Peuter en fluor behandeling
dinsdag 14 september 2010 om 22:52
Ik moet morgen met mijn dochtertje naar de tandarts. Daar krijgt ze haar eerste fluor behandeling, ze is nu 2 jaar en 2 maanden en heeft geen glazuur aan de achterkant van haar tandjes en op het kauwvlak van haar kiesjes. Ik poets dus heel driftig en ben voorzichtig met suiker, vooral omdat ik zelf heel slechte tanden heb. Maar wil ook vragen of ze kunnen sealen want ik heb gehoord dat gaatjes in het melkgebit het blijvend gebit kunnen beschadigen. Of is dat niet zo? Wil haar ook graag de angst voor de tandarts die ik lang heb gehad, besparen. Iemand ervaring met fluor behandelingen? Ze gaat het elke 3 maanden krijgen.
dinsdag 14 september 2010 om 22:55
Hoe kan het dat op deze leeftijd al het glazuur van haar tandjes af is? Komt dat puur door eten/drinken/snoepen of heeft het een medische oorzaak? Ik zou ook eens informeren over het poetsen. Volgens mij wordt bijvoorbeeld het poetsen vlak na een maaltijd ontraden. En ook te vaak of te driftig poetsen kan het glazuur van de tandjes meer kwaad dan goed doen.
De fluor van vroeger was een paar minuten met zo'n lepel in je mond zitten. Dat was goed te doen, maar of dat met die leeftijd ook al gaat weet ik niet. ALs jij zo panisch bent, is het misschien een goed plan om je man te laten gaan met haar? Die kleintjes voelen het feilloos aan dat jij op bent van de zenuwen.
De fluor van vroeger was een paar minuten met zo'n lepel in je mond zitten. Dat was goed te doen, maar of dat met die leeftijd ook al gaat weet ik niet. ALs jij zo panisch bent, is het misschien een goed plan om je man te laten gaan met haar? Die kleintjes voelen het feilloos aan dat jij op bent van de zenuwen.
dinsdag 14 september 2010 om 23:11
Ik ben zelf niet meer panisch hoor, ben ik vanaf geholpen door een cursus (sterker nog, mag vrijdag weer naar de chirurg en ben waarschijnlijk de kalmste patient die hij krijgt die dag), maar wel jaren echt heel bang geweest.
Er is iets misgegaan in de aanleg voor haar tandjes, komt helaas wel vaker voor. En omdat ze veel antibiotica heeft gehad ben ik dus bang dat de gaatjes nog sneller zullen komen. Ze drinkt eigenlijk alleen water en snoepen gebeurt hier alleen op vaste momenten waarna ze weer water moet drinken. 's morgens mag ze zelf poetsen om van dat slaapbekkie af te komen en 's avonds poets ik altijd na om zeker te zijn dat alle plekjes bereikt zijn.
Sassafras, je hebt gelijk, maar vroeg me af of iemand er ervaring mee had. Buurvrouw heeft me ondertussen al verteld dat de tandarts hier allerlei smaakjes fluor heeft (mmm, appeltaart fluor, yummie).
Er is iets misgegaan in de aanleg voor haar tandjes, komt helaas wel vaker voor. En omdat ze veel antibiotica heeft gehad ben ik dus bang dat de gaatjes nog sneller zullen komen. Ze drinkt eigenlijk alleen water en snoepen gebeurt hier alleen op vaste momenten waarna ze weer water moet drinken. 's morgens mag ze zelf poetsen om van dat slaapbekkie af te komen en 's avonds poets ik altijd na om zeker te zijn dat alle plekjes bereikt zijn.
Sassafras, je hebt gelijk, maar vroeg me af of iemand er ervaring mee had. Buurvrouw heeft me ondertussen al verteld dat de tandarts hier allerlei smaakjes fluor heeft (mmm, appeltaart fluor, yummie).
dinsdag 14 september 2010 om 23:42
Ik heb hetzelfde, dus had al geen glazuur op de tanden/kiezen toen ze doorkwamen. Had idd niets te maken met suiker/zuur/verkeerde poetsgewoonten, gewoon pech gehad en jammer maar helaas... Sealen kon bij mij niet, want kan blijkbaar alleen als basis waarop je gaat sealen nog wel redelijk/goed is, en dat was bij mij al niet meer (maar dat zou ik zeker aan tandarts vragen, ten slotte veranderen dingen wel over 20 jaar en als het een optie is..., niet dat ik met allerlei vervelende verhalen wil aankomen, maar mijn gebit brokkelt al jaren langzaam af en krijg steeds meer namaak-kiezen ). Met fluorhappen had ik nooit zo'n problemen, geloof niet dat ik het leuk vond, maar was maar paar minuutjes en vond dat goed vol te houden. Mijn moeder ging idd nooit mee naar de tandarts vanwege haar eigen angst.
woensdag 15 september 2010 om 11:27
Potver wat vervelend zeg. Wat zei de tandarts verder? Hoe zit dat straks met haar blijvende gebit?
Ik kreeg vroeger ook fluorbehandelingen, werd als een soort van nagellak aangebracht en moest een uur blijven zitten.
Daarna mochten we naar McDonalds - dat herinner ik me nog het beste. Het werkte perfect, heb nog steeds geen gaatjes en ben, eh, oud.
Ik kreeg vroeger ook fluorbehandelingen, werd als een soort van nagellak aangebracht en moest een uur blijven zitten.
Daarna mochten we naar McDonalds - dat herinner ik me nog het beste. Het werkte perfect, heb nog steeds geen gaatjes en ben, eh, oud.
woensdag 15 september 2010 om 13:58