‘Oudere’ kinderen mogen niet op kraamvisite

12-09-2019 17:33 617 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zou graag even wat reacties van jullie willen. Misschien reageer ik wat overgevoelig hierop.

Mijn schoonzus is zwanger van de eerste. Over een maand of 2 zal ons neefje/nichtje geboren gaan worden.

Vandaag kreeg ik een app van haar dat ze de eerste dagen na de bevalling had besproken (met mijn broer neem ik aan dan). Dat ze zouden bellen als de baby geboren is, en dat ik dan zou horen wanneer we welkom waren. Maar ze wilde mijn kinderen daar dan niet bij hebben. Ze denkt dat dat te druk gaat worden. En of ik de kinderen daar vast op voor wilde bereiden. Ik was wel welkom zonder de kinderen.

Mijn kinderen zijn al wat ouder. Het zijn geen drukke peuters/kleuters meer. Maar de oudste is 16, de middelste 12 en de jongste is 10. Ze hebben de hele zwangerschap met hun tante meegeleefd. Als ze een leuk shirtje zagen oid dan wilden ze dat graag kopen. Het is voor mijn kinderen het eerste nichtje/neefje, waar ze dus al maanden naar uit kijken.

Aan de ene kant snap ik schoonzus wel (maar dan vooral met jonge kinderen) Je weet niet wat voor bevalling je hebt. En uiteraard respecteer ik hun keuze daar in. Degene die bevalt bepaalt natuurlijk wanneer ze bezoek wil ontvangen. Maar als ze me een beetje zou kennen dan zou ze wel weten dat we echt niet een uur na de bevalling de halve dag op bezoek komen.

Maar aan de andere kant vind ik het ook vervelend naar mijn kinderen toe. Ze kijken uit naar de baby. Ze kunnen zich echt wel gedragen. Desnoods zouden we verspreid op bezoek kunnen komen. En even 10 minuten naar de baby kijken is al genoeg. Maar nu mag ik de kinderen dus uit gaan leggen dat ik wel mag komen, maar zij niet.

Al met al vond ik het niet zo’n fijne app. Ik heb er ook nog niet op gereageerd omdat ik niet goed weet wat ik er op moet zeggen. Hoe zouden jullie hier op reageren? Of ben ik gewoon echt veel te gevoelig hierin?
Alle reacties Link kopieren
Dat is haar recht als kraamvrouw. Mijn zus deed dit ook terwijl mijn dochter van 10 zo ontzettend had meegeleefd, We waren naar 2 weken pas welkom met dochter, toen had ze er geen zin meer in (koppige puber). Dat kan ook. Toen was zus weer teleurgesteld. Leven en laten leven.
nursy wijzigde dit bericht op 12-09-2019 18:25
Reden: Spelfout
0.36% gewijzigd
Pinda-Kaas schreef:
12-09-2019 18:14
Waarom is het waardevoller en zo enorm van belang om een baby zo snel mogelijk na de bevalling te zien ipv na een week of 2/3? Dan is ie toch ook nog klein en nieuw?

En TO heeft het niet eens over weken, maar over de eerste dagen.
Alle reacties Link kopieren
Tróia schreef:
12-09-2019 18:15
Echt?

Ook als het je eigen zusje zou zijn?
Lees mijn eerdere post. Het is niet het eigen zusje van de partner van TO. Het is de vrouw van de broer (of zus) van TO.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
12-09-2019 18:15
TO heeft het over 'wij vieren': Zij en de drie kinderen. Dus geen man. Ik vermoed zomaar dat haar broer vader wordt en zijn vrouw de schoonzus is.
Ja, ze heeft het ergens over broer.

Dat is nog iets anders waar TO zich op voor moet bereiden. In heel veel families sta je als familie van de vader verder van het gezin af dan de familie van de moeder. De verse moeder vraagt vaak toch liever advies aan haar eigen moeder en broers/zussen dan aan die van haar man. Ik zie dat bij veel mensen, maar ook bij mijn eigen broers en zus. Mijn ouders staan als opa en oma dichterbij de kinderen van mijn zus dan bij die van mijn broers.

Dus niet raar opkijken als opeens blijkt dat de zus van schoonzus wél welkom was met gezin.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 12-09-2019 18:21
6.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verstandig dat schoonzus aan verwachtingsmanagement doet. Het is makkelijker om te zeggen 'De situatie valt mee, vinden jullie het leuk om toch eerder te komen?' dan 'De situatie valt tegen, kom maar niet ook al rekende je daarop.'

En als je zelf zegt dat je niet over haar grenzen heen wilt gaan, dan snap ik niet dat je nu zo moeilijk doet over de grenzen die ze aangeeft. Zij kan haar eigen grenzen beter bepalen dan jij, die hoef je niet in twijfel te trekken.


Edit: en ik ben als kind nooit op kraambezoek geweest bij een baby die vers uit de oven was en niemand die me dat ooit beloofd heeft. Ik was altijd superblij als ik bij een baby van 2 weken langs ging: zo klein! Verwachtingen he.
botanietje wijzigde dit bericht op 12-09-2019 18:23
19.56% gewijzigd
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Ik vind het ook maar gezeur op voorhand. Ik zou van alles denken... :roll:
Maar wat zij willen toch?

Gewoon verder lekker laten gaan en je grote kinderen een weekje later meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Een keer is genoeg
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
12-09-2019 18:16
Dat is haar recht als kraamvrouw. Mijn zus deed dit ook terwijl mijn dochter van 10 zo ontzettend had meegeleefd, We waren naar 2 weken pas welkom met dochter, toen had ze er geen zin meer in (koppige puber). Dat kan ook. Toen was zus weerbteleurgesteld. Leven en laten leven.
Kijk, en dat is nou meestal precies waar het om draait. Begrip komt vaak van 1 kant. Na 2 weken pas welkom, snap ik jouw dochter heel goed.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
12-09-2019 18:16
Dat is haar recht als kraamvrouw. Mijn zus deed dit ook terwijl mijn dochter van 10 zo ontzettend had meegeleefd, We waren naar 2 weken pas welkom met dochter, toen had ze er geen zin meer in (koppige puber). Dat kan ook. Toen was zus weerbteleurgesteld. Leven en laten leven.
:-D Klinkt als mijn nichtje. De andere tante was ook teleurgesteld. Ach, ze zal het vast wel begrijpen als die kleine van haar een jaar of acht is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Pfffff...

Ik vind echt dat we af moeten van alle verwachten die familie/schoonfamilie/vrienden hebben mbt bevalling/newborn

Een eerste bevalling is super spannend. Je weet niet hoe of wat er gaat gebeuren. Of je thuis bent of in t ziekenhuis. Of je al 36 uur bezig bent, of je de week vooraf heb geslapen, hoe alle hormonen stuiteren etc.

Ik zou het heel relaxed vinden als we na een soort nieuwe norm zouden kunnen. Waarbij niet bij voorbaat iedereen al op de gang staat te trappelen.
Bijvoorbeeld: verse ouders cocoonen lekker een week met baby. Hebben ze zin in contact en of bezoek dan laten ze dat zelf weten. Heel goed mogelijk dat ze super trots zijn en baby lekker willen showen. Zo niet, dan niet. En dan hoor je t vanzelf.

Advies wat ik geef aan zwangere vriendinnen:
- beloof niks qwa belletjes/foto’s/bezoek
- doe vooral lekker wat je zelf wil
- alles loopt gewoon zoals t gaat lopen, daarvoor hoef je niks van te voren te plannen of bespreken

Vanuit de centering pragnancy groep hebben wij veel contact onderhouden. We waren met zijn tienen. Zeker 4 hebben t zo heftig ervaren dat ze niet goed terug kijken op eerste dagen/week.
Bij 1 heeft de drukte aan het begin bijgedragen een postnatale psychose. Zij is totaal uit de running.. Een ander gaf aan dat als ze in de eerste week meer rust had genomen om samen met de baby te zijn het waarschijnlijk wel was gelukt met borstvoeding op gang te brengen. En heeft daar bij nader inzien spijt van.

Dus lieve mensen. Wacht gewoon gepast af. Je hoort vanzelf wanneer je met wie welkom bent, waar.
Een baby van een paar dagen oud, een week oud of twee weken oud... maakt echt niet uit.
Wees gewoon een beetje lief en makkelijk voor elkaar ❤️
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-09-2019 18:15
Nogmaals, ik had een prima bevalling, supersnel en zonder enig probleem, maar woonde klein en met zoveel mensen zat mijn huis echt vol. Vond ik achteraf helemaal niet prettig, had er niks mee te maken met of ik in de kreukels lag of niet.
Ik had 30 jaar geleden ook een prima bevalling, lekker thuis. Woonde ook klein en mijn hele familie kwam binnen 2 dagen na de geboorte van mijn zoon langs. En ik heb een grote familie.

Had er van tevoren niet over nagedacht wie wel of niet mochten langskomen.

Mijn kraamperiode is echt een speciale tijd in mijn leven, ook bij de geboorte van mijn dochter 3 jaar later.

Ik had geluk dat ik goede bevallingen had.
Licht uit.
Zelfspot aan.
Wat een onzin!! Ze heeft te veel tijd om na te denken!! Ze zou trots moeten zijn dat de neefjes/nichtjes willen komen kijken!

Dat ze zef gelukkig wordt met haar baby!
Wij hadden iets soortgelijks in de familie. Uiteindelijk zijn mijn kinderen pas geweest toen nichtje een maand of 4 was. Leuk nee. Begrijpen kon ik het ook niet echt, maar je kunt eigenlijk niet anders dan de wens van de kraamvrouw respecteren en ik wilde er al helemaal geen ruzie om gaan maken.

Wij woonden ver uit de buurt en ik was een dag of 3 na de geboorte voor een werkafspraak vlakbij en ik vroeg of ik even 5 min een cadeautje kon langsbrengen. Maar dat was ook te druk.

Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, maar ik had destijds wel wat moeite om mij hierin te verplaatsen.

Teovoeging: als de kinderen in de 2e of 3e week welkom waren geweest, had ik mij er totaal niet over verwonderd trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt wel dat je niet Jan en alleman dag en nacht over de vloer wil hebben, maar nichtjes en neefjes van 10 tot 16 zijn geen baby's! Je kunt die heel goed uitleggen dat ze ieder maar 5 minuten mogen kijken en je laat ze beneden en ze gaan om de beurt even kijken, duidelijk afspraken mbt niet beetpakken etc. En na 15 minuten ga je naar huis. Ik merk deze histerie met name bij moeders met hun eerste baby. Ze moeten het zelf weten maar inderdaad niet miepen als die tieners er daarna ook geen zin meer in hebben.
Zenzeo schreef:
12-09-2019 18:00
Wat overdreven allemaal!
Ach, die 'prikkels' toch...

Dus team TO.

Ik ben helemaal niet prikkelgevoelig en heb bij mijn eerste met liefde de kraamvisite ontvangen. Bij de tweede trok ik het niet, ik had man en eerste kind nog niet eens fatsoenlijk gezien toen de kamer ineens vol visite stond met als gevolg een enorme huilbui.
Visite van slag, kinderen van slag, man van slag, heel gezellig was het.

Als de as moeder nu al aangeeft dat niet te willen heb je dat te respecteren. Heel simpel. Haar bevalling, haar feestje.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 12-09-2019 18:39
0.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk mocht iedereen wel komen opdraven bij de aankondiging, babyshower, gender reveal party etc etc maar als de baby er eenmaal is ben je niet meer welkom.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
gevuldekoek schreef:
12-09-2019 18:27
Pfffff...

Ik vind echt dat we af moeten van alle verwachten die familie/schoonfamilie/vrienden hebben mbt bevalling/newborn

Een eerste bevalling is super spannend. Je weet niet hoe of wat er gaat gebeuren. Of je thuis bent of in t ziekenhuis. Of je al 36 uur bezig bent, of je de week vooraf heb geslapen, hoe alle hormonen stuiteren etc.

Ik zou het heel relaxed vinden als we na een soort nieuwe norm zouden kunnen. Waarbij niet bij voorbaat iedereen al op de gang staat te trappelen.
Bijvoorbeeld: verse ouders cocoonen lekker een week met baby. Hebben ze zin in contact en of bezoek dan laten ze dat zelf weten. Heel goed mogelijk dat ze super trots zijn en baby lekker willen showen. Zo niet, dan niet. En dan hoor je t vanzelf.

Advies wat ik geef aan zwangere vriendinnen:
- beloof niks qwa belletjes/foto’s/bezoek
- doe vooral lekker wat je zelf wil
- alles loopt gewoon zoals t gaat lopen, daarvoor hoef je niks van te voren te plannen of bespreken

Vanuit de centering pragnancy groep hebben wij veel contact onderhouden. We waren met zijn tienen. Zeker 4 hebben t zo heftig ervaren dat ze niet goed terug kijken op eerste dagen/week.
Bij 1 heeft de drukte aan het begin bijgedragen een postnatale psychose. Zij is totaal uit de running.. Een ander gaf aan dat als ze in de eerste week meer rust had genomen om samen met de baby te zijn het waarschijnlijk wel was gelukt met borstvoeding op gang te brengen. En heeft daar bij nader inzien spijt van.

Dus lieve mensen. Wacht gewoon gepast af. Je hoort vanzelf wanneer je met wie welkom bent, waar.
Een baby van een paar dagen oud, een week oud of twee weken oud... maakt echt niet uit.
Wees gewoon een beetje lief en makkelijk voor elkaar ❤️
Ik voorzie binnenkort een stortvloed aan ‘Mijn (schoon)familie is niet enthousiast genoeg over de komst van mijn kindje’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:50
Ik snap haar he. Maar mijn 16-jarige kan natuurlijk ook gewoon alleen naar het nieuwe familielid gaan kijken. Maar ook die is niet welkom. Er staat uitdrukkelijk dat alleen ik welkom ben. Ik vind het geen probleem om de eerste dagen niet op bezoek te gaan. Het zal inderdaad druk genoeg zijn.
Ik denk echt dat jij het veel te negatief opneemt. Ze wil dus heel graag dat jij al heel snel komt kijken, maar vindt het te druk om heel het gezin meteen al op visite hebben.
Dus het is niet zo dat ze jouw gezin niet wil zien, ze wil gewoon dat jij meteen al komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de wens van je schoonzus respecteren, maar zelf dan ook niet gelijk gaan. Paar weken wachten samen met de kinderen. Dus dat zou ik persoonlijk terug appen. Zelf vond ik het als kind trouwens stront vervelend om op kraamvisite te gaan, maar helaas ik moest mee van mijn moeder..
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
12-09-2019 18:39
Ik denk echt dat jij het veel te negatief opneemt. Ze wil dus heel graag dat jij al heel snel komt kijken, maar vindt het te druk om heel het gezin meteen al op visite hebben.
Dus het is niet zo dat ze jouw gezin niet wil zien, ze wil gewoon dat jij meteen al komt.
In de OP staat dat schoonzus een app heeft gestuurd waarin de spelregels als volgt zijn: de kersverse vader (broer van TO) belt TO en laat TO dan weten ‘wanneer ze welkom zijn’. En ‘ze’ is zonder de kinderen (puber, halve puber).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Nouschi schreef:
12-09-2019 18:38
Waarschijnlijk mocht iedereen wel komen opdraven bij de aankondiging, babyshower, gender reveal party etc etc maar als de baby er eenmaal is ben je niet meer welkom.

Niet iedereen doet mee aan die idioterie hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt misschien niet zo hartelijk, maar ergens begrijp ik het wel. Wij hebben een grote familie en de eerste dagen was er ook constant drukte. En ja, iedereen even, ook leeftijd pubers en volwassenen etc. Maar alles bij elkaar had ik gewoon behoefte aan RUST.
Nu weer in verwachting, maar mezelf kennende zeg ik toch weer niks. Omdat ik daar te schijterig voor ben :rolling: Maar stiekem....
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Alle reacties Link kopieren
AlejandraLaura schreef:
12-09-2019 18:40
Ik zou de wens van je schoonzus respecteren, maar zelf dan ook niet gelijk gaan. Paar weken wachten samen met de kinderen. Dus dat zou ik persoonlijk terug appen. Zelf vond ik het als kind trouwens stront vervelend om op kraamvisite te gaan, maar helaas ik moest mee van mijn moeder..

Waarom zou je zelf niet gaan?
Volgens mij neem je een praktische kwestie dan veel te persoonlijk op.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
12-09-2019 18:38
Waarschijnlijk mocht iedereen wel komen opdraven bij de aankondiging, babyshower, gender reveal party etc etc maar als de baby er eenmaal is ben je niet meer welkom.

Nog niet aan gedacht! Maar echt hè?!
Licht uit.
Zelfspot aan.
Ik had bij mijjn oudste kraamhulp en ik vond bezoek in de kraamweek ideaal. Kraamhulp deed open, voorzag bezoek van thee, koffie en beschuit en bonjourde iedereen weg als het te lang duurde. En ik lag met vriend en baby op bed lui te zijn.

Maar goed, ik snap ook wel dat dat niet voor iedereen geldt en onze familie is ook niet bizar groot.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 12-09-2019 18:45
6.23% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven