Peuter verveelt zich

dinsdag 14 april 2020 om 22:04
Na weken thuis begint peuter zich steeds meer te vervelen. Met haar speelgoed is ze een beetje uitgespeeld. Ze wil vooral veel tv kijken en soms buiten spelen. Heeft er iemand tips voor leuk speelgoed? Of hoe je het nog een beetje leuk houdt voor je kind zo thuis? Er zijn geen broertjes of zusjes. Ze heeft nu bijna geen speelkameraadjes. Behalve af en toe een kindje in de speeltuin. Bij veel wat ik voorstel om te gaan doen zegt ze nee. Dus ze lijkt echt verveeld nu.
dinsdag 14 april 2020 om 22:17
Hoe oud is ze? Dat maakt nogal uit.
Ik heb voor mijn dochter van 3,5 net op marktplaats een extra doos Kids K'nex gekocht. En verder wat kleine meuk dingen. Normaal gesproken zou ik dat niet kopen omdat ik niet zo van veel meuk in huis ben, maar ze gaat normaal gesproken drie dagen in de week naar de opvang en op de dagen dat ze niet gaat zijn we nogal uithuizig, dus die weet niet wat haar overkomt.
Wat ik heb gekocht:
- stickers
- Vouw papiertjes
- Puzzel
- Leer en doe boek
- Kliksieraden (HEMA)
- Pionnetjes (buiten parcourtjes maken voor de loopfiets)
- stoepkrijt
- Kroko loco (spelletje)
- een ander spelletje
- strijkkralen
Ze heeft nog niet alles gekregen. Ik probeer elke week een keer een paar dingen uit de kast te trekken. Daar kan ze dan een week mee aan de slag en dan is ze er wel weer op uit gekeken. Ze heeft vandaag gespeeld met de kliksieraden en daarna met haar stickers en we hebben 4 potjes kroco loco gespeeld. Stickers gaan op, kliksieraden is ze over een paar dagen wel op uitgekeken en gaan dan een tijdje naar zolder en dan komen ze weer een keer naar beneden.
Ik heb voor mijn dochter van 3,5 net op marktplaats een extra doos Kids K'nex gekocht. En verder wat kleine meuk dingen. Normaal gesproken zou ik dat niet kopen omdat ik niet zo van veel meuk in huis ben, maar ze gaat normaal gesproken drie dagen in de week naar de opvang en op de dagen dat ze niet gaat zijn we nogal uithuizig, dus die weet niet wat haar overkomt.
Wat ik heb gekocht:
- stickers
- Vouw papiertjes
- Puzzel
- Leer en doe boek
- Kliksieraden (HEMA)
- Pionnetjes (buiten parcourtjes maken voor de loopfiets)
- stoepkrijt
- Kroko loco (spelletje)
- een ander spelletje
- strijkkralen
Ze heeft nog niet alles gekregen. Ik probeer elke week een keer een paar dingen uit de kast te trekken. Daar kan ze dan een week mee aan de slag en dan is ze er wel weer op uit gekeken. Ze heeft vandaag gespeeld met de kliksieraden en daarna met haar stickers en we hebben 4 potjes kroco loco gespeeld. Stickers gaan op, kliksieraden is ze over een paar dagen wel op uitgekeken en gaan dan een tijdje naar zolder en dan komen ze weer een keer naar beneden.
dinsdag 14 april 2020 om 22:19
Je kunt eventueel wat kinderboekjes,puzzeltje’, knutselspulletjes, memory voor haar leeftijd, vingerverf,bestellen.
En dan samen gaan zitten een paar uur per dag, of over de dag/ week verdelen.
een boswandeling maken samen met haar, samen de tuin doen Mocht je een tuin hebben, ( planten) op balkon water geven.
Cupcakes bakken en samen versieren.
Samen pannekoeken bakken dat ze mag ( roeren) etc. Samen schoonmaken, wasvouwen.
Gezellig een kinderfilmpje kijken samen met wat lekkers.
En dan samen gaan zitten een paar uur per dag, of over de dag/ week verdelen.
een boswandeling maken samen met haar, samen de tuin doen Mocht je een tuin hebben, ( planten) op balkon water geven.
Cupcakes bakken en samen versieren.
Samen pannekoeken bakken dat ze mag ( roeren) etc. Samen schoonmaken, wasvouwen.
Gezellig een kinderfilmpje kijken samen met wat lekkers.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
dinsdag 14 april 2020 om 22:23
Hier een rondje op de fiets beren kijken die mensen voor de ramen hebben gezet.
Kleien, knutselen, kleuren, verven, stickers plakken, kralen rijgen, van die pinnetjes in zo'n bord drukken (insteekmozaïek), loopfietsen, steppen, stoepkrijten, schminken, dansen, tampoline springen, boekjes lezen, pfff ja het is hier ook flink zoeken hoor.
Misschien is de plaatselijke kringloopwinkel open en kan je daar iets leuks scoren voor een klein prijsje en na een week ofzo weer ruilen voor wat anders?
Kleien, knutselen, kleuren, verven, stickers plakken, kralen rijgen, van die pinnetjes in zo'n bord drukken (insteekmozaïek), loopfietsen, steppen, stoepkrijten, schminken, dansen, tampoline springen, boekjes lezen, pfff ja het is hier ook flink zoeken hoor.
Misschien is de plaatselijke kringloopwinkel open en kan je daar iets leuks scoren voor een klein prijsje en na een week ofzo weer ruilen voor wat anders?

dinsdag 14 april 2020 om 22:25
Knutselen, verven, tekenen (nieuw kleurboek), leren fietsen/steppen, trampoline, spelletjes (memory, krokoloko, smartgames).
Verder gewoon meenemen als je naar buiten gaat, rondje lopen (zij op de loopfiets/fiets/step), of mee op de fiets, paar speeltuintjes langs, koeien/schapen/eendjes kijken.
En verder mogen ze bij ons wat meer tv kijken of op de iPad dan anders. Tussendoor wel dagelijks minstens één keer naar buiten tegen al te ernstige lamlendigheid.
Verder gewoon meenemen als je naar buiten gaat, rondje lopen (zij op de loopfiets/fiets/step), of mee op de fiets, paar speeltuintjes langs, koeien/schapen/eendjes kijken.
En verder mogen ze bij ons wat meer tv kijken of op de iPad dan anders. Tussendoor wel dagelijks minstens één keer naar buiten tegen al te ernstige lamlendigheid.

dinsdag 14 april 2020 om 22:32
Hier is onze 4-jarige heel druk met:
- dingen maken van Aquabeads (nog goed voor de motoriek ook!)
- legpuzzels maken
- stoepkrijten, bellenblazen
- steppen (op zo’n driewielerstep)
- stempelen (letterstempels zijn momenteel een hit), stickers plakken
Ik heb de afgelopen weken via bol.com wel het een en ander later thuisbezorgen, af en toe iets nieuws doet wonderen.
Zoon is ook alleen, maar wij vermaken ons gelukkig tot dusver prima. Op een ‘hangdag’ kijkt ie gewoon wat meer tv. Op een andere dag maken we samen een flinke boswandeling.
- dingen maken van Aquabeads (nog goed voor de motoriek ook!)
- legpuzzels maken
- stoepkrijten, bellenblazen
- steppen (op zo’n driewielerstep)
- stempelen (letterstempels zijn momenteel een hit), stickers plakken
Ik heb de afgelopen weken via bol.com wel het een en ander later thuisbezorgen, af en toe iets nieuws doet wonderen.
Zoon is ook alleen, maar wij vermaken ons gelukkig tot dusver prima. Op een ‘hangdag’ kijkt ie gewoon wat meer tv. Op een andere dag maken we samen een flinke boswandeling.
dinsdag 14 april 2020 om 22:36
Kan ze al fietsen? Wij hebben 2 peuters die zich daar allebei op gestort hebben.
Verder hebben we alvast aquabeads en lego in huis gehaald voor de oudste om te geven als het wat slechter weer is, en vind de jongste kleuren met waterverf en puzzelen leuk om te doen.
En hebben jullie een tuin? Misschien daar nog wat extras voor kopen? Glijbaan, schommel, trampoline, zandtafel, bellenblaas, waterbaan? Of helpen watergeven of snoeien (kinderen ruimen hier de blaadjes en takjes op met een kinderbladerhark).
Oja, en we hebben rolschaatsen gekocht die we ook nog niet gegeven hebben, maar die we wel van stal kunnen halen als het andere allemaal niks meer is. Geen idee nog wat ze daarvan vinden.
Verder laat ik ze ook best vaak tv kijken trouwens, al is het alleen maar omdat ik er wel klaar mee ben om wekenlang dag-in-dag-uit op een piratenboot te moeten zitten en "land in zicht" te moeten roepen... De tv breekt dat moment in elk geval een beetje
Een simpele wandeling om de eendjes te voeren doet het trouwens ook nog steeds goed, vooral omdat er nu ook kuikens zijn.
Verder hebben we alvast aquabeads en lego in huis gehaald voor de oudste om te geven als het wat slechter weer is, en vind de jongste kleuren met waterverf en puzzelen leuk om te doen.
En hebben jullie een tuin? Misschien daar nog wat extras voor kopen? Glijbaan, schommel, trampoline, zandtafel, bellenblaas, waterbaan? Of helpen watergeven of snoeien (kinderen ruimen hier de blaadjes en takjes op met een kinderbladerhark).
Oja, en we hebben rolschaatsen gekocht die we ook nog niet gegeven hebben, maar die we wel van stal kunnen halen als het andere allemaal niks meer is. Geen idee nog wat ze daarvan vinden.
Verder laat ik ze ook best vaak tv kijken trouwens, al is het alleen maar omdat ik er wel klaar mee ben om wekenlang dag-in-dag-uit op een piratenboot te moeten zitten en "land in zicht" te moeten roepen... De tv breekt dat moment in elk geval een beetje

Een simpele wandeling om de eendjes te voeren doet het trouwens ook nog steeds goed, vooral omdat er nu ook kuikens zijn.
dinsdag 14 april 2020 om 22:48

dinsdag 14 april 2020 om 22:49
Ik vraag me toch wel eens af hoe men dat vroeger deed. Toen er nog geen tv was en alleen de radio.
Oja, die hadden toen nog ouders die spelletjes deden, kinderen hielpen hoe jong dan ook al in het huishouden en men ging bijtijds naar bed.
Maar serieus, je kan je kind toch wel vermaken? En je hébt nu de tv en de computer. Die hadden ze x jaren geleden niet en toch lukte het toen ook. Ook zonder al het moderne speelgoed.
Misschien eens een houten blokje en een touwtje geven, net als vroeger.
Oja, die hadden toen nog ouders die spelletjes deden, kinderen hielpen hoe jong dan ook al in het huishouden en men ging bijtijds naar bed.

Maar serieus, je kan je kind toch wel vermaken? En je hébt nu de tv en de computer. Die hadden ze x jaren geleden niet en toch lukte het toen ook. Ook zonder al het moderne speelgoed.
dinsdag 14 april 2020 om 22:52
Dat is zo totaal niet te vergelijken...icequeen2000 schreef: ↑14-04-2020 22:49wat doen jullie tijdens de zomermaanden dan? oh wacht hen dumpen bij de grootouders als jullie er genoeg van hebben?
Dan is alles normaal open, dus kan je nog naar de kinderboerderij, speeltuin, een kabouterpad lopen, een drankje buitenshuis drinken, dierentuin, afspreken met vriendjes/vriendinnetjes. Allemaal dingen die met deze omstandigheden niet kunnen, maar die wel je dag even breken.
dinsdag 14 april 2020 om 22:55
- de pop in bad doen in een emmer met sop en een grote badhanddoek erbij
- kleren van de pop in een sopje of de badkuip wassen en daarna ophangen om te drogen
- haar eigen fiets, bak sop ernaast en een oude afwasbostel, poetsen maar.
- emmer water en een kwast, de schutting verven.
- op Pinterest of Instagram de #sensoryplay bekijken en ideetjes opdoen voor een grote bak met rijst en schepjes/bakjes/vergiet.
- met washitape of schilderstape een parcours over je vloer plakken en eroverheen hinkelen, of met autootjes rijden
- een goedkope bol wol geven en een spinnenweb door de kamer weven
- samen een uurtje verven met vingerverf, de resultaten als ze droog zijn versieren met stickers en dan op de post doen naar opa/oma/vriendjes
- vingerverf in bad erbij geven, kind in klein laagje water en tekenen maar in de badkuip
- van droge pasta kettingen rijgen (eventueel eerst met vingerverf een kleurtje geven en laten drogen)
- een bruisbal in bad geven en er een overdag activiteitje van maken
- nieuwe muziek opzoeken op Spotify en eigen playlisten maken voor dansen/chillen/meezingen
- oud overhemd van pa of ma verknippen tot verkleedjurk met een oude sjaal als riem of vloerbekleding
- van een (onbekende) houten puzzel de stukjes inpakken en in huis verstoppen, elk stukje vinden is dan een speurtocht met resultaat
- luisterboek aanzetten met ondertussen wat te frutselen zoals een stickerboek of een kleurplaat
- van duplo een heel groot huis bouwen wat mag blijven staan en de poppetjes een naam geven, elke dag de poppetjes uit bed halen en ochtendritueel naspelen.
Enz.
Maar, ik snap je hoor. Heb zelf een dreumes die tegen de muren aanvliegt onderhand, dus ik bedenk ook elke dag iets kleins om de boel gezellig te houden.
Aanvulling: vaak duurt het even tot een peuter echt tot eigen spel komt. Je kunt een voorzetje geven met bovenstaande dingen, maar het beste is om niet continue iets aan te dragen wat peuter kan doen. Die fantasie van spel moet uiteindelijk toch uit het kind komen. Af en toe landerig rondhangen en vervelen is dus ook prima. Vaak pakken ze dan zelf iets op wat in een hoekje lag ofzo. (Je kunt eventueel zorgen dat er iets in een hoekje ligt
).
- kleren van de pop in een sopje of de badkuip wassen en daarna ophangen om te drogen
- haar eigen fiets, bak sop ernaast en een oude afwasbostel, poetsen maar.
- emmer water en een kwast, de schutting verven.
- op Pinterest of Instagram de #sensoryplay bekijken en ideetjes opdoen voor een grote bak met rijst en schepjes/bakjes/vergiet.
- met washitape of schilderstape een parcours over je vloer plakken en eroverheen hinkelen, of met autootjes rijden
- een goedkope bol wol geven en een spinnenweb door de kamer weven
- samen een uurtje verven met vingerverf, de resultaten als ze droog zijn versieren met stickers en dan op de post doen naar opa/oma/vriendjes
- vingerverf in bad erbij geven, kind in klein laagje water en tekenen maar in de badkuip
- van droge pasta kettingen rijgen (eventueel eerst met vingerverf een kleurtje geven en laten drogen)
- een bruisbal in bad geven en er een overdag activiteitje van maken
- nieuwe muziek opzoeken op Spotify en eigen playlisten maken voor dansen/chillen/meezingen
- oud overhemd van pa of ma verknippen tot verkleedjurk met een oude sjaal als riem of vloerbekleding
- van een (onbekende) houten puzzel de stukjes inpakken en in huis verstoppen, elk stukje vinden is dan een speurtocht met resultaat
- luisterboek aanzetten met ondertussen wat te frutselen zoals een stickerboek of een kleurplaat
- van duplo een heel groot huis bouwen wat mag blijven staan en de poppetjes een naam geven, elke dag de poppetjes uit bed halen en ochtendritueel naspelen.
Enz.
Maar, ik snap je hoor. Heb zelf een dreumes die tegen de muren aanvliegt onderhand, dus ik bedenk ook elke dag iets kleins om de boel gezellig te houden.
Aanvulling: vaak duurt het even tot een peuter echt tot eigen spel komt. Je kunt een voorzetje geven met bovenstaande dingen, maar het beste is om niet continue iets aan te dragen wat peuter kan doen. Die fantasie van spel moet uiteindelijk toch uit het kind komen. Af en toe landerig rondhangen en vervelen is dus ook prima. Vaak pakken ze dan zelf iets op wat in een hoekje lag ofzo. (Je kunt eventueel zorgen dat er iets in een hoekje ligt

merl0t wijzigde dit bericht op 14-04-2020 22:59
11.49% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
dinsdag 14 april 2020 om 22:55
Vroeger werden kinderen echt niet vermaakt. Die moesten zichzelf vermaken. De moeders van toen hadden toen ook geen stofzuigers, wasmachines, en ga zo maar door. Die waren de hele dag bezig met het huishouden of helpen op de boerderij.strings-attached schreef: ↑14-04-2020 22:49Ik vraag me toch wel eens af hoe men dat vroeger deed. Toen er nog geen tv was en alleen de radio.
Oja, die hadden toen nog ouders die spelletjes deden, kinderen hielpen hoe jong dan ook al in het huishouden en men ging bijtijds naar bed.![]()
dinsdag 14 april 2020 om 23:03
Een hut maken van kussens en lakens
Schatkaart tekenen en schat zoeken
Saté prikker met fruit maken
Paar potten en pannen met water in de tuin en lekker spetteren
Pop verstoppen en zoeken
Stop dans doen
Luisterboek of verhaal op YouTube
Poppenkast doen (gewoon achter de bank met knuffels)
Kapper spelen met föhn en borstel
Appeltaart maken of koekjes
Een grote kwast en emmer water en zo het huis “schilderen.”
Lekker lang in bad met allemaal poppen of auto’s oid
Elkaar opmaken
Een “challenge” doen met eten proeven en dan moeten raden wat het is
Grabbelton maken met kleine cadeautjes en elke dag eentje grabbelen
Zelf slijm maken of een zakje smurfensnot
Een parcours maken in huis met opdrachten (daar drie keer springen, hinkelen naar de deur, op 1 been staan en via het kussen tijgerend terug)
Elke dag een grapje uithalen (hetzelfde grapje is vaak nog meer garantie voor een schaterlach.
Samen tuinieren
Eendjes voeren
Schatkaart tekenen en schat zoeken
Saté prikker met fruit maken
Paar potten en pannen met water in de tuin en lekker spetteren
Pop verstoppen en zoeken
Stop dans doen
Luisterboek of verhaal op YouTube
Poppenkast doen (gewoon achter de bank met knuffels)
Kapper spelen met föhn en borstel
Appeltaart maken of koekjes
Een grote kwast en emmer water en zo het huis “schilderen.”
Lekker lang in bad met allemaal poppen of auto’s oid
Elkaar opmaken
Een “challenge” doen met eten proeven en dan moeten raden wat het is
Grabbelton maken met kleine cadeautjes en elke dag eentje grabbelen
Zelf slijm maken of een zakje smurfensnot
Een parcours maken in huis met opdrachten (daar drie keer springen, hinkelen naar de deur, op 1 been staan en via het kussen tijgerend terug)
Elke dag een grapje uithalen (hetzelfde grapje is vaak nog meer garantie voor een schaterlach.
Samen tuinieren
Eendjes voeren

dinsdag 14 april 2020 om 23:08
En nu noem je allemaal dingen op die nog steeds kunnen. Kinderboerderij is niet overdekt met deur dus kun je gewoon langslopen als je er al niet naar binnen mag. Kabouterpad kan ook, gepaste afstand. Drankje meenemen en van mij part bij de abri gaan zitten. Ik ging vroeger met oppaskind naar het station en daar met een broodje en drinken op een bankje treinen tellen.Maartje2016 schreef: ↑14-04-2020 22:52Dat is zo totaal niet te vergelijken...
Dan is alles normaal open, dus kan je nog naar de kinderboerderij, speeltuin, een kabouterpad lopen, een drankje buitenshuis drinken, dierentuin, afspreken met vriendjes/vriendinnetjes. Allemaal dingen die met deze omstandigheden niet kunnen, maar die wel je dag even breken.
Eendjes voeren, beren tellen. enz.

dinsdag 14 april 2020 om 23:11
En toch zijn ze allemaal opgegroeid en mét fantasie en zijn ze inventief. De jeugd van tegenwoordig snapt niet eens hoe je soep warm maakt als de magnetron het niet doet

dinsdag 14 april 2020 om 23:12

dinsdag 14 april 2020 om 23:13
Die van mij (2.5 & 3.5) beginnen het nu langzamerhand ook zat te worden.
En dan waren we al bezig met allerhande activiteiten. Het is ook gewoon een kuttijd.
Ik heb heel veel kleurplaten geprint en ook kleurplaten met oefeningen zoals de stippellijn volgen, patronen natekenen etc.
Andere tips die hier werken:
- STEM activiteiten, makkelijk via pinterest. Wij hebben ook een maandelijkse kiwico box. Wel duur.
- dieren yoga (grote hit hier! Yoga poses als dieren, dus we staan als flamingos op 1 been, plassen als een hondje, rekken als een zeehondje etc etc etc)
- hut bouwen en dan essentials verzamelen (eten, kussens, dekens)
- puzzelen. Heel veel puzzelen
- kort rondje lopen door de woonwijk en plantjes en insecten aanwijzen.
- stoepkrijt voor de achtertuin of voor het huis.
En dan waren we al bezig met allerhande activiteiten. Het is ook gewoon een kuttijd.
Ik heb heel veel kleurplaten geprint en ook kleurplaten met oefeningen zoals de stippellijn volgen, patronen natekenen etc.
Andere tips die hier werken:
- STEM activiteiten, makkelijk via pinterest. Wij hebben ook een maandelijkse kiwico box. Wel duur.
- dieren yoga (grote hit hier! Yoga poses als dieren, dus we staan als flamingos op 1 been, plassen als een hondje, rekken als een zeehondje etc etc etc)
- hut bouwen en dan essentials verzamelen (eten, kussens, dekens)
- puzzelen. Heel veel puzzelen
- kort rondje lopen door de woonwijk en plantjes en insecten aanwijzen.
- stoepkrijt voor de achtertuin of voor het huis.