Ongevraagde liefdadigheid

01-02-2023 14:29 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een dilemma. Bij mijn zoon in de klas zit een jongentje die kapotte schoenen heeft en te kleine kleren draagt. Nu denken sommige moeders dat dit komt omdat de moeder van dat jongentje te weinig geld heeft en willen ze nu een bedrag bij elkaar verzamelen om aan die moeder te geven zodat ze fatsoenlijke kleren voor hem kan kopen. Ze hebben mij ook gevraagd om 10 euro te doneren.

Ik heb hier een heel hard hoofd in. Ten eerste, heb ik een enorme hekel aan die ongevraagde liefdadigheid. Die moeder vraagt niet om geld en zou wel eens is in verlegenheid gebracht kunnen worden als ze opeens 100 euro krijgt toegestopt. En ten tweede, ik heb die moeder op het schoonplein gezien. Ze draagt mooie lange nepnagels, extension in haar haar en heeft altijd een goede laag make-up op. Dus ze ziet er niet armlastig uit. Als die moeders toch iets willen doen dan koop kleren en schoenen voor die jongen of geef hem oude kleren van je eigen kinderen. Ten derde, dit lijkt mij echt een taak voor de juf of één of ander goed doel. Ik kreeg er echt jeuk van deze spontane acties. Ik kan toch gewoon zeggen dat ik hier niet aan mee doe.
klusjesvrouw wijzigde dit bericht op 01-02-2023 18:45
4.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan toch gewoon zeggen dat ik hier niet aan mee doe.
Uiteraard.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
"nee, dank je wel, ik doe niet mee"

moeilijker is het niet. Hoef je echt geen nep-nagels voor te benoemen etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een van die geldophaalmoeders dikke mik met die moeder in kwestie?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dat inderdaad ook niet doen, om de reden die jij noemt.
Bovendien kan je tegenwoordig vaak al een gratis kleertjes komen via weggeefhoeken, kledingbank oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet ieder jongetje boeit het iets of zijn kleren te klein of kapot zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helemaal met jou eens. Ik zou die jongen misschien wel gewoon andere schoenen geven maar dan rechtstreeks aan hem.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor, je kan gewoon nee zeggen.

Ik denk als mijn kind goed kan met dat jongetje nog eerder met een mooi kulverhaal over te klein of te groot en ook maar gekregen, wil jij ze niet hebben, een paar mooie sneakers voor hem zou kopen, zelf. En dat verder niemand vertellen.

Ik heb zelf niet breed maar op Zalando kan je mooie kinder Nikes voor 40 euro kopen en dat kan ik nog wel lijen.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 01-02-2023 14:35
3.32% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-02-2023 14:31
"nee, dank je wel, ik doe niet mee"

moeilijker is het niet. Hoef je echt geen nep-nagels voor te benoemen etc
Het is gewoon frustrerend dat ouders het belangrijker vinden om er zelf wel tip-top uitzien maar hun kinderen, maar daardoor hun kinderen geen goede schoenen kunnen geven. Daarom denk ik ook dat direct geld geven geen nut heeft.
klusjesvrouw wijzigde dit bericht op 01-02-2023 14:37
4.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
01-02-2023 14:34
Niet ieder jongetje boeit het iets of zijn kleren te klein of kapot zijn.
Te kleine schoenen doen pijn aan je voeten.
Als zijn moeder enkel geeft om haar eigen looks, kan je dit jongetje best betere schoenen geven. ( rechtstreeks aan hemzelf, zonder er ruchtbaarheid aan te geven)
tinydancer wijzigde dit bericht op 01-02-2023 14:41
10.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
01-02-2023 14:35
Ja hoor, je kan gewoon nee zeggen.

Ik denk als mijn kind goed kan met dat jongetje nog eerder met een mooi kulverhaal over te klein of te groot en ook maar gekregen, wil jij ze niet hebben, een paar mooie sneakers voor hem zou kopen, zelf. En dat verder niemand vertellen.

Ik heb zelf niet breed maar op Zalando kan je mooie kinder Nikes voor 40 euro kopen en dat kan ik nog wel lijen.

Eerder dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
tinydancer schreef:
01-02-2023 14:37
Te kleine schoenen doen pijn aan je voeten.
Als zijn moeder enkel geeft om haar eigen looks, kan je dit jongetje best betere schoenen geven.
Er stond kapotte schoenen, niet te kleine.

En je hebt kapot en kapot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
01-02-2023 14:34
Niet ieder jongetje boeit het iets of zijn kleren te klein of kapot zijn.
Dat dus. Hier zou er 1 het liefst het hele jaar in dezelfde lievelingstrui lopen, ook al hangen de draden erbij. Dat (gym)schoenen te klein worden, hoor ik ook pas als ze al veel te klein zijn.

Ik vraag me wel eens af wat andere mensen denken, zeker als ik dit verhaal lees.

(Gelukkig heb ik geen nepnagels, extensions of make-up :mrgreen: )
Alle reacties Link kopieren Quote
Zit die moeder van deze jongen uberhaupt wel op zo'n actie te wachten? Dit kan weleens helemaal verkeerd vallen en grote gevolgen hebben.

Die moeders die geld willen inzamelen kunnen beter hun zorgen bij de juf of meester uiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
01-02-2023 14:43
Dat dus. Hier zou er 1 het liefst het hele jaar in dezelfde lievelingstrui lopen, ook al hangen de draden erbij.
Hier 2.
En bij allebei zijn de broeken momenteel te kort. want vertrouwd. Overigens ligt er een stapel nieuwe broeken (en truien) in de kast... maar het is zo lastig om daarop over te stappen, he?

Als het jongetje in kwestie iedere dag ongewassen, vieze kleren of iets dergelijks droeg, zou de leerkracht dat vast wel gesignaleerd hebben. Andere moeders gaan echt hun boekje te buiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb toch zo'n hekel aan dit soort 'altruïsme'. 'Kijk ons eens goed bezig zijn voor de arme sloebers onder ons. Wel dankbaar zijn he, anders vinden we het niet meer leuk.'

Dit soort dingen mogen bij de leerkracht aangekaart worden. Die kan het wel/niet bij de ouder neerleggen.

Maar eerlijk gezegd is dit vaak niet eens nodig omdat er dingen zijn als stichting leergeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
De initiatiefnemer kan beter kleding kopen voor haar eigen kind zogenaamd en erbij zeggen dat ze het niet kan retourneren of zo omdat 1 mnd voorbij is...zoiets zou ik verzinnen. Maar geen inzameling nee. Die moeder zou misschien zwaar beledigd zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hier ook niet aan meedoen:

1. of het is de eigen keuze van het kind om daar in te lopen
2. of de moeder gaat het ergens anders aan uitgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou deze actie direct onder de aandacht van de leerkracht brengen. Die is (als het goed is) op de hoogte van de situatie en ziet het kind dagelijks. Het is aan haar om hier iets mee te doen.

Tegen de andere moeders zou ik zeggen dat we niet zo moeten oordelen. We kennen de situatie van dit kind niet. Tenzij moeder dit persoonlijk heeft gedeeld. En dat blijkt hier niet. Dit is zeer ongepast. En daarnaast onzinnig als er sprake is van slechte financiën. Ook beschamend voor die ouder "hier heb je geld want jij zorgt niet goed voor je kind".
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedenk me net, het is mij wel eens gebeurd. Opgevoed door een vader alleen, en kleding was iets wat echt veel te klein en erg kapot moest zijn voor ik wat nieuws kreeg. En liefst moest het jaren nieuw blijven. Ook zo met ondergoed. Op een gegeven moment kreeg ik slipjes van de moeder van een klasgenoot. God, wat voelde ik me lullig, zeker toen pa nog kwaad werd ook. Wat heb ik me geschaamd :$

Dus nee, ik zou het ook niet doen. Dan zou ik ook een kulverhaal ophangen.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet doen, omdat er schijnbaar wel geld is in het gezin. Het gaat alleen naar mama toe, in plaats van kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon draagt het liefst vieze kapotte schoenen naar school, want daar kan hij het beste op voetballen.
Dat mag van mij ook best op zijn nieuwe schoenen, maar daar scoort hij blijkbaar niet mee.

Ben benieuwd wanneer de inzameling voor hem begint :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Klusjesvrouw schreef:
01-02-2023 14:35
Het is gewoon frustrerend dat ouders het belangrijker vinden om er zelf wel tip-top uitzien maar hun kinderen, maar daardoor hun kinderen geen goede schoenen kunnen geven. Daarom denk ik ook dat direct geld geven geen nut heeft.
Wat een aannames, je weet precies niks van het mens.

En ik zou op deze manier ook geen geld geven maar eerder een praatje aangaan om eens te peilen of iemand zit te wachten op hulp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Grobbekuiken_ schreef:
01-02-2023 15:16
Bedenk me net, het is mij wel eens gebeurd. Opgevoed door een vader alleen, en kleding was iets wat echt veel te klein en erg kapot moest zijn voor ik wat nieuws kreeg. En liefst moest het jaren nieuw blijven. Ook zo met ondergoed. Op een gegeven moment kreeg ik slipjes van de moeder van een klasgenoot. God, wat voelde ik me lullig, zeker toen pa nog kwaad werd ook. Wat heb ik me geschaamd :$

Dus nee, ik zou het ook niet doen. Dan zou ik ook een kulverhaal ophangen.
Goh, na dit verhaal ga ik er wel anders over denken. Eerst dacht ik, geef die kleren rechtstreeks aan zo'n kind. Maar nu moet je toch eerst wel even kijken of die mensen zoiets echt niet kunnen betalen. Als die moeder al met nepnagels enzo rondloopt... En als het niet zo is schaamt een kind zich natuurlijk ook heel erg.
Er is al genoeg discussie, ruzie en oorlog in de wereld,
dus laten we het nu gezellig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
01-02-2023 15:17
Ik zou het niet doen, omdat er schijnbaar wel geld is in het gezin. Het gaat alleen naar mama toe, in plaats van kind.
Hoezo? Dat is toch niet bekend? Misschien krijgt moeders dat wel cadeau, omdat haar zus een schoonheidssalon heeft. Weten wij veel.

Misschien wil het kind wel graag deze kleren aan en is moeders de strijd in de ochtend voor andere kleding gestaakt. Weten wij veel.

De moeders moeten de zorgen bij de leerkracht neerleggen en niet het kind ongevraagd van kleding en schoenen voorzien.

Zover ik lees weet geen van de moeders of er uberhaupt een (geld)probleem is bij dit gezin. Waar bemoeien ze zich dan mee, dit kan echt heel verkeerd vallen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven