Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Poos afwezig geweest op het forum, maar ik ben er weer.

Gefeliciteerd Aapje!

Met zoon gaat het heel goed. Hij kan al zo veel en dat is zo leuk om te zien. Hij wil ook alles zelluf doen.. minder handig soms. Hij wordt dan boos als ik het licht aan doe of de hond eten geef. Want hij wil het dus doen.

Heerlijk dit weer zeg. Helaas ben ik ziek thuis, maar gistermiddag even buiten gezeten en heeft zoon heerlijk in de tuin gespeeld. Hij geniet er ook echt van.
Wat fijn dat alles goed gaat bij jullie Snowgirl!

Sneeuwball, beterschap. Gelukkig is het wel mooi weer om in de tuin te spelen.

Dochter heeft sinds kort de woorden 'WIL NIET' ontdekt :whistle:
Smeren jullie iets op (schaaf) wondjes tegen littekenvorming? Zoon heeft een flinke korst op zijn neus en ik weet niet goed of ik er wel of niet iets op moet doen.
Ik niet. Mijn zoon is ooit een keer vol op zijn neus en voorhoofd gevallen. Echt twee mega schaafwonden. Die op zijn neus is nog máánden zichtbaar geweest en maanden lang zalf smeren hield ik dus niet vol. Ik maakte me toen wel zorgen over dat hij al zo jong een blijvend litteken zou hebben, want het verdween dus maar niet. Maar na een half jaar ofzo was het eindelijk helemaal weg en inmiddels zie je het dus niet meer.
Nee niet specifiek tegen littekens. We hebben al heel wat (schaaf)wonden meegemaakt hier en op de gehechte kin na, geen littekens te zien.

Wel hebben we uiteraard “Wonderzalf” tegen allerhande pijntjes en piepjes: calendulazalf van de tuinen ;-)
Ik smeer Bepanthen :) en heb het idee dat het dan sneller en gladder geneest.
Bepanthen! Het geneest sneller en minder lang zichbaar. Ook bij mij ;)
Bepathen heb ik wel in huis. Morgen maar eens doen dan. Momenteel is hij zodanig ziek dat hij alleen maar op mij geplakt zit al heel de dag dus dan smeert hij de crème toch aan mij af.
Ik smeer niets. Ben daar ook slecht in thuis.
Ik smeer ook niets. Ik heb altijd geleerd dat je op schaafwonden helemaal niets moet doen omdat het dan het snelste geneest. Maar geen idee of dat klopt.
Voor de Bepanthen-smeerders: probeer een blikje Penaten creme ergens te scoren. Is vergelijkbaar maar doet nog beter z’n werk.
ShaunTheSheep schreef:
20-02-2019 20:46
Voor de Bepanthen-smeerders: probeer een blikje Penaten creme ergens te scoren. Is vergelijkbaar maar doet nog beter z’n werk.

Ik zie gelijk mijn moeder voor mij die mijn ganse jeugd achter mij aan hobbelde met zo’n blauw/goud blikje :lol:
Ja fantastisch he? Ging bij ons ook zo! Blikje ging altijd overal mee naartoe.

Checklist vakantie was ook : “paspoorten, tickets en penatencreme”
Nou wij hebben ook weer een enerverend weekje achter de rug. Peuter was gevallen en er kwam een waterval aan bloed uit zijn mond. Het bleef maar lopen. Spoelen hielp niet dus een kopje suiker in gemikt, toen stopte het. Dat er even later weer uitgespoeld en... o_o Er miste een voortand.

Die is terug zijn kaak in geschoten :| bleek op foto’s bij de tandarts. Nu moeten we 2 weken wachten of die tand terug komt. Óf de tand gaat ontsteken en dan moet ie er eerder uit :-|

En of het komt door die klap of de vele handelingen erna maar peuter is in één klap in de peuterpubertijd gekomen. Jullie hadden waarschijnlijk al veeeeeeeel eerder ‘zelf doen’ in huis, nou wij sinds deze week ook :facepalm: Daarvoor was het echt een mak ding. En wat een drama’s met het verkeerde eten, deuren die wij open doen die hij open wilde doen en hij blieft bepaalde kleren niet meer. Hij spat finaal uit zijn pamper als je zegt dat ie een jongen is, hij.is.een.meisje!!! :lol:

En zijn speelgoed en boeken zijn stom. Hij blieft geen koddige auto’s meer. Nee auto’s moeten groot en realistisch. Boeken moeten over grote stoere dingen óf ruimte dingen.

Het is echt even schakelen :whut:
Jeetje wat heftig van die tand Glitter. Ik wist helemaal niet dat dat mogelijk was, terugschieten in de kaak. Heeft hij er last van?

Sterkte met de peuterpubertijd, ik vind het vooralsnog vooral grappig. Dochter wil zelf kiezen wat ze aantrekt, maar dan is het ook prima. Verder horen we veel "Nee, wil niet!!" Avondeten wil ze ook niet meer, dat vind ik wel lastig. Hoe gaan jullie daarmee om? Maak je er een strijd van, of eten ze dan maar gewoon niet die avond?
Ik wist helemaal niet dat een tand terug kon schieten.

Hier zitten we al een aantal maanden in de zelluf doen stand. Onder begeleiding laat ik veel toe zoals zelf brood smeren etc. Zoon zegt ook dat hij een meisje is, tenminste als ik zeg dta mama geen jongen is.

Wel grappig: Mama heeft geen piemel, mama heeft een cavia :mrgreen:
Haha een cavia :HA: Hier heet het een 'vagenag'. Verder hebben we hier weinig versprekingen. Alleen een slaapzak heet een 'sakzak' en een badjas een 'jasbad' :proud:
Ach glitter, arm kind. Sterkte! En alles zelluf is heel herkenbaar. Af en toe prima, maar boos worden als ik de hond eten geef, en niet hij gaat te ver.
Maar ik kan er ook om lachen en gebruiken.

Gaat zoon zelf lopen of moet mama helpen?
Bijvoorbeeld. En dan kiest hij altijd voor zelf doen :)

Zoon heeft ook een poos slecht gegeten, maakte er geen strijd van. Dan eet je toch niet.
En nu eet hij ineens weer heel veel. Geen pijl op te trekken.
Heftig Glitter o_o

Hier doen we niet aan strijd over eten. Ik bepaal WAT je eet en kind mag bepalen OF ie eet en hoeveel. Die strijd ga ik anders toch niet winnen. Dus als kind niet wil eten vind ik dat prima. Wel moeten ze aan tafel zitten.
Af en toe geven we wel een boterham als ik zie dat kind het echt niet lekker vindt.

Oh en ik ga niet preventief groente weglaten uit een saus of stiekem pureren ofzo. Ze wennen er maar aan dat die in het eten zitten. Eruit vissen vind ik dan wel weer prima, zolang ze dat zelf doen.
En als je zegt iets niet te willen eten, mogen automatisch al je tafelgenoten het eten claimen. Dat geeft soms genoeg reactie voor jongste peuter om het toch Selluf op te willen eten :-D

Ik moet wel zeggen dat ik erg makkelijke eters heb en dat ze genoeg spek aan hun lijf hebben. Misschien zou ik andere keuzes maken als mijn kinderen nauwelijks iets lustten of bijvoorbeeld ondergewicht hadden.
Ik dwing ook niet met eten. Hier alleen niet zo veel reserves meer dus als hij na het eten uur later nog een banaan wil, vind ik het prima.

Hij eet tegenwoordig juist eindelijk sommig vlees en soms vis.

Zoon zit hier momenteel ook niet helemaal lekker in zijn vel. Hij merkt onze spanning ook op nu uitgerekende datum eraan komt etc. Dus we zijn sowieso niet zo streng nu even. Komt straks wel weer.
Jeetje GC, jij maakt echt wat mee met je peuter zeg. Ik wist ook niet dat een tand terug kon schieten. Klinkt heel bizar en pijnlijk.

Die peuterpuberteit gaat hier wisselend. Meestal kan ik het goed handelen. Minder goed kan ik tegen alle "waaaaarommm?" Vragen en het ge-wat-zeg-je als standaard antwoord. Met eten maak ik hier geen gedoe, ook omdat peuter meer dan genoeg reserves heeft en ik het eigenlijk wel prima vind als hij even wat minder eet. De laatste tijd wil hij soms liever droge pasta of rijst ipv met saus. Vind ik vooral bijzonder. Hij eet het dan snel op. Aardappels lust hij ook graag en mijn man kijkt dan vol afkeur naar hoe hij dat naar binnen schuift, want die gruwelt daarvan ;-)

Hier komt peuters 3e verjaardag al in het zicht! Hij krijgt onder andere een fiets met trappers en ik ben heel benieuwd hoe snel hij dat onder de knie heeft. We laten er geen zijwieltjes op zetten, want op zijn loopfiets houdt hij ook goed zijn balans. Ik ben benieuwd of hij dat dan straks al kan of niet.
Goed om te lezen dat jullie ook niet zo hard trekken aan de peuterpubertijd. Ik vind het soms best lastig, vooral publiekelijk.

Eten doet peuter nog wel maar gister lustte hij ineens zijn lievelings stamppot niet meer en wilde boterhammen. 6 :wtf: boterhammen..

Tand ‘terug schuiven’ is hoe ik het noem. Eigenlijk is die tand weer de kaak in geslagen. Ik word er elke keer weer onpasselijk van als ik er aan denk. Als je er op googelt dan zie je dat het best vaak voorkomt. Ik vind het maar niks. Peuter moet er wel last van hebben, het is ook blauw tot zijn neus. En er is een kans dat de ‘grote mensen tand’ die er achter aan komt beschadigt is hierdoor. Heel erg balen.

Dat ik veel meemaak hoor ik vaker. Het is iets wat aan mij plakt. Ik maak tegenwoordig foto’s als ik het meemaak want ik ben bang dat niemand mij gelooft. Vandaag heb ik iets verkocht aan een Tasmaan/Tasmaniër, een lege auto van een parkeerplek een kruispunt op zien rollen omdat ie niet op de handrem stond en een brandje in een bos gemeld bij 112. Ik weet niet hoe het komt. Misschien zie/hoor ik meer en heb ik geen 9-5 leven.
Ach Glitter wat sneu voor de kleine. En wat schrikken! Hopelijk komt het goed.

Wij hebben hier ineens een erg beleefde peuter. Bij werkelijk àlles vraagt hij “mag ik...”. Mag ik aan tafel? Mag ik spelen? Mag ik drinken? Mag ik poes aaien? Mag ik schoenen aan?

Heel aandoenlijk maar dit gaat non-stop door de heeeeele dag en dan kom het wel een beetje mn neus uit aan het einde van de dag ;-)
Haha, ik moet denken aan mijn jongste peuter. We hebben er vrij streng op gehamerd dat onze kinderen aan tafel blijven zitten bij het eten en moeten vragen of ze van tafel mogen.
Maar nu komt het dus ook regelmatig voor dat peuter zelf tijdens het spelen aan tafel gaat zitten. En als hij er dan af wil gaat hij óók vragen of hij wel van tafel mag. En als ik hem niet hoor of even elders bezig ben, blijft hij dus al die tijd super braaf zitten omdat ie denkt dat ie geen toestemming heeft :mrgreen:
Hier vraagt zoon vooral bij eten altijd Mag ik eten? Dat is duidelijk stukje vanuit kdv waar ze moeten wachten tot iedereen heeft. Of als ik wil eten zegt hij: Nog even wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven