Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Sperzie, Maar hoe weet ik dat het een goed moment is om te beginnen met rijstebloem? Als zij normaalgesproken na 200 ml verzadigd is, waarom dan de keuze voor rijstebloem?
Fruitfris, je geeft het niet om je baby extra vol te proppen, maar om te wennen aan ander voedsel en eventueel het eten van een lepeltje.

Sommige ouders zweren dat hun baby doorslaapt na een papfles in de avond, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.
Ohja, en wanneer je dat doet moet je zelf bepalen, vanaf 4 maanden mag het en je merkt vanzelf of je kindje er blij van wordt of niet.
Ah op die manier.

We laten haar nu al proeven aan bijvoorbeeld een stukje tomaat. En gisteren heeft ze op een klein stukje mandarijn zitten sabbelen. (ander gedeelte hield ik zelf vast). Vond ze heel lekker

Dat doorslapen is geen probleem hier. Maar mocht ze opeens 's nachts weer wakker worden, dan is het natuurlijk wel een optie om te proberen.

Ik heb verder ook gelezen dat rijstebloem meer een optie is dan de eerste stap. En ik las ook net dat het een mooie oefening is om de structuur te leren kennen van eten.

Kortom: we gaan net als tomaatjes enzo rijstebloem een keer aanbieden om te wennen naast de borstvoeding.
Fruitfris. Ik geloof niet echt dat tomaat en mandarijnen het meest handige voedsel zijn om bijvoeding te introduceren want bijvoeding mag vanaf vier maanden maar niet alles en het is volgens mij bewezen dat bijvoorbeeld het te vroeg geven van citrusvruchten tot allergiën kan leiden.

Daar bestaat vast ook onenigheid over, maar in zo een geval zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen. Genoeg ander voedsel dat je kunt introduceren, toch?

Kijk anders eens hier: http://www.borstvoeding.c ... ie/schema/nederlands.html
Tomaat en mandarijn behoren tot de licht allergene voedingsmiddelen, ook ik zou hier niet mee beginnen. Op internet zijn heel veel tips te vinden!
Hmm, niet over nagedacht. We hadden het in huis en we dachten dat bijvoorbeeld tomaat zoveel water bevatten dat het juist wel oke was. Even in verdiepen dus.

Maar die link zegt in de tabel alleen maar dingen vanaf 6 maanden....verwarrend.
Ja de link is van borstvoeding.com en die promoten natuurlijk pas bijvoeding vanaf 6 maanden. Ik gaf het schema omdat er iig wél in staat wat eerder mag en wat later. Voor een indicatie. Er is echter vast nog meer informatie te vinden. Of kijk anders eens wat er in de potjes vanaf 4 maanden zit, van die groente en fruitsoorten kun je wel uit gaan dat ze veilig zijn.
@fruitfris: Als ik dat zo hoor zou ik helemaal niet met rijstebloem beginnen maar gewoon groente en fruit aanbieden om te proeven, en bijvoorbeeld een rijstewafel. Ik ken wel meer mensen die het niet zo op pap hebben en de papfase gewoon overslaan

Dat schema van bv.com is wel heel handig, ongeveer hetzelfde staat in het boek van Stefan Kleintjes.

O en trouwens, wat een ander temperament heeft A dan Joris: als we hem uit bed halen 's morgens is hij eerst heel vrolijk maar als hij dan niet snel drinken krijgt (ik geef zijn ochtendvoeding in bed dus mijn man legt hem naast me neer maar soms moet ik bijvoorbeeld nog mijn t-shirt aan de kant doen) begint hij ongeduldig te happen en te trappelen alsof hij zwaar uitgehongerd is

@Es: voel je je al wat beter?

Joris is trouwens een beetje aan het oefenen met in de kinderstoel (triptrap) zitten. Houdt hij nu eventjes vol; als hij gaat hangen haal ik hem eruit. Lijkt me zo leuk dat hij over een paar weken echt met ons aan tafel gaan zitten.

O ja, over bijvoeden wil ik ook nog zeggen: als je kindje nog niet veel interesse in eten heeft kun je ook lekker nog 2 maanden daarvan genieten. Je zult nog jaren met eten aan de gang zijn; alleen melk is juist heel makkelijk
Hihi Elize, dat over genieten van nog geen bijvoeding te hoeven geven zei de leidster op het kdv ook gisteren toen wij het erover hadden. Is idd wel zo, gewoon melk is net zo makkelijk.

Fruitfris, wat voor grote flessen drinkt A! op hoeveel voedingen kom jij dan uit? Hier steeds 150ml en daar houdt ze het vier uur op vol we komen steeds regelmatiger op een schema van precies iedere vier uur. Dag én nacht. Dat dan weer wel.....

Helaas ben ik absoluut nog niet beter en ik baal daar vreselijk van. Combi van buikgriep en keelontsteking kan ik niemand aanraden. Brr. Gisterenochtend voelde ik mij echt heel elendig, heb Liesje vroeg naar het kdv gebracht en wilde daarna toch maar eens naar de huisarts alleen was die met vakantie en ik had geen zin om naar een vervangende arts te gaan. Uiteindelijk de hele dag op bed gelegen en dat heeft best goed geholpen. Buikgriep lijkt op zijn retour, nu komt de keelontsteking echter weer meer boven water. Heb me net maar ingedekt met slijmoplossende hoestdrank etc. (bv-vriendelijk, ik zie alleen net in de bijsluiter dat het middel weer buikklachten kan veroorzaken....), mocht ik maandag nog niet echt beter zijn dan toch maar echt naar de huisarts en om antibiotika vragen.

Ach het gaat wel weer over. Gelukkig werkt Liesje redelijk mee, slaapt goed en zeurt niet veel. Bovendien is man natuurlijk thuis al lijkt hij nu ook ziek te worden. Gezellige boel dus hier. Hopelijk wordt dochterlief niet ziek dat lijkt mij nog het meest vervelende.
hier om de drie uur 180 ml ook helaas nog bijna dag en nacht.

maandag weer werken na zeven mnd.pff zie er zoooo tegenop.
Vandaag een paar hapjes peer geprobeerd! Fotocamera bij de hand, maar meneer at keurig van het lepeltje en lachte er bij! Helaas geen vies gezicht op de foto dus! Vanavond wel een dik uur gehuild, of het door de peer kwam of door iets anders, geen idee! Gelukkig ligt hij nu lekker te slapen.

Had mijn groeiboek er weer eens bij gepakt, zo grappig, ik kreeg met 12 weken een banaan geprakt met sinaasappelsap.

Met 5 maanden kreeg ik al: 2 flessen van 200 cc, een pap van 150 cc volle melk met 50 cc water en nutrix, een fruithap en een groentehap!

Gisteren nog contact gehad met het CB over het slaappatroon van S in de avond. Ze zei dat het niet erg was dat S zijn lange ruk van 18.00 tot 3.00 doet, maar adviseerde om hem toch wakker te maken voor een late voeding, dan zou er meer kans zijn dat hij dan door gaat slapen tot de ochtend, maar garanties gaf ze niet (jammer, haha!) Het is gewoon geen avond mens zei ze, dat zit gewoon in de genen. Verder was het prima dat S 5 of 6 voedingen per dag heeft, en ook nachtvoedingen zijn doodnormaal bij een baby van 4 maanden, maar daar maakte ik me ook niet druk om. Ook zei ze wel dat een baby van 4 maanden max. 8 uur aan een stuk mag slapen, heb eigenlijk niet gevraagd waarom dat is...
Oh oh ik vrees het ergste voor ziekworden van Liesje.

En Sperzie, ga je hem wakker maken?
Es, gisteren en vandaag wakker gemaakt rond 22.00, afgelopen nacht kwam hij gewoon weer rond 3 uur en daarna om 7 uur. Maar moest het ook wel even volhouden zei de cb mevrouw. Maargoed, dat hebben we dus al weken gedaan en dat leek niet te helpen, ik neig nu toch naar rijstebloem door een fles afgekolfde melk te proberen, al is het maar tijdelijk, om hem gewoon even uit dat ritme te krijgen! Hij stort nu echt in rond 17.00, en wil dan dus een voeding en naar bed. Maar dit is niet heel handig ivm kdv en wanneer hij bij oma is. Dus daar zitten ze nu vaak met een chagerijnig kind totdat we hem ophalen, vind ik zo sneu voor S!

Ik ben ook weer enorm aan het snotteren, lijkt alsof S en ik elkaar aansteken, we zijn om en om ziek!

Beterschap voor alle zieke mama's en kindjes!
Sperzie. Ons cb vond het geen probleem dat A 12 uur achter elkaar slaapt. Apart dat een andere arts dat niet goed vindt.

Es als A 200 drinkt dan Zit er wel 4 uur tussen. Dit zijn de flessen voor kdv. Maar ze drinkt niet altijd zoveel. Enn verder bv dus weet niet hoeveel. Maar dan nog wel regelmatig 3 uur ertussen.
Pff, wat een nacht weer,

Gisteravond rond 22.45 wakker gemaakt, en ik dacht, ik doe een schepje rijstebloem door een klein flesje afgekolfde melk (80 cc) en daarna laat ik hem nog bij mij drinken. Zo gezegd zo gedaan, S vond het allemaal wel prima en dronk het 'papje' ook prima op.

toen kwam hij om 1.15 en om 4.45 en daarna om 7.30

Ik vraag me af of ik er nou wel zo goed aan doe om hem te wekken voor een late voeding, aangezien hij anders van 18.00 tot 3 slaapt en daarna tot 7.00

Ik hou het nog even een paar avonden vol, om te kijken of het beter gaat, en anders moeten we woensdag toch naar het cb, en ga ik het er daar gewoon nog eens over hebben.

Ik wil gewoon niet dat ik S een verkeerd ritme 'aan leer'
Oh en Fruitfris, ik weet ook niet waarom het niet mag hoor, zal ik woensdag ook eens vragen! Maar op internet las ik iets over gewicht en bloedsuikers enzo, maar dat was meer bij pasgeborenen... Nu moet ik ook wel zeggen dat het een wat oudere vrouw was die ik aan de telefoon had, en soms denk ik dat zij toch andere adviezen geven dan hun jongere collega's.

Laatst werd ik ook helemaal bang gemaakt omdat S een afgeplat hoofdje kreeg, ze vroeg zich ook af of het nog goed zou komen en deed het echt voor komen alsof S misschien wel voor altijd een 'scheef' hoofdje zou hebben.

Toen ik een maand later weer kwam, en een ander had viel het allemaal wel mee en zou het vanzelf bijtrekken, zolang we maar bleven oefenen. Zat ik me al die tijd een beetje druk te maken...
Sperzie,

Ik zie niet zo goed hoe wakker maken om 23 uur ertegen gaat helpen dat hij om 18 uur gaat slapen.

Verder lijkt hij het heel erg goed te doen alleen is het een beetje vervelend dat hij zo vroeg aan zijn nacht wil beginnen omdat het niet lukt hem op tijd op bed te krijgen op dagen dat hij op de opvang is. Ik zou daaraan werken. Als in, consequent wakker houden tot na 18 uur of zo. En dat echt twee weken volhouden, dus niet op dagen dat je thuis bent hem wel eerder naar bed doen. Dan went hij er hopelijk aan en als je erg veel mazzel hebt slaapt hij s'ochtends langer.

Hier net een bezoekje aan de huisartsenpost gebracht omdat ik mij nog niet beter voel. Helaas niet veel mee opgeschoten. De arts vond dat ik gewoon veel pech had gehad maar kon niets van een bacteriele infectie zien en tegen een virus kan zij niet zoveel doen.
@Es: beterschap!

@Sperzie: Joris wordt op het KDV soms om half vijf nog voor een uurtje in bed gelegd. Als we dan thuis komen is hij nog niet total loss en gaat rond acht uur naar bed. Maar de nachtvoeding is hoe dan ook rond 3 of 4 uur (intern klokje denk ik). 's Avonds een extra voeding geven helpt hier ook niet, al hebben we het niet zo vaak geprobeerd.

O ik moet even gaan voeden, ben straks terug.
Op dit moment ligt Joris te hyperen in zijn bed. We denken dat het 26-weken-sprongetje eraan komt. Hij is nu 24 weken, slaapt onrustiger (nog steeds 1 nachtvoeding maar vaak 2x per nacht speentje brengen en soms 's nachts klaarwakker), vraagt meer aandacht (gillen! en dan niet huilen maar een aandachts-/enthousiasme-gegil) en is vooral rustig als hij op schoot zit. Overdag moeten we vaker terug als we hem in bed hebben gelegd. Hij ligt soms een half uur te spelen, zwaaien en kraaien voordat hij een beetje gekalmeerd is.

@fruitfris: zo, 200 zijn best grote flessen!

@sperzie: wat leuk om je oude groeiboekje te lezen!

@milo: nog steeds twee nachtvoedingen dus? Een hongerig mannetje heb jij! Je ziet ertegenop om te gaan werken maar misschien geeft het ook wel wat rust om wat meer van huis te zijn. Succes morgen!
op zich.is t werken niet t ergste meer t ophalen en brengen lopend en dat t tussendoor moet word gewoon

ff stressen
Ik vergat ff te melden dat S dus weigert te slapen aan het eind van de middag, daar zit dus ook een stukje van het probleem, als voorbeeld vandaag: vanmorgen van 9 tot 11.30 geslapen en van 13.00 tot 14.15, daarna op bezoek gegaan bij schoonouders, S werd rond 16.00 jengelig en in zijn ogen wrijven, dus naar bed, waar hij een uur ligt te gillen, hem er maar uitgehaald en nog steeds gillen van vermoeidheid, in de maxicosi naar huis viel hij in slaap, nu net thuis na een ritje van 5 minuten werd hij weer wakker en lijkt er niks meer aan de hand. Wel wilde hij gelijk eten en ligt hij nu net in bed.

Tips, iemand? Mij lijkt dat hij gewoon heel moe is omdat hij aan het eind van de middag niet wil slapen, maar op houden is ook geen optie, want dan krijst hij de boel bij elkaar, eigenlijk is op zo'n moment niks goed, heel soms lukt het hem om toch nog even te gaan slapen. Op de dagen dat hij bij oma is gaat ze maar met hem wandelen, dan valt hij soms wel even in slaap en kan ze dus net even dat uurtje rekken tot wij komen.

Hem gewoon ophouden tot na 18.00 lukt niet, hij gaat dan ook huilen, en omdat hij dan zo moe is valt hij heel moeilijk in slaap en ligt hij eerst een half uur te krijsen in bed.

Kortom, we weten het gewoon even niet.
@Sperzie; dat herken ik wel van K. Wat ik dan doe is lekker met haar rondlopen en een beetje wiegen. Dan valt ze bijna in slaap, dan nog wat voeding erin en meestal valt ze dan wel helemaal in slaap en leg ik haar slapend weg.

@Es: Wat balen nou toch dat ziek zijn! Het heerst wel enorm, ik hoor het veel in mijn omgeving. Is inderdaad een virus wat lang duurt. Ik hoop dat het einde toch in zicht is voor je.

@Bijvoeden: Volgens mij hoeft rijstebloem niet. Is een manier om te beginnen, maar je kunt net zo goed met wat anders beginnen inderdaad.

Ik ben gisteren met K. naar de huisartsenpost gegaan. Ze is al 3 weken verkouden, vorige week ook hoge koorts gehad. Dat was weer over maar ze bleef zo kuchen. Geen gesnotter meer maar echt van die droge hoestaanvallen. Echt zo zielig. Ze duurde en duurde maar en ze raakte er ook echt oververmoeid van.

Toen ze gisteren ineens puur dik slijm De HA hoorde Kate al benauwd ademen en dus kreeg ze meteen al zo'n kapje op met stoom. Zo hebben we 20 minuten gezeten. Kate vond het heerlijk. Begon zelfs in het begin echt te hinikken van de lach. Zo schattig.

Maar minder schattig is dat Kate verkrampingen heeft in/aan haar longpijp. Daar wordt ze zo benauwd van en daardoor blijftr ze zo 'blaffen' en komt ze er niet meer uit. Nu hebben we een inhalator gekregen en krijgt ze 4 keer per dag een pufje. Dat helpt wel goed.

Wel balen want het is toch iets astmatisch. Nu maar hopen dat ze later geen echte astma ontwikkelt. Al zeiden ze dat niet hoor. Ze zeiden alleen dat ze waarchijnlijk wel een gevoeligheid heeft op dit punt. In mijn gezin waren er 3 met astmatische bronchritis als kind, Maar we zijn er alledrie oveheen gegroeid.

Gedoe dus even. Ze heeft wel meteen beter geslapen...
Maar Noerie, begint voor K dan ook meteen de nacht, of wordt zij 's avonds nog wakker? S valt dan meteen in een diepe slaap...
Soms heb k het probleem s'middags. Dan slaapt ze echt maar 15-20 minuten zodat de grote moeheid eraf is. En dan gaat ze rond half 7 weer en dan begint ze aan de nacht. Ik maak haar dan wel wakker voor een voeding rond 10 uur.

Maar nu ia alles weer anders want ze is nog steeds heel ziek. Echt zo zielig. Nu ligt ze gelukkig te slapen. Net een pufje gehad en nu kan ze dan even doorslapenb. Ze wordt steeds wakker van die enorme hoestaanvallen. Ze is dus ook echt heel erg moe want ze slaapt te weinig. De puffer werkt toch weer minder lijkt wel.

Vanmorgen weer naar de eigen dokter geweest. Die dacht weer meer aan bronchritis. Maar we moeten haar goed in de gaten houden en woensdag weer terugkomen...Gedoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven