Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Hoi,

Even een korte update.

Ik moest vanavond nog wat werk inhalen en ben net klaar.... dus wil zo even ontspannen voor de tv voordat de nacht begint.

A is erg wisselend. De ene keer lekker babbelen enzo maar ook regelmatig bij een voeding krijsen. De laatste tijd zit er vaak een boer dwars, maar niet altijd.

Verder is ze enorm beweeglijk, ze draait op haar rug zo de box rond. En ze kan al bijna op haar zij gaan liggen.

Hoe zit het hier met draaien enzo? Zoals de vroege oktober-kindjes?

Qua voeding laat vriend haar soms op het vruchtvlees een stukje tomaat sabbelen. Vind ze leuk Wij willen ook de Rapley gaan proberen over een tijdje.

Fijne avond nog
Noerie, beterschap voor de kleine meid. Zo zielig.

Sperzie, en? Wat heb je gedaan?

Fruitfris, hoi! Liesje kan van rug naar buik draaien. Ik heb niet het idee dat het al heel bewust gaat maar ze heeft het gisteren en vandaag zomaar een paar keer voor elkaar gekregen. En op de rug liggend 180 graden in de box draaien, is hier ook geliefd.

Bijvoeding: Zijn er misschien al andere van de minder frequente scrijfsters hier die al bijvoeden?

Ik moet naar bed. Nog steeds herstellend van keelpijn.
ik geef nog 100% bv tot 6 maanden (of pasen )

Wij doen weer een combi rapley en gepureerd / geprakt. Vooral rapley en dat wat hapjes toe. Dochter raakte destijds wat gefrustreerd toen het niet lukt om zelf iets binnen te krijgen.

Fruitfris: zoon draait van buik naar rug en omgekeerd en gaat de hele box rond (m.n. wanneer hij boos is) Hij kan het wel, maar wanneer hij vrolijk is doet hij het minder/niet. Verder schopt en slaat hj de hele dag en nacht alles bij elkaar en ligt hij eigenlijk geen sec. stil tenzij hij slaapt.

Es: dat duurt al best een poosje toch die keelpijn?

Hier ook een erg wisselend slappatroon, helaas niet in de nacht, want dan wil hij nog steeds alleen maar drinken. Gisteren ochtend heeft hij 4,5uur geslapen en zat er ruim 6 uur tussen de voedingen. 's avonds heeft hij weer 4 uur in zijn eigen bed geslapen, helaas was dat om 0.30h voorbij.

Mannetje heeft ook keelpijn en begint ook te schreeuwen als hij weggelegd werd (vandaag lijkt het beter!)

oh ja...ik ben een tuinbroek voor hem aan het maken. Is mijn 4de project sinds ik een naaimachine heb. Steeds een klein stukje gaat net mijn bi. Verder : waszak voor J.'s wasmand, speldenkussen en rokje voor dochter. (en een zakdoek voor pop Lisa, maar dat was een verkeerd geknipt stofje)

zo, tjidens het tikken is J 180graden gedraaid en op zijn zij (en terug) en buik gerold...even ter illustratie.

voor degenen met meerdere kinderen: kletsen jullie kinderen ook zo gezellig samen. J. klets echt met iedereen en bemoeit zich met gesprekken. Maar met zus is het pas echt feest. Toen we dochter gisteren naar het kdv brachten viel het zelfs de nieuwe vestigingsleidster op hoeveel probeert deel te nemen aan het gesprek.
Keelpijn heb ik sinds zaterdag, lamleding voel ik mij sinds een week. Blegh. Gelukkig valt mijn college van vandaag uit, dus Liesje zit nu op het kdv en ik duik nog even ik bed voor ik straks nog wat nuttige dingen ga doen.

Vervelend dat J vooral s'nachts niet slaapt. Ikzelf slaap toch echt het liefst s'nachts.

Gisteren hadden wij trouwens Liesje bij mijn schoonouders op bed gelegd en om 9 uur slapend mee genomen. Was voor het eerst dat wij met haar onderweg waren terwijl zij al aan haar nachtslaap was begonnen. Ging gelukkig goed. Ze werd wel iets wakker en onrustig maar man was even naast haar gaan zitten toen ze weer op bed lag en toen poepte ze nog even haar luier vol en ging daarna wel weer lekker slapen.

en bij schoonouders was ze ook al heel makkelijk gaan slapen. Nu was het toch al niet enorm moeilijk de laatste tijd maar ze had het wel altijd nodig om even om de arm rustig te worden anders bleef ze heel bewegelijk in bed en viel niet in slaap maar sinds een paar dagen is het echt slaapzakje aandoen, liedje zingen, neerleggen, oogjes dicht en klaar. Heel fijn.

Ok, ik moet nu eerst even slapen en dan echt nog wat doen. Tot laters.
Heb hem nog wakker gemaakt om 19.30 voor een voeding, maar hij lag echt diep te slapen, dus boos en huilen toen ik hem wakker maakte.. Daarna sliep hij gelijk weer, tot 2.15 en daarna tot 6.15

Dus dat is het verschil, hij was een uur eerder aan zijn nachtslaap begonnen, en dus ook een uur eerder wakker dan normaal. Weten we dat ook weer, ik ga hem nu dus echt pas rond 18.00 op bed leggen, want dan slaapt hij meestal tot 3.30 en daarna tot 7.00

En gewoon niet meer wakker maken voor voedingen!

Ik las laatst dit artikel over bijvoeding, vond het wel interessant:

'Stop eerder met enkel borstvoeding geven'

Ik denk zelf dat het geen kwaad kan om S binnenkort eens een hapje te gaan geven. Er zitten nauwelijks allergieen in onze familie, en ik keek laatst in mijn eigen groeiboek en daar stond in dat mijn moeder met 3 maanden al begon met banaan en liga etc. Op advies van het CB! (Nu weet ik wel dat de adviezen 100 keer veranderen, maar ik heb er toch ook niks aan over gehouden)

Ook het CB waar ik met S loop gaf de laatste keer al aan dat we met 4 maanden met bijvoeding kunnen starten, het kwam ter sprake toen ik vertelde dat S in eens geen speentje meer wilde. Toen zei de arts dat dat fijn was, omdat we met 4 maanden met bijvoeding konden starten, en je dan meestal het speentje af gaat bouwen.

Ik denk ook niet dat het kwaad kan om te wachten tot 6 maanden, maar ik heb zelf niet het idee dat het echt nodig is.

Je gaat er toch nog geen hele maaltijden in proppen, het zijn waarschijnlijk maar een paar hapjes die je geeft die eerste tijd, en als je merkt dat je kindje niet wil of er last van heeft, kan je het altijd nog een poosje uitstellen.
@sperzie: heb vanmorgen toevallig rijstebloem in huis gehaald van Biobim. Hier wil ik morgen (1 maart) mee gaan beginnen (hij is nu 5 maanden en een week). 's Ochtends denk ik paar scheppen door zijn flesje (afgekolfde moedermelk) en na een week ook als vaste pap 's avonds aanbieden. Aangezien dit het eerste 'voedsel' is naast mijn borstvoeding, wil ik hem hier wel minimaal een week aan laten wennen, en dan daarna beginnen met groente/fruit. Maar goed, hij is dan ook bijna 6 maanden. Ik begin er zelf wel een beetje aan toe te raken... (is dat goed nederlands?). Vind de borstvoeding heel mooi, maar dat 4x per dag kolven ben ik zat.

Dus het zou fijn zijn als hij over 1 of 2 maanden 's ochtends rond 11 uur een fruithapje kan krijgen en rond 15.00 uur pap en rond 19.00 uur wat groente ofzo, zodat ik wat minder hoef te kolven. Dan kan ik 's ochtends en 's avonds gewoon zelf voeden en hoef ik hopelijk nog maar 2x per dag te kolven voor de middag voeding(en). En misschien dat ik ook wel overstap op KV voor de middagvoeding. Maar daar ben ik nog niet helemaal overuit met mezelf haha. (beetje dubbel: aan de ene kant wil ik niet meer kolven, dus KV geven overdag. Aan de andere kant wil ik wel nog BV blijven geven en kan daar nog geen afscheid van nemen). Toch hoor je vaak dat het ideale '' 's ochtends en 's avonds BV geven'' bij veel mensen niet werkt omdat de productie te snel terug loopt. Daar ben ik dan ook zo bang voor.... dilemma.

Hier trouwens aan het inpakken voor de wintersport.

Voor het eerst met J. op vakantie, ben benieuwd!

@es: nogmaals beterschap! hopelijk trekt keelpijn snel weg... echt vreselijk is dat. dus snel je bedje weer in!

@omrollen: hier wel een paar keer gedaan (van buik naar rug). Maar de laatste tijd vindt ie alles wel prima (zowel op buik als op rug en zij liggen), dus er zit niet echt meer beweging in. Ben benieuwd wanneer hij weer wat actiever gaat worden.

Merk wel dat hij nu veel meer wil zitten. Maar leuk om te lezen dat jullie kindjes wel proberen om te rollen! Leuk hoor!

@Noerie: beterschap voor K.! Hopelijk is ze snel weer beter! vervelend die keelpijn...
@sanloes: crea hoor! hier ook een tuinpak voor J. (maar niet zelfgemaakt). Erg leuk! hihi.

En ik wil ook combi rapley/gepureerd gaan geven (naar aanleiding van jouw verhaal vorige keer). Lijkt me ideaal dat hij eerst zelf met grote stukken aan de gang gaat om het te voelen/ruiken/zien en dan daarna nog paar hapjes gepureerd naar binnen werken, zodat hij ook weet hoe het smaakt haha.

Wil er rond 12 maart mee gaan beginnen... ben benieuwd! (dan is J. 5,5 maand).
@sperzie: heb net effe dat artikel gelezen over bijvoeden vanaf 4 maanden. Die foto bij dat artikel :-s hahaha.

Lijkt me overigens ook geen kwaad kunnen om vanaf 4 maanden te starten met bijvoeden. In mijn CB boekje staat ook dat mijn moeder met 4 maanden is begonnen (en ik hield absoluut niet van groente, en al helemaal niet van witlof haha). En wij zijn er toch ook groot mee geworden! (en ook hier geen voedsealergieën!). Bij mij lijkt J. alleen nog niet echt interesse in het eten te hebben... Gewoon in de Bumbo zitten en toekijken is wel prima haha.

Weet jij al waar je mee wil gaan beginnen?? (na de pap denk ik te gaan beginnen met groente... meer omdat ik dat dus absoluut niet lekker vond na al die lekkere vruchten haha).

en ga je het vers maken?? ik wel.

En Es... heb jij er al over nagedacht?? (aangezien jij er ook naar vroeg).

@Es: fijn trouwens dat Liesje gewoon lekker in slaap valt na jullie ritueel! heerlijk!
Heey 7up. Jullie gaan nu dus bijna vertrekken? Heb je er zin in? gelukkig is J net op tijd weer beter.

Ik ben hier aan het overgeven geslagen. Ga volgens mij naadloos van verkoudheid naar buikgriep. Blegh. Al lijkt dat geloof ik een beetje op dat wat J had en wat ik ook over zieke kindjes bij de september mamas las, zowel spugen als ook verkouden. Ben wel blij dat ik het heb en niet Liesje ook. Ben dan toch echt liever zelf ziek als dat ik met een ziek kind zit die het allemaal niet snapt en zielig is.

Wij willen op eerste paasdag een hapje gaan geven. Dat is een week voor ze zes maanden is. Leek ons wel een mooi moment Die twijfels over het kolven herken ik. Ik wil ook gaan minderen met kolven en dan zien hoe het loopt al hoop ik dat het niet te snel afgelopen is.

Sperzie. Jouw artikel is op zich oud nieuws maar denk ik de basis ervan dat de 6 maanden grens niet meer zo heel erg strikt aangehouden wordt door cb's en zo. Dat met dat ijzertekort blijkt echt waar te zijn maar voorkomen te kunnen worden als de navelstreng pas doorgeknipt wordt als hij niet meer klopt las ik een keer. Omdat er na de geboorte nog een stoot ijzer meegegeven wordt. De meeste verloskundigen wachten met het doorknippen van de navelstreng ook daarop. Geen idee trouwens of dat bij ons zo was.

Maar het cb adviseerde ons om toch nog even te wachten met bijvoeding omdat manlief als kind erg veel last heeft gehad van astma en zelf heb ik ook nog geen behoefde aan bijvoeden. Gewoon de borst is net zo makkelijk... Hoef ik ook niet na te denken over introductieschema's etc.
S is vandaag 4 maanden, dus op zich zouden wij kunnen beginnen met bijvoeden nu, en ik denk dat ik komend weekend eens iets ga geven, ik heb een proefzakje rijstebloem in huis, dus misschien dat we eerst eens een papje maken van gekolfde melk? Gewoon om eens van een lepeltje te eten, en dan natuurlijk niet gelijk een hele bak, maar gewoon een beetje, en daarna nog lekker laten drinken.

Of toch beginnen met fruit of iets van groente? haha Ik heb wat potjes in huis, maar wil het liefst vers geven.

Toevallig een kilo peren gekocht gisteren, dus ik kan als ze rijp zijn wat fruithapjes maken voor in de vriezer.

We zien het wel! Ik denk dat S het ook wel leuk zal vinden!
Heb mijn eigen CB boekje erbij gepakt en zij raadden mijn moeder 26 jr geleden aan om mij bij 10 weken (!!!!!!) al sinaasappelsap verdund met water te geven! En een halve banaan of wat gerapte appel als dit al ging. Dus niet eens 3 maanden! Granen en groente wel pas vanaf 4 maanden. En ik leef nog steeds
7up, dat staat dus ook in mijn groeiboek en ik leef ook nog steeds! Heb vanmiddag een pak rijstebloem gekocht, en ga komend weekend eens een papje proberen 's avonds.
Sorry dames, zwaar in de meelees-modus. F zit volgens mij in een sprongetje, nachten zijn momenteel echt bagger. Afgelopen nacht was weer een dieptepunt, F kwam elke 1.5 a 2 uur voor een speen en dochter had rond een uurtje of 3 dr hele bed onder gespuugd.... alles verschoond... en om 4 uur had ze weer honger....

De wallen hangen inmiddels op mijn enkels en weet af en toe van voren niet meer dat ik van achteren leef.

Leuk al die hapjes, mogen ivm met de KMA van F nog niet met bijvoeding beginnen, pas vanaf 6 maanden, mogen alleen wat rijstebloem proberen. Kijken binnenkort wel even of hij dat wat vind.

Verder alles prima, overdag is F wat pieperiger maar nog wel vrolijk, het is echt een heerlijk mannetje. Dochter pubert er lekker op los maar is tegelijkertijd ook ongelofelijk lief voor F, wil de hele tijd kroelen en kusjes geven...

Beterschap voor alle zieke kindjes!
hallo dames allereerst beterschap voor alle zieke.erg vermoeiend ik weet hoe t is.....ben blij dat wij allemaal beter zijn hier en daardoor ook beter slapen weer.

(al heeft mama nu weer last van liesbreuk maar goed heb toch altyd wat haha)

E heeft met drie mnd al paar nachten ook rijstbloem in zn fles gehad.eerst leek t te helpen maar al gauw kwam die weer om de drie uur dus mee gestopt .

Wij gaan wel met vier mnd bijvoeden maar meer omdat die wat dikker mag worden t is n slankie en toch met onderkin das knap he haha.

Vanacht heeft die al bijna doorgeslapen voor t eerst!

Normaal komt die twee a drie keer en had ik n thermosfles nu naast me bed omdat t anders te vermoeiend was telkens mn bed uit aangezien mn bv is gestopt.

En vanacht had die niet eens dorst ..eerst begon die met wat kreunen en gaf ik eerst zn speentje die spuugde die na poosje even uit en toen dacht ik dan maar n fles maar na drie slokjes wilde hij niet meer en toen zijn we weer in slaap gevallen!.

Nouu hopen dat die dat vanacht weer doet zou mooi zijn aangezien ik vanaf maandag weer moet werken dus kan wel wat extra slaap gebruiken dan.

Sinds vandaag is die ook hard zn stem gaan gebruiken eerst was het alleen maar urre urre en zacht lachen nu weet die dat die ook heel lang en hard kan "zingen".Lig helemaal dubbel als die zo doet het is zo schattig.

En hij is erg bezig met zn handjes dingen pakken van me als ik n doekje voor hou en dan laat die t weer los maar echt grijpen doet die nu en ook dat is gewoon zo lief met die kleine slanke handjes van m.Ik vind het echt heerlijk en toen ik van de week van de creche haalde hoorde die me stem en verdraaide zn nek bijna en ja hoor n brede glimlach weer van herkenning heerlijk!

Moet zeggen dat die n stuk relaxder is als zn broer toen die baby was want broer hield alles kort vol vijf min box was genoeg maar e kan wel twintig min genieten als t niet langer is en heeft echt plezier in zn box met zn speeltjes.

Grote broer heeft deze week zn eerste schooldagen gehad en bso dagen het ging heel goed en wil nu zelf graaag naar bed om half zeven vraagt die t al mn schat haha ik ben blij dat t goed ging want vanaf maandag worden t vooral ma en dinsdag lange dagen met overblijf en bso.

Ik zit wel n beetje te kijken naar gastouder of dat iets is voor ons...heb er eventueel al een gevonden in mn wijk maar moet nog even voor en nadelen afwegen bij elkaar.Het is gewoon veel minder stress voor mij dat ik ze niet weg hoef te brengen of op hoef te halen ...minder stress is minder migraine en minder darmproblemen!

7 up 19 00 nog groente is dat niet laat??? mijne krijgt dan de fles en dan begint zn nacht ....mn eerste heeft n jaar lang smiddags groente gehad op de creche heerlijk als die dat al gehad had ook al vond ik t zelf geven erg leuk.

Fijne wintersport geniet ervan en kijk uit he!
Fijne vakantie 7up! Lekker hoor! Het is nu mooi weer in de bergen. Geniet ervan!

@Milo: Fijn dat het zo goed gaat met je kleine grote man op school. Dat moe zijn herken ik ook erg van mijn zoon destijds. Duurde ook wel een maand of 3 voordat dat eraf was. Die vroeg toen ook vaak of hij al naar bed mocht:-).

Gastouder...klinkt wel goed lijkt mij. Wat is je overweging? Is het duurder? Of kost het hetzelfde? En lekker dat je kleintje zo goed speelt. Dat blijven ze dan houden. En dat is fijn!

@bijvoeden/ Sperzie Ik zou eerst beginnen met de rijstebloem en dan pas fruit. Went wat rustiger. En inderdaad een klein beetje wnt in het begin loopt alles er toch uit/naast. Is wel lachen hoor. Ze snappen er in het begin echt niks van.

En of het nou 4 of 6 maanden is. Ik denk niet dat het allemaal heel veel uitmaakt. Ik zelf heb een beter gevoel bij 6 maanden dus dat hou ik aan. Maar of dat ook daaswerkelijkbeter is. Geen idee. En volgens mij weet weer niemand het zeker. Dus gewoon doen waar je je goed bij voelt.

En 7up: Waarom begin je niet met de rijstebloem door de fles te doen in de avondfles? Slaapt hij meteen beter door (als het goed is).

Hier is de kleine schat nog steeds ziek. Ze zit zo vol. En ze heeft pijn in haar keeltje. Gisteren 40 graden koorts. Arm schaapje.

Manlief zouden morgen 1 nachtje naar Antwerpen gaan. Er heel even een avondje tussenuit en even een ochtendje uitslapen. Is al zo lang geleden. Maar nu gaan we het maar uitstellen. Of ze moet vandaag ineens heel erg opknappen.

Hier zijn de nachten ook zwaar. Al die zieken hier thuis en het springetje van K.... hier ook wallen tot op de grond.

@Es: jij hebt het dus ook flink te pakken. Balen hoor. Heel veel beterschap in ieder geval. En heb je een beetje de tijd om ziek te zijn? Of heb je Liesje de hele tijd?

@draaien: K. draait op haar zij. Maar nog niet door op haar buik. Wel draait ze in de box inderdaad om haar as. Erg grappig.
t is volgens zeggen goedkoper maar zit n beetje met. ...hoe werkt als ze vrij wilt of in de vakanties?

en als ze ziek is sochtends heb ik geen opvang.etc ff navragen dus

nu ff fles geven kunnen we zo zn broer weer van school halen.

en erna fijn nd tandarts blehhh
Hoi,

Noerie, Linnepin en Es: Even doorbijten. Volgende week gaat het vast weer een stuk beter.

Milo, Fijn dat je mannetje bijna doorslaapt. En met een beetje geluk slaap je straks door de kreuntjes heen, zodat hij zelf rustig weer in slaap kan vallen zonder jouw hulp. Een gasstouder klinkt in jouw situatie prima. Ik kan me voorstellen dat het heenbrengen enzo stressvol kan zijn.

Sperzie, je kunt best eens wat fruit proberen. Zolang het gaat om het proeven, dan maakt het volgens mij niet uit of je eerst rijstebloem geeft of dat S even likt aan een stukje fruit.

Die potjes zou ik wel nog dichtlaten. Want in het begin gaat het toch om even likken. Beetje zonde van die potjes.

Verder gaf ons cb aan dat we zelf mochten verzinnen hoe we het wilden qua bijvoeden. En in het boekje van het voedingscentrum die we meekregen, staat dat het niks uitmaakt wat het eerste hapje is. Wel is de informatie vanaf 6 maanden.

Sanloes, leuk dat je zelf kleding naait!

Hier gaat alles zijn gangetje. Zaterdag gaan mijn ouders weer een dagje oppassen. Daar kan mijn moeder dagenlang naar uitkijken. Wij kunnen ondertussen 80 nieuwe medewerkers gaan trainen.
@rollen: Es en Sanloes, jullie kindjes zijn atleten! Joris is van september en die rolt pas sinds kort van buik naar rug (als ik hem op zijn onderarmen neerleg). Van rug naar buik lukt nog niet, wel naar zijn zij.

@bijvoeden: ik was eerst een beetje teleurgesteld door het artikel in de Volkskrant... wachten wij zo netjes tot 6 maanden, is het advies al weer aan het veranderen! Ik heb even doorgeklikt naar het echte artikel in het British Medical Journal. Het is een overzichtsartikel waarin allerlei eerdere resultaten op een rij worden gezet. Het komt er (zoals vaak in de wetenschap) op neer dat 4 en 6 maanden allebei voordelen hebben. Bij 6 maanden heb je meer kans dat de darmen ertegen kunnen. Aangezien Joris veel last had van zijn spijsvertering de eerste 2 maanden (piepen, kreunen, plonzen na elke voeding) is dat voor ons een reden om tot 6 maanden te wachten.

En ik sluit me aan bij Noerie: ieder maakt zijn eigen afwegingen.

@rijstebloem: ik zag de biobim niet bij de AH. Waar kun je die kopen? Op het pak bambix rijstebloem staat dat die niet goed mengt met borstvoeding.

Wij wilden trouwens als eerste iets van groente gaan geven maar het is dus beter om met pap te beginnen? (mijn man: "als hij iets gaat eten dan wel iets lekkers hoor") O, ik zie dat fruitfris ook vindt dat voor proeven best eerst iets anders kan.

Hoe geven jullie de pap eigenlijk? In een fles met groter gat (wij gebruiken nog steeds de speen nummer 1 uit de blije doos) of met een lepel? Het lijkt mij wel leuk om Joris zo snel mogelijk uit een tuitbeker te leren drinken (Stefan Kleintjes zegt dat dat al bij 6 maanden kan). Is dat een optie voor pap?

@7up: fijne vakantie! Nog steeds zo leuk dat onze J's gelijk opgaan! O en sinaasappelsap bij 10 weken?? Ach, we zijn allemaal groot geworden met dat soort adviezen

@linnepin, sanloes en de anderen met slechte nachten: jullie zijn dus nu in de fase waar ik vorige maand over schreef. Toen sliep Joris ook erg onrustig. Bij jullie is het erger hoor... vooral de moeders met een peuter erbij (Milo, Noerie, Linnepin) hebben het zo te lezen zwaar. Sterkte!! Enneh... het is een fase het is een fase het is een fase

@meeting: wat een goed idee! Jij woont centraal Sanloes. Ik zal op Hyves misschien even een link naar een doodle aanmaken zodat we een datum kunnen prikken? Zal ik dinsdagen, donderdagen en weekenddagen opnemen?

@fruitfris: je moeder kijkt dagenlang uit? De mijne wekenlang haha!
Hoi,

Hier nog steeds ziek, zwak en misselijk. Gelukkig was Liesje gisteren op het kdv en is vandaag mijn man thuis. Zolang ik maar rustig blijf zitten gaat het prima, maar een keer staand de luier verschonen is al bijna teveel dan word ik duizelig. Het zal wel weer over gaan. Liesje ook een beetje hangerig vandaag. Ze lijkt niet ziek en spuugt niet of zo, maar ik denk dat ze niet helemaal lekker is. Hopelijk wordt zij niet echt ziek.

Het draaien heeft ze nu wel helemaal door. Ook gisteren op het kdv en vandaag steeds weer. Alleen van buik naar rug doet ze niet. Dat snapt ze toch nog niet al zou dat makkelijker moeten zijn. Verder is ze een enorme kletskous dat benadrukte de leidster van de creche gisteren nog een keer.

Toch wel grappig hoe de ontwikkeling van de kinderen nu al uit elkaar loopt. Ze kreeg trouwens gisteren op de creche haar eerste traktatie van een jongetje dat 1 werd en de groep verliet. Een zakje met drie speeltjes voor in bad. Er zat ook een briefje bij, dat kan mooi samen met de "klassenfoto" die laatst gemaakt is en het valentijnsknutseltje in het plakboek.

Wij mochten vandaag weer een bruiloftskado open maken. Mijn zusjes en broertje hadden 12 kados gemaakt die wij 12 maanden lang open mogen maken. Vandaag zat er zo'n slap met armpjes, bakjes en twee potjes in. Voor de eerste bijvoeding van het roofdier en daarbij een foto van een tijgerbaby die de fles krijgt. Dus wij kunnen ook beginnen met bijvoeden. Toch wachten we maar even nog een beetje.

@Noerie, wat vervelend dat K nog steeds ziek is.
@Elize heb de biobim bij zo'n biologische natuurwinkel gekocht. Moet je ff Google-en wat de verkooppunten zijn. Ik gebruik 1,2,3 speen. Maar Miss werkt het ook met speen 2? Speen 1 van avent iig niet!

@noerie: ja is ook de bedoeling dat we beginnen met pap door de fles heen. Dan na een week 's avonds echt als papje (en 's ochtends miss ook nog door fles). Gisteren voor het eerst gegeven maar meneer moest er niets van hebben haha. KDV nu opdracht gegeven om het te proberen met beetje melk overdag. Misschien was het tijdstip gewoon niet zo handig... (laatste fles). ben benieuwd!

Hopelijk is k snel weer beter!

@Es': leuk idee dat huwelijkscadeau! (iedere maand iets open maken)!

@de rest: even een zwaai, want m'n kolfpauze zit erop dus geen tijd om op jullie te reageren
Even heel snel! Gisteravond 2 eetlepels rijstebloem door een fles gekolfde melk gedaan, maar ookal was het echt niet dik, S kreeg het niet door speen 2! Nu dus een 3 standen speen gekocht, kijken of dat wel werkt. Speen 1 zal echt te klein zijn hoor!
ja ik word zelfs met kv melk alleen al gek van speen 1 die telkens dicht slipt...zo sneu

dan heb ik t niet door en denk wat duurt t toch lang zit dat ding weer dicht.

met rijstbloem gebruikte ik speen 3
hahaha moeders..dagwn, weken...die van mij heeft in dec. gewoon de aagenda getrokken t/m april 1 dag permaand opa&oma dag (mijn moeder noemt dat: tijd voor onszelf)

elize: ik las gisteren dat bv kindjes lang met een 1 speen mogen/kunnen doen, omdat ze aan de borst moeten werken. dit geldt natuurlijk niet voor rijstebloem. ik gebruikte de standenspeen, want leekhandig, maar dochter wist na 3x welke kant ze moest duwen om het grootste gat open te krijgen. toen had de speen geen zi meer.

oja: bij dochter hielp rijstebloem helaas niet voor het doorslapen....sorry

voor de meeting: dinsdagen en donderdagen is alleen zoon thuis. op woe en vrijdag ook dochter.

de weekenden zullen lastig worden, want drukdrukdruk

kolven is klaar dus nu proberen te slapen...zoon ligt in zijn eigen bed.
Net telefoontje gekregen van mijn moeder: mijn ouders hebben beide griep. Ze zien het niet zitten om zaterdag 1,5 uur heen en later weet terug te rijden en dan ook nog eens overdag op A te passen.

Gelukkig hebben we nog een andere oppas kunnen regelen, maar zo sneu voor mijn ouders.

Wat betreft die rijstebloem enzo: Hoe kan ik weten wanneer een goed moment is om te beginnen? Want nu is het zo dat wanneer A niet verzadigd is, ze gewoon meer melk krijgt. Op het kdv gaat er 2x een fles van 200cc doorheen.

En verder wordt ze 's ochtends ook rustig wakker na 12 uur slaap en niet krijsend van de honger. Ik kan haar rustig aankleden en mee naar beneden nemen en dan drinkt ze rustig uit de borst. (als ze overdag een keer enorme honger heeft, dan drinkt ze erg gulzig waardoor ze moet boeren en overstuur raakt).
Fruitfris, ik zou dan die 200 ml gekolfde melk nemen, waarvan je de helft met rijstebloem mengt en dus een papje maakt, en daarna die andere 100 ml gewoon geven. Je kan die verhouding ook anders doen natuurlijk, maar ik zou beginnen met pap, en de rest dus gewoon er achter aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven