Peuter diarree

17-03-2017 11:35 27 berichten
Tot vanochtend nooit gehoord van deze term, maar vandaag te horen gekregen bij de huisarts. Dochter van bijna 3 had al een week of twee last van diarree en klaagde over buikpijn, dus reden voor de huisarts. Peuter diarree bleek de diagnose.



Mijn man is vanochtend met haar geweest dus ik weet niet wat hij meer te horen heeft gekregen dan 'meer vet eten en minder zoet'.



Nu ben ik dus even Google er op los gaan laten en heb ik het idee dat dochter niet dusdanig afwijkend eet. Al kan ik niet in haar lijfje kijken natuurlijk. Wat ze wel doet is goed drinken en dat schijnt ook een puntje te zijn. Daar kunnen we op letten.



Willen jullie misschien even met ons meedenken/meekijken en zien waar we wat in kunnen verbeteren?



Vet: dochter eet iedere ochtend 2 boterhammen met pindakaas en krijgt dat vaak ook mee naar school. De ongezoete variant. Sowieso bakken en braden we met olijfolie en krijgt ze halfvolle melk te drinken en krijgt naar school altijd een Babybel mee;

Vezels: dochter krijgt altijd volkoren brood en we eten standaard volkoren pasta en zilvervliesrijst;

Vocht: kunnen we dus minderen;

(Vruchten)suiker: ze krijgt iedere dag een banaan, later op de dag rozijnen of druiven, drinkt alleen water, melk en thee. Buiten de deur wat gebak/koek/ijs en af en toe doordeweeks iets (babykoekje, ijsje o.i.d.). Geen gekke dingen eigenlijk.



Ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Van vet krijg je toch juist diarree? Pindakaas is best vet, al denk ik niet dat ze perse daar diarree van krijgt. Misschien is het wat buikgriep en dat kan wekenlang duren.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bij verschillende ziekenhuizen kan je meer info vinden. Wie helpt dat je op weg.



Deze bijvoorbeeld:

http://www.ikazia.nl/site ... bij%20peuterdiarree_0.pdf
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Bij kinderen werkt dat niet zo Ksenija. Te weinig vet en teveel appelsap kan het veroorzaken, bijvoorbeeld.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Geef haar volle melk en melk producten, daar zit meer vet in. Je zou haar nog wat kaas en noten kunnen geven. Misschien ander fruit proberen? Druiven en rozijnen staan bekent om het laxerende effect. Wat drinkt ze?
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik zou volle melk geven. Eet ze geen yoghurt oid? Ook daar de volle variant van.

Als ik me goed herinner is je dochter niet te zwaar, dus volle produkten kan ze sowieso goed gebruiken.

En boter/margarine op brood.

Dat van het drinken snap ik niet zo. Zou ze teveel drinken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad ook begrepen dat een kind van te weinig vet diarree kan krijgen, dus volle varianten. Ik zou vooral niet minder vocht geven; bij diarree heb je juist veel vocht nodig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Pinda's werken bij mij laxerend. Ik heb geen verstand van kinderen dus neem mijzelf als voorbeeld. Maar als ik een broodje pindakaas eet zit ik een uur later op toilet. Laat staan 's ochtends en 's avonds. Dat zorgt voor flinke buikkrampen en diarree.

Maar goed, geen idee of dat de oorzaak kan zijn van jouw dochter. Misschien het uitproberen waard om daar eens mee te stoppen.
Misschien ipv pindakaas, kaas of vleeswaren op brood? Als toetje opgeklopte slagroom met frambozen (uit de diepvries bijvoorbeeld) Jus bij de aardappels?
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met te veel vocht is dat het niet allemaal verwerkt kan worden en dus niet opgenomen wordt maar in de darmen blijft waardoor er diarree ontstaat. Dus wel genoeg drinken maar niet te veel.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze teveel pindakaas eet.. Elke dag zeg je?! Ik zou zelfs buikpijn ervan krijgen. Probeer iets wat meer gezond is op haar brood te smeren!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon leeft bijna op pindakaas en die heeft er helemaal geen klachten van. Ik zou eerst een wat meer vet proberen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:SnoopyLove schreef op 17 maart 2017 @ 13:17:

Ik denk dat ze teveel pindakaas eet.. Elke dag zeg je?! Ik zou zelfs buikpijn ervan krijgen. Probeer iets wat meer gezond is op haar brood te smeren!

Wat zitten er toch veel mensen met bijzondere eet-gedachten op dit forum.



On topic: ik vind dat je dochter niet afwijkend eet, Fleet. Maar ik zou dus wel meer vet proberen, dus volle producten, boter of margarine op het brood smeren, regelmatig vette vis eten, bijvoorbeeld zalm of zo. Blokje kaas als tussendoortje?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo eenzijdig? Fruit is er echt in alle soorten niet alleen banaan en broodbeleg idem. Doe es gek en geef een plak ham, eitje of kaas op brood en vooruit, een mango, kiwi of sinasappel ipv die eeuwige banaan.
Alle reacties Link kopieren
En offtopic: oppassen met babybel kaasjes. Kunnen gevaarlijk zijn voor kleintjes.



Ontopic: een lepeltje lijnzaadolie ergens doorheen mengen? Het gekke is dat ik haar dieet eigenlijk al voldoende vet vind bevatten.
quote:hollandstheemutsje schreef op 17 maart 2017 @ 13:56:

En offtopic: oppassen met babybel kaasjes. Kunnen gevaarlijk zijn voor kleintjes.

Waarom? En bron?
quote:SnoopyLove schreef op 17 maart 2017 @ 13:17:

Ik denk dat ze teveel pindakaas eet.. Elke dag zeg je?! Ik zou zelfs buikpijn ervan krijgen. Probeer iets wat meer gezond is op haar brood te smeren!Ik weet prima wat gezond is en pindakaas valt daar gewoon onder hoor. Het betreft ook nog eens pindakaas zonder suiker, suikeralternatieven, palmvet en zout.
quote:nina1966 schreef op 17 maart 2017 @ 13:29:

Waarom zo eenzijdig? Fruit is er echt in alle soorten niet alleen banaan en broodbeleg idem. Doe es gek en geef een plak ham, eitje of kaas op brood en vooruit, een mango, kiwi of sinasappel ipv die eeuwige banaan.Klopt, het is soms wat eenzijdig. Soms krijgt ze ook peer, een appel... in de zomer uiteraard wel meer variatie in het fruit, zoals aardbeien, bessen en meloen. Maar dat eet ze nu niet vanwege het winterseizoen.
quote:Kirikou schreef op 17 maart 2017 @ 12:06:

Ik zou volle melk geven. Eet ze geen yoghurt oid? Ook daar de volle variant van.

Als ik me goed herinner is je dochter niet te zwaar, dus volle produkten kan ze sowieso goed gebruiken.

En boter/margarine op brood.

Dat van het drinken snap ik niet zo. Zou ze teveel drinken?

Oh, vergeten. 's Avonds krijgt ze Griekse yoghurt. Ga sowieso volle melk halen.



Ze drinkt met gemak een paar bekers water op een dag, bovenop de melk. Het staat op tafel en vul haar beker bij als die leeg is. Misschien kan ik haar beter wat gerichte hoeveelheden kunnen aanbieden en kijken of dat verbetering geeft. Ik weet nu niet wat ze drinkt op een dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 17 maart 2017 @ 14:03:

[...]



Waarom? En bron?Misschien verstikkingsgevaar als ze er niet op bijten? Anders zou ik het ook niet weten, het is gewoon jonge kaas.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 17 maart 2017 @ 14:03:

[...]



Waarom? En bron?Ik denk hierom;

http://www.ad.nl/buitenla ... -babybel-kaasje~a335fa07/
quote:stripverhaal schreef op 17 maart 2017 @ 15:13:

Ik denk hierom;

http://www.ad.nl/buitenla ... -babybel-kaasje~a335fa07/
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (ook bijn 3) heeft ook al twee weken diarree. Ontlasting is onderzocht en ze blijkt meerdere buikvirussen te hebben. Heeft de huisarts ook iets onderzocht of is die peuterdiarree een aanname?

Eetpatroon van je dochter klinkt goed in orde.
Ai... denk dat ik overstap op blokjes kaas of een plakje voor de broodtrommel.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon heeft roomboter heel erg geholpen. Dat is uiteindelijk ook het enige wat we hebben aangepast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven