Peetouderschap: wat houdt het in?

06-07-2008 10:15 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een dochtertje van nu 13 maanden.

We zijn niet getrouwd en niet kerkelijk. Van huis uit ben ik protestants christelijk opgevoed. Mijn partner is van huis uit katholiek opgevoed. Onze dochter is niet gedoopt.

In mijn schoonfamilie is het gebruikelijk om voor de kinderen een peetouder aan te wijzen. Ik ken het fenomeen 'Peetouderschap' eigenlijk niet en het is bij ons thuis niet eerder ter sprake gekomen.

Mijn vriend opperde bij mij vorige week om zijn zus en haar man te vragen of ze peetouders van ons dochtertje willen zijn. Ik ben me sinds die tijd gaan afvragen wat Peetouderschap inhoudt. Ik kan er op internet weinig documentatie over vinden, behalve wat gedateerde fora. Ik sta overigens volledig achter zijn keuze van zijn zus en haar man.

Ik ben er achter dat Peetouderschap geen wettelijke afspraak is. Als wij komen te overlijden en we willen dat ons dochtertje naar hun gaat, zullen we daarvoor een notariële akte moeten laten opstellen. Maar wat houdt Peetouderschap dan wel in? Moet je ergens laten vastleggen wie de peetouders zijn? Of is het gewoon een informele afspraak waar geen rechten aan ontleend kunnen worden? In dat laatste geval zegt het mij niet zoveel. Wat voor toegevoegde waarde heeft het dan?

Hebben jullie peetouders aangewezen voor jullie kind? Of ben je zelf peetouder?

Kun je peetouders vragen/aanwijzen, terwijl er niet gedoopt wordt?

En hoe wordt die rol ingevuld in de dagelijkse praktijk?

Wat kunnen/moeten wij verwachten van mijn schoonzus en zwager?

En wat kunnen zij van ons verwachten?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
What matters most is how you see yourself
quote:Jane 1973 schreef op 06 juli 2008 @ 10:15:

We zijn niet getrouwd en niet kerkelijk. Van huis uit ben ik protestants christelijk opgevoed. Mijn partner is van huis uit katholiek opgevoed. Onze dochter is niet gedoopt.

Maar wat houdt Peetouderschap dan wel in?

Het is letterlijk een "doopgetuige". Als je je kind niet laat dopen, heeft het dus ook geen peetouders. Maar je mag mensen natuurlijk noemen zoals je wil, en dus ook "peetouder". Wat dat betekent is dan volledig aan jezelf.

Wat de rol van peetouders bij protestanten precies is weet ik niet. Bij katholieken is de (kerk-juridisch verplichte) taak van de peetouders getuige te zijn van de doop, en er aan bij te dragen dat het kind christelijk wordt opgevoed.

quote:Moet je ergens laten vastleggen wie de peetouders zijn?Ja, als je je kind laat dopen in het doopregister van de kerk. Als je je kind niet laat dopen is "peetouder" in feite een fantasie-naam, en die hoef je dus nergens vast te leggen.quote:Of is het gewoon een informele afspraak waar geen rechten aan ontleend kunnen worden?Bij de protestantse doop weet ik het niet. Bij de katholieke doop liggen taken en verantwoordelijkheden van de peetouders vast in het kerkrecht. En zonder doop, je raadt het al, is het volstrekt informeel, aangezien "peetouders" zonder dat van dopen sprake is, in feite een eigen ding is. Je mag ook iemand "koningin" noemen, maar daarmee ben je nog geen koningin, dat is het idee een beetje.quote:In dat laatste geval zegt het mij niet zoveel. Wat voor toegevoegde waarde heeft het dan?Zonder doop: geen andere dan die je er zelf aan toekent.quote:Kun je peetouders vragen/aanwijzen, terwijl er niet gedoopt wordt?Jawel, alleen is het dan alleen van betekenis voor jezelf, de "peetouders" en het kind. Het heeft voor de buitenwereld geen betekenis, aangezien er zonder doop in feite geen peetouders zijn.quote:

En hoe wordt die rol ingevuld in de dagelijkse praktijk?

Wat kunnen/moeten wij verwachten van mijn schoonzus en zwager?

En wat kunnen zij van ons verwachten?

Wat jullie afspreken met elkaar, niets meer, niets minder.
Hoi Jane,

Ik heb ook lopen nadenken wat tegenwoordig de meerwaarde is van een peetoom en peettante. Vroeger was het geloof ik wel zo dat in het geval van overlijden van de ouders, het kindje naar een van deze peetouders zou gaan. Maar dat is inderdaad niet meer zo vanzelfsprekend. Ik heb ook gezocht wat nu het nut is van peetouders maar kon niks vinden. Daarom denk ik dat ik er voor zou kiezen om geen peetouders aan te wijzen, ons kindje zal ook niet gedoopt worden omdat wij allebei niks met het geloof hebben (zijn zelf wel gedoopt en communie gedaan, maar komen verder nooit in de kerk, ook niet voor de kerk getrouwd). Dus ik zie er geen verwachtingen bij behalve misschien een iets meer speciale rol tov het kindje. Maar ik blijf je topic volgen, ben wel benieuwd naar andere reacties!
In mijn ogen is het iets symbolisch. Ik ben zelf Katholiek en van oudsher is het zo dat peetouders bij ons verantwoordelijk zijn voor de "gelovige opvoeding" van het kind. Daarnaast moeten zij erop toezien dat er goed voor de kinderen wordt gezorgd na het overlijden van de ouders. Dit hoeft niet te betekenen dat de peetouders de kinderen zelf in huis nemen. Bij ons is het gebruikelijk om twee aparte personen (en dus geen stel) aan te wijzen. Veelal broers en zussen. Dus bv. broer van moeder is peetvader, zus van vader is peetmoeder. Dit wordt bij de kerk vastgelegd, maar voor zover ik weet zijn hier wettelijk geen rechten aan te ontlenen.
The time is now
Rider, we waren tegelijkertijd aan het typen! Dus een peetouder is eigenlijk alleen van nut voor het dopen van een kindje? Oke, duidelijk antwoord, dankjewel!
quote:Banba schreef op 06 juli 2008 @ 10:32:

Dit wordt bij de kerk vastgelegd, maar voor zover ik weet zijn hier wettelijk geen rechten aan te ontlenen.jawel, maar alleen kerkelijke wetgeving.
quote:sunrise01 schreef op 06 juli 2008 @ 10:33:

Rider, we waren tegelijkertijd aan het typen! Dus een peetouder is eigenlijk alleen van nut voor het dopen van een kindje? Oke, duidelijk antwoord, dankjewel!

ho ho, dat zei ik niet!

Als jullie het een prettige invulling vinden, als jullie je er goed bij voelen, heeft het nut. Dat de kerken er een bepaalde invulling aan geven maakt niet dat jullie niet zelf mogen weten wat je er mee wil he.
In de praktijk kwam het bij ons vooral neer op grotere cadeaus van desbetreffende oom en tante bij verjaardag, commune e.d.
The time is now
Rider, haha ik zet het inderdaad een beetje krom neer! Ik snap wel hoe je het bedoelt, en ik ben er nu wel uit dat er voor mij persoonlijk niet echt een meerwaarde aan zit.

Bunba, ja die grotere cadeaus was voor ons inderdaad ook zo! Maar ons kindje heeft straks niet zoveel ooms en tantes en zal toch wel genoeg verwend worden, dus daar gaan we dat zeker niet voor doen haha!!
Wij hebben ook peetouders aangewezen, maar zonder doop etcetera, dus echt symbolisch. Maar degene aan wie we het vroegen vonden het heel erg leuk en het maakt de band tussen ons kindje en hen, net even wat specialer. In plaats van 'een nichtje' zien ze ons kindje echt als hun petekindje. Ze zijn hierdoor ook meer betrokken bij onze dochter en dat is fijn, want zij zijn namelijk ook degene die voor ons kindje zouden zorgen op het moment dat er iets met ons zou gebeuren.
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Rider, je hebt een hele heldere uitleg gegeven, waarvoor dank.

Het is me nu duidelijk dat peetouderschap en dopen van oorsprong bij elkaar horen. Wij hebben hier net samen over gesproken en besloten dat we haar (voorlopig) niet laten dopen. Als we toch peetouders vragen, is dat dus meer van symbolische waarde.

Dit idee willen we niet direct aan de kant schuiven. We kunnen het open bespreken met schoonzus en zwager en uitleggen dat het voor ons belangrijk is dat zij erop toezien dat onze dochter goed terecht komt, als ons iets overkomt. En dan zonder alle kerkelijke reglementen.
Winterlelie, crosspost.

Ik denk dat wij het net zo gaan invullen, als jij het omschrijft.

Maar een andere vraag: laten jullie ook notarieel vastleggen naar wie jullie kindje gaat bij jullie overlijden?

Waarom wel / niet?
En nog een andere vraag aan lezers:

Of is het gewoon een kwestie van 'vragen of hoort daar nog een kadootje bij ofzoiets? Ik heb er geen verstand van '
Goh, peetouderschap. Ik weet nog dat mijn ex en ik daar voor gevraagd zijn bij (ex)vrienden. We vonden het een hele eer en namen het serieus. Alhoewel er (nog) nergens iets was vastgelegd. Totdat de betreffende vriendin zei: Jaa, maar als wij komen te overlijden komt onze dochter niet bij jullie wonen hoor. Dan gaat ze naar x en x. Maar wel zei ze: in onze cultuur (antilliaanse) betalen de peetouders het doopfeest en de jurk.

En: op verjaardagen verwennen peetouders hun petekind.

ze had ons dus alleen op het oog omdat we allebei redelijk wat te besteden hadden en stel x en x nog studeerden.

En natuurlijk oppasadres, want een keertje oppassen kun je als "peetouders" niet weigeren.

Ik hoef niet uit te leggen waarom het ex-vrienden zijn... Nu hopen dat haar vriend ooit nog tot inkeer komt. Run Forrest, run!

Vind het wel jammer dat ik 'petekind' niet meer zie. :(
Als jij iemand wilt aanwijzen waar jouw kind heen gaat naar jullie overlijden moet je dat notarieel vastleggen. Doe je dat niet, dan zal er bepaald worden waar het kind heen gaat en dit kan dan zelfs buiten familie of vriendenkring gebeuren, dus kind gaat dan naar wildvreemden. Dus altijd verstandig om het even vast te laten leggen!!!!!

Wij hebben ons dochtertje laten dopen door mijn schoonzus. Wij zijn gelovig, schoonzus ook, zij heeft altijd 1 wens gehad en dat was een groot gezin, dit is haar niet gelukt, nu heeft ze in de vorm van haar petekindje toch nog een kindje wat een beetje voor 'haarzelf' is. Ze past ook eens in de zoveel tijd een vaste dag op en krijgt echt een band met haar. Zij zorgt ook voor de GROTE kado's zoals dat hoort met een peettante, hahaha.

Als voogd hebben wij een bevriend stel gekozen wat ook familie is. Zij hebben kinderen net iets ouder dan die van ons, hebben de financiele middelen (al kan je daar ook een verzekering voor afsluiten) en dezelfde opvoedinsgedachten als wij. Daar zal onze kabouter het heel goed hebben mocht er iets met ons gebeuren.

Wij hebben hiervoor bewust niet gekozen voor de schoonzus die dus wel peettante is. Zij is alleenstaand, een stuk ouder, heeft een hoog verwengehalte en zal onze dochter niet de toekomst kunnen geven die dicht bij onze eigen opvoeding zou liggen. Zij kent de voogden ook heel goed waardoor er absoluut wel plaats voor haar zal zijn als peettante in het geval dat onze kabouter daar dus heen zal gaan.
Oeh, ik lees ne het bericht van moerg....

Al lijkt de insteek bij ons hetzelfde (wel peettante, geen voogd), heeft het bij ons gelukkig niet zo uitgepakt. De schoonzus is een schat van een mens en mag van ons zo veel mogelijk tijd met onze dochter doorbrengen maar de gezinssituatie die wij graag zouden willen voor ons kind (zusjes, papa en mama, en niet te oud) kan zij onze dochter niet bieden.
quote:Jane 1973 schreef op 06 juli 2008 @ 10:58:

En nog een andere vraag aan lezers:

Of is het gewoon een kwestie van 'vragen of hoort daar nog een kadootje bij ofzoiets? Ik heb er geen verstand van '

Wij hebben het op dit moment alleen nog gevraagd maar niet officieel laten vastleggen. Reden hiervoor is dat het er eigenlijk nog niet van gekomen was en de 2e nu onderweg is. Als die geboren is, leggen we het meteen voor 2 kinderen vast. Want we vonden het een beetje zonde van het geld om het eerst voor 1 kind te doen en dan een jaar later voor een tweede.

Kadootjes hebben we bij de eerste niet gegeven, maar bij de 2e denk ik dat we dat wel gaan doen. Of misschien dat we ze meenemen voor een etentje ofzo en het dan vragen, zoiets.
Wij hebben als voogd gekozen voor (schoon)zus en als tweede voogd (voor als zij het niet kan/wil) mijn broer. Dit omdat wij beiden niet wilden dat het kind naar onze ouders zou gaan bij ons overlijden, wat anders vaak een voordehandliggende optie is.

ALs peettante hebben wij gekozen voor een vriendin van mij die zelf toen dacht geen kinderen te willen, maar wel dol was op kinderen. Voor mij is een peettante/-oom een waardevolle aanvulling op wat je als ouders je kind te bieden hebt. Haar levensstijl is net wat anders dan de onze, en zij had al aangegeven dat ze ons kind als het ouder was mee wilde nemen naar concerten, tentoonstellingen etc. (niet dat wij dat nooit doen, maar onze smaak is net wat minder klassiek).

Ik heb zelf een 'echte' peettante en -oom gehad (doopgetuigen) en daar heb ik HEEL VEEL aan gehad in de puberteit. Ik had wel eens ruzie met mijn ouders, voelde me alleen, en alleen al doordat zij peter en meter waren was de drempel voor mij heel laag om daar aan te kloppen. Ik voelde dat ze bij mijn opvoeding betrokken waren. Ik was toen van plan (nooit gedaan uiteindelijk) om van huis weg te lopen, en dan wilde ik naar hun gaan! Toch wel fijn hoor, als je zulke mensen achter de hand hebt.

Nu, in de praktijk, is de peettante van mijn zoon iets meer betrokken op zijn welzijn (ze is arts en houdt allerlei medische kwesties bijv. extra goed in de gaten), ze geeft af en toe extra kadootjes, en nu hij 5 is mag hij binnenkort een keer gaan logeren daar. Ze is inmiddels getrouwd en zwanger, en ik weet zeker dat onze gezinnen via het peetmoederschap dichter op elkaar betrokken blijven dan anders misschien het geval was.

Ik zou het altijd doen! Zoke mensen van wie je verwacht dat het leven van je kind verrijkt wordt door met hen om te gaan, en verwacht verder niet teveel (grote kadoos vind ik onzin). Kwaad kan het vast niet.
Hey wat een fijn topic dit!

Wij (protestant opgevoed en niks geen verstand van peet-oom/tante) hebben onlangs mijn zus en zwager gevraagd als voogd als wij er niet meer zijn. Dit laten we notarieel vastleggen.

Ze waren helemaal vereerd en mijn zwager (katholiek) riep verheugd uit dat hij nu peetoom is en mijn zus peettante. Ik vroeg me later eigenlijk ook af wat dit precies betekent (dus dank voor de antwoorden in dit topic). We laten het lekker symbolisch zijn. En ik vind het ook wel leuk klinken eigenlijk.
Jane,

Mijn man en ik hebben een heel goede vriendin van ons gevraagd of zij "peettante" wilde zijn voor onze dochter. Voor ons houdt dat in wat winterlelie ook al beschrijft. Ze zorgt voor haar op het moment dat mijn man en mijzelf allebei iets overkomt en als dochter oud genoeg is ( jongvolwassen) en wij komen onverhoopt allebei te overlijden, zal zij onze dochter bijstaan bij alle rompslomp die erbij komt kijken (erfenis, begrafenis etc.)

Verder zal ze ook het contact met onze beider families onderhouden omwille van dochter.

Dat zijn voor ons de taken van de peettante.

Verder verwent ze dochter helemaal tot op het bot ( dat is geen taak die we besproken hebben, maar gaat volgens mij vanzelf ;) )

Wij hebben overigens voor haar gekozen omdat wij denken dat zij dochter kan opvoeden tot een weldenkend, zelfstandig mens.

Het moet inderdaad wel in een soort van testament vastgelegd worden bij de notaris anders heb je er zelf geen zeggenschap over waar je kindje terechtkomt in het geval van overlijden van beide ouders.

Ik hoop dat jullie het in een vorm kunnen gieten waar jullie gelukkig mee zijn. Dat is het belangrijkste.

Groetjes,

Visje
Dankjullie wel voor alle reacties.

We zijn er er helemaal uit.

We gaan mjn schoonzusje en zwager vragen of ze peettante en peetoom willen zijn, zonder kerkelijke vastlegging, maar met als verantwoordelijkheid dat ze ervoor zorgen dat onze dochter goed terecht komt, mochten wij overlijden. Niet dat we verwachten dat ze door hen in het gezin opgenomen wordt, maar dat ze er wel voor zorgen dat alles goed geregeld wordt.

We zijn benieuwd naar hun reactie !
quote:Jane 1973 schreef op 06 juli 2008 @ 10:54:

Winterlelie, crosspost.

Ik denk dat wij het net zo gaan invullen, als jij het omschrijft.

Maar een andere vraag: laten jullie ook notarieel vastleggen naar wie jullie kindje gaat bij jullie overlijden?

Waarom wel / niet?Als je met peetouders bedoelt: degenen van wie je wil dat ze voor je kinderen zorgen als jullie overlijden, dan leg je het beter ook notarieel vast. Het is overigens, voorzover ik weet, altijd de keuze van de kinderrechter. Hij zal meestal met jullie keuze rekening houden, maar dat is niet verplicht.
quote:Winterlelie schreef op 06 juli 2008 @ 11:44:

[...]

Wij hebben het op dit moment alleen nog gevraagd maar niet officieel laten vastleggen. Reden hiervoor is dat het er eigenlijk nog niet van gekomen was en de 2e nu onderweg is. Als die geboren is, leggen we het meteen voor 2 kinderen vast. Want we vonden het een beetje zonde van het geld om het eerst voor 1 kind te doen en dan een jaar later voor een tweede.

Je legt dit als je dit notariaal vastleggt in het algemeen vast voor al je kinderen in één keer, niet voor een specifiek kind. WIj hebben vóór Kruimel geboren is al vast laten leggen dat hij naar mijn zujes en man gaat mocht ons iets overkomen; michten er meer kinderen komen dan geldt daar automatisch hetzelfde voor.
Wat een duidelijk topic!

Wij denken er nu ook al maanden over maar wisten niet hoe we

het moesten aanpakken.

Gezien wij beide niet kerkelijk zijn willen we dus ook geen doop

en blijkbaar hier te lezen dus ook geen peetouders.

Ik heb wel eens gehoord van testementair ouderschap?

Kent iemand dit? of is dit gewoon het notariaal vastleggen van de gekozen voogd?

Wat leg je dan allemaal vast?

Gaat het hier ook over nalatenschap voor je kind en het financiele gedeelte waar je de voogden mee opzadelt?

Weet iemand ook wat de kosten ongeveer zijn bij deze notariele vastlegging?
eh... wij waren voor onze testamenten ongeveer 500 euro kwijt geloof ik.

Wat we vastgelegd hebben is:

- een voogt

- een plaatsvervangend voogt

- dat de voogt de erfenis kan gebruiken voor de opvoeding van onze kinderen (of ons kind)

- en nog wat onderlingen dingen (we zijn niet getrouwd dus dat we van elkaar erven, en dat erfenissen die wij ontvangen niet naar de partner maar naar ons kind (of kinderen) gaan. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven