Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt
maandag 18 mei 2020 om 10:11
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;
https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind
Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?
Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.
Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.
Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;
Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?
Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?
Je moet je kinderen toch beschermen?
Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.
Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.
Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?
Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind
Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?
Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.
Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.
Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;
Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?
Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?
Je moet je kinderen toch beschermen?
Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.
Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.
Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?
Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze

maandag 18 mei 2020 om 11:04
https://youtu.be/Ml3kfsMO6TsGatinmijnsok schreef: ↑18-05-2020 11:00Ik doe de wc deur op slot, niet al mijn pubers doen dat. De deur van de badkamer doen ze ook niet op slot, als er iemand binnenloopt is dat geen probleem. Ook lopen ze bloot van de douche naar hun kamer, wij ook.
De enige die de badkamer wel eens op slot doet ben ik als ik geen zin heb in de een na de ander die een kletspraatje komt houden.

maandag 18 mei 2020 om 11:05
Ik denk best vaak dat jij mijn zus bent.
Maar....... wij hadden geen trap.
Ow, en ik heb geen zus.
Mijn oudste wilde al vanaf zijn 7e niet meer bloot lopen en de badkamerdeur moest op slot. Vond ik erg jong, maar geen haar op mijn hoofd die ook maar één seconde geprobeerd heeft hem tegen te houden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
deze moeder wel flink meer dan andere moeders hoor2east schreef: ↑18-05-2020 11:04Maar doen net véél meer mensen dat? Bloot seksualiseren?
Ik heb de eerste 4-5 jaar nergens bij stil gestaan, totdat kinderen op school kwamen en een moeder mee aansprak "of ik dat niet een beetje anders moets doen." En of ik "niet bang ben" dan? Pas bij doorvragen nreegbik haar. Blote kinderen konden wel eens als lustobject gezien worden..... daar had ik totnop dát moment (noem me naïf) nog nooit bij stil gestaan. Dat heb ik haar ook geantwoord. Toen vond ze me dom. Is nooit meer goed gekomen tussen haar en mij....
als alleen mama luiers mag verschonen, omdat niemand het kutje van je kind mag zien, ben je niet goed bezig
Als ik een loepje doe, zie ik dat deze poster gelovig is. Dan kijk je er vaak al anders naar. Seks is dan een heel ding, net als naakt. Als ik kijk naar vrienden van mij die heel gelovig waren, dan herken ik dat. Zij moesten altijd een badpakje aan en ik weet dat ik niet mee mocht naar het strand met hun ouders omdat ik met 8 jaar nog steeds zonder topje liep.
babygroot wijzigde dit bericht op 18-05-2020 11:06
2.76% gewijzigd
maandag 18 mei 2020 om 11:06
tja, of je nou gewoon gestoord bent, of reli-gestoord, maakt mij niet zoveel uitBabyGroot schreef: ↑18-05-2020 11:05Als ik een loepje doe, zie ik dat deze poster gelovig is. Dan kijk je er vaak al anders naar. Seks is dan een heel ding, net als naakt. Als ik kijk naar vrienden van mij die heel gelovig waren, dan herken ik dat. Zij moesten altijd een badpakje aan op het strand en ik weet dat ik niet mee mocht met hun ouders omdat ik met 8 jaar nog steeds zonder topje liep.

maandag 18 mei 2020 om 11:06
Maar dan als ik in bad zit, dat is blijkbaar een heel gezellig moment om te kletsen.
maandag 18 mei 2020 om 11:07
Toen onze kinderen pubers werden gingen ze uit zichzelf de deur van de badkamer op slot doen en ze hebben toen ook aangegeven dat ze het niet fijn vonden dat mijn man en ik naakt vanuit de badkamer naar de slaapkamer liepen. Sindsdien neemt mijn man een onderbroek mee naar de badkamer en ik een badjas.
Wat ik wel heel preuts vind is dat jongens onder elkaar tegenwoordig allemaal met een onderbroek aan douchen na het sporten.
Wat ik wel heel preuts vind is dat jongens onder elkaar tegenwoordig allemaal met een onderbroek aan douchen na het sporten.
maandag 18 mei 2020 om 11:12
en dat laatste vind ik dan weer vreemd, ik laat me in mijn huis niet opleggen (ook niet door pubers) of ik bloot loopvrijenblij20220 schreef: ↑18-05-2020 11:07Toen onze kinderen pubers werden gingen ze uit zichzelf de deur van de badkamer op slot doen en ze hebben toen ook aangegeven dat ze het niet fijn vonden dat mijn man en ik naakt vanuit de badkamer naar de slaapkamer liepen. Sindsdien neemt mijn man een onderbroek mee naar de badkamer en ik een badjas.

maandag 18 mei 2020 om 11:13
Dat is ook altijd het eerste wat ik denk als ik een bloot kindje op het strand zie: ach wat zielig die mensen kunnen geen zwembroekje betalenvrijenblij20220 schreef: ↑18-05-2020 11:09Ik vond het vooral altijd heel erg armoedig staan die kleine kinderen naakt op het strand. Dat hebben wij bij onze kinderen nooit gedaan.

maandag 18 mei 2020 om 11:14
Lady*Voldemort schreef: ↑18-05-2020 11:13Dat is ook altijd het eerste wat ik denk als ik een bloot kindje op het strand zie: ach wat zielig die mensen kunnen geen zwembroekje betalen![]()

maandag 18 mei 2020 om 11:18
maandag 18 mei 2020 om 11:20
Thuis zijn wij erg makkelijk met een peuter en baby. Ze gaan mee onder de douche, we gaan samen in bad etc. Ik vind het vooral erg makkelijk. En mijn peuter vindt niets mooier dan mee te gaan naar de wc. Daar ben ik zelf niet zo'n fan van, maar verder zijn we voor naakt in huis niet bang. Buitenshuis is het nog niet echt aan de orde, peuter loopt wel naakt in de achtertuin tijdens warmte, maar niemand die dat verder kan zien.
Wel grappig, want juist sinds ik kinderen heb loop ik zelf ook vaker naakt door het huis ( bovenverdieping) en ken ik eigenlijk geen schaamte meer voor naakt zijn, zeker sinds de tweede bevalling ben ik daar nog makkelijker/vrijer in geworden.
Dat was vroeger wel anders, naakt door het huis lopen was voor mijzelf echt een no go sinds ik een jonge tiener was.
Mijn ouders deden nooit moeilijk over naakt zijn/niet naakt zijn, ik had er zelf moeite mee en vond het maar niets. Badkamerdeur op slot, zeker niet naakt rondlopen boven ( en wilde dat eigenlijk ook niet zien van mijn ouders, broertje en zusje). Dat is nu anders.
Overigens heb ik zelf als klein kind zijnde geregeld zonder badpakje/zwembroek rondgelopen aan het strand, mijn ouders dachten geen seconde na over wat andere mensen misschien konden denken/konden doen.
Zelf ben ik daar wel iets terughoudender mee, ze krijgen in ieder geval een zwemluier om en soms een badpakje/zwembroek als ik dat handig vindt.
Ik ben me wel meer bewust van het feit dat mensen beelden kunnen maken van mijn twee dochters, maar ik vind het soms wel eens moeilijk te verkroppen om onze eigen vrijheid dan maar te beperken omdat er een aantal gekken rondlopen.
Maar, ik hou er dus wel rekening mee. En mochten mijn meiden op een gegeven moment niet meer naakt willen rondlopen, samen willen douchen/in bad gaan of ons naakt willen zien, dan is dat prima en zullen we daar zeker rekening mee houden.
Wel grappig, want juist sinds ik kinderen heb loop ik zelf ook vaker naakt door het huis ( bovenverdieping) en ken ik eigenlijk geen schaamte meer voor naakt zijn, zeker sinds de tweede bevalling ben ik daar nog makkelijker/vrijer in geworden.
Dat was vroeger wel anders, naakt door het huis lopen was voor mijzelf echt een no go sinds ik een jonge tiener was.
Mijn ouders deden nooit moeilijk over naakt zijn/niet naakt zijn, ik had er zelf moeite mee en vond het maar niets. Badkamerdeur op slot, zeker niet naakt rondlopen boven ( en wilde dat eigenlijk ook niet zien van mijn ouders, broertje en zusje). Dat is nu anders.
Overigens heb ik zelf als klein kind zijnde geregeld zonder badpakje/zwembroek rondgelopen aan het strand, mijn ouders dachten geen seconde na over wat andere mensen misschien konden denken/konden doen.
Zelf ben ik daar wel iets terughoudender mee, ze krijgen in ieder geval een zwemluier om en soms een badpakje/zwembroek als ik dat handig vindt.
Ik ben me wel meer bewust van het feit dat mensen beelden kunnen maken van mijn twee dochters, maar ik vind het soms wel eens moeilijk te verkroppen om onze eigen vrijheid dan maar te beperken omdat er een aantal gekken rondlopen.
Maar, ik hou er dus wel rekening mee. En mochten mijn meiden op een gegeven moment niet meer naakt willen rondlopen, samen willen douchen/in bad gaan of ons naakt willen zien, dan is dat prima en zullen we daar zeker rekening mee houden.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 11:23
12.48% gewijzigd
maandag 18 mei 2020 om 11:21

maandag 18 mei 2020 om 11:22
Dat je met de pet rond gaat bij de badgasten voor een nieuw zwembroekje van Zeeman. Er is zoveel leed in Nederland.Lady*Voldemort schreef: ↑18-05-2020 11:13Dat is ook altijd het eerste wat ik denk als ik een bloot kindje op het strand zie: ach wat zielig die mensen kunnen geen zwembroekje betalen![]()

Wij gingen altijd naar het naaktstrand, maar toen ik borsten kreeg wilde ik niet meer bloot. En dat hoefde ik gelukkig ook niet. Maar ik kende ze wel hoor, de ouders die hun kinderen zo ongeveer dwongen alles uit te trekken. En dat is ook niet okee natuurlijk.S-Meds schreef: ↑18-05-2020 11:18ach ja vroeger deden we dat allemaal. Maar: ik weet wel dat het als puber verschrikkelijk was op de naturistencamping en ik weet ook dat ik daar niet de enige in was. Ik moet er niet aan denken dat ik er dan ook nog een stiefvader ipv mijn biologische vader bij had gehad.
ik vond dat soort dingen pre-puberteit oke
daarna wilde ik graag deuren op slot
en (ook fijn gedoe) een bovenstukje aan, mijn moeder vond het belachelijk preuts, want topless was de norm (in hun kringen)

maandag 18 mei 2020 om 11:26
maandag 18 mei 2020 om 11:31
Als ik social media zie, hoe iedereen zich te pas en te onpas op internet zet, schrik ik daar wel van. Familie kanalen waar bevallingen worden gefilmd, kinderen die in ondergoed lopen, jonge twintigers die een unboxing doen van bikini's en dat showen etc.
Dat is niet wat ik mijn kinderen wil meegeven. Maar ik wil wel dat zij zich vrij voelen om gewoon in zwemkleding te kunnen lopen op het strand of in het zwembad. Dus waar en waarvoor het bedoeld is. Maar ook hier kunnen mensen tussen zitten met verkeerde bedoelingen en tegenwoordig met al die mobieltjes zelf foto's en filmpjes maken.
Thuis zijn wij niet preuts, onze kinderen zijn onder de vijf jaar. We douchen of badderen samen, lopen naakt van de badkamer naar de slaapkamer en ook in de tuin mogen ze best in hun blootje in het zwembad.
Wanneer zij (ouder worden en) dit niet meer willen, dan respecteren wij die keuze. Maar wij hopen wel echt mee te geven dat ze trots mogen zijn op hun lichaam. Maar ook dat zij er zuinig op moeten zijn en dat zij bepalen wie het mag zien en wie eraan mag zitten. En social media/de maatschappij dit niet bepaald.
Dat is niet wat ik mijn kinderen wil meegeven. Maar ik wil wel dat zij zich vrij voelen om gewoon in zwemkleding te kunnen lopen op het strand of in het zwembad. Dus waar en waarvoor het bedoeld is. Maar ook hier kunnen mensen tussen zitten met verkeerde bedoelingen en tegenwoordig met al die mobieltjes zelf foto's en filmpjes maken.
Thuis zijn wij niet preuts, onze kinderen zijn onder de vijf jaar. We douchen of badderen samen, lopen naakt van de badkamer naar de slaapkamer en ook in de tuin mogen ze best in hun blootje in het zwembad.
Wanneer zij (ouder worden en) dit niet meer willen, dan respecteren wij die keuze. Maar wij hopen wel echt mee te geven dat ze trots mogen zijn op hun lichaam. Maar ook dat zij er zuinig op moeten zijn en dat zij bepalen wie het mag zien en wie eraan mag zitten. En social media/de maatschappij dit niet bepaald.
maandag 18 mei 2020 om 11:31
Dát doe ik dus niet. Kinderen mogen deuren dicht doen, koltruien aan in de zomer, bondjassen aannop hetvstrand, allemaal eigen keuze! Maar ik ga in mijn eigen huis niet ineens kleren aantrekken omdat een 12-jarige dat van me wenst. Dan kijk je maar de andere kant op!vrijenblij20220 schreef: ↑18-05-2020 11:07Toen onze kinderen pubers werden gingen ze uit zichzelf de deur van de badkamer op slot doen en ze hebben toen ook aangegeven dat ze het niet fijn vonden dat mijn man en ik naakt vanuit de badkamer naar de slaapkamer liepen. Sindsdien neemt mijn man een onderbroek mee naar de badkamer en ik een badjas.
Zomervakantie zouden we desgewenst wel kunnen Aanpassen, maar vooral om het voor iedereen gezellig te houden.
Dat douchen is een "dingetje". Toevallig zaterdag met een 13jarige over gehad; sexting vinden ze volslagen normaal, maar douchen in je blote tieten..... ieieieieie!!!!
jouw leven is een keuze
maandag 18 mei 2020 om 11:32