Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker een luier omdoen, sneu als ze last heeft met het poepen. Ze is al zo goed bezig, je verpest het daardoor echt niet. Overigens hebben wij bijna geen potje gebruikt omdat je die ergens anders ook niet bij je hebt, we zijn daarom direct met de wc gestart (met een krukje ervoor zodat ze wel zelf kan gaan zitten).
Ja ik zou ook weer een luier omdoen. Vooral omdat ze er zelf om vraagt.

Zoon lijkt wel weer opgeknapt! Geen koorts en verhoging meer. We doen het lekker rustig aan vandaag. Heb nog wel zin in een boswandeling of zoiets, even een frisse neus halen.
Ik zeg ook een luier om! Is zo sneu als ze niet durven te poepen. Zoon had gister ook niet gepoept, wel op de wc geplast en vanochtend wilde hij eigenlijk niet op de wc. Wel een flinke poepluier. Maakt ook helemaal niet uit nu, vind ik.

Ik ben vanochtend lekker wezen sporten, vriend heeft met zoon met duplo gespeeld en een toren tot aan het plafond gemaakt, haha. Toen ik thuis kwam waren ze in de tuin aan het werk. Zoon trots met zn regenlaarzen aan. Hij gaat dadelijk lekker naar bed, zal wel moe zijn.

Pittige nacht gehad Fiona! Kan je vanmiddag zelf ook even gaan liggen?
Ik had er over heen gelezen, wat vermoeiend zo'n nacht Fiona. Pfff

Volgens mij had ik het al eens eerder gepost maar voor zindelijkheidstraining (en daarna) sfeer ik bij een toiletverkleiner met trappetje. Kunnen ze goed stevig zitten zonder dat je hoeft te helpen en je hoeft niet steeds schoon te maken zoals bij een potje.
Quest schreef:
11-10-2019 20:08
Luiers hebben wij hier Lidl! Ben ik erg tevreden over! Etos krijgt zoon uitslag van. Luierbroekjes ene kant handig met aantrekken maar als er poep inzit niet handig een gestuntel en vooral echt goed dicht geplakt krijg je ze niet dus liggen half open in de prullenbak!
Het hangt misschien van het merk af, maar ik heb luierbroekjes waar achterop een soort sticker / plakding zit (pampers, dacht ik). Kun je ze toch dichtplakken!

@Fiona: sterkte, pittige nacht zeg... kun je vandaag even met de kids meeslapen?
happiness = reality - expectations
Hier wel een potje, zoon vind de wc eng. Soms wil hij wel, met een verkleiner, dus die zouden we ook meeslepen als we ergens heen zouden gaan. Plus: onze wc is 11 cm hoger dan gemiddeld, dus een trapje of opstapje heeft ook nog even geen zin, want dan kan hij er nog steeds niet bij :facepalm: (en die trapjes gaan maar tot 43cm hoogte ofzo, en dan komen we nog steeds 10cm te kort)
Pittig Fiona, sterkte vandaag. Hopelijk zijn de kindjes goed te pas vandaag. En heeft dochter kunnen poepen.

Zoon heeft vannacht super geslapen in het grote bed. Hij was ape trots!
We zijn nu net weer thuis en hij ligt nog in de auto te slapen. Ga hem zo maar eens wakker maken. Eerst even snel een was in de machine.
Ik vraag me iets af, ben ik overbezorgd of is dit normaal?

Peuter is eigenlijk sinds we terug zijn heel vaak moe. Zegt ook vaak mij moe, mij bed. Hangt veel, huilerig. Slaapt meer dan 12u per nacht en vaak ook nog middagslaapje van 1,5 tot 3 uur. En zegt dan na een uur vaak alweer dat hij moe is. Het viel me vandaag op en realiseer me dat dit al best een poos is inmiddels. Hij heeft vannacht bijna 14u geslapen en net in de auto naar huis nog 1,5u.en hangt nu wat op de bank, tv te kijken. Herkennen jullie dit? Is dit weer een fase? Moet ik er wat mee? Ik vind het vooral voor hem rot, want het is niet leuk om je altijd maar moe te voelen.
Ik ben ook team wc. Vind die potjes 3x niks en ook geen zin om dat iedere keer schoon te moeten maken, vooral met poep niet. Als je kindje bang is voor de wc vind ik het een ander verhaal overigens. Je hebt niet heel veel meer keus dan...

Teckeltje, wat goed van het slapen in het grote bed :yes:
Is hij zo moe sinds het slechtere/koudere weer? Sommige mensen reageren best heftig met die overgang. Anders toch eens overleggen met de huisarts en evt bloed laten prikken.
Het is idd gekomen met de herfst. Na onze vakantie, dus medio september.
Bedankt allemaal voor de tips! Ik zou ook liever hebben dat ze direct op de wc gaat, maar dat redt ze nog niet. Ze rent wel direct naar het potje, maar heeft nog niet op de wc geplast. Komt wel. Het poepen lukt nog niet erg. Ze vraagt af en toe wel om een luier, maar puntje bij paaltje wil ze het toch op het potje proberen. 's Nachts en morgen op de psz heeft ze sowieso een luier om, dus dan poept ze dan hopelijk.

Teckeltje, ik zou me niet zo druk maken over het slapen, ik wou dat mijn dochter wat meer zou slapen ;-) Het kost veel energie, dat peuter zijn. Maar als je je zorgen maakt zou ik gewoon de huisarts even bellen.

Voor wie het vroeg: dochter slaapt al een tijdje niet meer 's middags, dus er is geen moment om even rustig te liggen. Dat komt vanavond wel weer (hoop ik).
Ik zou me ook niet zo 123 zorgen maken om dat slapen.. Tenzij hij van weinig slaap ineens naar zoveel slapen ging. (en ik zou ook willen dat die van mij eens zoveel sliep 😉) Bovendien heerst er nu van alles.. Maar je kunt het natuurlijk altijd even overleggen met de huisarts, zij hebben er meer verstand van.

Hier voor 't eerst 'stoute mamma' gehoord uit de mond van de jongste.. Omdat ze iets niet mocht. Dat is natuurlijk ook belachelijk van ons.. 😉
Dank voor het relativeren. Ik begrijp dat het een luxe positie is met een peuter die zo veel slaapt. En het zal idd zijn van de vele virusje die hij oppikt icm peuter zijn en continue in ontwikkeling natuurlijk. Z'n eczeem vlamt wel weer ook erg op (denk dat dat het is) dus wilde sws even langs de ha daarvoor. Hij heeft er veel jeuk van. Kan dan meteen wel vragen of ik wat moet met dat moe zijn
@fiona: waarom op de psz een luier om? Heel veel kindjes komen hier aan, gaan een keer samen met hun ouder op de wc/potje en proberen het dan zonder. Ook als ze het pas net een weekend zonder hebben gedaan. Gewoon de leidsters inlichten en een set reservekleren mee. (Of even vragen wat ze als beleid hebben en dan alsnog de luier uit als je dochter het aandurft.)

Ik heb bij ons het gevoel dat zij zelfs beter in het motiveren van zoon zijn dan wij zelf :facepalm:
Envelop schreef:
13-10-2019 13:39
Volgens mij had ik het al eens eerder gepost maar voor zindelijkheidstraining (en daarna) sfeer ik bij een toiletverkleiner met trappetje. Kunnen ze goed stevig zitten zonder dat je hoeft te helpen en je hoeft niet steeds schoon te maken zoals bij een potje.
Wij hebben deze ook maar zoon wil alleen zoals wij dus op grote wc zonder verkleiner.
Teckeltje88 schreef:
13-10-2019 14:47
Ik vraag me iets af, ben ik overbezorgd of is dit normaal?

Peuter is eigenlijk sinds we terug zijn heel vaak moe. Zegt ook vaak mij moe, mij bed. Hangt veel, huilerig. Slaapt meer dan 12u per nacht en vaak ook nog middagslaapje van 1,5 tot 3 uur. En zegt dan na een uur vaak alweer dat hij moe is. Het viel me vandaag op en realiseer me dat dit al best een poos is inmiddels. Hij heeft vannacht bijna 14u geslapen en net in de auto naar huis nog 1,5u.en hangt nu wat op de bank, tv te kijken. Herkennen jullie dit? Is dit weer een fase? Moet ik er wat mee? Ik vind het vooral voor hem rot, want het is niet leuk om je altijd maar moe te voelen.

Ik moest bij het lezen van je bericht denken aan Pfeiffer. Dat krijgen we bijna allemaal als kind en hoe ouder je wordt, hoe langer het duurt voor het weg is. Daarom hebben pubers er zo veel last van. Gaat vanzelf over.

Maar het is waarschijnlijk gewoon een groeistuip + vroeger donker :)
Zijn sommigen nog naar de veiligheidsdag in Den Bosch geweest? Wij wel! Peuter wist niet hoe gelukkig hij was met ál díe uniformen! :lol:
GlitterCupcake schreef:
13-10-2019 19:12
Ik moest bij het lezen van je bericht denken aan Pfeiffer. Dat krijgen we bijna allemaal als kind en hoe ouder je wordt, hoe langer het duurt voor het weg is. Daarom hebben pubers er zo veel last van. Gaat vanzelf over.

Maar het is waarschijnlijk gewoon een groeistuip + vroeger donker :)
Ik moest hier idd ook aan denken. En heb even gegoogled (dom) en blijkt dat jonge kinderen daar ook uitslag van kunnen krijgen. Dus zou goed kunnen dat hij dat heeft.
Nou hij lag er vanavond om half 7 in en sliep iets voor 7u al.
GlitterCupcake schreef:
13-10-2019 19:14
Zijn sommigen nog naar de veiligheidsdag in Den Bosch geweest? Wij wel! Peuter wist niet hoe gelukkig hij was met ál díe uniformen! :lol:
Nope. Van 10 tot 15.30 een vriendin met een peuter en een dreumes op bezoek gehad. Ze hebben heerlijk gespeeld aan de zooi te zien (en te horen aan hoe ze aan het lachen waren).
Het was ook superfijn om een paar flinke uren samen met een andere ouder de dagelijkse gang van zaken te delen zeg (lunch, fruit snijden, schoenen aan) wel een stukje drukker met 3!
GlitterCupcake schreef:
Wat leuk GC. Ik wil dat ook graag een keer doen met peuter, denk dat hij dat ook heel mooi zou vinden.
Maartje2016 schreef:
13-10-2019 17:23
@fiona: waarom op de psz een luier om?
Thuis doet ze het nu ook alleen op het potje als ze bloot is, ze kan het nog niet met kleren aan. En op de psz is ze heel verlegen, ze praat bijna niet. Ze zal dus (nog) niet aangeven dat ze moet plassen. Daarbij doet ze het hier alleen op het potje en op de psz moet ze op de wc. Het is nog even een brug te ver denk ik.
Zo met peuter naar de motorcross geweest, vond ie mooi zeg.

Hij is ook gek op de lesjes van juf roos, kennen jullie daar equivalenten van op youtube?
Fiona wat een nacht zeg pffft!
Ik hoop dat iedereen zich vannacht koest houdt en je een beetje bij kan slapen!

Qua zindelijkheid kan ik nog geen tips geven dochter heeft van de zomer even paar weken interesse gehad maar daarna wou ze niet meer dus ik laat het even rusten!

Whoops nou serieus vanmorgen heb ik die luierbroekjes eens bekeken en indd zit zo een strip op aan de achterkant haha gebruik ze al 2 weken bij zoon! Lekker opgelet hier :facepalm:

Teckel, ik heb met dochter nu dus ook al een week of 3 , slaapt snachts 12 uur en afgelopen dagen 13-14 uur en smiddags ineens ook weer 2 uur. Misschien is het de herfst, en indd anders even langs de ha!

Gisteren en vandaag prutdagen gehad, dochter hangt aan me loopt alleen achter me aan en miepen! En zoon heeft zen 14 maanden prik gehad 10 dagen geleden en heeft koorts en plakt ook aan me! Man heel het weekend werken en vandaag ook weg geweest! En dan heel het weekend regen, doet een mens ook geen goed hele dagen binnen. Ik ben kapot, soms is het topsport met die kleintjes!
fiona2018 schreef:
13-10-2019 19:37
Thuis doet ze het nu ook alleen op het potje als ze bloot is, ze kan het nog niet met kleren aan. En op de psz is ze heel verlegen, ze praat bijna niet. Ze zal dus (nog) niet aangeven dat ze moet plassen. Daarbij doet ze het hier alleen op het potje en op de psz moet ze op de wc. Het is nog even een brug te ver denk ik.
Die van ons houdt in elk geval zijn bovenkleding nog aan :-D Ik heb eigenlijk geen idee hoe hij het op de psz doet, maar thuis heeft hij sowieso meestal geen broek meer aan, want dan gaat het voorlopig sneller.

Maar ik zou toch even informeren of ze daar echt geen potje hebben. Want ik dacht dat ze bij ons ook alleen maar een wc hadden, maar ze hebben toch ook potjes en een verkleiner. Dan weer je het in elk geval voor de toekomst.
GlitterCupcake schreef:
Wat leuk! Ik denk dat zoon het ook fantastisch zou vinden. Ik ga eens kijken of het hier ook ergens in de buurt is binnenkort.

@Quest: dat zijn heftige dagen dan zeg! En inderdaad, het is af en toe net topsport.

Zoon is vanochtend echt hard tegen een deur aangelopen op het KDV :facepalm:
Hij keek om naar een leidster en ik zei nog een paar keer dat hij voor zich moest kijken, toen hij eindelijk zijn hoofd omdraaide liep hij al tegen de deur met zijn hoofd... Hij begon al een ei erop te krijgen toen ik weg ging. Hopelijk valt het straks toch mee.
aardbei-banaan wijzigde dit bericht op 14-10-2019 11:32
Reden: Aanvulling
38.08% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven