Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
donderdag 25 april 2019 om 08:41
Bedankt voor alle reacties op het vrij zijn. Mooi dat het zo verschillend is
Soms vind ik het wel lastig dat peuter zó amicaal is. Ik wil ook wel eens rustig in een speeltuin, restaurant of op een camping zitten.
Komen jullie kinders ook zo vies van het kdv?
Recept: Lidl Hollandse vergeten groenten mix + geschilde krieltjes + Lidl kipworstjes + 2 eetlepels olie op bakpapier in de oven op 220 graden voor 25 minuten.
Lekker goedkoop + makkelijk en peuter vond de pastinaak, gele en paarse wortel erg lekker. Die smaken zoet. Worst en krieltjes zijn hier altijd goed.
donderdag 25 april 2019 om 09:17
Zoon komt eigenlijk nooit zo vies thuis, hij is erg schoon. Wat wil zeggen, als hij zich vies heeft gemaakt, wil hij zich schoonmaken haha.
Wel regelmatig verf e.d. op zijn shirt gemorst.
Worst is hier ook een hit!
Ik kook eigenlijk niet speciaal iets voor zoon, hij eet gewoon met de pot mee. Ik hou wel rekening met hem, witlof en broccoli vind hij echt niet lekker. Dus dan maak ik dat niet of iets anders voor hem. Maar dat doe ik ook voor vriend en mezelf.
Gister heb ik asperges gemaakt, met krieltjes, ei en bacon. Zoon at er gewoon lekker van mee. (Niet heel veel asperges maar toch)
Wel regelmatig verf e.d. op zijn shirt gemorst.
Worst is hier ook een hit!
Ik kook eigenlijk niet speciaal iets voor zoon, hij eet gewoon met de pot mee. Ik hou wel rekening met hem, witlof en broccoli vind hij echt niet lekker. Dus dan maak ik dat niet of iets anders voor hem. Maar dat doe ik ook voor vriend en mezelf.
Gister heb ik asperges gemaakt, met krieltjes, ei en bacon. Zoon at er gewoon lekker van mee. (Niet heel veel asperges maar toch)
donderdag 25 april 2019 om 10:59
Thnx Glitter! Ik ben er liever ook niet mee bezig en wil al helemaal niet een vergrootglas erop leggen want het is verder een een lieve leuke meid die het goed doet!
kdv Jup! Ze is nog maar 2 weken op kdv en psz voor het echie, maar eerste dag psz stift in dr shirt en dr handen onder de stift, tweede keer kdv groene verf in dr kleren en al vaker gehad dat ze terugkwam met stukken opgedroogd snot op dr wangen. Maar ja ik dacht mijn standaard van schoon zal wel te hoog zijn en de vlekken in de kleding gingen er met een gewone was weer uit, dus maak dr maar niet zo'n probleem van.
Wat me ook opviel is dat ze de luier veeeeeeelll losser dichtmaken dan ik doe.
Hier eet ze gewoon met de pot mee en denk ik niet van te voren na over de groentes die ze niet lust. Ik probeer dr altijd wel wat van de groente te laten proeven. Ennuh vorige week vond ze de broccoli niet te pruimen en van de week eet ze het weer gewoon op. Zo ging dat ook met sperziebonen en spinazie, daarom trek ik me nog niet teveel aan van iets wel of niet lusten. Net als pannenkoeken, eerst niet en afgelopen zondag eet ze naast haar eigen pannenkoek stukken pannenkoek van mijn bord erbij op
Dochter is hier fan van pasta fusilli (zonder rode saus, andere saus is wel goed), worstjes, hamburger, kip krokant schnitzel, frikandel, tartaar. Aardappels moeten we aansporen, maar het vlees gaat er altijd wel in!
kdv Jup! Ze is nog maar 2 weken op kdv en psz voor het echie, maar eerste dag psz stift in dr shirt en dr handen onder de stift, tweede keer kdv groene verf in dr kleren en al vaker gehad dat ze terugkwam met stukken opgedroogd snot op dr wangen. Maar ja ik dacht mijn standaard van schoon zal wel te hoog zijn en de vlekken in de kleding gingen er met een gewone was weer uit, dus maak dr maar niet zo'n probleem van.
Wat me ook opviel is dat ze de luier veeeeeeelll losser dichtmaken dan ik doe.
Hier eet ze gewoon met de pot mee en denk ik niet van te voren na over de groentes die ze niet lust. Ik probeer dr altijd wel wat van de groente te laten proeven. Ennuh vorige week vond ze de broccoli niet te pruimen en van de week eet ze het weer gewoon op. Zo ging dat ook met sperziebonen en spinazie, daarom trek ik me nog niet teveel aan van iets wel of niet lusten. Net als pannenkoeken, eerst niet en afgelopen zondag eet ze naast haar eigen pannenkoek stukken pannenkoek van mijn bord erbij op
Dochter is hier fan van pasta fusilli (zonder rode saus, andere saus is wel goed), worstjes, hamburger, kip krokant schnitzel, frikandel, tartaar. Aardappels moeten we aansporen, maar het vlees gaat er altijd wel in!
donderdag 25 april 2019 om 11:05
Ik had allerlei plannen vandaag, want ik ben een dagje vrij en dochter is naar kdv omdat het haar vaste dag is, maar ik denk dat ik maar bij huis blijf. Vannacht liggen draaien en hoesten in bed. Heb weer eens de kriebelhoest, man met elke hoest voel ik nu mijn buikspieren en op mijn rug. Straks lekker proberen nog een tukje te doen!
donderdag 25 april 2019 om 20:11
Herkenbaar hoor dat je gefocust bent op wat ze binnenkrijgt op zulke momenten. Op gegeven moment zaten we hier op een punt dat we het belangrijker vonden dat ze wat binnenkreeg dan wat. Ook niet heel gezondLavendel_12 schreef: ↑24-04-2019 22:02Dank je wel voor je reactie! Jammer genoeg hebben jullie er dus ook mee te maken.
Dat is dus ook wat ik zie bij mijn dochter; een vrolijke meid, actief en goede ontwikkeling. Natuurlijk is het niet verkeerd om zaken uit te sluiten, maar het lastigste vind ik dat ik na zo'n afspraak weer meer gefocust ben op wat ze binnenkrijgt, me irriteer als ze weigert, terwijl ik daar weinig aan kan veranderen als ze niet wil. En ze is twee dus ja dat is soms al reden genoeg dat ze iets niet wil. Maar goed dat zal komende week wel weer wegebben.
Er is bij jullie dochter, naast de hartafwijking, ook niks gevonden wat de trage groei verklaart? Zijn jullie ook bij een diëtist geweest?
Nee er is bij haar ook niets gevonden. Overigens weten we al van vlak na de geboorte van haar hart en kwam het traag groeien pas later dus hier wat dat betreft amdersom. Wij zijn niet bij de diëtist geweest, ik heb er wel eens over gedacht om daarheen te gaan maar uiteindelijk nooit gedaan. Ben wel benieuwd of jij er wat aan hebt!
donderdag 25 april 2019 om 21:05
Lavendel, ik breek even in op het gevonden hartruisje. Is het een Asd of een Vsd? Hier een dochter van 3,5 die geboren werd met een ernstige hartafwijking (waar ze aan geopereerd moest worden) en nog een paar vsd’s. Tijdens haar operatie hebben ze ook 1 groter gat tussen haar hartkamers kunnen sluiten, maar bij een andere vsd konden ze niet bij. Je hoort dus bij haar ook een hartruisje, omdat er nog bloed tussen de kamers stroomt, maar dat heeft volgens mij weinig invloed op de groei. Bij dochter in ieder geval niet.
Ons is verteld dat de meeste gaatjes alsnog sluiten als kinderen ouder worden. Hinder heeft ze er in ieder geval niet van.
Ons is verteld dat de meeste gaatjes alsnog sluiten als kinderen ouder worden. Hinder heeft ze er in ieder geval niet van.
vrijdag 26 april 2019 om 10:44
Goede aanvulling inderdaad, onze dochter heeft oa een vsd maar is niet geopereerd. Ook bij haar is dit niet de reden van de trage groei. Zoals de dokter zei het werkt niet mee maar is ook absoluut niet de oorzaak.Mataranka schreef: ↑25-04-2019 21:05Lavendel, ik breek even in op het gevonden hartruisje. Is het een Asd of een Vsd? Hier een dochter van 3,5 die geboren werd met een ernstige hartafwijking (waar ze aan geopereerd moest worden) en nog een paar vsd’s. Tijdens haar operatie hebben ze ook 1 groter gat tussen haar hartkamers kunnen sluiten, maar bij een andere vsd konden ze niet bij. Je hoort dus bij haar ook een hartruisje, omdat er nog bloed tussen de kamers stroomt, maar dat heeft volgens mij weinig invloed op de groei. Bij dochter in ieder geval niet.
vrijdag 26 april 2019 om 15:58
Wat naar Lavendel dat je er toch mee bezig wordt gehouden door de artsen, het allerbelangrijkste is dat ze vrolijk is en zich goed ontwikkelt. Wel begrijpelijk dat ze het willen onderzoeken en hopelijk is het allemaal voor niets.
@vrij zijn, bij dochter ligt het heel erg aan haar bui. Meestal moet ze 10min de kat uit de boom kijken en daarna is het goed. Ze luistert best redelijk naar ons en zal bij anderen nooit kasten openen e.d. Wel kan ze enthousiast met een boekje naar een onbekende lopen met de vraag om haar voor te lezen. Andere kinderen zoekt ze steeds vaker op in de speeltuin om samen te spelen, ik vind het zo schattig als ze dan hand in hand met een ander kindje loopt die ze 10min daarvoor heeft leren kennen. Hopelijk blijft ze zo vrij!
@vies zijn, soms lijkt het of ze geschminkt is voor een Rammstein clip maar over het algemeen valt het wel mee. We houden haar zoveel mogelijk bij water en modder weg ivm haar eczeem dus dat scheelt natuurlijk ook. Ze mag van ons met haar handen eten maar gebruikt zelf liever bestek en als ze hele vieze handen heeft komt ze ook zelf om een doekje vragen. Eigenlijk is ze best netjes als ik er zo over nadenk al vind ze het leuker om haar gezicht te stempelen en met de stift te kliederen dan netjes op een vel papier te kleuren.
Op het kdv poetsen ze haar altijd na een activiteit en gebruiken ze schorten dus daar komt ze (op veel zand in haar krullen na) nog best oke van thuis.
@vrij zijn, bij dochter ligt het heel erg aan haar bui. Meestal moet ze 10min de kat uit de boom kijken en daarna is het goed. Ze luistert best redelijk naar ons en zal bij anderen nooit kasten openen e.d. Wel kan ze enthousiast met een boekje naar een onbekende lopen met de vraag om haar voor te lezen. Andere kinderen zoekt ze steeds vaker op in de speeltuin om samen te spelen, ik vind het zo schattig als ze dan hand in hand met een ander kindje loopt die ze 10min daarvoor heeft leren kennen. Hopelijk blijft ze zo vrij!
@vies zijn, soms lijkt het of ze geschminkt is voor een Rammstein clip maar over het algemeen valt het wel mee. We houden haar zoveel mogelijk bij water en modder weg ivm haar eczeem dus dat scheelt natuurlijk ook. Ze mag van ons met haar handen eten maar gebruikt zelf liever bestek en als ze hele vieze handen heeft komt ze ook zelf om een doekje vragen. Eigenlijk is ze best netjes als ik er zo over nadenk al vind ze het leuker om haar gezicht te stempelen en met de stift te kliederen dan netjes op een vel papier te kleuren.
Op het kdv poetsen ze haar altijd na een activiteit en gebruiken ze schorten dus daar komt ze (op veel zand in haar krullen na) nog best oke van thuis.
vrijdag 26 april 2019 om 18:49
mataranka Dat weet ik niet. Ze hebben een hartfilmpje gemaakt maar verder hebben we dat nog geen uitslag van gekregen.
violet Ik weet het niet. Bij het cb boog ze af naar de -2 lijn en werden we doorgestuurd door de jeugdarts naar huisarts en daarna weer doorgestuurd naar kinderarts. Daar werd diabetes, schildklier en gluten allergie uitgesloten. Toen bleek dat ze een parasiet in de ontlasting had. Kuur voor gekregen maar daarna is ze niet in één keer harder gaan groeien. Ze vinden haar gewoon aan de onderkant van het gemiddelde. Ze draagt ook maat 80/86 met 2 jaar en 2 maanden. Ze heeft ook nooit echt babyvet gehad, dus wij zijn niet anders gewend dan dat ze altijd petit is geweest.
violet Ik weet het niet. Bij het cb boog ze af naar de -2 lijn en werden we doorgestuurd door de jeugdarts naar huisarts en daarna weer doorgestuurd naar kinderarts. Daar werd diabetes, schildklier en gluten allergie uitgesloten. Toen bleek dat ze een parasiet in de ontlasting had. Kuur voor gekregen maar daarna is ze niet in één keer harder gaan groeien. Ze vinden haar gewoon aan de onderkant van het gemiddelde. Ze draagt ook maat 80/86 met 2 jaar en 2 maanden. Ze heeft ook nooit echt babyvet gehad, dus wij zijn niet anders gewend dan dat ze altijd petit is geweest.
vrijdag 26 april 2019 om 21:43
Mijn peuter wordt eigenlijk niet zo vies. Daar houdt hij denk ik niet zo van. Hij zegt ook snel zoiets van "ik heb viiieeeesss!" En dan zie ik alleen een beetje jam op z'n wang ofzo. Maar snot vindt hij minder een probleem en een melksnor ook niet. En hij neemt rustig een deel van de zandbak mee in zijn schoenen. Maar vingerverven heeft hij ook nooit echt gedaan.
vrijdag 26 april 2019 om 21:52
Hahaha ja dochter zegt sinds poosje ook ' IIIEEUUUWWW' zo grappig! Of dat ze zelf met een doekje haar snottebel wegveegt (uiteindelijk zit die snottebel nog verderop op dr wang), ze pakt ook zelf de theedoek uit de keuken als ze gemorst heeft en gaat dan poetsen.
Met poepluiers heb ik geen probleem, maar die groene snottebellen
Of heel verkouden en dan ochtends dr hele gezicht onder het snot en de haren die dan in het snot vastgeplakt zitten aan haar wang IIIIEEEUUUUWWW
Met poepluiers heb ik geen probleem, maar die groene snottebellen
vrijdag 26 april 2019 om 21:59
Oh hier echt andersom. Liever een snotneus dan een poepluier. Peuter poept nu gelukkig in de wc, maar ik vond zijn poepluiers echt heel irritant. Duurde veel te lang voordat z'n billen helemaal schoon waren. Baby van 10 maanden drukt nu alleen nog keutels en plakkaten en kan absoluut niet rustig stil blijven liggen op het aankleedkussen. Dan zijn snotneuzen makkelijker. Al moet ik ook telkens kleding van mijzelf in de was doen omdat er snotvegen aan zitten van een ander...
vrijdag 26 april 2019 om 23:30
Jammer dat er zon probleem van gemaakt wordt lavendel, maar is ze dan gezakt op de groeicurve? Of ook op -2 begonnen?
Snot, poep, bloed, zand, modder kan me allemaal niks schelen. Maar braaksel, dat vind ik echt smerig. En peuter blijkt een prachtexemplaar voor exposure, want die geeft soms zelfs over in een driftbui....en heeft vandaag laten zien dat hij het ook prima zelf kan opwekken
. Hij was ontzettend dwars vanochtend. Ik had hem al 2x gewaarschuwd dat hij naar de trap moest als hij nog een keer expres een beker drinken om zou gooien. Hij kijkt me aan en gooit, met zon triomfantelijk gezicht, zo de beker van zijn zus van tafel. Dus naar de trap voor straf en daar kijkt hij dus weer zo triomfantelijk, kokhalst een paar keer en geeft over.....hij was er nog trots op ook volgens mij.....zo smerig!
Snot, poep, bloed, zand, modder kan me allemaal niks schelen. Maar braaksel, dat vind ik echt smerig. En peuter blijkt een prachtexemplaar voor exposure, want die geeft soms zelfs over in een driftbui....en heeft vandaag laten zien dat hij het ook prima zelf kan opwekken
zaterdag 27 april 2019 om 09:01
Mag ik even klagen? Vannacht weer echt een rotnacht gehad. Ik dacht dat dochter eindelijk beter was, maar nu heeft ze een heel naar hoestje. Ze hoestte zichzelf dus steeds wakker en begon dan te huilen. De ellende begon om 00.30 en pas om 4.15 sliep ze weer diep genoeg om haar terug te leggen (en voor mij om weer in slaap te vallen). De baby reageert steeds op haar gehuil, dus die heeft ook flink geschopt vannacht. Volgens mij heb ik inwendige blauwe plekken nu.
Ik denk dat wij Koningsdag lekker overslaan en op de bank blijven hangen vandaag. Mijn man had nachtdienst en slaapt nu, dus ik moet het even alleen doen.
Funnymiss, wat vervelend dat hij uit boosheid gaat overgeven! Ik heb ook geen problemen met poep of snot, maar ik kan ook echt niet tegen braaksel.
Hier is het vies worden wisselend. Ze wast het liefst 10x per dag haar handen, maar soms mag ik ook echt niet in de buurt komen met een doekje om haar gezicht schoon te maken.
Ik denk dat wij Koningsdag lekker overslaan en op de bank blijven hangen vandaag. Mijn man had nachtdienst en slaapt nu, dus ik moet het even alleen doen.
Funnymiss, wat vervelend dat hij uit boosheid gaat overgeven! Ik heb ook geen problemen met poep of snot, maar ik kan ook echt niet tegen braaksel.
Hier is het vies worden wisselend. Ze wast het liefst 10x per dag haar handen, maar soms mag ik ook echt niet in de buurt komen met een doekje om haar gezicht schoon te maken.
zaterdag 27 april 2019 om 09:34
Oh die nachten zijn echt niet leuk fiona! Beterschap voor je peuter en sterkte voor jou vandaag.
Het overgeven wekt peuter hier zelf op. Die fase heeft hij eerder gehad, een maand of 2 geleden en lijkt nu terug van weggeweest. Ik denk dat hij aanvoelt dat ik het echt smerig vindt, al probeer ik dat zo goed mogelijk verborgen te houden en het gewoon op te ruimen. En in een 'grenzen-uitprobeer-fase' gooit hij dit "trucje" er dan weer in ofzo.
Het overgeven wekt peuter hier zelf op. Die fase heeft hij eerder gehad, een maand of 2 geleden en lijkt nu terug van weggeweest. Ik denk dat hij aanvoelt dat ik het echt smerig vindt, al probeer ik dat zo goed mogelijk verborgen te houden en het gewoon op te ruimen. En in een 'grenzen-uitprobeer-fase' gooit hij dit "trucje" er dan weer in ofzo.
zaterdag 27 april 2019 om 10:22
Wat naar dat overgeven, ik kan ook echt niet tegen braaksel. Lijkt me sowieso heel vermoeiend voor jullie beiden als hij zo'n dwarse fase heeft.
@fiona, het slapen ging eindelijk een tijd lang goed toch? Klinkt als een hele zware nacht, al helemaal in combinatie met je zwangerschap
Wij gaan vanmiddag misschien nog even naar een park in de buurt waar van alles georganiseerd wordt maar dat ligt aan mn kater...
Gister heel spontaan de stad in geweest voor koningsnacht en nu ben ik superbrak. Heb niet eens veel gedronken maar ik kan er ook echt niet meer tegen. Gelukkig was het wel heel gezellig.
Dochter is de laatste tijd enorm van het praten. Ontzettend leuk maar ze is ook erg aan het commanderen. Herkennen jullie dat? "Mama hier zitten", "papa moet dat pakken" "broertje moet op die stoel en 10min later toch weer in de babygym" etc etc Soms vind ik het wel grappig en ga ik er in mee maar soms is het ook nee en heeft ze pech wat een heel drama oplevert.
@fiona, het slapen ging eindelijk een tijd lang goed toch? Klinkt als een hele zware nacht, al helemaal in combinatie met je zwangerschap
Wij gaan vanmiddag misschien nog even naar een park in de buurt waar van alles georganiseerd wordt maar dat ligt aan mn kater...
Gister heel spontaan de stad in geweest voor koningsnacht en nu ben ik superbrak. Heb niet eens veel gedronken maar ik kan er ook echt niet meer tegen. Gelukkig was het wel heel gezellig.
Dochter is de laatste tijd enorm van het praten. Ontzettend leuk maar ze is ook erg aan het commanderen. Herkennen jullie dat? "Mama hier zitten", "papa moet dat pakken" "broertje moet op die stoel en 10min later toch weer in de babygym" etc etc Soms vind ik het wel grappig en ga ik er in mee maar soms is het ook nee en heeft ze pech wat een heel drama oplevert.
zaterdag 27 april 2019 om 11:01
Commanderen: peuter deed/doet dat wel maar ik heb er nooit naar geluisterd. Vanaf het begin heb ik uitgelegd dat je zoiets kan vragen en ik mag weigeren. Als peuter blaft ‘jij daar zitten!’ Zei ik ‘Peuter dat is niet netjes. Als je iets wil, kan je het vragen. Dan zeg je ‘mama wil je alsjeblieft op die stoel gaan zitten?’ Als peuter die zin dan niet zei, negeerde ik het verder. Als hij die zin wel maakte deed ik het wel óf zei ‘peuter ik ben nu even aan het koken/ga op mijn eigen stoel zitten. Dus ik ga niet daar zitten’. Als peuter dat niet acceptabel vond negeer ik dat.
Zijn opa en oma reageren trouwens wel op dat geblaf. Die vinden het hilarisch en gaan er helemaal in mee. Mijn hele schoonfamilie trouwens. En dan krijg je dus neefjes die op andermans verjaardag gaan zitten krijsen wie er wel en niet mag meezingen
Koningsdag: Wij gaan zo maar eens een rondje fietsen en kijken of er ergens wat te doen is. Het is hier koud en nat. @Envelop leuk hè katers na het krijgen van nageslacht
Zeuren: wij zijn hier bezig met ‘zeuren’. Ik ben het zeuren beu en het gejengel om dingen. Iemand tips? Ik leg het nu wel uit dat zeuren niet leuk is en dat het juist opleverd dat iets niet gebeurt. Dat komt soms een beetje aan. Meestal niet.