Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Ik vind het verschil tussen kindjes in restaurants heel grappig :-D Laatst waren we met 2 andere bevriende gezinnen uit eten. 3 kindjes renden rond en braken de tent af gooiden met een nepplant en bietste brood, 2 kindjes zaten te jammeren en met eten te gooien en de onze zat vol verbazing te kijken en at ondertussen zijn bord leeg om vervolgens geïntrigeerd een rietje in het dopje van een fristi flesje te steken. Hij wil nooit rondlopen in een restaurant. Hij blijft graag dicht bij het eten ;)

Wat alleen niet zo fantastisch is, is dat hij gaat zitten schreeuwen als het te lang duurt tussen binnenkomst en dat zijn eten om tafel verschijnt. Echt heel hard schreeuwen ook. Ik schaam mij dan kapot. :-$ Nu lossen we dat op met een doosje rozijntjes. Maar ohwee als het doosje leeg is en zijn eten is er nog niet :furious:
Shift schreef:
24-09-2018 08:19
Haha, leuk die reactie GC! Hier hetzelfde maar dan met “pista” (pizza). Het was hier gisteren dramatisch weer, continu harde regen en wind, maar omdat we allemaal gek werden van het binnen zitten uiteindelijk toch, in een iets droger stukje op buienradar, naar buiten gegaan. Dochter is bij vlagen echt extreem níet te genieten, denk dat alles rondom de nieuwe baby en het feit dat die een blijvertje is er nu uit komt. Vorige nacht was ze echt aan het spoken, tot man en ik er klaar mee waren en dochter vervolgens weer een meltdown kreeg, de baby hierdoor wakker werd en de chaos compleet was. Ik kan er nu wel om lachen, maar toen dacht ik echt met heimwee terug aan mijn kindloze leven :frusty: Kan me ook niet voorstellen hoe je je in hemelsnaam staande houdt met 3 of meer kinderen, dus respect voor jou (en anderen met meer kinderen, maar volgens mij zitten die hier niet?), whatsinaname! :worship:

Het schijnt dat kinderen als volgt denken over een baby als jij over de vrouw in het volgende: Stel jij en je man hebben een monogame relatie. Je man zegt op een dag dat hij er een vrouw bij wil. Jij hebt niks in te brengen en je kan ook niet weg want je bent afhankelijk van je man. Je wil wel maar je kan niet. Die vrouw komt er bij en je man fleurt helemaal op. Hij lacht en zingt meer en die nieuwe vrouw is wel heel mooi én lief. Maar als die vrouw er een tijdje is, is het nieuwe er wel van af. Het dagelijkse leven dringt weer door en je wil terug naar hoe het vroeger was. Maar die nieuwe vrouw gaat niet weg en jij kan niet weg.

Daar zou ik ook een kuthumeur van krijgen :-P)
Hoe uit eten gaat kan ik jullie morgenavond vertellen want morgen gaan we uit eten naar een ECHT restaurant. We gaan sowieso maar weinig uit eten misschien 4 keer per jaar en dan altijd naar een vreetschuur waar er voor kinderen heel veel te doen is maar deze keer naar een echt restaurant. Wel ga ik minimaal 1 keer per week een ontbijtje bij de Hema halen en dan luisteren ze opzich wel goed.

En bij 3 kinderen wordt het niet zwaar hoor alleen maar makkelijker want je hoeft ze dan niet meer de hele tijd te vermaken want ze vermaken elkaar. En alles gaat in 1 zucht door. Maar de babytijd dat is pas zwaar! En dan maakt het echt niet uit hoeveel kinderen je hebt want baby’s zijn gewoon zwaar om voor te zorgen. En ik heb geen echte baan, ik werk vanuit huis en ik werk enorm snel en hoef er niet bij na te denken en kan alles op de automatische piloot doen dus dat scheelt al echt heel erg veel.

En het weekend zijn we niet eens buiten geweest. Het was echt bizar slecht weer, het is helemaal niet droog geweest. En ik had allemaal leuke plannen maar oudste heeft flink overgegeven en is aan de diarree dus ach dan maar binnen blijven. Hele zaterdag hebben we spelletjes gespeeld, gister heb ik op de bank films liggen kijken. Oudste heeft zitten kleien ( kan hij urenlang vol houden), middelste was met auto’s bezig en jongste was op mij aan het rotzooien dus hele rustige dag gehad.

En de kinderbijslag komt er weer aan, hoe besteden jullie het? Ik zet een deel op hun spaarrekening, een deel gebruik ik voor een abo af te sluiten ( deze keer denk ik een 10 ritten kaart voor de binnenspeeltuin) en de rest naar kleding en sint cadeaus.
Nijntje* schreef:
24-09-2018 00:19
@consequenties: als peuter gooit met speelgoed is het 1x waarschuwen, zelf moeten oprapen en doe je het nog eens dan wordt het speelgoed opgeborgen.
Als peuter zijn broertje of mij pijn doet, is het direct straf. Straf houdt in: even een paar minuutjes tegen de muur zitten en ‘nadenken’. Na die paar minuten vertellen wat je fout deed, met papa/mama doornemen wat je volgende keer wél mag doen en je excuses gaan aanbieden.
Peuter is nu 3,5 en blijft 9 van de 10 keer keurig zitten tijdens zijn straf. Maar daar zijn wel wat zeer vermoeiende leermomenten aan voorafgegaan...
Hoe gingen die momenten? En hoe deed je dat als je "gestoord" werd door de jongste? Dit is dus het punt waar ik op vast loop :$
Maartje2016 schreef:
24-09-2018 09:29
Hoe gingen die momenten? En hoe deed je dat als je "gestoord" werd door de jongste? Dit is dus het punt waar ik op vast loop :$
Als je gestoord wordt tijdens het straffen door een ander kind moet het andere kind gewoon even wachten. En rond de leeftijd van 2 is het lastig om een kind in de hoek of andere plek te laten zitten dus ik blijf er dicht bij in de buurt staan en zodra ze opstaan weer neerzetten en weer uitleggen en dat tot in den treure herhalen. Maar ik moet zeggen dat ik weinig straf geef. Eigenlijk alleen bij elkaar pijn doen.

1 keer ben ik wel echt witheet van woede geweest, was een paar weken geleden. Ik wil de jongste onder de douche zetten en zie dat zijn hele rug blauw is van de bijtplekken. Ik heb 1 kind dat bijt en toen ik m’n kleintje zo zag werd ik zo ongelofelijk kwaad en m’n bijtende kind echt hard terug gebeten. Echt het hele ruggetje van m’n kleintje was bont en blauw.
GlitterCupcake schreef:
24-09-2018 09:06
Het schijnt dat kinderen als volgt denken over een baby als jij over de vrouw in het volgende: Stel jij en je man hebben een monogame relatie. Je man zegt op een dag dat hij er een vrouw bij wil. Jij hebt niks in te brengen en je kan ook niet weg want je bent afhankelijk van je man. Je wil wel maar je kan niet. Die vrouw komt er bij en je man fleurt helemaal op. Hij lacht en zingt meer en die nieuwe vrouw is wel heel mooi én lief. Maar als die vrouw er een tijdje is, is het nieuwe er wel van af. Het dagelijkse leven dringt weer door en je wil terug naar hoe het vroeger was. Maar die nieuwe vrouw gaat niet weg en jij kan niet weg.

Die van mij heeft dit dus allemaal nooit gehad, misschien omdat hij een stuk jonger was toen hij zijn zusje kreeg?

Ze begint nu wel al te tijgeren en kruipen, dus zoon begint aan haar uit te leggen dat ze niet aan zijn speelgoed mag zitten. Oftewel: hij leert nu dus hoe irritant het is als je iets aan iemand verteld en diegene niet luistert... :whistle:
GlitterCupcake schreef:
24-09-2018 09:06

Hahaha, deze anekdote ken ik ja. Vertelde hem net tegen man, zegt ie ‘maar die tweede kerel kan tenminste wel zelf z’n eten pakken en naar het toilet, en daar kan ik gezellig voetbal mee kijken’ :proud: :facepalm:

Dochters humeur is ook wel heel invoelbaar en meestal kan ik er aardig goed mee dealen (en valt het ook wel mee hoe vervelend ze is), maar ‘s nachts en nu met de baby staat alles net iets scherper afgesteld. Ach, fases, fases, de zon gaat vanzelf weer schijnen ;)

@kinderbijslag: ik weet eigenlijk nooit precies wanneer dat komt, belandt bij ons op de grote hoop (en man doet hier vooral de gemeenschappelijke financiën). We sparen maandelijks voor dochter een vast bedrag, en met de jaarwisseling/haar verjaardag (ligt vlak bij elkaar) krijgt ze wat extra. Alles wat we voor haar kopen, van kleding tot nieuw bed tot abonnementen, gaat van die hoop af.
Sprokkelen jullie trouwens gedurende het jaar (of half jaar) voor Sint al de cadeautjes bij elkaar? Ik vergeet dat altijd, waardoor ik de week voor 5 december ineens nog vanalles moet bedenken en dan nooit iets weet (verjaardag idem). Terwijl ik door het jaar heen voldoende leuke dingen tegenkom..

Ik wilde nu in ieder geval alvast deze halen voor dochter, van de Action. Beetje nat maken en dan kun je ze aan elkaar/op papier plakken etc.
Afbeelding
Grappig voorbeeld van die extra vrouw GC. Hier merk ik juist dat peuter de baby leuker gaat vinden, terwijl peuter direct na de geboorte juist heel jaloers was. Dus ik geniet er nu maar van, want weet ook wel dat die dynamiek weer kan veranderen ;-)
Ik kan me trouwens best voorstellen dat als het ledikant er gewoon niet meer is, het ook juist daardoor meteen goed kan gaan.

Wij hebben niet veel gedaan dit weekend. Zaterdag was ik even zonder baby, maar met peuter, de stad in en dat was erg gezellig. Ik kom bijna nergens zonder baby, want die slaapt vrijwel alleen bij mij, dus dit was echt even fijn. Gistermiddag was ik met peuter en baby naar buiten om plassen te stampen. Peuter, niet ik ;-)

Wij gaan echt bijna nooit uit eten 's avonds. Ik hou niet zo van uit eten gaan en omdat peuter zo'n lastige slaper was, wilde ik ook gewoon op tijd thuis zijn en met uit eten is dat niet altijd haalbaar. We zijn met mijn verjaardag naar een pizzeria geweest en peuter is dol op pizza. Maar hij is blijkbaar nog doller op Thomas de trein, waar ze daar heel veel speelgoed van hadden, dus peuter had toen niet eens tijd om te eten.
Qua hoe druk hij is zouden we denk ik wel uit eten kunnen gaan, want hij kan zich aan tafel heel goed vermaken en is te verlegen om rond te gaan rennen denk ik. Maar nu met baby gaan we voorlopig nergens uit eten ;-)

Hier doe ik niets bijzonders met de kinderbijslag. Ik hou per maand onze inkomsten en uitgaven bij en tel dan ook 1/3 van de kinderbijslag mee bij onze inkomsten ;-D Voor beide kinderen sparen we wel een bepaald bedrag per maand.

Whats, ik herinner me zo'n topic van een kind dat zelf de deur open gedaan had. Was dat toen van jou?

Ik ben begonnen met een beloning voor het op de wc plassen :facepalm: Ben gewoon zo klaar met die poepluiers.
Voor Sinterklaas ben ik nu zo'n beetje begonnen. Maar wil echt niet te veel gaan kopen, want vorig jaar hadden we aardig wat en ik had het idee dat hij daarna niet zo goed wist wat hij er nou allemaal mee aanmoest. We kopen toch ook (te) veel zonder gelegenheid... Maar een boekje erbij kan altijd. Zijn jullie peuters daar ook zo dol op?
Maartje2016 schreef:
24-09-2018 09:29
Jongste was destijds nog te jong om te storen in dat proces. Maar dat ging van: oudste stond op van het strafplekje, ik pakte hem weer op en zette hem terug met de melding dat hij moest blijven zitten omdat hij straf had. En dat keer 100 als het even tegen zat ;-D
Daar moesten we iets van een keer of 20 doorheen voor hij door had dat straf echt menens was. Daarna is het super lang goed gegaan en was straf gewoon duidelijk.
Overigens zet ik nooit een klokje ofzo, dus als ik merkte dat het een onbegonnen zaak was en mijn geduld op raakte, probeerde ik net een momentje van 10sec te vangen waarop hij wél zat. En dan zei ik snel: ZO, nu heb je goed gezeten, nu is je straf voorbij. Kom maar hier.. (en dan het afsluit riedeltje). Dus altijd met mijn regie eindigend en nooit omdat hij was weggelopen.

Toen hij ouder werd (3 jaar), heeft hij nog wel een paar keer de grenzen proberen op te rekken en werd het lastiger om hem steeds terug te krijgen. Van die spelletjes worden het dan, van pak me dan! Heb toen wisselende dingen gedaan.
Soms het wegloopgedrag genegeerd. Als hij dan met iets wilde spelen pakte ik het speelgoed af en zei ik rustig dat hij eerst nog even zijn straf moest uitzitten voor hij weer kon spelen.
Maar ook wel eens hem terug gezet en zijn schouders wat naar beneden gedrukt en vast gehouden. Dat deed hem geen pijn maar vond hij wel vervelend. Dan zei ik: als jij niet zelf kan blijven zitten, moet ik jou helpen. Dan zei hij direct dat hij wel zelf zou blijven zitten.
En 2x heb ik gedreigd met hem naar bed brengen als hij zo door ging en ook doorgepakt.
Maar ja, dat is om eerlijk te zijn, zijn die laatste varianten eigenlijk maar zwakteboden in een strijd die ik anders zou verliezen.
Ook die incidenten zijn gelukkig wel snel weer verdwenen en peuter blijft dus weer braaf (boos en verongelijkt) zitten.

Dreumes zoekt inmiddels oudste wel eens op tijdens de straf en haal ik er dan weg met de uitleg dat oudste straf heeft. Die gaat dan ook huilen en dan is het heeeeeel gezellig ;-D
GC: leuk verhaal van die vrouw er bij. Ik zei gisteren tegen man dat ik het ook wel zielig voor zoon vond een kleintje er bij, man was het niet met me eens

Sinterklaas: we hebben vorige week de meeste cadeaus gehaald. Omdat de prijzen in november flink omhoog gaan. Ik heb een rugzakje, serviesje, snijgroente voor in zijn keukentje, 2 auto’s voor in zijn schoen en ik wil denk ik nog smartmax kopen. Voor man zijn werk zoek ik een auto of oplegger uit. Ik weet nog niet of we het met opa’s en oma’s vieren. Mijn moeder is overleden en vorig jaar vierden we het met mijn ouders, zodat we dat nog mee kon maken als oma. De andere opa en oma wilden nog een aantal jaar wachten. Ik weet nog niet wat dit jaar de bedoeling is.

Kinderbijslag: die zetten wij direct op een spaarrekening. Dit bedrag sparen we voor studie later. Daarnaast hebben we nog een zilvervloot voor hem en een eigen spaarrekening waar zijn spaarpot op gestort wordt.
Ik sprokkel wel het hele jaar cadeautjes bij elkaar maar als puntje bij paaltje komt zijn die cadeautjes altijd allang al gegeven. Want ik ben nogal geverig haha.

En Thomas de trein is leukkk! En nee ik heb er geen topic over geopend. Ben hier altijd meelezer geweest tot nu zeg maar. M’n oudste is toen op de vensterbank ofzo gaan staan om de deur van de haak te halen en is zo de tuin in gegaan.

En ik zit nou te janken van geluk. Mijn oudste SPRINGT! Zit hier vorige week nog te vertellen dat hij het ivm z’n handicap nooit zou kunnen en nu doet hij het gewoon! Eerst op de bank ( mag eigenlijk niet maar ach) en nu op de grond!!!!!!
:cheer2: :jump: :cheer2: :jump: :cheer2:
@whatsinaname: fijn om te lezen dat die derde er bij niet zo veel uit maakt.. ben zo benieuwd of ik dat ook zo ga ervaren!

@weekend: ik ben met de kinderen wezen logeren. Mijn man was een weekend weg en ik ben 33wk zwanger. Ik zag 3 dagen alleen met de kids niet zitten, zowel qua vermaak als qua mijn eigen vermoeidheid/lijf. Was een goed besluit, want opa en oma hebben veel geholpen en vooral veel voor vermaak gezorgd. We zijn lekker even naar de winkels, speeltuin en binnenspeeltuin geweest. Dus lekker actief. Mijn peuter vroeg zaterdag om 18:30 of hij naar bed mocht :woa:

@uit eten: rondlopen mogen ze absoluut niet van ons, maar we zorgen wel voor vermaak/afleiding. We nemen bijv altijd een broodje vooraf om de kinderen snel van een bodempje te kunnen voorzien. En we vragen ook om hun eten direct te serveren als het klaar is en dus niet af te stemmen met ons eten. Verder nemen we boekjes oid mee.

@sinterklaascadeaus: vorig jaar had ik gedurende het jaar vanalles gekocht. Maar toen het november was merkte ik dat peuters interesses flink waren veranderd in een paar maanden tijd. Hij was bijv in augustus nog helemaal verknocht aan Kikker. De hele zomer lang eigenlijk. Maar in november was Kikker helemaal uit en was Peppa Pig dikke hit. Zat ik daar met mijn al ingekochte Kikkerboekjes. Dus dit jaar koop ik niet vooruit.
Whats, wat goed van je oudste! Mooi moment :)

En Thomas is inderdaad goed te doen. We kijken elke avond een aflevering voordat peuter gaat slapen en man en ik kennen inmiddels ook alle namen en hebben persoonlijke favorieten :$
Nijntje: NA de babytijd wordt het makkelijk he haha. Jongste is nu 1 en vind ik het echt stukken makkelijker dan de eerste maanden. Die waren echt heel erg heftig. De andere kinderen die snachts ook gingen spoken omdat ze wakker werden van het gehuil, oudste sliep overdag niet meer dus ik liep op mijn tandvlees en kon tussen de middag ook niet meer eventjes slapen. Baby die ALTIJD ging huilen als ik net de anderen onder de douche deed of ergens mee bezig was waar ik niet direct mee kon stoppen. En ik voelde me enorm schuldig over bepaalde dingen. Voeden op verzoek gaat nauwelijks als je meerdere kinderen rond hebt lopen, je baby volgen met alles ook niet. Baby werd dus gedwongen in het ritme van de anderen anders ging het gewoon echt niet. Maar toen we eenmaal in een ritme zaten was het een verademing en ging alles echt veel minder en toen was het zware er ook wel gelijk van af. Nu zitten we nog steeds in dat zelfde ritme haha.
En qua uit eten maak ik me wel een beetje druk om morgen. Normaal bij de vreetschuur komen we binnen en mogen ze gelijk eten uitzoeken en eten en als ze klaar zijn mogen ze daar de speeltuin in.

En is het raar om voor je kinderen niets te bestellen? Want zoveel eten ze niet dus was het mijn idee eigenlijk om alles een beetje te delen. Ook omdat ik te gierig ben om een kindermenu te nemen die 20 euro per stuk kost. Drinken en ijs bestel ik natuurlijk wel voor ze.
Oh ik vond juist het deel van 12 tot 19mnd het zwaarst met de tweede.
Baby werd in de ogen van peuter ineens niet meer dat schattige mannetje dat altijd in de box of op een kleedje lag, maar dat terror broertje wat de hele dag naar ZIJN speelgoed kroop en zijn spel verstoorde. Wat een strijd steeds omdat ze ALTIJD met hetzelfde willen spelen. En dreumes die nog niks snapt en het daardoor voortdurend op een gillen zet als het net anders gaat dan hij dacht.
Ik vond dat met een baby zoveel makkelijker! Wel vermoeiend lichamelijk ja, maar mentaal wel chiller.

Eigenlijk gaat dreumes pas sinds 2 mnd echt wat meer samen spelen met de oudste. En oudste heeft inmiddels ook aardig incasseringsvermogen (en trucjes) opgebouwd om af te weren als dreumes toch als een olifant in een porseleinkast komt aanzetten. Dus ik vind het nu langzaam echt beter geworden.
(En nu ga ik die balans dus weer verstoren met nóg een kind ;-D)
Whatsinaname1988 schreef:
24-09-2018 11:15
En qua uit eten maak ik me wel een beetje druk om morgen. Normaal bij de vreetschuur komen we binnen en mogen ze gelijk eten uitzoeken en eten en als ze klaar zijn mogen ze daar de speeltuin in.

En is het raar om voor je kinderen niets te bestellen? Want zoveel eten ze niet dus was het mijn idee eigenlijk om alles een beetje te delen. Ook omdat ik te gierig ben om een kindermenu te nemen die 20 euro per stuk kost. Drinken en ijs bestel ik natuurlijk wel voor ze.
Ik zou gewoon aangeven ‘het zijn geen beste eters, dus mag ik er twee extra bordjes bij?’
Of bijv 1 kindermenu bestellen en dan een extra bordje vragen. Dan verdeel je het over die twee.
Wat een bizarre prijs voor een kindermenu overigens!
Haha idd altijd met hetzelfde willen spelen is echt een heel gedoe hoor. Ik koop nu alles x3 maar dan een andere kleur of een iets andere versie en ik kan je zeggen dat werkt NIET! En spel verstoren gebeurd nog steeds, heb ik ook niet echt een oplossing voor. Iemand zei dat ze dan aan de tafel moeten spelen maar dat werkt ook niet. Soms spelen ze boven maar dat is misschien eens per maand.
Nijntje* schreef:
24-09-2018 11:24
Ik zou gewoon aangeven ‘het zijn geen beste eters, dus mag ik er twee extra bordjes bij?’
Of bijv 1 kindermenu bestellen en dan een extra bordje vragen. Dan verdeel je het over die twee.
Wat een bizarre prijs voor een kindermenu overigens!
Ja duur he! We worden gelukkig wel getrakteerd maar ik wil het ook niet al te gek maken. En 1 menu delen kan ook nog, jongste eet misschien 3 patatjes en een stukje komkommer oid dus hij telt gelukkig nog niet mee haha.
Uiteten: wij bestellen voor peuter wel eten maar dat is omdat hij het op kan. Voor kindjes die weinig eten of lusten zou ik om een ‘piratenbordje’ vragen. Dat is een leeg bord waarmee een kindje eten bij zijn tafelgenoten weg kan kapen :)

Sinterklaas: Ik koop niet expres cadeaus vooruit. Met zijn verjaardag was iets overgebleven en ik koop wel eens iets wat in de aanbieding is. Zo’n Duplo basis blokken doos bijvoorbeeld was met €7,50 korting een tijd terug en ik was toch wasmiddel etc aan het bestellen bij bol. Wat @Nijntje ook zegt dat interesses veranderen dat merk ik ook. En ik zie het ook bij familie. Mijn schoonzus had een hele uitzet van Pawpatrol bij elkaar gekocht om dr kleine eens goed te verrassen... had ie alleen maar playmobil op zijn lijstje :|

Ook ‘verschijnen’ hier vaak spullen i.p.v. dat peuter ze cadeau krijgt. Dan ligt er bij de Brio baan een nieuwe set of staat er in de kast een nieuw stuk speelgoed. Zijn speelkeuken stond er ook opeens i.p.v. voor zijn verjaardag. Geen idee of dat pedagogisch verantwoord is :-$ Ik hou niet zo van cadeaus geven/krijgen.
Hebben jullie trouwens ook binnenkort via het kdv een ouderavond ‘Jongleren in het verkeer’? https://jonglereninhetverkeer.nl

Ik vind het ernstig dat dit nog gedaan moet worden in Nederland :-| Je zou toch denken dat we zo’n ontwikkelde maatschappij hebben dat je niet, als volwassene, een avond lang hoeft te leren dat je je kind aanleert te stoppen op de stoep?
Wat een leuke naam een piratenbordje! Ik heb er nog nooit van gehoord. Kent elk restaurant die benaming?

En qua cadeaus ben ik ook de fout in gegaan hoor. Ineens hebben ze wensen die compleet anders zijn als de dingen die ik heb gekocht.

Oudste stuiterballen, een pistool, verkleedkleding, klei en een boek ( dat ga ik van de week dus ook kopen) oh en een slinky.

Middelste ook stuiterballen en een pistool maar hij wil ook auto’s ( echt hij heeft er al zoveeeeeeel maar kind is er zo gelukkig mee), een ambulance ( vraagt hij al zolang om, met z’n verjaardag zou hij een enorme krijgen maar diegene had toch wat anders gegeven) en een brandweerwagen ( waar hij er ook al een paar van heeft).

Jongste heeft nog geen voorkeuren maar houdt ook erg van auto’s. En ze willen de playmobil brandweer kazerne die nu op televisie is maar die vind ik echt te duur.

Voor oudste vind ik cadeaus kopen het moeilijkste want hij is niet zo van het spelen maar wil echt alleen maar knutselen en we hebben daar al zoveel van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven