Playmobil / lego / duplo opruimen

24-04-2020 22:04 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Even een topic voor ideetjes. Ik ben nogal ... bijzonder als het op opruimen aankomt en wil altijd het liefst alle speelgoed keurig gesorteerd opgeruimd hebben. Dat gaat over het algemeen goed, maar inmiddels begin ik door de opbergruimte heen te raken en wordt het steeds lastiger om speelgoed overzichtelijk op te bergen.

Ik ben dus op zoek naar tips voor met name speelgoed als Playmobil en Lego waar je veel kleine onderdeeltjes hebt. Het liefst zou ik zo'n kamer als in Lego Masters maken met voor elke kleur en elke soort een apart bakje, maar zo groot is mijn huis niet.

Hoe hebben jullie de Lego, Duplo, Playmobil, maar ook knutselspullen, Barbies met toebehoren etc opgeruimd en gesorteerd? En dan het liefst op een manier die er als er niet mee gespeeld wordt nog gezellig en stylish uitziet.
Am Yisrael Chai!
Alles in bakken in n kast, zodat het niet in het zicht is.
Ik heb een lego kamer met een mega grote kast waar al mijn lego opgebouwd staat uitgestald. :flirting:

Maar dat is vast niet wat je wil horen. :proud:
Google eens op Gereedschapskist.
Timmerlieden zijn vaak zeer georganiseerd.
Deze is doorzichtig. Mooi hè,
Afbeelding

Deze is te koop op gereedschapskist.nl
een walhalla van opbergsystemen
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 22:10
5.00% gewijzigd
apestaartje30 schreef:
24-04-2020 22:09
Ik heb een lego kamer met een mega grote kast waar al mijn lego opgebouwd staat uitgestald. :flirting:

Oh echt? breek je ze nooit af?
apestaartje30 schreef:
24-04-2020 22:09

Oeh, leuk!

Nee hoor, vind ik juist leuk om te horen. Ik neem aan dat jij dus een enorme Legofan bent. Heb je tips voor handige opbergbakken, lades, kistjes, weetikveel?
Am Yisrael Chai!
Dat lukte mij dus eigenlijk niet. Altijd weer dingetjes kwijt, weg, zoek, bah.
Ik heb het liever gewoon niet in huis.
Nemain• schreef:
24-04-2020 22:10
Oh echt? breek je ze nooit af?
Alleen toen ik ging verhuizen. Alles in de originele dozen en in het nieuwe huis weer opbouwen.

Maar het is echt mijn hobby. Vandaar dat het derde kleine kamertje mijn lego kamer werd.
fashionvictim schreef:
24-04-2020 22:11
Oeh, leuk!

Nee hoor, vind ik juist leuk om te horen. Ik neem aan dat jij dus een enorme Legofan bent. Heb je tips voor handige opbergbakken, lades, kistjes, weetikveel?
Zo'n gereedschapskist heb ik ook! Voor dubbele onderdelen.
Maar voor de rest geen tips want hier neemt het veel ruimte in beslag. Ik heb alle originele dozen nog, op zolder. Ik ben een echte fan ja. Het is een soort meditatie als ik ga bouwen.
Odense* schreef:
24-04-2020 22:10
Google eens op Gereedschapskist.
Timmerlieden zijn vaak zeer georganiseerd.
Deze is doorzichtig. Mooi hè,
Afbeelding

Deze is te koop op gereedschapskist.nl
een walhalla van opbergsystemen
Eh... nee. Spuuglelijk.

Ik zoek meer tips in deze hoek, maar dan voor speelgoed:

Afbeelding

Voor de beeldvorming: ik kocht mijn hydrofielen op kleur en vouwde en streek ze allemaal op dezelfde manier en legde ze in een speciale volgorde zodat je allemaal dezelfde stapeltjes in de kast had. En ik sorteer mijn boeken op genre, grootte, schrijver en kleur.

Dat wil ik nu ook voor speelgoed met kleine onderdeeltjes.
Am Yisrael Chai!
:$ ikeakast.
Veel lades
Alles op kleur
En een la voor alle poppetjes
En een la voor alle auto’s die gebouwd zijn en in elkaar blijven.

Playmobile net zoiets

Edit: pas op, het zijn toch stofnesten!
Ik adviseer met klem iets wat je goed kunt afsluiten, hoe lelijk ook.
feow wijzigde dit bericht op 24-04-2020 22:20
25.87% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Door mijn eigen foto krijg ik trouwens wel de brainwave dat van die voorraadbussen misschien wel handige opbergers voor Playmobil onderdeeltjes zijn.
Am Yisrael Chai!
feow schreef:
24-04-2020 22:17
:$ ikeakast.
Veel lades
Alles op kleur
En een la voor alle poppetjes
En een la voor alle auto’s die gebouwd zijn en in elkaar blijven.

Playmobile net zoiets
Ja, zoiets wil ik dus, zon soort systeem. Maar waarin? Dat je in 1 oogopslag alle rode steentjes hebt of alle blauwe of alle Playmobilpoppetjes of alle Barbieschoentjes.
Am Yisrael Chai!
Heb je niks aan, maar wij hadden alleen apart bakje voor het haar van de playmobil poppetjes. Kind was zeer kritisch over de kapsels en ik was het zat om elke dag weer in die berg te moeten zoeken naar het (volgens hem) juiste kapsel.

...Alsof dat bestaat, een juist playmobil- kapsel (snap nu opeens pas zijn frustratie, haha). Goeie oude tijd...
kinderen/lego-opbergen/list_messages/459704

Misschien kun je daar nog wat tips vinden?
Voornu schreef:
24-04-2020 22:20
Heb je niks aan, maar wij hadden alleen apart bakje voor het haar van de playmobil poppetjes. Kind was zeer kritisch over de kapsels en ik was het zat om elke dag weer in die berg te moeten zoeken naar het (volgens hem) juiste kapsel.

...Alsof dat bestaat, een juist playmobil- kapsel (snap nu opeens pas zijn frustratie, haha). Goeie oude tijd...
Hahaha, ik snap je zoon helemaal.

Echt superirritant dat je de hele kist moet omkeren om dat ene piepkleine sandaaltje te vinden omdat poppetje x alleen de rode sandaaltjes aan mag en poppetje y alleen een pet op moet.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
24-04-2020 22:20
Ja, zoiets wil ik dus, zon soort systeem. Maar waarin? Dat je in 1 oogopslag alle rode steentjes hebt of alle blauwe of alle Playmobilpoppetjes of alle Barbieschoentjes.
Ik heb ooit een avond lang muurtjes zitten bouwen met steentjes van 4x2 en muurtjes met 3x2 en vierkantjes en halfjes enz.
Dat werkte dus niet zo tof.

Toen heb ik een hele grote la met alleen maar 4x2 in alle kleuren gedaan. Maar dat deed ik dan in de grote rode la waar je niet goed doorheen kon kijken. En de andere stukjes in de eenbeetjedoorzichtigewitte. Want op kleur is veel mooier.
Dus ladekast: ja. Maar niet te grote laden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
https://thehomeedit.com/2016-2-29-4-lego-solutions/

Misschien heb je hier wat aan?
Ik heb 40.000 doorzichtige bakken en bakjes.
Bij de action hebben ze van die bakken met allemaal kleine bakjes erin.
Ik zoek een paar keer per jaar alles uit en doe daar dan de geweertjes in en andere dingetjes.
Dan zoek ik op gevoel (een lego fan zou gruwelen) alles uit, dus wat ik 'bijzonder' vind en bij elkaar vind horen doe ik in bakken en bakjes.
Ninjago bij Ninjago, bak met poppetjes, bak met city, met movie, etc
Rest tot zover ik zin heb op kleur.
Grote bak Hema en inzetbak voor 'normale' blokjes.
Soort trolley voor te bewaren bouwwerken plus in de slaapkamer wat plankjes waar te bewaren dingen op kunnen.
Het idee is dat er een leuke uitnodigende en overzichtelijke selectie in de woonkamer staat, en dat de rest boven op zijn kamer is.
Op zijn kamer is er onder zijn bed opbergruimte waar hij ook bij kan.
Maar dat werk natuurlijk niet want precies altijd ook wat van de kamervoorraad nodig dus dan staat alles weer beneden.
Als je mijn woonkamer binnenkomt zie je een paar dagen per jaar een leuk kleed van de h&m met een trolley met gemaakte lego en een paar plastic bakken.
De rest van het jaar ligt er een puist lego met een hele berg lege of half lege bakken ernaast.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 22:37
15.59% gewijzigd
fashionvictim schreef:
24-04-2020 22:23
Hahaha, ik snap je zoon helemaal.

Echt superirritant dat je de hele kist moet omkeren om dat ene piepkleine sandaaltje te vinden omdat poppetje x alleen de rode sandaaltjes aan mag en poppetje y alleen een pet op moet.
Een goed opbergsysteem is dan ideaal natuurlijk, het lijkt mij wel lastig om het geordend te houden.
Dat jij het netjes opgeruimd wil hebben, snap ik. Maar ik vraag me af wie het zo gaat opruimen? Als ik zie hoe mijn kids opruimden,: niet het liefst, of grote halen gauw thuis, vrees ik dat je opbergsysteem niet heel lang stand zal houden.
En dus kan jij het doen.

Oh wij hebben gewoon een aantal curver kratjes. Eentje voor de poppen. Eentje voor de auto’s, en ander speelgoed.
Een hele grove sortering, zeg maar. En savonds alles in de krat, anders geen voorlezen.
apestaartje30 schreef:
24-04-2020 22:13
Alleen toen ik ging verhuizen. Alles in de originele dozen en in het nieuwe huis weer opbouwen.

Maar het is echt mijn hobby. Vandaar dat het derde kleine kamertje mijn lego kamer werd.
Dat zal veel plek innemen!

De lol van Lego is toch ook het graaien in bakken en dan na dagen dat ene stukje vinden?
Wij hebben de kleine dingen allemaal in van die Ikea-bakjes zitten die per 3 op de kinderafdeling staan (wit-geel-blauw en wit groen-roze). En die staan dan weer zonder deksel in een ondiepe la. Want steeds die deksels openmaken vonden ze erg irritant. De grote dingen gewoon op een hoop.
Mijn ervaring s hier dat de pakketten 1x opgebouwd worden. Dan spelen ze ermee en langzaam vallen ze dan uit elkaar. De losse stukjes komen op een hoop terecht en vervolgens wordt er gewoon vrij mee gebouwd.
Voornu schreef:
24-04-2020 22:31
Een goed opbergsysteem is dan ideaal natuurlijk, het lijkt mij wel lastig om het geordend te houden.
Tot op heden lukt het aardig om alle speelgoed per soort in zijn eigen opbergunit te houden. We hebben nog nauwelijks Lego en daar is mijn dochter ook niet erg fan van tot nu toe, maar ze is wel dol op Playmobil en dat hou ik het liefst ook redelijk geordend en bij elkaar. Maar dat is inderdaad moeilijker om te sorteren, vandaar dit topic :) .
Am Yisrael Chai!
Deze bakken met de inzet: https://www.ikea.com/nl/nl/p/kuggis-inz ... -00280208/

Echt ideaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven