Oppas bij de oppas?!

22-01-2010 13:44 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag weten wat jullie hier van vinden:

WIj gaan binnenkort 4 dagen weg, vliegen naar het buitenland. Wij hebben voor onze 2 kinderen geregeld dat ze naar opa en oma gaan. NU bleek dat opa en oma al iets hadden op één van die avonden, of ze dan mijn zwager en vriendin konden vragen om op te passen. Nu passen zij wel vaker op, dus dat vonden we goed.

Wat hoor ik vanochtend: er kwam een tweede uitnodiging binnen, voor een ander feestje, voor (volgens mij) een dag ervoor. En nu heeft mijn schoonmoeder geregeld dat mijn schoonzus met dr vriend komt oppassen. Zij hebben nog nooit eerder op onze kinderen opgepast. (mede omdat ze niet in ons dorp/omgeving wonen, maar verder weg) Het werd me vanochtend niet voorgelegd, maar medegedeeld.

Eigenlijk ben ik not amused. Zelf letten we goed op dat we bijvoorbeeld niet 2 weekenden achter elkaar een opass hebben, zeker niet als het ze daardoor niet in hun eigen bed slapen.

Nu moeten ze dus wennen aan opa en oma en daar slapen, en krijgen ze 2 avonden achter elkaar dat iemand anders ze te eten geeft en naar bed brengt. Ik reken er maar op dat ik zondags 2 redelijk over de wap-kinderen klan ophalen. Veel er tegen doen, kan ik lastig, want vliegtickets al geboekt ed.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
En mijn optie?

Zelf vertrouwde oppas regelen voor bij Opa & Oma, als het je zo dwarszit?
quote:eleonora schreef op 22 januari 2010 @ 16:32:

En mijn optie?

Zelf vertrouwde oppas regelen voor bij Opa & Oma, als het je zo dwarszit? juist. Zelf verantwoordelijkheid nemen, of verantwoordelijkheid tijdelijk overdragen en niet mauwen.
quote:njb schreef op 22 januari 2010 @ 16:10:

Ik dacht ook, mijn kind gaat wel drinken als ze dorst/honger heeft.

Score: thuis 11 uur zonder voedsel/drinken.

hele dagen op kdv (3 dagen acher elkaar in de week) met 3 slokken uit een fles/beker.

Heeft niet veel met de discussie van wel geen oppas bij de oppas te maken, maar ik las je opmerkingen over het drinken van je kidnje en daar wil ik toch even op reageren.

Mijn dochter hield niet van melk. Dronk altijd maximaal 500 cc. Dat heb ik maar gewoon geaccepteerd omdat het pas echt duidelijk werd met bijna een half jaar toen ze van de borst over ging op de fles. Zij dronk wel altijd bij de oppas, maar gewoon heel weinig.

Toen kwam zoon. Die dronk dus gewoon niet als ie niet bij mij was. Heel specifiek ook niet bij man of oma of wie dan ook, hij dronk bij mij. Het maakte hem niets uit of hij uit de borst dronk of uit de fles, maar ik moest hem voedden anders dronk hij niets. Daar maakte ik me wel druk om. Hij maakte dus dagen van rustig 12 uur zonder drinken, haalde het 's nachts wel in, maar ja hoeveel hij dronk er stonden geen maatstreepjes op mijn borsten. Ik was dus best bezorgd over eventueel uitdrogen. Tot ik van de kidnerarts de opmerking kreeg dat er zat kindjes vanaf 6 weken zijn die de nacht doorslapen en dan 10-12 uur niet drinken. Dat het feit dat hij dus zo lang achter elkaar niets dronk echt niet uitmaakte, zolang hij maar per etmaal op ongeveer 500 cc of meer uitkwam. Mij gaf dat op werkdagen in elk geval een beetje rust, misschien jou ook wel.
Ik zou er niet zo mee zitten eigenlijk. Als ik mijn kinderen ergens laat logeren dan doe ik dat alleen als ik die mensen helemaal vertrouw. Dat betekend vervolgens ook dat ik er op vertrouw dat de mensen waar mijn kinderen bij logeren er wel voor zullen zorgen dat ze veilig en goed verzorgd zijn. Ik zou er geen probleem mee hebben als ze vervolgens familie in zouden schakelen om een deel van de tijd op de kinderen te passen.

6 oppassen in 4 dagen klinkt ook te dramatisch. De kinderen zijn in jullie geval gewoon bij opa en oma en 2 x komen er twee andere mensen langs om een paar uurtjes op te passen. In een van die twee gevallen gaat het ook nog om mensen die ze goed kennen. Bovendien gaat het maar om een paar uurtjes. Als de kinderen om 19:30 naar bed gaan en opa en oma rond 17:00 of zo weggaan dan gaat het dus maar om 2,5 uur.

In elk geval zou ik er niet zo'n probleem mee hebben.
.
Ik zou ook absoluut "not amused" zijn als opa en oma 2 avonden oppas zouden regelen.... ik laat zelfs opa en oma bij ons thuis opassen en breng ze geen weekend die kant uit. Vind het prettiger voor de kinderen om in hun eigen omgeving te zijn. Vindt oma "onzin" maar ik voel me er beter bij, dus anders regel ik gewoon iemand anders die wel in mijn huis wil met de kinderen. Nou ga ik zelden een weekend weg, maar toevallig is er nu iets gepland omdat ik een bruiloft in het buitenland heb van een van mijn beste vriendinnen. Als ze instemmen, dan kunnen ze niet zomaar op eigen houtje oppas regelen, daar zou ik helemaal niet blij van worden.

Jeetje. Het is een gunst van die mensen hoor. Geen plicht t.o.v. jou.. Zie je dat wel zo?

Netjes dat ze je uberhaupt nog terwille willen zijn.....

Ik breng mijn kinderen ook wel eens drie dagen bij opa en oma. Dan zeggen we ' succes ermee en veel plezier' , en we gaan.

Ik weet niet wat ze drie drie dagen allemaal uitspoken maar ik krijg altijd supervrolijke kindertjes terug die graag weer willen logeren.

Het is vertrouwd, opa en oma. Ze hebben mijn man opgevoed tot een heel leuk mens en ze houden van onze kinderen.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze voor te schrijven wat ze die drie dagen wel/ niet mogen met onze kinderen.

Ook bedtijd enzo bepalen wij niet.

Wij willen graag weg, we hebben hun nodig, zij bepalen vervolgens. Ik zou ook niet anders willen.

Vertrouwde oppassen die inspringen omdat op en oma even weg moeten zou ik ook prima vinden.

Die kinderen zijn niet van kristal hoor. Of super tere zieltjes. Lieve en betrouwbare volwassenen in de buurt, ik kan wel iets ergers bedenken...
quote:qwertu schreef op 22 januari 2010 @ 17:29:

NJB, wat ík niet zo goed snap eerlijk gezegd... wij hebben na dit incident besloten dat het jammer was voor ons, maar dat dochter dus gewoon niet uit logeren kon voorlopig. Ik weet niet hoe noodzakelijk dit uitstapje is, maar als het niet noodzakelijk is, zou ik het skippen tot je jongste wat ouder is en wat "stabieler".Dat was hier inderdaad ook de conclusie. De jongste kon nu eenmaal niet zonder enige vorm van voeding en vocht en omdat hij dus weigerde te drinken zonder mij, kon ik tot hij daar stabieler in werd gewoon niet langer dan 10 uur weg zijn. Jammer, maar zo simpel was het. Bij een flesweigeraar snap ik ook niet zo goed waarom je 4 dagen weggaat, lijkt me eigenlijk alleen maar extra stress opleveren voor alle partijen?
Tja, noem me naief. Ik hadf toch echt gedacht dat by now het 'gedoe' wel eens over zou zijn. Ze is dan net jarig geweest, ze is officieel een dreumes! En daarom hebben we een half jaar geleden dit besloten. (toen had ze trouwens nog reflux...en werd er gezegd dat het met een jaar toch echt wel over zou zijn) Ook voor mij om halsreikend naar uit te zien, even weer eens weg met zn tweetjes, even bijslapen(en dan niet 1 dagje) en eigenlijk was het bedoeld ook als afsluit moment van de borstvoeding. En ik heb nog steeds het gevoel dat het drinken bij opa en oma best zal gaan, oma doet namelijk erg haar best als het niet lukt, dan zal ze desnoods fingerfeeding doen! Maar daarom snap ik ook niet zo goed waarom ze het haarzelf (en onze dochter) zo moeilijk maakt door het onrustiger te maken. (en ja, daar verschillen sommigen met mij van mening, blijkt in deze discussie)

Sunemom, ik weet het van die 500 cc. Dat maakt ook dat ik op de dagen dat ik werk, ik er redelijk relaxed mee om kan gaan. Mama moet en wil nu eenmaal werken, en je went er maar aan. Zo'n soort houding. Maar ze haalt het wel degelijk savonds en snachts in. Maar tijdens de logeerpartij kan ze het natuurlijk niet bij mij inhalen. Toch moet ik bekennen dat ik nu ook wel weer zo'n houding heb. Mama en papa moeten gewoon even tijd voor onzelf, en bijslapen ed, en daar wen je maar aan. Maar ik baal ervan dat ik dacht het goed geregeld te hebben met een rustig oppasadres zoals opa en oma en het nu, 3 weken voordat we gaan, ineens anders wordt dan afgesproken. Zonder overleg.

Misschien zullen wij na deze keer ook wel concluderen dat het te vroeg is, niet kan ivm drinken dochter, oid, weet ik veel. Het is de eerste echte logeerpartij, zowel van zoon als dochter. Let's wait and see.
.
NJB Kunnen jullie geen andere oppas regelen?

Als je vraagt of ze 4 dagen willen oppassen dan bedenken ze zelf toch wel dat ze dan 4 dagen 24/7 voor de kinderen klaar moeten staan?

1 avond oppas ála, maar die 2de avond kan gewoon niet. Of ze moeten weggaan als de kids liggen te slapen.

Zoon heeft vorig weekend bij z'n tante gelogeerd die hij toch minstens 5 keer per week ziet. Ik had hem eind van de middag gebracht en om 9 uur weer opgehaald. Hij heeft de hele morgen zitten brullen... Kan je nagaan hoe gezellig het kan worden als je 2 kinderen hebt (die nog jonger zijn dan zoon) die een paar keer oppas hebben die ze veel minder vaak zien.
Ja, dat denk ik dus ook Bokito. Maar de kids kunnen wel tegen een stootje en de rest heeft dan zichzelf er maar mee. Beide kanten (zowel wij als zij) moeten maar leren. dat van 24/7, dáár blijken de meningen dus over verdeeld als je dit hele topic leest.

4 dagen buitenland was misschien ook wel too much. Dochter heeft bij opa en oma inmiddels wel wat vaker geslapen(smiddas bijvoorbeeld) en 1 keer een nachtje.

Aan de andere kant dwingt het buitenland me ook wel om niet meteen ernaar toe te gaan als het even niet wil. Het kan simpelweg niet, en zowel ik, als dochter als oppas moet daar maar mee dealen. Wel hebben we het pas gedaan als ze 1 is, omdat we wisten dat ze dan allerlei ander eten binnen krijgt.
Neeneenee 4 dagen is niet teveel. Hahaha wij gaan zelf van de zomer 3 dagen weg Jongens gaan naar mijn ouders en ik verwacht ook van ze dat ze de hele tijd voor ze zorgen. Vooral ook omdat we het ruim van te voren aan ze hebben gevraagd.

Je hebt ook wel gelijk, ik denk dat jullie het hartstikke leuk gaan krijgen en je je niet te druk moet maken over wat er kan gebeuren. Heel veel plezier alvast! Zijn jullie wel vrij de dag nadat jullie terugkomen? Kan je de hele dag je dochter bij je houden om (evt) vochttekort teniet te doen
quote:njb schreef op 22 januari 2010 @ 23:34:

Ja, dat denk ik dus ook Bokito. Maar de kids kunnen wel tegen een stootje en de rest heeft dan zichzelf er maar mee. Beide kanten (zowel wij als zij) moeten maar leren. dat van 24/7, dáár blijken de meningen dus over verdeeld als je dit hele topic leest.

4 dagen buitenland was misschien ook wel too much. Dochter heeft bij opa en oma inmiddels wel wat vaker geslapen(smiddas bijvoorbeeld) en 1 keer een nachtje.

Aan de andere kant dwingt het buitenland me ook wel om niet meteen ernaar toe te gaan als het even niet wil. Het kan simpelweg niet, en zowel ik, als dochter als oppas moet daar maar mee dealen. Wel hebben we het pas gedaan als ze 1 is, omdat we wisten dat ze dan allerlei ander eten binnen krijgt.Voor opa en oma ben je strenger dan voor jezelf. Jij mag wel 4 dagen en 4 nachten weg van je flesweigeraar. Opa en oma mogen niet 2 x een oppas inschakelen (voor een paar uur). Ik vind dat niet helemaal kloppen (zacht gezegd).
quote:hanZie schreef op 23 januari 2010 @ 10:01:

[...]

Voor opa en oma ben je strenger dan voor jezelf. Jij mag wel 4 dagen en 4 nachten weg van je flesweigeraar. Opa en oma mogen niet 2 x een oppas inschakelen (voor een paar uur). Ik vind dat niet helemaal kloppen (zacht gezegd).

Precies ja, en oma en opa kunnen die kinderen toch de hele dag al voeren. Als ze weggaan dan horen die kinderen te gaan slapen dus hoeft de oppas ze toch niet nog te voeren?

Lijkt me zelf best 'n grote gunst die je van die mensen vraagt. Met baby's kunnen ze toch helemaal niet iets leuks doen, maar zijn de 24/7 bezig ze aan en uit te kleden, te verschonen en te voeren. Gun ze dus hun avondjes uit, die ontspanning die ze daar even bij kunnen tanken komt vast ten goede van de aandacht en zorg die ze daarna weer voor jullie kinderen kunnen opbrengen.
Elninjoo: wanneer ga je nu eens goed lezen?

Het feestje is tijdens etenstijd, dus dus de oppas moet wel degelijk eten geven.

En met baby's kunnen ze niks leuks doen? Ze is dan 1 en heet dan geen baby meer maar een dreumes. En met die dreumes kun je heerlijk spelen, liedjes zingen met gebaartjes, en voorlezen. Ze vindt het allemaal leuk. Je kunt goed merken dat je geen kinderen hebt.

Ik ben met je eens dat ik denk dat opa(vooral opa) en oma die tijd nodig hebben omdat het veel(te?) is.

Nou, en dat was mijn final post. (hier dan he ) Over een paar weken zullen we zien hoe het is gegaan en of het voor herhaling vatbaar is. Dank voor al jullie reacties!
quote:njb schreef op 23 januari 2010 @ 11:09:

Elninjoo: wanneer ga je nu eens goed lezen?

Het feestje is tijdens etenstijd, dus dus de oppas moet wel degelijk eten geven.

En met baby's kunnen ze niks leuks doen? Ze is dan 1 en heet dan geen baby meer maar een dreumes. En met die dreumes kun je heerlijk spelen, liedjes zingen met gebaartjes, en voorlezen. Ze vindt het allemaal leuk. Je kunt goed merken dat je geen kinderen hebt.

Ik ben met je eens dat ik denk dat opa(vooral opa) en oma die tijd nodig hebben omdat het veel(te?) is.

Nou, en dat was mijn final post. (hier dan he ) Over een paar weken zullen we zien hoe het is gegaan en of het voor herhaling vatbaar is. Dank voor al jullie reacties!

Je dochter vindt die dingen leuk. Kan best zijn dat een volwassene dit voor je dochter doet, maar er weinig plezier aan beleefd. Kwestie van perceptie, vanuit wiens standpunt je het bekijkt.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat achteraf blijkt dat je je zorgen hebt gemaakt om niets. Veel plezier met jullie uitstapje.

Nou ik heb wel kinderen, en dat is echt niet langer dan 10 minuten leuk hoor. Met je eigen kind misschien nog een beetje. Heerlijk? Ja voor de baby (1 jaar! Je kunt er geen gesprek mee voeren... het woord dreumes gebruikt toch niemand meer ) zelf waarschijnlijk wel.
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 januari 2010 @ 12:03:

[...]

Je dochter vindt die dingen leuk. Kan best zijn dat een volwassene dit voor je dochter doet, maar er weinig plezier aan beleefd. Kwestie van perceptie, vanuit wiens standpunt je het bekijkt. Ja, lijkt mij ook snel vervelend en geestdodend worden voor volwassenen, zulke bezigheidstherapie op 't niveau van kinderen van die leeftijd.
Ik kan dat eerlijk gezegd ook niet lang hoor. Ook niet met mijn eigen kinderen.

Doe het wel hoor, maar met frisse tegenzin, zal ik maar zeggen;-) (heb het nu wel over de kleinste van net 1 hoor, met de oudere kinderen doe je hele andere dingen, vind ik persoonlijk veel leuker)
quote:elninjoo schreef op 23 januari 2010 @ 13:06:

[...]

Ja, lijkt mij ook snel vervelend en geestdodend worden voor volwassenen, zulke bezigheidstherapie op 't niveau van kinderen van die leeftijd.En dan 4 dagen lang, pffff.
Veel gereageerd als je een dagje de hort op bent!

Ik zie dat een aantal mensen fel hebben gereageerd op mijn uitlatingen. Ik heb het misschien wel een beetje kort door de bocht geformuleerd dat ik wil dat opa en oma bij mij thuis komen oppassen, maar het is wel mijn basisgevoel. Komt waarschijnlijk doordat mijn ouders vroeger gemiddeld 3 keer per jaar op zakenreis moesten en mijn broer en ik dan bij familie werden ondergebracht. Ik kan me er enkel van herinneren dat ik het AFSCHUWELIJK vond. Ik miste mijn ouders verschrikkelijk, ik miste thuis. Toen ik de leeftijd had om het uit te leggen, kwam er vervolgens familie bij ons in huis en ook al miste ik mijn ouders dan nog wel, ik voelde me toen toch een stuk beter.

Ik weet het, enorme projectie vanuit mijn eigen "jeugdtrauma" (ahum!) maar daar komt het dus vandaan dat ik liever heb dat de kinderen thuis kunnen zijn.
Dus eerst 4 dagen toezeggen (ze wisten toch wat het zou betekenen om 4 dagen voor babies/dreumerssen/kleuters te zorgen?) en dan delegeren ze één avond aan zwager. Dan realiseren ze zich dat ze nog wel een avondje kunnen gaan feestvieren (want ja, het zijn oudere mensen die al hun hele leven klaar hebben moeten staan dus nu mogen ze wel eventjes van hun vrije leven gaan genieten, emoticon met ronddraaiende ogen). Dus wordt er nog een avond uitbesteedt.

Kan ik hieruit opmaken dat je als oudere mens in de samenleving het niet meer zo nauw hoeft te nemen met de afspraken en toezeggingen die je maakt?

Ik chargeer het nu even maar het lijkt wel of je afspraken zomaar kunt afzeggen onder het mom van: het is voor grootouders allemaal al zwaar genoeg dus gun hen die avond vrij.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:njb schreef op 22 januari 2010 @ 23:34:

Aan de andere kant dwingt het buitenland me ook wel om niet meteen ernaar toe te gaan als het even niet wil. Het kan simpelweg niet, en zowel ik, als dochter als oppas moet daar maar mee dealen. .

Maar als het even niet wil, is het toch juist fijn als je ernaartoe kunt? Stel dat het meteen niet lukt... kan je pas 4 dagen later ernaartoe. Vind jij niet leuk, want echt genieten doe je vast niet meer dan, voor dochter niet leuk, en voor oppas al helemaal niet, 4 dg een jengelend kind...het gaat vast goed, daar niet van, maar op de manier hoe je erover praat, klinkt het niet goed. Het blijft jullie kind en als het niet gaat (dus als de oppas aangeeft je kind niet meer 'aan te kunnen'), vind ik dat ouders er moeten zijn.

Njb, ik begrijp da thet weekendje weg achter de rug is? Hoe is het gegaan?
O ja, ik ben het wel met je eens dat afspraak afspraak is. Ik zou het niet fijn vinden als ze zonder overleg een oppas-oppas gaan regelen.
quote:louise1 schreef op 25 januari 2010 @ 12:52:

Dus eerst 4 dagen toezeggen (ze wisten toch wat het zou betekenen om 4 dagen voor babies/dreumerssen/kleuters te zorgen?) en dan delegeren ze één avond aan zwager. Dan realiseren ze zich dat ze nog wel een avondje kunnen gaan feestvieren (want ja, het zijn oudere mensen die al hun hele leven klaar hebben moeten staan dus nu mogen ze wel eventjes van hun vrije leven gaan genieten, emoticon met ronddraaiende ogen). Dus wordt er nog een avond uitbesteedt.

Kan ik hieruit opmaken dat je als oudere mens in de samenleving het niet meer zo nauw hoeft te nemen met de afspraken en toezeggingen die je maakt?

Ik chargeer het nu even maar het lijkt wel of je afspraken zomaar kunt afzeggen onder het mom van: het is voor grootouders allemaal al zwaar genoeg dus gun hen die avond vrij.tsssss......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven