Ongedaan maken sterilisatie man

15-08-2009 15:33 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn man wil zijn sterilisatie ongedaan laten maken. (Jippie!!!) Maar nu wil ik jullie hier graag vragen wie daar ervaring mee heeft en wat de kosten ongeveer zijn. Ik weet dat dit bijna niet vergoed wordt door de zorgverzekeraars, dus wil even weten waar ik op moet rekenen (tips en suggesties zijn natuurlijk ook welkom!!) Groetjes
quote:arwen173 schreef op 16 augustus 2009 @ 13:44:

[...]

vind ik eerlijk gezegd ook niet terecht, laten ze dat geld gebruiken voor stellen die buiten hun eigen keuzes om niet zwanger kunnen raken.

Dit vind ik wel heel kort door de bocht. Moet zo'n man/mevrouw in die witte jas tegenover mij (of misschien ooit jou) dan aan mij gaan vragen; hoe komt het dat u nog niet zwanger bent, tja, uw man gesteriliseerd geweest, eigen schuld dikke bult, zoek het maar uit ,betaal maar zelf etc.

Dan kun je nog wel even doorgaan; mensen die roken, mensen die al vijf kinderen hebben en dan via ivf nog eentje willen. En waarom altijd weer als het om kinderen gaat? Mag een roker dan ook niet meer behandeld worden als hij/zij kanker krijgt? Of mensen die zoveel sporten dat hun lichaam allerlei blessures krijgt, of meisjes die zichzelf uithongeren, ga zo maar door.

Oke, hersteloperatie wordt meestal niet vergoed, maar de ivf die daar dan mogelijk op volgt, waarom niet? Je werpt dan zoveel obstakels op, die mensen voelen zich haast crimineel.
krijgen we die discussie weer over roken en dikke mensen. Ik vind ivf een prima vergoeding, maar je moet ergens een grens trekken, die ligt nu bij drie pogingen en 42 jaar geloof ik, en voor mij mag daar dus bij als je ivf wil / nodig hebt ten gevolge van een eigen keuze in het verleden. En natuurlijk vraagt die mevrouw tegenover je in die witte jas hoe dat komt, er wordt naar oorzaken gezocht en die oorzaak is in dit geval heel duidelijk. IVF is een grote kostenpost, steeds groter en om het betaalbaar te houden voor mensen die buiten hun schuld om niet zwanger kunnen raken, vind ik het persoonlijk logisch dat je het zelf betaalt als dit niet het geval is. (en ik vind onvruchtbaarheid door bijv chlamydia niet onder eigen schuld vallen, ik ben de discussie maar even voor). Ik vind overigens ook dat het een normale eis is om van mensen te verwachten dat ze stoppen met roken mochten ze dit doen voor ze aan ivf beginnen. Willen ze of kunnen ze dit niet, jammer, dan geen ivf, althans niet betaald door de verzekering.
Vicky, als je kanker hebt en je hebt gerookt is het niet onomstotelijke bewezen dat de kanker is ontstaan door het roken. Je had ook kanker kunnen krijgen als je niet gerookt had.

Als je je laat steriliseren weet je wel wat daar de gevolgen van zijn. Namelijk dat je geen kinderen meer kan krijgen. (als de operatie geslaagd is natuurlijk). En je weet ook dat een hersteloperatie lang niet altijd lukt.
ik vind het vergelijkbaar met een man die kiest voor een relatie met een vrouw van 45. Die weet ook dat daar geen kinderen meer van komen. Als je kiest voor een relatie met een man die gesteriliseerd is he b je nog een mogelijkheid dmv een herstel operatie, maar lukt dat niet, dan is dat gewoon pech hebben, maar wel iets waar je van te voren voor kiest en weet waar je aan begint. En mocht je dan ivf willen proberen, prima, maar wel zelf betalen.
quote:Vicky schreef op 17 augustus 2009 @ 12:50:

[...]

Dan kun je nog wel even doorgaan; mensen die roken, mensen die al vijf kinderen hebben en dan via ivf nog eentje willen. En waarom altijd weer als het om kinderen gaat? Mag een roker dan ook niet meer behandeld worden als hij/zij kanker krijgt? Of mensen die zoveel sporten dat hun lichaam allerlei blessures krijgt, of meisjes die zichzelf uithongeren, ga zo maar door.

Oke, hersteloperatie wordt meestal niet vergoed, maar de ivf die daar dan mogelijk op volgt, waarom niet? Je werpt dan zoveel obstakels op, die mensen voelen zich haast crimineel.

Hell, wat hebben rokers hier mee te maken?

Iemand die in het verleden heeft gekozen voor een sterilisatie, deed dat omdat hij/zij geen kinderen meer wilde. Die keus maak je echt niet zomaar. De consequentie van een sterilisatie is dat het nou eenmaal definitief is. Wil je dat niet of houd je toch rekening met scheiden of overlijden van je partner( ik noem maar een zijstraat) kies dan voor een ander voorbehoedsmiddel.
Uit eigen ervaring weet ik dus dat als een man zich laat steriliseren, het dus een momentopname kan zijn. Door de ervaringen uit een eerdere relatie, dat je dan denkt 'de ware kom ik toch niet meer tegen, en kinderen wil ik ook niet meer'. En dan blijkt dat het leven toch weer heel anders loopt. Ik ben zelf iemand die helemaal niet verwacht dat alles maar voor mij bekostigd wordt, en dat ik overal recht op heb. Maar een kinderwens is zoiets wezenlijks, iets wat zo diep gaat, dat het heel bitter is dat je mensen om hun financien uitsluit.

Ik begrijp ook dat iedereen ergens wel een mening over heeft, en dat het dan goed is dat op hoger niveau dan besloten wordt wat wel vergoed wordt en wat niet.

Ivf en al die andere medische praktijken rondom onvruchtbaarheid zullen inderdaad wel heel kostbaar zijn. En het is best goed om er een beetje paal en perk aan te stellen. Het ongedaan maken van de hersteloperatie niet vergoeden, oke, kan ik inkomen, maar verder; dan is de stand toch weer gelijk?
Nee, het is geen momentopname, het is persé geen kinderen meer willen. Die mensen zijn dan gewoon overtuigd getrouwd, denken niet eens aan scheiden, dus wat jij zegt over de ware niet tegen komen....onzin.

Nogmaals: als je het niet 100% vanuit je tenen wilt, neem dan andere anticonceptie.
quote:kaetje schreef op 17 augustus 2009 @ 13:46:

Vicky, als je kanker hebt en je hebt gerookt is het niet onomstotelijke bewezen dat de kanker is ontstaan door het roken. Je had ook kanker kunnen krijgen als je niet gerookt had.

Als je je laat steriliseren weet je wel wat daar de gevolgen van zijn. Namelijk dat je geen kinderen meer kan krijgen. (als de operatie geslaagd is natuurlijk). En je weet ook dat een hersteloperatie lang niet altijd lukt.Nou, mijn vader heeft keelkanker gekregen en dat kwam echt wel omdat ie altijd rookte als een schoorsteen. Hoe erg ik het ook voor hem vind (en hij zelf ook zegt dat het niet door het roken hoeft te komen). Maar ik ben heel blij dat ze hem hebben kunnen helpen en dat dat werd vergoed en dat ze niet bijv. het huis hebben moeten verkopen (en dan ben je er nog niet met het dekken van de kosten, want man man wat kost dat een geld).
ja, dat vind ik dus ontzettend dom, dat je een sterilisatie ziet als moment opname. Consequenties aanvaarden van je eigen keuzes zou ik zeggen. En de stand is niet gelijk, want een herstel operatie hoeft niet te lukken, dat weet je voor je eraan begint, en als het niet lukt, dan is dat gewoon domme pech. Maar wel een risico wat je zelf genomen hebt door ooit te kiezen voor sterilisatie.
Hi!

Kosten ongeveer nu 1800 euro....

Bij mij en mijn ex-man is het indertijd niet gelukt omdat ' het knupje' er toendertijd 14 jaar geleden al ingelegd was en dat heeft grote invloed op de zaadkwaliteit. Het werd toen nog wel vergoed door het ziekenfonds: jaar 2000

Maar ook dan is het nog niet het eind van de wereld, als zo'n hersteloperatie niet lukt. Er zijn dan nog wegen te bewandelen.

Maar goed, dat was je vraag niet
kanker door roken is een ziekte, en ziektes worden tot nu toe gewoon behandeld en vergoed, ongeacht de oorzaak. Geen kinderen kunnen krijgen omdat je je in het verleden hebt laten steriliseren of omdat je kiest voor een partner die dat heeft laten doen is geen ziekte, dit zijn hele verschillende dingen.
Allereerst is het natuurlijk heel erg dat je vader kanker heeft maar...... de artsen hebben dus tegen jou en je vader gezegd dat hij deze vorm van keelkanker niet had gehad als hij niet gerookt had?

En dan over de sterilisatie: het kan zijn dat je spijt krijgt. Maar dan nog is het een besluit geweest waarvan de man had kunnen weten dat het niet zomaar eventjes terug te draaien is. Bovendien kiest een vrouw er ook nog voor om met die man een relatie te beginnen terwijl ze weet dat hij geen kinderen kan krijgen. Keus genoeg lijkt me....

Overigens is een IVF behandeling niet zo duur als veel mensen denken. Maar dan nog vind ik wel dat er ergens een grens ligt. En natuurlijk ben ik hartstikke blij voor mijn vriendin dat de verzekering de kosten voor de IVF gaat betalen want op dit moment ligt een IVF-behandeling financieel gezien niet binnen haar bereik. En 1 behandeling is vaak ook niet genoeg.
kaetje, soms is het verband wel heel erg duidelijk hoor. Je weet het natuurlijk nooit 100% zeker, maar bepaalde vormen van kanker komen echt alleen voor bij rokers, en andere aandoeningen weer alleen bij alcoholisten. Maar goed, dan nog, die worden gewoon vergoed en behandeld en dat is ook terecht vind ik, want waar leg je dan de grens bij ziektes. Maar kinderloosheid, en zeker tgv eigen keuzes is geen ziekte.
quote:kaetje schreef op 17 augustus 2009 @ 15:58:

Allereerst is het natuurlijk heel erg dat je vader kanker heeft maar...... de artsen hebben dus tegen jou en je vader gezegd dat hij deze vorm van keelkanker niet had gehad als hij niet gerookt had?

En dan over de sterilisatie: het kan zijn dat je spijt krijgt. Maar dan nog is het een besluit geweest waarvan de man had kunnen weten dat het niet zomaar eventjes terug te draaien is. Bovendien kiest een vrouw er ook nog voor om met die man een relatie te beginnen terwijl ze weet dat hij geen kinderen kan krijgen. Keus genoeg lijkt me....

WELKE keus heb je dan als vrouw zijnde die een man tegenkomt die gesteriliseerd is? Slechts 2: Wel ermee in zee gaan, of niet

Overigens is een IVF behandeling niet zo duur als veel mensen denken.

Gemiddeld 2000 euro (plus de extra kosten zoals overnachtingen in klinieken, vrije dagen die je op moet kunnen nemen) Ik vind het een groot bedrag

Maar dan nog vind ik wel dat er ergens een grens ligt. En natuurlijk ben ik hartstikke blij voor mijn vriendin dat de verzekering de kosten voor de IVF gaat betalen want op dit moment ligt een IVF-behandeling financieel gezien niet binnen haar bereik. En 1 behandeling is vaak ook niet genoeg.
precies, er wel of niet mee in zee gaan. En daar dan dus de consequenties van aanvaarden als je dat wel doet. Dan weet je dus dat je misschien kinderloos blijft.
quote:arwen173 schreef op 17 augustus 2009 @ 15:52:

ja, dat vind ik dus ontzettend dom, dat je een sterilisatie ziet als moment opname. Consequenties aanvaarden van je eigen keuzes zou ik zeggen. En de stand is niet gelijk, want een herstel operatie hoeft niet te lukken, dat weet je voor je eraan begint, en als het niet lukt, dan is dat gewoon domme pech. Maar wel een risico wat je zelf genomen hebt door ooit te kiezen voor sterilisatie.Geheel mee eens.
Kier, dat zijn inderdaad de keuzes die je hebt. Plus de keuze die hij gehad heeft om zich te laten steriliseren. Al met al best veel keuzes toch?

En zoals Arwen ook zegt, iemand met kanker laat je niet lopen omdat het (misschien) wel door het roken komt. Dan zou diegene dood gaan. Maar als je geen kind krijgt ga je niet dood.

Dat een IVF behandeling minstens 2000 euro kost weet ik. 3000 euro komt dichter in de buurt. Het gaat er meer om dat sommige mensen denken dat het nog veel meer is dan dat en dat het dus een enorme kostenpost is voor verzekeraars. En dat valt (ten opzichte van een heleboel andere kosten) op zich nog best mee.
quote:arwen173 schreef op 17 augustus 2009 @ 16:17:

precies, er wel of niet mee in zee gaan. En daar dan dus de consequenties van aanvaarden als je dat wel doet. Dan weet je dus dat je misschien kinderloos blijft.Helemaal mee eens hoor! Das een keuze die je maakt inderdaad. Maar dan is de keuze om het ongedaan te maken er wel eentje die erg fijn is, mocht je dat willen
@ Kaetje, dan begrijp ik hoe je het bedoelt en ben ik het ook helemaal met je eens.

Keuze's genoeg.

Ikzelf heb 4x ICSI ondergaan en indertijd lagen de kosten zo rond de 2000 euro... inmiddels nog meer dus.
kier, begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het prima als je het ongedaan wil laten maken en dan ook voor ivf wil kiezen als het dan nog niet lukt, maar ik vind dan wel dat je dat zelf moet betalen.
Ja, dat vind ik ook.
Ja ik ook.
@Arwen: Jouw standpunt in deze begrijp ik helemaal! En ben het er eigenlijk ook hartstikke mee eens!
Mensen, bedankt voor de reactie. Jammer weer dat er altiojd mensen zijn die hun gal willen spuiten terwijl er toch iets heel anders wordt gevraagd..maar ja, die mensen hebben niks beters te doen denk ik.

Leeuwedraak: We vallen nog binnen die 10 jaar, dus hheb goede hoop

Bergamot: bedankt voor de topic-link; had ik nog niet gezien

We hebben inmiddels een ziekenhuis gevonden waar het 1000 euro kost; dit is ongeveer net zoveel als dat ik ons pakket bij de zorgverzekeraar omhoog zou doen, dus we betalen het zelf. Hebben op 7 september de eerste afspraak bij de uroloog.
SUC6 fan82 :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven