Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
vrijdag 21 september 2018 om 08:57
Hier beetje vergelijkbaar met bovenstaande van GC. Ik heb ooit een dino in de prullenbak gegooid toen hij het echt te bont maakte en me er tot 2x toe boos een klap mee gaf. Dat heeft ie ook niet meer gedaan daarna
(na heel veel ‘sorry mama’s heb ik de dino er wel weer uitgevist trouwens)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
vrijdag 21 september 2018 om 09:09
Die voorbeelden weet ik ook nog wel te handelen, want dan kan je iets wegnemen (het speeltje, of de peuter uit de situatie).
Maar wat als je al thuis bent en zijn zusje bijvoorbeeld slaat met zijn handen? Ik kan wel 20x nee zeggen en uitleggen, maar eigenlijk ben ik er na 3x al wel een beetje klaar mee en weet ik niet wat ik er mee aan moet of waar ik peuter moet laten.
Of bijten of knijpen als hij het ergens niet mee eens is. Ik vind negeren ondertussen ook zo slapjes worden, en hij kan ook steeds harder knijpen
Maar wat als je al thuis bent en zijn zusje bijvoorbeeld slaat met zijn handen? Ik kan wel 20x nee zeggen en uitleggen, maar eigenlijk ben ik er na 3x al wel een beetje klaar mee en weet ik niet wat ik er mee aan moet of waar ik peuter moet laten.
Of bijten of knijpen als hij het ergens niet mee eens is. Ik vind negeren ondertussen ook zo slapjes worden, en hij kan ook steeds harder knijpen
vrijdag 21 september 2018 om 09:43
Qua afpakken is het hier wel makkelijk. Zodra ze iets van elkaar afpakken gaat er direct een sirene af dus dat doen ze niet heel veel.
2 jarige heeft er een handje van om te slaan of bijten. Daarmee ben ik heel streng en als dat gebeurd kan hij even op de gang om af te koelen. Oudste kan nogal dramatisch reageren als de tv uit gaat en gaat dan huilen en met spullen gooien. Dat houdt ook in even op de gang staan en de tv gaat de komende week helemaal niet meer aan. En een scène schoppen in winkels omdat ze iets niet krijgen betekend dat ze echt helemaal niks meer krijgen dus dat gebeurd gelukkig nauwelijks.
2 jarige heeft er een handje van om te slaan of bijten. Daarmee ben ik heel streng en als dat gebeurd kan hij even op de gang om af te koelen. Oudste kan nogal dramatisch reageren als de tv uit gaat en gaat dan huilen en met spullen gooien. Dat houdt ook in even op de gang staan en de tv gaat de komende week helemaal niet meer aan. En een scène schoppen in winkels omdat ze iets niet krijgen betekend dat ze echt helemaal niks meer krijgen dus dat gebeurd gelukkig nauwelijks.
vrijdag 21 september 2018 om 11:09
Oké ik lees hier stiekem al mee sinds het begin van het topic, maar aangezien mijn peuter van bijna 3 inmiddels toch echt stevige peuterbuien heeft is meeschrijven misschien wel leuk;)
Ik kwam er eigenlijk toe omdat het gaat over consequenties op ongewenst gedrag. Wij hebben een paar simpele maar duidelijke regels: gooien met speelgoed is 1* waarschuwen, bij de tweede keer gaat het in de kast die op slot kan. Met enig regelmaat verdwijnt de Duplo dus achter slot en grendel. Een paar maanden terug de auto's ook vaak, maar dat lijkt voorbij.
Slaan (hij heeft een jonger zusje waar hij dol op is maar af en toe ook jaloers) is per direct in bed. Een lichter vergrijp (niet willen luisteren of brutaal zijn) is even op de bank.
Hij zit dan op bed of op de bank even tot zichzelf te komen (op bed heeft ie z'n slaapknuffel erbij die daar goed bij helpt) en daarna praten we er kort over en knuffelen het af;-)
Gelukkig is hij meestal een heel gezeglijke en lieve behulpzame jongen met een goed gevoel voor humor en kan hij ook nog eens heel goed zelf spelen!
Ik kwam er eigenlijk toe omdat het gaat over consequenties op ongewenst gedrag. Wij hebben een paar simpele maar duidelijke regels: gooien met speelgoed is 1* waarschuwen, bij de tweede keer gaat het in de kast die op slot kan. Met enig regelmaat verdwijnt de Duplo dus achter slot en grendel. Een paar maanden terug de auto's ook vaak, maar dat lijkt voorbij.
Slaan (hij heeft een jonger zusje waar hij dol op is maar af en toe ook jaloers) is per direct in bed. Een lichter vergrijp (niet willen luisteren of brutaal zijn) is even op de bank.
Hij zit dan op bed of op de bank even tot zichzelf te komen (op bed heeft ie z'n slaapknuffel erbij die daar goed bij helpt) en daarna praten we er kort over en knuffelen het af;-)
Gelukkig is hij meestal een heel gezeglijke en lieve behulpzame jongen met een goed gevoel voor humor en kan hij ook nog eens heel goed zelf spelen!
vrijdag 21 september 2018 om 11:20
Ze kunnen niet van de gang af dus zie niet in hoe ik ervoor moet zorgen dat ze blijven staan. Enige wat ze kunnen doen is naar buiten lopen maar de voordeur zit op slot. Dus dit is gewoon de straf nouja niet echt straf maar een afkoel tijd.Maartje2016 schreef: ↑21-09-2018 09:55Hoe zorg je dan dat ze op de gang blijven staan? Wat is de straf voor als ze zich niet aan de eerste straf houden?
zaterdag 22 september 2018 om 13:38
Oh, heel actueel dit onderwerp, hier vanochtend nog een flinke mentale worsteling met dochter.. Ze was echt niet te genieten maar omdat we weg gingen, moest ze wel echt wat kleren aan. Dat was natuurlijk niet naar madam d’r zin, dus ze schreeuwt/brult keihard en echt recht in m’n gezicht. Toegegeven, ik was ook niet meer zo zen na een lange huilbui en voedingssessie van de baby, maar ik trok dit toch zo slecht. Ik heb haar zonder een woord te zeggen op de grond gezet en ben haar slaapkamer uit gelopen (nog wel gezegd dat ik schreeuwen niet leuk vind en daarom weg zou gaan), maar dat zorgde er vooral voor dat de crisis en hysterie compleet was
. Voordat ze enigszins gekalmeerd was, waren we bijna 10 minuten verder, dus ergens bekruipt me het gevoel dat dit niet the way to go was.
Wanneer er gegooid wordt met speelgoed etc. vind ik inderdaad de consequentie makkelijk (weg speelgoed), maar in situaties zoals hierboven vraag ik me echt af hoe je dit het beste aanpakt/het duidelijkste signaal af geeft. Het compleet negeren en gewoon doorgaan met aankleden is misschien nog wel het beste, maar dat lukte me echt niet meer
Wanneer er gegooid wordt met speelgoed etc. vind ik inderdaad de consequentie makkelijk (weg speelgoed), maar in situaties zoals hierboven vraag ik me echt af hoe je dit het beste aanpakt/het duidelijkste signaal af geeft. Het compleet negeren en gewoon doorgaan met aankleden is misschien nog wel het beste, maar dat lukte me echt niet meer
zaterdag 22 september 2018 om 14:27
Ik vind dat je goed hebt gehandeld hoor. Je hebt je kind de keuze gegeven om mee te werken of dat je wegging. Ze wou niet meewerken dus ben je weggelopen dus goed gedaan hoor.Shift schreef: ↑22-09-2018 13:38Oh, heel actueel dit onderwerp, hier vanochtend nog een flinke mentale worsteling met dochter.. Ze was echt niet te genieten maar omdat we weg gingen, moest ze wel echt wat kleren aan. Dat was natuurlijk niet naar madam d’r zin, dus ze schreeuwt/brult keihard en echt recht in m’n gezicht. Toegegeven, ik was ook niet meer zo zen na een lange huilbui en voedingssessie van de baby, maar ik trok dit toch zo slecht. Ik heb haar zonder een woord te zeggen op de grond gezet en ben haar slaapkamer uit gelopen (nog wel gezegd dat ik schreeuwen niet leuk vind en daarom weg zou gaan), maar dat zorgde er vooral voor dat de crisis en hysterie compleet was. Voordat ze enigszins gekalmeerd was, waren we bijna 10 minuten verder, dus ergens bekruipt me het gevoel dat dit niet the way to go was.
Wanneer er gegooid wordt met speelgoed etc. vind ik inderdaad de consequentie makkelijk (weg speelgoed), maar in situaties zoals hierboven vraag ik me echt af hoe je dit het beste aanpakt/het duidelijkste signaal af geeft. Het compleet negeren en gewoon doorgaan met aankleden is misschien nog wel het beste, maar dat lukte me echt niet meer![]()
En ik ben wel eens weggelopen en in de tuin gaan staan roken. Oudste was toen 2 en strontvervelend, middelste was 1 en keihard aan het krijsen en de jongste was nog baby en ook aan het huilen. Terwijl ik onwijze haast had om op tijd in het ziekenhuis te komen ( toen was mijn man ook nog ziek en opgenomen) en ik dacht echt als ik nu niet weg loop geef ik er 1 een knal. Dus ik ben gaan roken en uiteindelijk dik een uur te laat gekomen
zaterdag 22 september 2018 om 14:30
zaterdag 22 september 2018 om 15:05
Shift: ik zou hetzelfde gedaan hebben. Paar keer waarschuwen en op een gegeven moment zoekt hij het maar uit. Dan laat ik hem even uitrazen en na een tijdje zoek ik toenadering.
Whats: nee alleen vanmorgen. Voor de rest is het hier droog. Maar wel grijs en grauw de hele dag.
We geven vandaag ‘s middags warm gegeten. Vaak in het weekend eten we ‘s avonds ongezond omdat we dan op pad zijn en geen zin meer hebben om te koken. Ik dacht: ik probeer het eens zo, dan eten we in ieder geval gezond. Zoon af sowieso meer dan anders ‘s avonds.
Whats: nee alleen vanmorgen. Voor de rest is het hier droog. Maar wel grijs en grauw de hele dag.
We geven vandaag ‘s middags warm gegeten. Vaak in het weekend eten we ‘s avonds ongezond omdat we dan op pad zijn en geen zin meer hebben om te koken. Ik dacht: ik probeer het eens zo, dan eten we in ieder geval gezond. Zoon af sowieso meer dan anders ‘s avonds.
zondag 23 september 2018 om 07:57
Ik vraag mij af hoe het wisselen van ledikant naar (peuter)bed bij jullie ging. Wij zijn aan het treuzelen omdat peuter nog best goed slaapt in zijn ledikantje maar er zelf uit klimt/klettert en het er niet heel comfortabel meer lijkt voor onze 2+ lijn peuter. De zijkant uit het ledikant kan niet. Het peuterbed en toebehoren staat al klaar voor actie trouwens we kunnen geen bed + ledikant kwijt. Dus gewisseld = gewisseld.
Peuter ‘komt’ nog elke nacht voor eten
Ergens tussen 00.00-02.00 wordt hij wakker voor water en een rijstewafel/banaan/volkorenkoek of alle vier. Afleren lukt niet, bijvoederen ook niet. Het is een groot en hongerig mannetje zonder overschot aan vetjes. We hopen dat als hij zelf zijn bed in/uit kan, hij zelf water en een wafel van een tafeltje naast zijn bed kan pakken en weer verder slaapt. Of zou dit ijdele hoop zijn?
Waar ik bang voor ben is dat hij gaat zitten funzen met die wafel, tv gaat kijken (de deuren in huis staan open ivm katten) of andere ongein gaat uithalen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Peuter ‘komt’ nog elke nacht voor eten
Waar ik bang voor ben is dat hij gaat zitten funzen met die wafel, tv gaat kijken (de deuren in huis staan open ivm katten) of andere ongein gaat uithalen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
zondag 23 september 2018 om 08:06
Voor wie trouwens nog een leuke indoor activiteit zoekt met een peuter: wij zijn gister naar een klimmuur geweest
Peuter vond het fantastisch! Op de kinderwand had ie het zo door en op de grote mensen wand zetten we soms een handje bij naar het volgende obstakel. Dan was de afstand te groot. Hij was er veel beter in dan wij
zondag 23 september 2018 om 08:09
Maartje2016 schreef: ↑23-09-2018 08:05@slapen: beroerd.
Uiteindelijk hebben we op de 5e avond rond 10en het ledikant weer in elkaar gezet.
Grappig dat die van jullie ook nog steeds 's nachts eet/drinkt, dat doet die van ons ook.
Ja en dan zit één van ons dus in het donker op de bank te kijken naar een peuter die tergend langzaam een wafel zit op te peuzelen
We doen ook verder geen vermaak zoals tv, speelgoed of het licht aan.
Bij ons gaat het ledikant dan naar de opslag. We hebben geen plek voor beide
zondag 23 september 2018 om 09:12
Oudste heeft een peuterbed sinds hij 2 is en dat had wat voeten in de aarde. Heb hem 5 of 6 keer midden in de nacht beneden aangetroffen tussen een berg speelgoed met een zak snoep en pakjes drinken
. En het ergste was nog wel die ochtend dat hij verdwenen was. Helemaal het huis uit, ik was volkomen over de zeik tot de politie echt alles hier uit ging kammen. Hij bleek in de schuur te zitten. Toen is er een slot op zijn kamerdeur gegaan ook omdat hij alles heel stilletjes deed. Die eerste nacht met een slot erop was wel heel erg grappig. Ik hoorde hem opstaan en naar de deur gaan en kind is wel een half uur bezig geweest en werd steeds bozer en was aan het huilen stomme “ Kees” ( Kees is degene die het slot erop heeft gemaakt haha). Sinds het slot erop zat gaat het gewoon goed.
Middelste ligt nog in zijn ledikantje waar je een paar spijlen uit kan halen. Tot nu toe doe ik elke avond de spijlen nog terug zetten omdat hij blijft feesten op zijn kamer. Zodra het een paar nachten goed gaat met de spijlen eruit haal ik het ledikantje weg en kan hij in het stapelbed ( ze delen een kamer en heb een half hoogslaper stapelbed).
Middelste ligt nog in zijn ledikantje waar je een paar spijlen uit kan halen. Tot nu toe doe ik elke avond de spijlen nog terug zetten omdat hij blijft feesten op zijn kamer. Zodra het een paar nachten goed gaat met de spijlen eruit haal ik het ledikantje weg en kan hij in het stapelbed ( ze delen een kamer en heb een half hoogslaper stapelbed).
zondag 23 september 2018 om 13:56
Dochter ligt nog in het ledikant. Ik denk er steeds over om de zijkant eruit te halen. Dat scheelt toch 13 kilo in en uit tillen, maar ik vind het ook wel heel makkelijk dat ze nu geen poging doet om haar bed uit te komen als ze wakker is.
Ze heeft wel bedacht hoe ze een romper en slaapzak (met iets te wijde hals) uitkrijgt. Lag ze afgelopen week snachts kou te vatten in alleen een luier...
Dochter heeft ook een groeispurt gehad. Schoenen te klein. Dus ik heb nieuwe besteld, in twee maten. De ene maat is voor nu prima, maar lijkt niet veel groter dan haar huidige schoenen. Terwijl de grotere maat toch echt te groot lijkt. Ik denk dat ik ze beide maar houd. Ze waren niet superduur en heeft ze voor de hele winter leuke laarsjes.
Ze heeft wel bedacht hoe ze een romper en slaapzak (met iets te wijde hals) uitkrijgt. Lag ze afgelopen week snachts kou te vatten in alleen een luier...
Dochter heeft ook een groeispurt gehad. Schoenen te klein. Dus ik heb nieuwe besteld, in twee maten. De ene maat is voor nu prima, maar lijkt niet veel groter dan haar huidige schoenen. Terwijl de grotere maat toch echt te groot lijkt. Ik denk dat ik ze beide maar houd. Ze waren niet superduur en heeft ze voor de hele winter leuke laarsjes.
zondag 23 september 2018 om 21:14
Hier afgelopen vakantie een Airbnb met peuterbed en ledikant op 1 kamer en toen wilde ze een paar dagen per se in het grote bed en daarna opeens voor geen goud meer, dus voorlopig blijven we thuis lekker aan het ledikant. Nu hoogzwanger vind ik het tillen niet ideaal, maar ze klimt er nog niet uit dus wel lekker rustig dat ze ‘s nachts niet op pad kan met de baby straks. Heel benieuwd hoe lang ze het nog volhoudt.
maandag 24 september 2018 om 00:19
@consequenties: als peuter gooit met speelgoed is het 1x waarschuwen, zelf moeten oprapen en doe je het nog eens dan wordt het speelgoed opgeborgen.
Als peuter zijn broertje of mij pijn doet, is het direct straf. Straf houdt in: even een paar minuutjes tegen de muur zitten en ‘nadenken’. Na die paar minuten vertellen wat je fout deed, met papa/mama doornemen wat je volgende keer wél mag doen en je excuses gaan aanbieden.
Peuter is nu 3,5 en blijft 9 van de 10 keer keurig zitten tijdens zijn straf. Maar daar zijn wel wat zeer vermoeiende leermomenten aan vooraf gegaan..
@ledikant naar peuterbed: wij zijn cold turkey over gegaan met 19mnd. Van de ene op de andere dag moest ie het doen met een nieuw bed. Peuter wilde niet, maar weinig keus. Het wende snel. Hij is er een half jaar lang keurig niet uit gekomen. Toen ineens wel, ging ie bij baby broertje op de kamer spoken ‘s nachts. Maar wij dachten dat het aan het middagslaapje lag en zijn dat toen af gaan schaffen. Bleek een schot in de roos, want vanaf dat moment is ie zijn bed niet meer ongeoorloofd uit gekomen.
Broertje van nu 22mnd slaapt nog in ledikant. Ik zie hem binnen nu en 2 mnd er wel uit klimmen en ga dan nadenken over of ik hem dan over laat gaan of toch nog niet. Het huis uit ontsnappen kan gelukkig sowieso niet, want we hebben de deuren op slot en de sleutels hoog.
Als peuter zijn broertje of mij pijn doet, is het direct straf. Straf houdt in: even een paar minuutjes tegen de muur zitten en ‘nadenken’. Na die paar minuten vertellen wat je fout deed, met papa/mama doornemen wat je volgende keer wél mag doen en je excuses gaan aanbieden.
Peuter is nu 3,5 en blijft 9 van de 10 keer keurig zitten tijdens zijn straf. Maar daar zijn wel wat zeer vermoeiende leermomenten aan vooraf gegaan..
@ledikant naar peuterbed: wij zijn cold turkey over gegaan met 19mnd. Van de ene op de andere dag moest ie het doen met een nieuw bed. Peuter wilde niet, maar weinig keus. Het wende snel. Hij is er een half jaar lang keurig niet uit gekomen. Toen ineens wel, ging ie bij baby broertje op de kamer spoken ‘s nachts. Maar wij dachten dat het aan het middagslaapje lag en zijn dat toen af gaan schaffen. Bleek een schot in de roos, want vanaf dat moment is ie zijn bed niet meer ongeoorloofd uit gekomen.
Broertje van nu 22mnd slaapt nog in ledikant. Ik zie hem binnen nu en 2 mnd er wel uit klimmen en ga dan nadenken over of ik hem dan over laat gaan of toch nog niet. Het huis uit ontsnappen kan gelukkig sowieso niet, want we hebben de deuren op slot en de sleutels hoog.
maandag 24 september 2018 om 08:01
Bedankt voor jullie reacties over het ledikant/bed
Komende week gaat peuter nog ergens logeren waar een ledikant is en een paar dagen later gaan we over op het peuterbed.
Hebben jullie een leuk weekend gehad? Wij zijn zaterdag gaan klimmen en gister wezen winkelen (doen we nooit) en daarna pannenkoeken gaan eten. Dat blijf ik zo leuk vinden met peuter. Hij gaat zitten wippen in zijn stoel als de pannenkoeken er aan komen en eet alles met heel veel gesmak op
Hebben jullie een leuk weekend gehad? Wij zijn zaterdag gaan klimmen en gister wezen winkelen (doen we nooit) en daarna pannenkoeken gaan eten. Dat blijf ik zo leuk vinden met peuter. Hij gaat zitten wippen in zijn stoel als de pannenkoeken er aan komen en eet alles met heel veel gesmak op
maandag 24 september 2018 om 08:19
Haha, leuk die reactie GC! Hier hetzelfde maar dan met “pista” (pizza). Het was hier gisteren dramatisch weer, continu harde regen en wind, maar omdat we allemaal gek werden van het binnen zitten uiteindelijk toch, in een iets droger stukje op buienradar, naar buiten gegaan. Dochter is bij vlagen echt extreem níet te genieten, denk dat alles rondom de nieuwe baby en het feit dat die een blijvertje is er nu uit komt. Vorige nacht was ze echt aan het spoken, tot man en ik er klaar mee waren en dochter vervolgens weer een meltdown kreeg, de baby hierdoor wakker werd en de chaos compleet was. Ik kan er nu wel om lachen, maar toen dacht ik echt met heimwee terug aan mijn kindloze leven
Kan me ook niet voorstellen hoe je je in hemelsnaam staande houdt met 3 of meer kinderen, dus respect voor jou (en anderen met meer kinderen, maar volgens mij zitten die hier niet?), whatsinaname!
maandag 24 september 2018 om 08:47
Het verbaast mij afgelopen weken hoeveel beter het gaat als we zoon nu ergens mee naar toe nemen. We zijn zaterdag zonder buggy de stad in geweest en dat ging heel goed. Hij blijft beter bij ons. Is beter te handelen, hij heeft meer geduld. Uit eten doen we nu niet. Hij zit 5 minuten en gaat dan rond rennen, daar beleven we geen plezier aan. Dan zit 1 van ons snel te eten en de ander rent er achter aan.
Verder de tuin winter klaar gemaakt en dan ‘helpt’ hij.
Ik ga nu even schoonmaken. Dan helpt hij ook. Ik heb een spuitfles mee water er in en hij krijgt een doekje van me. De fles staat uit, maar hij zegt dan steeds biep biep biep.
Verder de tuin winter klaar gemaakt en dan ‘helpt’ hij.
Ik ga nu even schoonmaken. Dan helpt hij ook. Ik heb een spuitfles mee water er in en hij krijgt een doekje van me. De fles staat uit, maar hij zegt dan steeds biep biep biep.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 09:02
1.39% gewijzigd