Peuter verveelt zich

14-04-2020 22:04 57 berichten
Na weken thuis begint peuter zich steeds meer te vervelen. Met haar speelgoed is ze een beetje uitgespeeld. Ze wil vooral veel tv kijken en soms buiten spelen. Heeft er iemand tips voor leuk speelgoed? Of hoe je het nog een beetje leuk houdt voor je kind zo thuis? Er zijn geen broertjes of zusjes. Ze heeft nu bijna geen speelkameraadjes. Behalve af en toe een kindje in de speeltuin. Bij veel wat ik voorstel om te gaan doen zegt ze nee. Dus ze lijkt echt verveeld nu.
Alle reacties Link kopieren
Hier peuter over 3 maanden een kleuter en een dreumes van 14 maanden. Gisteren hebben ze boven gespeeld met blokjes terwijl ik de was kon doen. Na lunch met peutet koekjes gebakken en toen ze afgekoeld waren hebben we ze versierd. Rond 14.30 kwam broertje uit bed en hebben ze samen in de tuin gespeeld (schommel, zandbak en glijbaan)

Vandaag hebben ze geholpen met schoonmaken. Beide ook een doekje en schoonmaken maar. Rond 11:00 deur open gezet (naar tuin) en lopen ze in en uit. Dreumes na luch weer naar bed en slaapt nog.

Het blijft soms lastig om dingen te bedenken. Meestal verzinnen ze hier zelf vanalles
Hier kijken onze kinderen nooit tv, wij hebben overdag geen tv aan, dus het zit ook niet in ons systeem.
Hier gelukkig 2 kinderen die zichzelf best goed kunnen vermaken, de oudste is bijna 3, jongste 13 maanden.

Wat de oudste leuk vindt:
- in de zandbak spelen. Wij hebben zo'n schelp met wat speelgoed, en daar is hij uren zoet mee.
- als het mooi weer is met water buiten spelen
- puzzels maken. Hij is nu bezig met 50 stukjes, dat is best moeilijk voor hem, maar daardoor is hij er best lang mee bezig
- helpen eten koken, zowel echt bij ons, als in zijn eigen keukentje spelen
-torens bouwen van blokken
- knutselen
- boekjes voorlezen
- als we naar buiten gaan, glas weggooien vindt hij erg leuk. Of een brief op de post doen. En daarnaast op berenjacht.
Wat mij altijd op opvalt, is dat kinderen als ze zich eenmaal vervelen, ook niks meer weten te bedenken. Daarom heb ik met allebei rond deze leeftijd een anti-verveel boek gemaakt. Die maak je op een moment dat alles nog leuk en gezellig is, dat is belangrijk. En dan van alles bedenken om te doen, kan in categorieën (buiten, knutsel, lego, etc)
Dan maakten we samen een tekening van elke activiteit, versieren het boekje mooi en bewaren op een plek waar ze zelf bij kan.
En als ze zich dan verveelt, laat je haar wat uitzoeken in het boekje. Werkte bij ons heel goed, ik denk omdat ze dan weten dat er alleen maar echt leuke dingen in staan, want zelf bedacht.
Zet eens "waardeloze" knutselspullen op tafel, zoals leeg pak melk, stokjes van ijsjes, steentjes, veertjes etc plus een vel papier en lijm. De meeste kinderen vinden het heerlijk om hiermee te spelen.
Of een bak water met afwasmiddel een afwasborstel en wat lege bakjes.
Wat ook kan helpen: niet iets voorstellen, of vragen, maar als feit presenteren. Dus niet "zullen we nu blablabla?", maar "we gaan nu zusenzo". Of stop er nog een paar minuten wentijd in, dan wordt het: "als ik de koffie op heb, gaan we samen ditendat."

Een kind dat zich eenmaal de blubbers verveelt zit in een negatieve bui. Dan wordt er op alles nee gezegd, als het in een vraag verpakt wordt. Niet vragen, gewoon doen. Houd de regie in eigen hand.

Disclaimer: dit werkt vast niet bij alle kinderen, maar indertijd werkte dit prima bij mijn peuter. Zijn ingebakken reactie was op alles Nee. Als ik daarvan had laten afhangen wat we wel of niet deden.....
slekire schreef:
15-04-2020 19:02
Wat mij altijd op opvalt, is dat kinderen als ze zich eenmaal vervelen, ook niks meer weten te bedenken. Daarom heb ik met allebei rond deze leeftijd een anti-verveel boek gemaakt. Die maak je op een moment dat alles nog leuk en gezellig is, dat is belangrijk. En dan van alles bedenken om te doen, kan in categorieën (buiten, knutsel, lego, etc)
Dan maakten we samen een tekening van elke activiteit, versieren het boekje mooi en bewaren op een plek waar ze zelf bij kan.
En als ze zich dan verveelt, laat je haar wat uitzoeken in het boekje. Werkte bij ons heel goed, ik denk omdat ze dan weten dat er alleen maar echt leuke dingen in staan, want zelf bedacht.

Goed idee! Die ga ik binnenkort invoeren.
Pozzebok schreef:
15-04-2020 20:40
Wat ook kan helpen: niet iets voorstellen, of vragen, maar als feit presenteren. Dus niet "zullen we nu blablabla?", maar "we gaan nu zusenzo". Of stop er nog een paar minuten wentijd in, dan wordt het: "als ik de koffie op heb, gaan we samen ditendat."

Een kind dat zich eenmaal de blubbers verveelt zit in een negatieve bui. Dan wordt er op alles nee gezegd, als het in een vraag verpakt wordt. Niet vragen, gewoon doen. Houd de regie in eigen hand.

Disclaimer: dit werkt vast niet bij alle kinderen, maar indertijd werkte dit prima bij mijn peuter. Zijn ingebakken reactie was op alles Nee. Als ik daarvan had laten afhangen wat we wel of niet deden.....
Ja werkt hier ook hoor, maar dan wel met voorbereidingstijd. Dus: na het eten gaan we (jullie :biggrin: ) buitenspelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven