Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
vrijdag 19 april 2019 om 10:23
fiona2018 schreef: ↑18-04-2019 16:44Aaah wat schattig van peuter Glitter!
Ik ben inderdaad wel een beetje op inmiddels, vooral na die slechte nachten. Ik ga over anderhalve week met verlof dus ik wil nog van alles afmaken, maar ik kom daar nu natuurlijk helemaal niet aan toe. 's Avonds ben ik zelf te gaar om nog iets te doen vanwege de rugpijn en harde buiken. Ik zal blij zijn als dochter weer beter is, ik met verlof ben en me kan concentreren op nutteloze dingen als babykleertjes![]()
Oh heerlijk, babykleertjes
Moge peuter snel beter zijn en de komende maanden fit blijven
vrijdag 19 april 2019 om 10:32
Zo heerlijk die peuterlogica, veel plezier met kamperen!
Wij hebben dit weekend quality time met zn twee! Wij gaan morgen eerst samen kleiduifschieten en daarna een nachtje naar een b&b met buiten hottub (20min van ons huis af
), mijn ouders komen bij ons thuis oppassen.
Zoveel zin in! Denk dat we lekker chinees bestellen, dat kan normaal nooit ivm allergieën van dochter en man is er gek op en dan de hele avond met een fles bubbels in de hottub blijven zitten.
Wij hebben dit weekend quality time met zn twee! Wij gaan morgen eerst samen kleiduifschieten en daarna een nachtje naar een b&b met buiten hottub (20min van ons huis af
Zoveel zin in! Denk dat we lekker chinees bestellen, dat kan normaal nooit ivm allergieën van dochter en man is er gek op en dan de hele avond met een fles bubbels in de hottub blijven zitten.
vrijdag 19 april 2019 om 10:46
Wat een leuke plannen Glitter en Envelop, geniet van het graven en de hottub! En beterschap voor je peuter Fiona, kun je tijdens je verlof rekenen op hulp van familie en / of blijft peuter dan naar kdv gaan?
Vraagje, gebruiken jullie kids nog speentjes en luiers? Ik heb niet echt een idee tot wanneer dat 'normaal' is, dus wou even polsen. Zoon is net 2 en heeft nog speentjes met slapen, hij vraagt er met slapen gaan ook om dus lijkt me nog wat vroeg om die weg te doen. Qua zindelijkheid lijkt hij nog niet echt aan te kunnen geven wanneer hij moet plassen of poepen, maar dat komt meestal later pas toch?
Vraagje, gebruiken jullie kids nog speentjes en luiers? Ik heb niet echt een idee tot wanneer dat 'normaal' is, dus wou even polsen. Zoon is net 2 en heeft nog speentjes met slapen, hij vraagt er met slapen gaan ook om dus lijkt me nog wat vroeg om die weg te doen. Qua zindelijkheid lijkt hij nog niet echt aan te kunnen geven wanneer hij moet plassen of poepen, maar dat komt meestal later pas toch?
happiness = reality - expectations
vrijdag 19 april 2019 om 10:54
Volgens mij heel normaal whoops, wij gebruiken de speen ook nog in bed. Naast dat ze er veel beter door slaapt merken we ook dat ze er minder door hoest. Ze wil de speen ook graag buiten het bed maar dat doen we niet (en hebben we ook nooit gedaan). Dochter heeft wel vaker om het potje gevraagd en er nu 1x op geplast, het komt vanzelf wel is onze insteek. Ze had interesse voor de wc dus daar zit nu een verkleiner op maar ze wil er nu niet meer op zitten.
Rond 2 jaar zindelijk komt wel eens voor maar is volgens mij erg vroeg, als ze rond haar 3de zelf nog niks aangeeft gaan we dan wel een wat actiever beleid voeren.
Rond 2 jaar zindelijk komt wel eens voor maar is volgens mij erg vroeg, als ze rond haar 3de zelf nog niks aangeeft gaan we dan wel een wat actiever beleid voeren.
vrijdag 19 april 2019 om 10:56
Heerlijk zeg envelop, en ook zulk lekker weer erbij.
En glitter, veel plezier met kamperen!
Zoon is 2,5 en heeft speen bij het slapen. Hij is er ook nog niet aan toe om mee te stoppen.
Ook nog in de luiers en zindelijkheid lijkt er ook nog niet aan te komen. Hij heeft een keer een beetje geplast in de wc, maar daar is het ook bij gebleven haha.
Komt vanzelf wel. En met het komende mooie weer, wil ik hem wel buiten zonder luier laten lopen, en kijken hoe dat gaat. Hij vind op de wc zitten wel leuk.
En glitter, veel plezier met kamperen!
Zoon is 2,5 en heeft speen bij het slapen. Hij is er ook nog niet aan toe om mee te stoppen.
Ook nog in de luiers en zindelijkheid lijkt er ook nog niet aan te komen. Hij heeft een keer een beetje geplast in de wc, maar daar is het ook bij gebleven haha.
Komt vanzelf wel. En met het komende mooie weer, wil ik hem wel buiten zonder luier laten lopen, en kijken hoe dat gaat. Hij vind op de wc zitten wel leuk.
vrijdag 19 april 2019 om 11:01
Wat een heerlijke plannen Glitter en Envelop! Heel veel plezier alvast, jullie hebben in elk geval al prachtig weer.
Whoopsadaisies, dochter (2,5) is hier sinds een paar weken van de speen af. Ik besloot het op een dag gewoon te proberen en dat ging onverwacht heel goed. Zindelijkheid lijkt daarentegen nog heel ver weg. Ze wil niet meer op het potje en lijkt er ook nog geen interesse voor te hebben. Ik hoop dat het in de zomer wat makkelijker gaat, dan laat ik haar gewoon bloot in de tuin lopen.
Dochter gaat helaas niet naar het kdv, alleen twee ochtenden naar de psz. Ik zal haar dus tijdens mijn verlof gewoon om me heen hebben, ook omdat de zomervakantie nog eens midden in mijn verlof valt (dan is de psz ook dicht). Als de baby er eenmaal is vermoed ik dat de opa's en oma's dochter wel af en toe een paar uurtjes mee zullen nemen naar de speeltuin o.i.d. Onze familie woont allemaal om de hoek, dus als er echt hulp nodig is zijn ze er zo.
Whoopsadaisies, dochter (2,5) is hier sinds een paar weken van de speen af. Ik besloot het op een dag gewoon te proberen en dat ging onverwacht heel goed. Zindelijkheid lijkt daarentegen nog heel ver weg. Ze wil niet meer op het potje en lijkt er ook nog geen interesse voor te hebben. Ik hoop dat het in de zomer wat makkelijker gaat, dan laat ik haar gewoon bloot in de tuin lopen.
Dochter gaat helaas niet naar het kdv, alleen twee ochtenden naar de psz. Ik zal haar dus tijdens mijn verlof gewoon om me heen hebben, ook omdat de zomervakantie nog eens midden in mijn verlof valt (dan is de psz ook dicht). Als de baby er eenmaal is vermoed ik dat de opa's en oma's dochter wel af en toe een paar uurtjes mee zullen nemen naar de speeltuin o.i.d. Onze familie woont allemaal om de hoek, dus als er echt hulp nodig is zijn ze er zo.
vrijdag 19 april 2019 om 11:44
Ik lees altijd mee, maar reageer niet zoveel.
Zoon wordt aankomende week 2, we zijn net kennis gaan maken op de psz,dat ging uitstekend! Hij begint na de vakantie en gaat dan 1 ochtend in de week,daarnaast gaat hij nog 2 middagen naar de gastouder. Zijn er meer ouders die hun kindje zowel op de psz als bij de gastouder hebben? Vind het een klein beetje spannend merk ik.
Zoon wordt aankomende week 2, we zijn net kennis gaan maken op de psz,dat ging uitstekend! Hij begint na de vakantie en gaat dan 1 ochtend in de week,daarnaast gaat hij nog 2 middagen naar de gastouder. Zijn er meer ouders die hun kindje zowel op de psz als bij de gastouder hebben? Vind het een klein beetje spannend merk ik.
vrijdag 19 april 2019 om 13:00
Fijn dat je je familie in de buurt hebt als achtervang Fiona, om eerlijk te zijn vond ik het heel fijn dat dochter nog 3 dagen per week naar het kdv ging tijdens mijn verlof...
Op kdv is vandaag een paaslunch en hebben ze alle kinderen samen aan een lange versierde tafel zitten. Normaal eten ze geen ei e.d. op de groep ivm allergie van dochter maar ivm Pasen vandaag wel, ze hebben het netjes doorgegeven en gevraagd of dochter er wel bij mag zitten maar dan op een hoge stoel op de kop van de tafel. Maar nu zie ik die foto's van alle kinderen die zo gezellig samen zitten en dochter die 2 meter verderop zit op een hoge stoel zonder andere kindjes naast zich. Er zit wel een leidster bij haar en dat zijn ook echte schatten maar dat beeld van al die lachende kindjes en dan mijn dochter zo'n stuk er vanaf komt echt binnen als een bom. Ik ben er helemaal verdrietig van en vind het zo sneu dat ze altijd net anders is dan de rest door die stomme allergieën en haar eczeem.
Op kdv is vandaag een paaslunch en hebben ze alle kinderen samen aan een lange versierde tafel zitten. Normaal eten ze geen ei e.d. op de groep ivm allergie van dochter maar ivm Pasen vandaag wel, ze hebben het netjes doorgegeven en gevraagd of dochter er wel bij mag zitten maar dan op een hoge stoel op de kop van de tafel. Maar nu zie ik die foto's van alle kinderen die zo gezellig samen zitten en dochter die 2 meter verderop zit op een hoge stoel zonder andere kindjes naast zich. Er zit wel een leidster bij haar en dat zijn ook echte schatten maar dat beeld van al die lachende kindjes en dan mijn dochter zo'n stuk er vanaf komt echt binnen als een bom. Ik ben er helemaal verdrietig van en vind het zo sneu dat ze altijd net anders is dan de rest door die stomme allergieën en haar eczeem.
vrijdag 19 april 2019 om 13:18
Aah Envelop, ik snap dat je hart dan breekt 
Hopelijk groeit ze snel over de allergieën heen, het was nu wel al iets beter toch? Het is ook gewoon heel vervelend om er continu bij stil te moeten staan. Mijn man was deze week met dochter boodschappen aan het doen en dochter vroeg 'wat is dat?' Ze vraagt dat de hele dag door, dus man stopt wat in zijn mandje en kijkt, liggen er in het onderste schap allemaal losse pinda's! In paniek trok hij haar daar meteen weg, maar zij schrok natuurlijk van zijn reactie.
Kan je het haar al een beetje uitleggen, dat ze allergisch is? Ik probeer het nu af en toe uit te leggen als ze geen pindakaas mag (wij eten het wel gewoon). Ze 'snapt' nu dat ze het niet mag omdat ze dan naar de dokter en het ziekenhuis moet. Maar het blijft sneu.
Die drie dagen kdv tijdens je verlof lijken me trouwens heerlijk! Ik moet het doen met twee ochtendjes psz en 1,5 uur middagslaapje. Maar het is wel echt zwaarder zeg, zwanger zijn met een peuter erbij
Voor haar ook minder leuk, want ik kan nu al niet zo actief meespelen. En ik ben nog maar 33 weken
Hopelijk groeit ze snel over de allergieën heen, het was nu wel al iets beter toch? Het is ook gewoon heel vervelend om er continu bij stil te moeten staan. Mijn man was deze week met dochter boodschappen aan het doen en dochter vroeg 'wat is dat?' Ze vraagt dat de hele dag door, dus man stopt wat in zijn mandje en kijkt, liggen er in het onderste schap allemaal losse pinda's! In paniek trok hij haar daar meteen weg, maar zij schrok natuurlijk van zijn reactie.
Kan je het haar al een beetje uitleggen, dat ze allergisch is? Ik probeer het nu af en toe uit te leggen als ze geen pindakaas mag (wij eten het wel gewoon). Ze 'snapt' nu dat ze het niet mag omdat ze dan naar de dokter en het ziekenhuis moet. Maar het blijft sneu.
Die drie dagen kdv tijdens je verlof lijken me trouwens heerlijk! Ik moet het doen met twee ochtendjes psz en 1,5 uur middagslaapje. Maar het is wel echt zwaarder zeg, zwanger zijn met een peuter erbij
vrijdag 19 april 2019 om 14:48
Ik ben ook wel blij dat mijn peuter gewoon naar kdv gaat. Hij gaat 3,5 dag en halve dag naar mijn moeder.
Zoon geeft steeds meer aan dat hij plast. Poep gaf hij al aan en bij naar bed brengen wil hij af en toe op het potje. Dus ik heb goede hoop dat we eind van de zomer van de luiers af zijn.
Speentje heeft hij nog en probeer ik soms wel al wat minder populair te maken door te zeggen dat dat eigenlijk voor baby's is. En hij is een grote jongen. Ook zeg ik wel dat hij geen nieuwe krijgt als hij stuk is. Hij gebruikt hem pas sinds eerste verjaardag en te veel eigenlijk, maar met baby en verlof geef ik wat snel toe. Bij deze baby wil ik speen eigenlijk voor eerste verjaardag eruit hebben.
Zoon geeft steeds meer aan dat hij plast. Poep gaf hij al aan en bij naar bed brengen wil hij af en toe op het potje. Dus ik heb goede hoop dat we eind van de zomer van de luiers af zijn.
Speentje heeft hij nog en probeer ik soms wel al wat minder populair te maken door te zeggen dat dat eigenlijk voor baby's is. En hij is een grote jongen. Ook zeg ik wel dat hij geen nieuwe krijgt als hij stuk is. Hij gebruikt hem pas sinds eerste verjaardag en te veel eigenlijk, maar met baby en verlof geef ik wat snel toe. Bij deze baby wil ik speen eigenlijk voor eerste verjaardag eruit hebben.
vrijdag 19 april 2019 om 19:26
Ik kom even inbreken op aanraden van Glitter omdat hier ruime kampeer ervaring zou zitten. Wij zijn afgelopen zomer al wezen kamperen maar zoon was toen nog baby en bewoog zich langzaam voort. Toen hoefde ik dus niet zo bang te zijn dat ik hem kwijtraakte als ik even afgeleid was. Inmiddels is hij bijna 20 maanden en als hij 2 is gaan wij 3 weken met de caravan de hort op. En voor die tijd waarschijnlijk weekendjes in NL. Nu vraag ik mij, hoe zorgen wij ervoor dat dreumes/peuter een beetje bij de tent in de buurt blijft. Buiten dat wij hem natuurlijk nauwlettend in de gaten houden. Ben benieuwd hoe jullie dat deden en doen? Glitter tipte al een speeltentje en die gaat op de paklijst. Ben benieuwd naar meer tips, bedankt alvast
vrijdag 19 april 2019 om 19:37
Wij hadden afgelopen zomer een stacaravan gehuurd die op een grasveld met speeltuintje stond. Zoon was toen 1,5. Grasveld had maar 1 uitweg dus makkelijk in de gaten houden. Eerste dag waren we hem wel even kwijt
want hij bleek naar buiten. Ipv naar de badkamer maar gelukkig was hij dus niet ver.
Wij hebben wel voor alle kinderen rubberen armbandjes met mijn of man's Telefoonnummer. Bewust zonder naam maar dan kunnen ze ons wel bellen als zoon om wat voor reden dan ook buiten ons zicht komt.
En gelukkig hadden beide kinderen een vriendje/vriendinnetje in dezelfde leeftijd gevonden dus 4 ouders die op konden letten.
Wij hebben wel voor alle kinderen rubberen armbandjes met mijn of man's Telefoonnummer. Bewust zonder naam maar dan kunnen ze ons wel bellen als zoon om wat voor reden dan ook buiten ons zicht komt.
En gelukkig hadden beide kinderen een vriendje/vriendinnetje in dezelfde leeftijd gevonden dus 4 ouders die op konden letten.
vrijdag 19 april 2019 om 20:22
Envelop schreef: ↑19-04-2019 13:00Fijn dat je je familie in de buurt hebt als achtervang Fiona, om eerlijk te zijn vond ik het heel fijn dat dochter nog 3 dagen per week naar het kdv ging tijdens mijn verlof...
Op kdv is vandaag een paaslunch en hebben ze alle kinderen samen aan een lange versierde tafel zitten. Normaal eten ze geen ei e.d. op de groep ivm allergie van dochter maar ivm Pasen vandaag wel, ze hebben het netjes doorgegeven en gevraagd of dochter er wel bij mag zitten maar dan op een hoge stoel op de kop van de tafel. Maar nu zie ik die foto's van alle kinderen die zo gezellig samen zitten en dochter die 2 meter verderop zit op een hoge stoel zonder andere kindjes naast zich. Er zit wel een leidster bij haar en dat zijn ook echte schatten maar dat beeld van al die lachende kindjes en dan mijn dochter zo'n stuk er vanaf komt echt binnen als een bom. Ik ben er helemaal verdrietig van en vind het zo sneu dat ze altijd net anders is dan de rest door die stomme allergieën en haar eczeem.![]()
Als mijn niet ei-allergische kind op het kdv had gezeten met een wel ei-allergisch kind dan had ik het niet stom gevonden als er geen eieren waren met Pasen. Het zijn maar eieren. Volgens mij zit er een pindaallergie en een glutenallergie in de groep van onze peuter en we merken daar niks van. Het eten is op hun aangepast en geen van de ouders vindt het moeilijk om er rekening mee te houden.
vrijdag 19 april 2019 om 22:21
Och envelop, ik voel met je mee! Hier heeft onze oudste verschillende allergieën. Heel lastig vind ik dat. Laatst had ze als 'boevenstreek' op de bso een hapje genomen van iets waar ze allergisch voor is. Ik kon dus vanaf mn werk accuut weg om haar te gaan halen. Eenmaal thuis, en toen haar tong weer wat afnam in formaat en ze dus weer normaal kon praten, kreeg ze een giga huilbui. Dat ze zo verdrietig is dat ze dan niet mee kan doen met haar vriendinnen
. En ze het daarom had geprobeerd, omdat ze dacht dat ze niet zo ziek zou worden. En nu dus heel erg was geschrokken. En ik snap dat....echt! Maar vindt het zo lastig, omdat ik er ook niks aan kan doen. En omdat het dus voor een kind niet meevalt om er rekening mee te houden en ik die controle langzaam steeds meer los moet laten. Anyway, ik heb er zelf ook even flink om gehuild.
zaterdag 20 april 2019 om 06:09
Aloe Vera hebben we er op gesmeerd. Maar hij bleef krabben. Is helaas na nacht slapen ook nog niet weggetrokken.ShaunTheSheep schreef: ↑19-04-2019 23:40Aapje, heb je koelzalf in huis? Of anders aleo vera? Dan kun je koelen en de pieken van de jeuk weghalen.
zaterdag 20 april 2019 om 06:46
Vervelend Aapje! Bij zoon helpt het om z'n huid vet te houden, maar met een allergische reactie helpt dat niet.
Envelop: fijn dat kdv jou erover gevraagd heeft, maar lijkt me ook heel verdrietig om je dochter dan apart van de andere kinderen te moeten zien. Waarschijnlijk ervaart ze het zelf nog niet zo en zit ze gezellig bij de leidsters.
Iemand vroeg: combi kdv/gastouder.
Mijn zoon ging altijd naar een gastouder, sinds kort ook kdv maar dat blijkt erg moeilijk te wennen zijn. Zeker met 1 dag.
Zoon gaat vanaf mei dan ook 2 dagen en hoop dat het dan beter gaat.
Heerlijk dit weer: zoon heeft gister de hele middag buiten met water gespeeld en had het zo naar zn zin!
Envelop: fijn dat kdv jou erover gevraagd heeft, maar lijkt me ook heel verdrietig om je dochter dan apart van de andere kinderen te moeten zien. Waarschijnlijk ervaart ze het zelf nog niet zo en zit ze gezellig bij de leidsters.
Iemand vroeg: combi kdv/gastouder.
Mijn zoon ging altijd naar een gastouder, sinds kort ook kdv maar dat blijkt erg moeilijk te wennen zijn. Zeker met 1 dag.
Zoon gaat vanaf mei dan ook 2 dagen en hoop dat het dan beter gaat.
Heerlijk dit weer: zoon heeft gister de hele middag buiten met water gespeeld en had het zo naar zn zin!
zondag 21 april 2019 om 07:16
zondag 21 april 2019 om 10:48
Ik heb er zelf nog niet zo over nagedacht. Onze dochter is tegen die tijd 2 jaar en 3 maanden, zoals ik zie is er wel een grasveld voor ons huisje maar niet afgezet ofzo. Denk voornamelijk interessant speelgoed voor buiten en ja wat ik zelf de laatste tijd merk is het steeds meer zoeken/aanvoelen hoeveel vrijheid geef ik en waar is de grens. Ik zie het ook als dat ze moet leren te gaan luisteren naar ons wanneer ze niet verder mag of terug moet komen, en natuurlijk zal dat niet altijd goed gaan en moet ik dan weer achter haar aan.Teckeltje88 schreef: ↑19-04-2019 19:26Ik kom even inbreken op aanraden van Glitter omdat hier ruime kampeer ervaring zou zitten. Wij zijn afgelopen zomer al wezen kamperen maar zoon was toen nog baby en bewoog zich langzaam voort. Toen hoefde ik dus niet zo bang te zijn dat ik hem kwijtraakte als ik even afgeleid was. Inmiddels is hij bijna 20 maanden en als hij 2 is gaan wij 3 weken met de caravan de hort op. En voor die tijd waarschijnlijk weekendjes in NL. Nu vraag ik mij, hoe zorgen wij ervoor dat dreumes/peuter een beetje bij de tent in de buurt blijft. Buiten dat wij hem natuurlijk nauwlettend in de gaten houden. Ben benieuwd hoe jullie dat deden en doen? Glitter tipte al een speeltentje en die gaat op de paklijst. Ben benieuwd naar meer tips, bedankt alvast![]()
Mijn man vind het wat lastiger om die vrijheid te geven en denk dat hij dr liever in een konijnenren zet haha
zondag 21 april 2019 om 14:10
Zoon hier wordt in juni 3 en is sinds kort van de speen af. Hij heeft nu een broertje van bijna 11 weken en opeens vond hij spenen voor baby's. Daarop ingespeeld en zijn speen doorgeknipt en in de prullenbak gegooid. En dat gaat eigenlijk prima.
Ook is hij sinds kort eigenlijk wel zindelijk met plassen op af en toe een ongelukje na dan. Poepen daarin tegen lukt nog niet, ach komt vanzelf.
Ook is hij sinds kort eigenlijk wel zindelijk met plassen op af en toe een ongelukje na dan. Poepen daarin tegen lukt nog niet, ach komt vanzelf.
maandag 22 april 2019 om 15:15
Wat heftig zeg, funnymiss en envelop! Dat is confronterend en sneu voor de kindjes... Lijkt me ook akelig om het wat los te moeten laten bij oudere kindjes. Hoe oud is je oudste funnymiss?
Aapje: hoe is het met de jeuk? Wellicht mosterd, maar in ieder geval koel houden, eventueel een lauw badje?
Dank voor de input over speentjes en zindelijkheid! Heb ik even een referentiekader
.
Aapje: hoe is het met de jeuk? Wellicht mosterd, maar in ieder geval koel houden, eventueel een lauw badje?
Dank voor de input over speentjes en zindelijkheid! Heb ik even een referentiekader
happiness = reality - expectations
maandag 22 april 2019 om 15:29
Was gelukkig na 1, 5 dag weg. Nu nog uitzoeken waar het door kwam.Whoopsadaisies schreef: ↑22-04-2019 15:15Aapje: hoe is het met de jeuk? Wellicht mosterd, maar in ieder geval koel houden, eventueel een lauw badje?