was.

Weer luiers om lijkt me zo'n stap terug en "wen" je het juist weer aan om gebruik te maken van de luier ipv de wc.
Als kind plastte ik ook s`nachts in bed. Een plaswekker heeft mij daarvan af geholpen. Mijn ouders lieten me s`nachts ook nog een keertje plassen. Idd belangrijk te weten dat je kindje écht wakker is. Zelfs nu 30 jaar later, als ik slaperig op het toilet zit om te plassen, moet ik nog zéker weten dat ik écht wakker ben. De angst dat ik anders in m`n slaap aan het plassen ben zit er nog steeds in. Een paar jaar geleden is het me zelfs nog overkomen. Maar zie dat als een uitzondering overigens. Plaswekker was voor mij dus wel de uitkomst.

Overigens heb ik geen stoornis. Maar ben wel blaaspatient en ben 2x geopereerd aan mijn urinewegen, als kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven