overtrokken reactie?

26-08-2012 19:34 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid.

Mijn 3 kinderen zijn vandaag een dagje met hun vader meegegaan. Mijn ex heeft nog een kind uit een eerdere relatie dus vandaag had hij 4 kinderen bij zich. De kinderen hebben een leuke dag gehad, dus daar zit het probleem niet in.

Wat ik wel een probleem vind, is dat hij geen geschikt vervoer heeft om allevier de kinderen veilig te vervoeren. Ik hoorde vandaag van mijn kinderen dat mijn middelste (4 jaar) bij de vriendin van mijn ex voorin in de auto op schoot heeft gezeten. Ik vind dit geen veilige situatie voor hem.

Ik wil hier eigenlijk iets van gaan zeggen. Aan de ene kant snap ik dat met 4 kinderen het vervoer in een 'gewone' auto wat moeilijker wordt. Maar aan de andere kant vind ik dat toch echt het probleem van mijn ex. Het gaat toch om de veiligheid van de kinderen. Is dit nu een overtrokken reactie vanuit mijn kant?
quote:Eindeloos schreef op 26 augustus 2012 @ 20:21:

[...]

Ik ben het met je eens.

Het mag niet, het hoort niet, echter soms een enkele keer, kan het even niet anders.

Big deal.

Ja, ik las eens van een moeder.. die wilde bij een bruiloft ook de sfeer niet verpesten en de maxi cosi werd niet vast gezet. De sfeer is na het ongeluk, waarbij maxi cosi uit het raam is geprojecteerd goed verpest. Heel goed verpest.

Het is toch een raar idee dat als iets structureel is, niet kan, maar incidenteel wel. Alsof een ongeluk er rekening mee houdt, dat het slechts voor 1x is.
Later is nu
Mooi trouwens dat ex zo redelijk reageerde. Ach.. het is tenslotte ook zijn kind.
Later is nu
Hoelang is de 9 jarige? Vanaf 1,35 m hoeft deze namelijk niet meer in de kinderstoel. Dan zou ik eerder de 4 jarige achterin de kinderstoel zetten samen met de 2, 9 en 12 jarige.

Twee kinderstoelen en twee kids ernaast moet toch met veel geprop kunnen? In ieder geval veiliger dan voorin, waar de Air bag in noodgeval nog kan afgaan....
quote:krokusje schreef op 26 augustus 2012 @ 20:13:

tuurlijk kunnen er dingen gebeuren tijdens korte tripjes. Maar weet je, soms kunnen dingen gewoon even niet anders. Daarom zou ik willen weten of het iets eenmaligs is, in plaats van gelijk een enorme heisa gaan maken "en iemand willen confronteren of aanspreken".

Ik heb zelf ook weleens ergens gestaan waarbij ik mijn zoon een klein stukje op schoot heb vervoerd, of een keer los in de gordel. Hij is 5. Het mag niet, het hoort niet, maar soms gebeurt dat.

De enige juiste formulering is dat je dit dus soms laat gebeuren. En prima dat jij dat risico met jou kind wil nemen, maar de meeste ouders willen dat dus niet.

Je kind onveilig vervoeren is volgens mij echt nooit nodig, je moet er alleen verstandige keuzes voor maken.
En toch zijn omstandigheden soms zo dat het even niet anders is. Laatst ging mijn zoon bij mijn vader logeren voor een nachtje. Zij zouden hem thuis brengen. Normaal gesproken haal ik dan het zitje uit de auto zodat hij in het zitje terug kan. Ik kreeg daar een telefoontje waardoor ik op stel en sprong weg moest. Glad vergeten om de stoelverhoger uit de auto te halen. De volgende dag is hij terug gebracht terwijl hij alleen in de gordel zat. Niet op een verhoger. Ik had geen mogelijkheid hem zelf op te halen. Op zo'n moment is het even niet anders wat mij betreft.
en op zich heb je natuurlijk gelijk dat ik het laat gebeuren. Ik had zoon een nacht langer bij mijn vader kunnen laten. Ik had mijn vader een keer op en neer kunnen laten rijden om een verhoger op te halen. Dat is waar. Ik kan me om deze incidentele gevallen echter niet heel druk maken. Ik baal er wel van, en denk ook wel dat het stom is dat ik dat zitje er niet uitgehaald heb.
Als er achterin de auto al twee zitjes zijn geplaatst en er geen zitje meer bij kan mag het derde kind in enkel een gordel worden vervoerd:

http://www.politie.nl/vra ... envankindereninautos.aspx

Zo doet een gezin in de straat het hier ook. Maxi cosi voor de baby, peuter in een stoeltje en bijna kleuter tussenin met enkel een gordel. Mijn eerste keus zou het niet zijn, maar het mag dus wel.
quote:krokusje schreef op 26 augustus 2012 @ 22:13:

en op zich heb je natuurlijk gelijk dat ik het laat gebeuren. Ik had zoon een nacht langer bij mijn vader kunnen laten. Ik had mijn vader een keer op en neer kunnen laten rijden om een verhoger op te halen. Dat is waar. Ik kan me om deze incidentele gevallen echter niet heel druk maken. Ik baal er wel van, en denk ook wel dat het stom is dat ik dat zitje er niet uitgehaald heb.

Als het mis gaat is de begravenis van je kind ook hartstikke incidenteel.. Echt hoor ik snap de redenatie van voor deze ene keer in dit soort gevallen gewoon niet. Ik zal wel een enorme zeikerd met veiligheid zijn, maar zulke onnodige risico's nemen vind ik spelen met een kinderleven.

@tesstan dat 3de kind mag inderdaad, al zou het bij jonge kinderen mijn keuze niet zijn, maar die 4de mag dus niet en al helemaal niet voorin op schoot. Bij een ongeluk wordt het kind of geplet of gelanceerd.
Die vierde staat inderdaad buiten kijf, dat dat niet mag.

Ik vind het alleen wel gek dat een derde kind wel zonder zitje mag, terwijl het streng verboden is om één kind zonder zitje te vervoeren. Het is net zo onveilig.
quote:TessTan schreef op 26 augustus 2012 @ 22:44:

Die vierde staat inderdaad buiten kijf, dat dat niet mag.

Ik vind het alleen wel gek dat een derde kind wel zonder zitje mag, terwijl het streng verboden is om één kind zonder zitje te vervoeren. Het is net zo onveilig.

Is het ook. Als je een derde kind krijgt lijkt het me logisch dat je een oplossing zoekt die voor al je kinderen veilig is, maar heel veel ouders denken dara anders over. Ik heb twee kinderen en dit probleem dus niet op dagelijkse basis, maar een vriendje meenemen als we ergens met de auto heen moeten mag dus pas sinds dochter vriendjes heeft die langer dan 1.35 zijn en nu ze zelf op het randje zit 1.34 mag zoon een vriendje meenemen in een zitje, terwijl dochter in de middenriem gaat. Hebben ze best weleens jammer gevonden in het verleden, maar dat is dan jammer.

En ik weet hoor dat een zitje niet betekent dat je kind ongedeerd uit een auto-ongeluk komt, maar het is net als met zwembandjes en water, je neemt dergelijke risico's wat mij betreft niet omdat ze gewoon niet nodig zijn.
Krokusje, waarom geen zitverhoger bij je vader in de auto leggen? Die dingen kosten maar een paar euro en nemen amper ruimte in.

Als je zoon wel vaker met zijn opa meerijdt, is het best de investering van een tientje waard toch?
Mijn ouders en schoonouders hebben inderdaad ook standaard een verhoger in de kofferbak liggen. Kleine moeite voor veiligheid.

En het kan je ook een behoorlijke bekeuring schelen.
quote:lizlizzyliz schreef op 26 augustus 2012 @ 19:48:

Als aanvulling:

Het is natuurlijk makkelijk praten vanaf deze kant, maar ik zou ze niet eens meegeven wanneer hij de kids op die manier vervoert.Dit. Hij koopt maar een Grand Scenic, zo duur zijn die tweedehands niet.
quote:TessTan schreef op 26 augustus 2012 @ 22:32:

Als er achterin de auto al twee zitjes zijn geplaatst en er geen zitje meer bij kan mag het derde kind in enkel een gordel worden vervoerd:

http://www.politie.nl/vra ... envankindereninautos.aspx

Zo doet een gezin in de straat het hier ook. Maxi cosi voor de baby, peuter in een stoeltje en bijna kleuter tussenin met enkel een gordel. Mijn eerste keus zou het niet zijn, maar het mag dus wel.

In mijn auto moet het zo want geen plaats voor 3 stoeltjes. En dan rij ik een a6, geen kleine jongen

Maar goed, ik heb maar twee kinderen dus dat is echt uitzondering (voor vriendinnetjes enzo ligt de verhoger achterin want dan hebben we de bijrijdersstoel nog)
En hoe zit het in deze situatie? A.s. vrijdag moet ik collega uit buitenland van Schiphol ophalen, komt met hele gezin. In de auto dus: 3 volwassenen, 2 kinderen van 6 en 3 jaar.

Ik heb in de auto stoeltje voor mijn dochter van 2. Daar kan kind van 3 wel in zitten. Verhoger oid heb ik niet. Mijn idee was kind van 6 in gewone gordel op de achterbank. Of is er een andere manier om dit veiliger te doen?

Dit is precies zo'n voorbeeld van een "incidenteel ritje", waarin ikzelf eerlijk gezegd er al voor had gekozen om het zo op te lossen. Ik werd ff getriggerd door dit topic om er nog eens over na te denken.
Vast een verhoger scoren? Die heb je op termijn toch nodig dus die 15 euro is geen weggegooid geld.

Anders idd die van zes in gordel op achterbank.
Oh, die dingen zijn niet zo duur! Ik ben nog niet zo thuis in spullen voor 6-jarigen hoor . Dat is dan wel een goede mogelijkheid inderdaad.

Toch goed, zo'n topic ...
Nee joh, die kosten niks. En straks als ze naar school gaat en je wil eens een vriendinnetje mee nemen is dat hartstikke handig om in kofferbak te hebben liggen. Hema heeft ze. Kruidvat soms.
Heb je helemaal gelijk in! Ik ga naar de Hema, ben ik vast toekomst-proof. Bedankt voor de tip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven