Opvoeding van vriendinnen

11-07-2026 14:22 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar tips. Ik heb twee goede vriendinnen die er qua opvoeding van de pubers een andere stijl op na houden dan ik. Met de meeste andere vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijd zit ik meer op één lijn. Ik merk dat ik regelmatig op mijn tong zit te bijten en me ook wel een beetje zorgen maak en daarom overweeg ik om het toch bespreekbaar te maken maar hoe. Het zijn allebei hele goede vriendinnen en ik zou hun vriendschap absoluut niet willen kwijtraken. Ze zijn allebei echt mega beschermend en behandelen hun tieners in sommige opzichten echt nog als kinderen. Bijvoorbeeld de tanden van de 14-jarige op zijn eigen verzoek voor hem poetsen voor een bezoek aan de tandarts. Hem nog bij haar in bed laten slapen. De telefoon van een 16-jarige regelmatig controleren op bijv appjes en sms-jes. Een google alert instellen voor als het kind bepaalde termen googlet. Sowieso hebben ze beide live 360 of hoe dat ook heet om hun kinderen altijd te kunnen volgen. Ik krijg het plaatsvervangend benauwd. Mijn eigen kinderen J16 en M18 hebben al heel lang geen vaste bedtijden of schermtijd meer en gaan nu ook zonder ouders op vakantie naar het buitenland. Voorwaarde is wel communicatie over waar je bent en met wie. Gaat meestal prima en zo niet dan leren ze daar hopelijk van. Het zijn zelfstandige mondige kinderen met veel vrienden en een goede band met ons als ouders. Van één van de kinderen van deze vriendinnen weet ik dat ze best lijdt onder het strenge regime en ze doet ook regelmatig dingen stiekem waar mijn vriendin natuurlijk altijd achterkomt. Met name om die situatie maak ik me zorgen. Ik ben een enorme conflictvermijder maar soms zou ik willen dat ik dit wel durfde te bespreken.
Sabine schreef:
12-07-2026 11:39
Bespreekbaar maken kan idd op verschillende manieren. Ik interperteer dat als dat daar samen over kletsen. In gesprek gaan dus en niet als iemand aanspreken.
To zegt zich zorgen te maken over 1 van de kinderen. Of dat realistisch is kan ik niet inschatten maar ik vind wel dat je daar iets mee moet doen. Als to niet had benoemt dat ze zich zorgen maakt dan had ik er anders ingestaan.

En zoals ik het lees zijn de zorgen van TO overdreven.
En samen over kletsen is natuurlijk gelul, ze wil de vriendin aanspreken.
Sabine schreef:
12-07-2026 10:03
De meeste hier zijn duidelijk: Helemaal niet mee bemoeien. En daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk met respect. Dat zeg ik ook. Dat TO het niet met resepect zal doen is een aanname. Ze vraagt hier juist om advies hoe dit aan te pakken.

Precies. Ik snap dat gehak ook niet. Maar ja, lekker makkelijk natuurlijk. Ze vraagt advies, het is niet gezegd dat ze die vriendin tips gaat geven.

En ja, als een vriendin tanden poetst bij een kind zonder beperking op een bepaalde leeftijd, zou ik er ook iets van denken. Ik denk eigenlijk de meeste mensen wel, tenzij ze roomser dan de paus zijn. Of je daar iets over moet zeggen is punt 2, maar daarover vraagt ze juist advies.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Lilith schreef:
12-07-2026 11:44
En zoals ik het lees zijn de zorgen van TO overdreven.
En samen over kletsen is natuurlijk gelul, ze wil de vriendin aanspreken.
En zoals ik het lees valt daar niks over te zeggen. Maar als een vriendin van mij zich zorgen maakt over een van mijn kinderen dan hoop ik echt dat ze dit met mij bespreekt. Dan kunnen wij nog zien wat we daar mee doen.
Sabine schreef:
12-07-2026 11:47
En zoals ik het lees valt daar niks over te zeggen. Maar als een vriendin van mij zich zorgen maakt over een van mijn kinderen dan hoop ik echt dat ze dit met mij bespreekt. Dan kunnen wij nog zien wat we daar mee doen.

Maar alles wat in de OP genoemd wordt verantwoord die zorgen niet.
TO zou het anders doen maar ik lees nergens dat er kinderen mishandeld worden ofzo.
Lilith schreef:
12-07-2026 11:51
Maar alles wat in de OP genoemd wordt verantwoord die zorgen niet.
TO zou het anders doen maar ik lees nergens dat er kinderen mishandeld worden ofzo.
Mij is ook niet duidelijk waar de zorg precies in zit. Misschien kan ze dat nog verduidelijken?
Sabine schreef:
12-07-2026 11:47

Ik lees in de OP: Regelmatig dingen stiekem doen waar vriendin later achter komt. Is dat nou iets mega zorgelijks waardoor je als buitenstaander moet ingrijpen?
Ik vind "een gesprek aangaan" trouwens enorm bevoogdend klinken. Alsof jij de alwetende psycholoog, pedagoog, leerkracht etc. bent die in contact is met dat kind en waarbij jij kijk hebt op diens gedrag en houding. En dan het gevoel hebt, hierover moet ik toch eens met de ouder "in gesprek gaan".

Van vriendin tot vriendin loopt zoiets toch veel natuurlijker? Ik heb directe, confronterende vriendinnen als het op opvoeden en relaties aankomt en ik heb vriendinnen die zich op dit gebied wat minder sterk uitlaten, maar ik heb zelfs bij de hele kritische vriendinnen niet het gevoel dat ze over mijn opvoedingsstijl het gesprek met mij moesten aangaan en zou dat ook heel vervelend vinden als zij dit zo zouden ervaren. Alsof ik weet ik wat heb gedaan of nagelaten...
Wat ook een rol kan spelen bij TO. Sommige mensen zien een andere manier van opvoeden als een aanval op de eigen opvoedstijl. Of zijn daar onzeker over. Is dat misschien iets wat stiekem dwarszit?
cognac schreef:
12-07-2026 12:05
Ik vind "een gesprek aangaan" trouwens enorm bevoogdend klinken. Alsof jij de alwetende psycholoog, pedagoog, leerkracht etc. bent die in contact is met dat kind en waarbij jij kijk hebt op diens gedrag en houding. En dan het gevoel hebt, hierover moet ik toch eens met de ouder "in gesprek gaan".

Van vriendin tot vriendin loopt zoiets toch veel natuurlijker? Ik heb directe, confronterende vriendinnen als het op opvoeden en relaties aankomt en ik heb vriendinnen die zich op dit gebied wat minder sterk uitlaten, maar ik heb zelfs bij de hele kritische vriendinnen niet het gevoel dat ze over mijn opvoedingsstijl het gesprek met mij moesten aangaan en zou dat ook heel vervelend vinden als zij dit zo zouden ervaren. Alsof ik weet ik wat heb gedaan of nagelaten...
Dit is precies wat ik bedoel. Je hebt het over van alles en dat gaat natuurlijk. Dan weet je toch ook elkaars "mening" in de opvoeding? En je hoeft het niet met elkaar eens te zijn.
Sabine schreef:
12-07-2026 11:39
Bespreekbaar maken kan idd op verschillende manieren. Ik interperteer dat als dat daar samen over kletsen. In gesprek gaan dus en niet als iemand aanspreken.
To zegt zich zorgen te maken over 1 van de kinderen. Of dat realistisch is kan ik niet inschatten maar ik vind wel dat je daar iets mee moet doen. Als to niet had benoemt dat ze zich zorgen maakt dan had ik er anders ingestaan.
Als die zorgen oprecht zijn, dan vraag je aan je vriendin hoe het met het kind gaat.

Open, zonder de bedoeling het gesprek naar de opvoedskills van vriendin te willen sturen, zonder vooringenomenheid of verhevenheid.

En respecteer je elk antwoord.
Sabine schreef:
12-07-2026 12:14
Dit is precies wat ik bedoel. Je hebt het over van alles en dat gaat natuurlijk. Dan weet je toch ook elkaars "mening" in de opvoeding? En je hoeft het niet met elkaar eens te zijn.

Ik heb best een mening over hoe bepaalde vriendinnen opvoeden, maar zolang er niet om mijn mening gevraagd wordt zal ik die niet geven.
Iedereen doet het op zijn eigen manier en de meeste kinderen komen prima terecht.
Denken dat dat dankzij je opvoeding is is echt niet altijd reëel. Een kind komt niet in de goot terecht omdat jij zijn tanden nog op verzoek gepoetst hebt hoor.
Sabine schreef:
Dat is waar maar TO worstelt er dus blijkbaar mee hoe ze het gesprek aan moet gaan. Dat klinkt als een of andere heftige casus die ze aan moet pakken.

Als mijn vriendinnen vinden dat ik te star ben met dingen of te beschermend of misschien ergens veel te licht over denk dan komt zoiets in onze gesprekken heus wel eens naar voren. En weet ze waar het min of meer door komt. Dan kunnen we hierover van mening verschillen of ik neem haar tips ter harte.

Op het moment dat ik lees dat ze zich zorgen maakt hoe ze het gesprek met me hierover moet aangaan heb ik meer het gevoel een casus te zijn dan een vriendin. Hoezo weet je niet hoe je met mij een gesprek moet aangaan als we vriendinnen zijn die over van alles praten?
In welke positie voel je jezelf dan dat je het gesprek hierover aan moet gaan? In het belang van wie? Zodat mijn kinderen over 20 jaar niet bij de psycholoog zitten met verhalen over een te beschermde opvoeding?
Lilith schreef:
12-07-2026 12:21
Ik heb best een mening over hoe bepaalde vriendinnen opvoeden, maar zolang er niet om mijn mening gevraagd wordt zal ik die niet geven.
Iedereen doet het op zijn eigen manier en de meeste kinderen komen prima terecht.
Denken dat dat dankzij je opvoeding is is echt niet altijd reëel. Een kind komt niet in de goot terecht omdat jij zijn tanden nog op verzoek gepoetst hebt hoor.
In een gesprek kan je best je mening geven. Zo sliep mijn dochter op haar 15de met haar vriendje. Een vriendin met een kind van dezelfde leeftijd zei dat ze dit niet zou toestaan. Ook prima. Waarom zou ze dat niet mogen zeggen? Je hoeft het toch niet met elkaar eens te zijn?
cognac schreef:
12-07-2026 12:25
Dat is waar maar TO worstelt er dus blijkbaar mee hoe ze het gesprek aan moet gaan. Dat klinkt als een of andere heftige casus die ze aan moet pakken.

Als mijn vriendinnen vinden dat ik te star ben met dingen of te beschermend of misschien ergens veel te licht over denk dan komt zoiets in onze gesprekken heus wel eens naar voren. En weet ze waar het min of meer door komt. Dan kunnen we hierover van mening verschillen of ik neem haar tips ter harte.

Op het moment dat ik lees dat ze zich zorgen maakt hoe ze het gesprek met me hierover moet aangaan heb ik meer het gevoel een casus te zijn dan een vriendin. Hoezo weet je niet hoe je met mij een gesprek moet aangaan als we vriendinnen zijn die over van alles praten?
In welke positie voel je jezelf dan dat je het gesprek hierover aan moet gaan? In het belang van wie? Zodat mijn kinderen over 20 jaar niet bij de psycholoog zitten met verhalen over een te beschermde opvoeding?
Ik snap wat je bedoelt. To maakt het misschien te zwaar. Dat vind ik lastig in te schatten.
Sierlijk schreef:
[/b]

Precies. Ik snap dat gehak ook niet. Maar ja, lekker makkelijk natuurlijk. Ze vraagt advies, het is niet gezegd dat ze die vriendin tips gaat geven.

En ja, als een vriendin tanden poetst bij een kind zonder beperking op een bepaalde leeftijd, zou ik er ook iets van denken. Ik denk eigenlijk de meeste mensen wel, tenzij ze roomser dan de paus zijn. Of je daar iets over moet zeggen is punt 2, maar daarover vraagt ze juist advies.
Iedereen is gelukkig vrij om de te denken wat hij/zij wil. Maar TO vraagt niet óf ze er iets over moeten zeggen maar vraagt met name hóe ze het moet bespreken. En daarvan zeggen de meesten hier: niet mee bemoeien. (Met daarnaast verontwaardiging over dat ze het überhaupt een goed idee vindt om zich ermee te bemoeien omdat er niet bepaald kinderrechten worden geschonden. En over haar toon van “kijk mij het eens geweldig doen”.)
Als mijn kind van 14 zou vragen of ik even na wil poetsen voordat hij naar de tandarts gaat dan is dat toch prima? Die heeft wellicht de keer daarvoor gehoord dat ie beter moet poetsen ofzo. Ik zie niet in waarom daarover de vriendin "aangesproken" moet worden.
Sabine schreef:
12-07-2026 12:37
In een gesprek kan je best je mening geven. Zo sliep mijn dochter op haar 15de met haar vriendje. Een vriendin met een kind van dezelfde leeftijd zei dat ze dit niet zou toestaan. Ook prima. Waarom zou ze dat niet mogen zeggen? Je hoeft het toch niet met elkaar eens te zijn?
Ja prima toch. Ik heb vriendinnen die faciliteren dat hun minderjarige kinderen alcohol drinken. Ik doe dat niet. Zou wat zijn als mijn vriendinnen dan het gesprek met me willen aangaan over dat ik het beter wel kan faciliteren omdat ze het anders stiekem doen. Gelukkig laten we elkaar vrij in die keuzes.

Het verschil zit hem in tussen zeggen: “ik doe het anders.” Punt. En “ik doe het anders en jij moet het ook zo doen want jouw keuzes zijn niet goed voor je kinderen.”
dawncutler schreef:
12-07-2026 12:54
Ja prima toch. Ik heb vriendinnen die faciliteren dat hun minderjarige kinderen alcohol drinken. Ik doe dat niet. Zou wat zijn als mijn vriendinnen dan het gesprek met me willen aangaan over dat ik het beter wel kan faciliteren omdat ze het anders stiekem doen. Gelukkig laten we elkaar vrij in die keuzes.

Het verschil zit hem in tussen zeggen: “ik doe het anders.” Punt. En “ik doe het anders en jij moet het ook zo doen want jouw keuzes zijn niet goed voor je kinderen.”
Exact. En schrijven dat het kind lijdt onder de opvoeding van vriendin en tips willen krijgen om dat aan de vriendin over te brengen valt onder het tweede.
En ik zou met de beste wil van de wereld ook niet weten hoe zo’n uitspraak kan vallen onder “geschreven tekst kan anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld”.
Sierlijk schreef:
[/b]

op verzoek van kind net voordat hij/zij naar de tandarts gaat als extra check. Het is niet alsof vriendin iedere morgen en avond aan de slag gaat met de tandenborstel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
12-07-2026 13:08
op verzoek van kind net voordat hij/zij naar de tandarts gaat als extra check. Het is niet alsof vriendin iedere morgen en avond aan de slag gaat met de tandenborstel.

En al was het wel zo. Van napoetsen wordt een kind geen bijlmoordenaar. Van bij je in bed slapen ook niet.
Onze tandarts adviseerde trouwens napoetsen tot ongeveer 13 jaar vanwege de diepe groeven in net nieuwe blijvende kiezen. Heb me blauw betaald aan beugels maar gaatjes hebben ze nog steeds niet :proud:
Sabine schreef:

Precies. Dus waarom zou daar nu na al die jaren iets in 'bespreekbaar gemaakt' moeten worden vind jij?

Vriendin weet echt wel TO's mening over opvoeding. En toch zit TO telkens op haar tong te bijten want oef, ze vindt er nog veel meer van en vooral dat vriendin het niet goed doet. Dat gaat dus verder dan wat jij hierboven benoemt; TO weet het beter ipv dat ze respecteert dat haar opvoeding die van haar vriendin niet is. En daarom zeggen mensen hier: niet doen.
LaFleurNoire schreef:
12-07-2026 13:05
Exact. En schrijven dat het kind lijdt onder de opvoeding van vriendin en tips willen krijgen om dat aan de vriendin over te brengen valt onder het tweede.
En ik zou met de beste wil van de wereld ook niet weten hoe zo’n uitspraak kan vallen onder “geschreven tekst kan anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld”.
Dat laatste ging hier ook niet over maar over het feit dat er werd gezegd dat to vriendin wel eens de waarheid wilde zeggen op een betweterige manier.

Nogmaals, niemand weet of kind lijdt onder de opvoeding van de ouders maar als to dit schrijft neem ik dat maar aan.
S-Groot schreef:
12-07-2026 13:16
Precies. Dus waarom zou daar nu na al die jaren iets in 'bespreekbaar gemaakt' moeten worden vind jij?
Omdat kind lijdt onder de opvoeding. Dat heb ik nu al een paar keer uitgelegd. Als dat echt zo is (en nee, dat weet ik niet zeker maar niemand weet ook zeker dat dat niet zo is) dan kan je het daar echt wel over hebben. En ja, de toon is inderdaad heel belangrijk. Daarom vraagt to ook advies.
Maar laten we het er maar op houden dat ik er anders over denk dan de meeste hier want we vallen in herhaling.
Lilith schreef:
12-07-2026 12:21
Dit vooral.

Ik denk dat het juist meestal andersom is: de opvoeding wordt aangepast aan wat werkt.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Sabine schreef:
12-07-2026 12:37
Het liefdesleven van mijn eigen kinderen en die van mijn vriendinnen is wel het laatste dat ik zou bespreken als moeders onder elkaar.

Kinderen hebben ook recht op privacy. Heel veel hoeft helemaal niet besproken te worden of hooguit in algemene zin.

Hoe worden die kinderen beter van de mening van moeders vriendinnen over dingen die hen niks aangaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven