Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
In de zomer zit hij meestal wel goed, het komt echt door de winterjas. Van 1 van die stoelen zitten de gordels ook gedraaid. Is nogal een rotstoel en dat is niet makkelijk te verhelpen. Ik zal het even in de agenda zetten voor aankomend weekend om op te lossen.
Ik snap niet dat de winterjas het onveiliger zou maken, kind zit hier toch echt stevig vast ookal heeft ze een winterjas aan.
Sophiever schreef:
26-11-2018 10:29
Ik snap niet dat de winterjas het onveiliger zou maken, kind zit hier toch echt stevig vast ookal heeft ze een winterjas aan.
Er zit nogal wat valse lucht in een winterjas, maar die zorgt er niet voor dat je kind blijft zitten bij een ongeluk. Zet je kindje eens in het stoeltje met jas, trek de gordel aan zoals je altijd doet, haal hem eruit zonder aan de gordels te zitten en zet hem dan nog eens in het stoeltje. Dat scheelt centimeters aan aantrekken!

En bij een botsing wordt de voering platgedrukt, waardoor er extra ruimte
'ontstaat' tussen gordel en kind, waardoor je kind in een keer te los zit.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 26-11-2018 10:37
12.36% gewijzigd
Filmpje! En dan is in Nederland de ‘chest strap’ niet verplicht. Dit is wat een kind doet in een crash met een winterjas aan: https://youtu.be/1Stnh-v7Re8
Maartje2016 schreef:
26-11-2018 10:32
Er zit nogal wat valse lucht in een winterjas, maar die zorgt er niet voor dat je kind blijft zitten bij een ongeluk. Zet je kindje eens in het stoeltje met jas, trek de gordel aan zoals je altijd doet, haal hem eruit zonder aan de gordels te zitten en zet hem dan nog eens in het stoeltje. Dat scheelt centimeters aan aantrekken!
Snappen zo weinig ouders dat ze dan alsnog de riempjes niet goed passend moeten maken? Is toch geen hogere wiskunde ofzo?
1:30 trouwens als je het geklets wil skippen.
Mijn man strapt peuter trouwens 7/10 keer niet goed in. Ik krijg het maar niet in zijn hoofd dat het écht anders moet. Ik kan praten, voordoen, kwaad worden: helpt niks. Ik blijf het zeggen, blijf het voordoen en blijf kwaad worden. Het zal me potdomme een keer lukken dat ie die riempjes goed strak vast maakt.

Het volgende zitje wordt er eentje met een borststukje. Dat lijkt mij beter.
Zou je die borststukjes niet los kunnen kopen om er op te zetten? Zoon prutst zichzelf er ook wel eens uit.
Sophiever schreef:
26-11-2018 10:36
Snappen zo weinig ouders dat ze dan alsnog de riempjes niet goed passend moeten maken? Is toch geen hogere wiskunde ofzo?
Maar met een winterjas aan zijn ze nooit passend bij een bosting, dat is wat ik probeer te zeggen.

Ze lijken passend, maar door de lucht en voering zitten er centimeters verschil tussen. Dát is het onveilige aan een winterjas!
Wauw ik schrik er nog best van dat zoveel mensen hun kind met een winterjas in een stoeltje zetten. Ik heb dat filmpje ooit eens gezien en zal dochter nooit met een winterjas in een stoeltje zetten. Dekentje eroverheen werkt ook tegen de kou.
Gister had peuter hier zijn schoen gezet + alle schoenen die hij kon vinden in de gang, kasten en tassen. Maar het is niet elke dag feest dus zat er vanmorgen niks in.

Nou je had hem moeten horen vanmorgen :rofl: Echt de meest verontwaardigde schreeuw die ik ooit gehoord heb. BAAAAAAAAAAAH! MAMA SINT PIET PAARD WAAR IS CADEAUTJE?!! PAPA WAAROM? PAARD WATER. TEKENING. WWAAR IS MANDARIJN APPEL! WAAROM?!

:hihi: Normaal praat ie best hele zinnen maar nu was ie echt te fabbergasted om er iets zinnigs van te maken.
fiona2018 schreef:
26-11-2018 10:48
Wauw ik schrik er nog best van dat zoveel mensen hun kind met een winterjas in een stoeltje zetten. Ik heb dat filmpje ooit eens gezien en zal dochter nooit met een winterjas in een stoeltje zetten. Dekentje eroverheen werkt ook tegen de kou.

Ik denk dat mensen het vooral doen voor de kleine ritjes. Hup-in-de-auto-hup-naar-de-kinderboerderij/bouwmarkt/super. Alleen dan kan je ook een frontale aanrijding krijgen met 60kmpu..
Ik ben trouwens ook geen heilige, zoon zit hier ook geregeld in een winterjas in de auto. En terwijl ik dit schrijf bedenk ik met dat we een prima thermovest voor hem hebben, notabene met auto's erop :facepalm:

In het artikel staat verder nog dat 93% van de kinderen onveilig zit in de auto van een oppas (lees: iemand die niet de eigen ouder is). Vaak door het geven van verkeerde instructies hoe een stoeltje goed vast gezet moet worden. Ook hier ben ik schuldig aan: ik geef zoon mee aan mijn broer, ook al ziet het eruit dat de stoel niet goed in zijn auto past...

Dus op mijn todo qua stoeltjes:
- thermovest ipv jas klaarleggen voor gebruik
- man laten proberen of stoel inderdaad niet goed in auto broer past, anders broer betere instructies geven.
Tinkeltje33 schreef:
26-11-2018 10:45
Zou je die borststukjes niet los kunnen kopen om er op te zetten? Zoon prutst zichzelf er ook wel eens uit.

Wat een goeie opmerking! Tadaa: https://www.wehkamp.nl/a3-baby-kids-gor ... -16122278/

/toevoeging ik heb het besteld. En ik zag de voorraad zakken van 9 naar 5 dus ik denk dat er mensen meelezen :biggrin:
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 26-11-2018 11:41
17.46% gewijzigd
GlitterCupcake schreef:
26-11-2018 10:49
Gister had peuter hier zijn schoen gezet + alle schoenen die hij kon vinden in de gang, kasten en tassen. Maar het is niet elke dag feest dus zat er vanmorgen niks in.

Nou je had hem moeten horen vanmorgen :rofl: Echt de meest verontwaardigde schreeuw die ik ooit gehoord heb. BAAAAAAAAAAAH! MAMA SINT PIET PAARD WAAR IS CADEAUTJE?!! PAPA WAAROM? PAARD WATER. TEKENING. WWAAR IS MANDARIJN APPEL! WAAROM?!

:hihi: Normaal praat ie best hele zinnen maar nu was ie echt te fabbergasted om er iets zinnigs van te maken.
:rofl: :rofl: :heart:
Ik ga denk ik ook zo’n borststukje kopen. Eerlijk waar zit zoon in de winter nooit veilig in zijn stoel, want altijd zijn winterjas aan.

Opa en oma hebben hem laatst gewoon op schoot vervoerd...
Tinkeltje33 schreef:
26-11-2018 11:30
Ik ga denk ik ook zo’n borststukje kopen. Eerlijk waar zit zoon in de winter nooit veilig in zijn stoel, want altijd zijn winterjas aan.

Opa en oma hebben hem laatst gewoon op schoot vervoerd...

:lol: Echt hè.. je vraagt je soms af hoe er zo veel van die generatie het overleefd hebben.. zelf vragen ze zich dat ook wel eens af maar vinden ze zichzelf soort van superieur tegenover onze generatie. Als of zij trots mogen zijn dat ze zijn opgegroeid zonder autostoeltjes of epipennen.

Onze peuter hadden ze vervoerd in een los stoeltje want (ik qoute) ‘opa was door zijn rug gegaan en oma kreeg de gordel niet om de stoel’ :-[

DAN GA JE DUS NIET NAAR DE GEITJES! was mijn reactie. Stonden ze geschrokken te kijken dat ik ineens zei wat ik dacht :facepalm:
GlitterCupcake schreef:
26-11-2018 10:59
Wat een goeie opmerking! Tadaa: https://www.wehkamp.nl/a3-baby-kids-gor ... -16122278/
Wij dachten ook een goede aankoop te hebben gedaan.. Wat blijkt: dochter wurmt zich ook uit de gordels mét zo'n extra clip. We weten t echt niet meer. Niks werkt/helpt.
Zo'n ding helpt wel pavo:

Afbeelding

Maar dat is dus een compleet anders stoeltje dan één met gordels.
GlitterCupcake schreef:
26-11-2018 10:59

/toevoeging ik heb het besteld. En ik zag de voorraad zakken van 9 naar 5 dus ik denk dat er mensen meelezen :biggrin:

Nu nog maar 1. Ik ga overleggen met man en denk dat ik er ook 2 ga bestellen.
pavo07 schreef:
26-11-2018 11:41
Wij dachten ook een goede aankoop te hebben gedaan.. Wat blijkt: dochter wurmt zich ook uit de gordels mét zo'n extra clip. We weten t echt niet meer. Niks werkt/helpt.
Afbeelding
GlitterCupcake schreef:
26-11-2018 11:40
:lol: Echt hè.. je vraagt je soms af hoe er zo veel van die generatie het overleefd hebben.. zelf vragen ze zich dat ook wel eens af maar vinden ze zichzelf soort van superieur tegenover onze generatie. Als of zij trots mogen zijn dat ze zijn opgegroeid zonder autostoeltjes of epipennen.

Onze peuter hadden ze vervoerd in een los stoeltje want (ik qoute) ‘opa was door zijn rug gegaan en oma kreeg de gordel niet om de stoel’ :-[

DAN GA JE DUS NIET NAAR DE GEITJES! was mijn reactie. Stonden ze geschrokken te kijken dat ik ineens zei wat ik dacht :facepalm:

Mijn vader had ons oude fietsstoeltje gevonden en hem daar in gezet (niet gefietst). Dat is gewoon een beugeltje rondom, verder niks. Hij heeft wel een autostoeltje gelukkig.

Schoonouders moesten onverwacht langer blijven en naar de supermarkt daardoor. Ik vond het meer een les voor mezelf dat ze dat dus doen dan. Dus dat moeten we zien te voorkomen.
Mijn kids zitten helaas ook niet altijd veilig..
Voor ritjes van 15min of minder, trek ik hen de jas niet uit. Het heeft allemaal nogal een mening en gebruiksaanwijzing en dan wint het gemak toch van de rompslomp die aan-uit trekken van de kleding met zich mee brengt. Zou niet moeten, maar in de praktijk gaat het zo dus wel. Geldt ook voor mezelf overigens, dat ik mijn winterjas dan aan hou. Jongste peuter (jaja, vanaf vandaag twee peuters :cheer: ) zit in een stoel met zo’n tafeltje zoals het plaatje hier boven. En oudste peuter zit in een stoeltje met alleen de autogordel.

Nu we sinds een paar weken ook nog een maxi cosi op de achterbank er bij moeten wrotten, moeten we het stoeltje van jongste peuter ook nog eens een beetje schuin zetten om allemaal in de auto te passen.
En de gordel van de maxi cosi moet gedraaid.

Die onderzoekers kunnen mij beter niet tegen komen met mijn kroost in de auto :facepalm:
Door dit te lezen realiseer ik me pas weer dat mijn zoontje dus ook niet veilig zit (winterjas). Het is pure snelheid en ondoordachtzaamheid.
Maar vanaf nu dus weer strak in de gordels zonder jas!

Op welke leeftijd kregen jullie peuters interesse in tellen / cijfers en kleuren?

Mijn zoontje is van september 2 en gaat opeens als een speer daarmee! Het komt een beetje uit het niets voor mijn gevoel haha.
Mijn oudste kende met 1 de kleuren en met 2 de letters en cijfers.
Mijn middelse is nu 2 en heeft nog geen enkele interesse in zowel kleuren als cijfers/letters.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven