Problemen met zoon van 6

14-08-2008 11:20 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 6 is bij tijd en wijle werkelijk onhandelbaar. Mijn man en ik weten soms echt niet meer wat we met hem aan moeten. Als zoon besluit dat hij iets niet wil, gaat hij het ook werkelijk niet doen. Dit gaat dan meestal over de meest normale zaken als: eten, douchen/in bad, aankleden of zoals vanochtend naar school. Hij had besloten dat pappa hem ging brengen maar wij hadden besloten dat ik de kinderen naar school/PSZ zou brengen. Hij kwam dus gewoon de auto niet uit terwijl hij op de toppen van z'n longen aan het krijsen was.

Op zo'n moment weet ik het echt even niet meer. De enige manier om hem zover te krijgen is dan met fysiek geweld. Ik moet hem dan echt opppakken terwijl hij slaat, schopt, krijst etc. etc.

Dit lijkt mij voor hem (en voor ons ) behoorlijk traumatisch maar ik zou echt niet weten hoe we anders dingen van hem gedaan moeten krijgen die wij willen of die gewoon moeten.

Als je later op de dag (als hij weer rustig is) met hem hierover probeert te praten, komt er geen boe of bah uit. Ik heb dan ook geen idee wat er zich in dat koppie afspeelt.

Wij hebben inmiddels al zoveel geprobeerd: negeren, isoleren, straffen/belonen, praten, etc. etc. Wat ook vervelend is dat dochter (3 jaar) hier met grote ogen naar staat te kijken en af en toe al wat kopieergedrag vertoont.

Wij denken altijd dat het iets te maken heeft met het feit dat hij het middelste kind is. Ik hoor vaker dat middelste kinderen de moeilijkste karaktertjes hebben. Maar ja, al is dat zo: hoe deal je hiermee en wanneer gaat het over?

Iemand wel eens met dit probleem te maken gehad en hoe hebben jullie dit aangepakt?
@Nippo: ja, ergens hierboven schrijf ik ook zoiets. Dat het ene kind nou eenmaal makkelijker op te voeden is dan het andere kind. En wij zeggen ook altijd tegen elkaar: dit gaat voorbij... als ie straks 10 is, gaat ie echt niet meer staan krijsen.

Heb nu even een bespreking en kom daarna terug op -justme-
quote:Charlotte69 schreef op 15 augustus 2008 @ 10:47:

@Nippo: ja, ergens hierboven schrijf ik ook zoiets. Dat het ene kind nou eenmaal makkelijker op te voeden is dan het andere kind. En wij zeggen ook altijd tegen elkaar: dit gaat voorbij... als ie straks 10 is, gaat ie echt niet meer staan krijsen.

Heb nu even een bespreking en kom daarna terug op -justme-

Maar dat is ook helemaal waar! Het ene kind luistert beter, heeft van zichzelf meer respect, vermijdt liever het conflict, voelt meer empathie voor pa en ma, weet eerder wanneer grenzen bereikt zijn.

Maar juist bij een kind dat grenzen opzoekt, het conflict niet schuwt, weinig respect toont, manipulatief en chantabel gedrag vertoont is het aangeven van duidelijke grenzen en die consequent hanteren heel belangrijk. Laat maar waaien mentaliteit of meegaan in het gedrag creëert regelrechte monstertjes. Niet dat ik vind dat je dat doet Charlotte, maar dat zou een logisch gevolg kunnen zijn van voortdurende conflicten.

Nu een paar maanden de broekriem aantrekken geeft jarenlang plezier. Ik denk namelijk niet dat het overgaat, maar zelf verergert, als meneertje 10 is en er aan jullie opvoedingsstijl niets verandert. Krijsen zal ie dan misschien niet meer doen, maar zijn gedrag zal zich dan wel op een andere manier uiten. Daar is krijsen niets bij.
@Justme: ik voel me ook niet schuldig over het feit dat hij naar school moet. Mijn schuldgevoel betreft zijn zwaarmoedige en ongelukkige inborst. Als ik zie hoe die andere twee lichtvoetig en onbevangen de wereld in kijken, heb ik gewoon met hem te doen. Dat dat hem niet gegund is.

En natuurlijk heeft het geen zin om je schuldig te voelen over iets wat niet meer terug te draaien is, maar dat wil niet zeggen dat je makkelijk een knop omzet en dat gevoel dan zo maar weg is.
quote:Charlotte69 schreef op 15 augustus 2008 @ 12:59:

@Justme: ik voel me ook niet schuldig over het feit dat hij naar school moet. Mijn schuldgevoel betreft zijn zwaarmoedige en ongelukkige inborst. Als ik zie hoe die andere twee lichtvoetig en onbevangen de wereld in kijken, heb ik gewoon met hem te doen. Dat dat hem niet gegund is.

En natuurlijk heeft het geen zin om je schuldig te voelen over iets wat niet meer terug te draaien is, maar dat wil niet zeggen dat je makkelijk een knop omzet en dat gevoel dan zo maar weg is.

Wie zegt dat lichtvoetigheid een gunst is?

Lichtvoetig en onbevangen in de wereld staan kan nu voordelig lijken, maar kan net zo goed een handicap in het leven zijn.

Het is onterecht dat je met hem te doen hebt. Zijn karakter is net zo waardevol als dat van de anderen. Hij voelt jouw schuldgevoel aan en buit dat uit. Wat is er niet meer terug te draaien trouwens? Jij moet dat gevoel echt loslaten, op zijn minst niet meer op hem projecteren.
quote:Charlotte69 schreef op 15 augustus 2008 @ 12:59:

En natuurlijk heeft het geen zin om je schuldig te voelen over iets wat niet meer terug te draaien is, maar dat wil niet zeggen dat je makkelijk een knop omzet en dat gevoel dan zo maar weg is.Je gaat er zomaar vanuit dat de oorzaak van zijn zwaarmoedigheid bij jou ligt, ik denk dat je daar toch overheen moet stappen. Ik snap de redenatie ook niet zo dat omdat jij niet gelukkig was tijdens je zwangerschap, dat bij hem terecht komt?
Als jullie geen regelmaat in het gezin hebben/kunnen krijgen, is het dan een idee een weekrooster te maken? Daarin zet je voor elke dag wie wegbrengt/ophaalt en eventueel nog andere dingen (zwemles!) Aangezien hij net leert lezen, is het misschien zelfs wel leuk om MAMA en PAPA te kunnen herkennen, voor hem.

Je zou zelfs een knutsel/aandacht halfuurtje per kind erin kunnen zetten. Eventueel nog wat regels, die je elke week weer eens opleest (heb ik gedaan met geldregels, nadat zoon steeds maar weer geld uit de portemonnaie haalde als 5 jarige)

Daarnaast: als mijn zoon niet op de gang wilde blijven zitten op die leeftijd had ik een glas water klaarstaan. 1x heb ik deze over 'm heen gegooid, daarna bleef hij wél zitten. Ik had echt geen zin 'm 20x terug te zetten op de gang of de deur vast te moeten houden. Dat gaf mij echt het gevoel dat hij teveel aandacht kreeg voor iets dat hij niet mocht doen.

succes
Later is nu
Oh oh oh, dames, 3 maal een reactie op mijn schuldgevoel.

Lichtvoetigheid en onbevangenheid is wat mij betreft een voorrecht voor ieder kind (of zou dat moeten zijn). Naarmate je meer levenservaring opdoet, zal je vertrouwen in de wereld/mensheid (hopelijk op een gezonde manier) afnemen zodat, tegen de tijd dat je volwassen bent, je de tools hebt om goed en kwaad tegen elkaar af te wegen.

Ik ben van mening dat de verbondenheid tussen moeder en kind in de buik zeer hecht kan zijn en dat dat z'n weerslag kan hebben op het karakter van het kind. De verbondenheid die ik voelde met de kindjes in mijn buik was 3 van de 4 keer (ja, ook de miskraam) duidelijk aanwezig. Dat was met mijn tweede zwangerschap niet het geval omdat ik me er toen voor afsloot. Dat kan ik nu niet meer terugdraaien, dat bedoelde ik daarmee.

@Dreamer: goed plan, die weekplanner. Wel krijgt mijn man met enige regelmaat er een spoedklus tussendoor, maar over het algemeen zullen we het wel na kunnen komen.

En dat glas water, heb je dat echt gedaan? Ik heb ook wel eens gedreigd hem onder de koude douche te zetten maar heb het nog nooit echt gedurfd. Lijkt mij behoorlijk traumatisch maar misschien heb ik het mis?

@Misschicken: Ik probeer het ook los te laten, dat schuldgevoel maar het is moeilijk. Als ouder wil je niets liever dan je kind gelukkig zien. En bij hem lukt het me maar af en toe dat ik denk: kijk, hoe leuk hij het heeft, hij geniet! Terwijl het met de andere twee maar af en toe zo is dat ik denk dat ze het even niet leuk hebben. Daarom doe ik voor hem meer m'n best maar blijkbaar op de verkeerde manier waardoor het averechts werkt.....
Charlotte, ik denk dat je echt met jezelf aan de slag moet over dat schuldgevoel. Dat helpt hém niet, want daardoor kan hij alle rottigheid in zijn leven bij jou neerleggen -en dat kan flink wat meer zijn dan je nu meemaakt-

Erken dat je een kind hebt dat níet simpelweg gelukkig is. En zoek naar die kleine momentjes waarop hij wel gelukkig is, of redelijk tevreden.

Het zal je nog verrassen hoe vaak dat blijkt te zijn.

In dit huis wordt er ook flink op los gemanipuleerd en ik heb daar codes voor uitgesproken. Ik doe niet aan als dan ... die woorden moeten ze maar begrijpen. Met andere woorden: ik zeg niks toe als ze alleen maar iets willen doen met een toezegging van mij. Je hebt dat iets maar te doen -en dat gaat dan niet snel-

Erg veel kankeren... ga maar naar boven om af te koelen. De jongen in kwestie is best wel stuurs geweest in het verleden maar op dit moment gaat hij echt wel naar boven als ik dat van hem verlang. Kwestie van heel duidelijk maken dat het menens is.

Verder: verwacht niet teveel van hem dat hij zal vertellen wat er aan de hand is. Veel verder dan 'mijn broertje deed dit en daarom ben ik boos' kom je niet. Wat je wel kunt doen is hem vertellen wat zijn boosheid etc. met je doet zodat hij weet dat zijn gedrag consequenties heeft voor jouw gevoel. Niet te vaak. Hier kom je het beste uit als je zo min mogelijk aandacht geeft aan het negatieve gedrag. Niet alles hoeft perse worden uitgesproken.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie wijze raad en advies. We zijn er op dit moment hard mee bezig maar dit heeft wel het gevolg dat we momenteel met iets meer hysterische buitjes te maken hebben als in de vakantie.

Gisteren was het dus drama omdat hij niet naar school wilde omdat er zwemles op het programma stond. Toen hij gisteren uit school kwam, was hij dolenthousiast over de zwemles. Vanochtend was het drama omdat hij wilde dat ze weer naar zwemles gingen vandaag en helaas pindakaas, dat is maar 1x per week. Een belachelijk verhaal dus, zeker voor een kind van 6. Die kan, volgens mij, heus wel begrijpen dat je niet elke dag kunt schoolzwemmen. Maar goed, wij besteden er zo weinig mogelijk aandacht aan en (met behulp van mijn man) wordt hij gewoon op school afgeleverd en zoeken ze het daar maar met hem uit. Dat blijkt een goede methode want na 10 minuten op school gaat hij gewoon meedraaien in de groep en is er geen vuiltje meer aan de lucht (totdat hij weer thuiskomt ).

En Mamzelle, net als met jouw zoon, zal het heus wel een keer overgaan en makkelijker worden. Maar soms worden we er een beetje moedeloos van en lijkt het licht aan het eind van de tunnel nog heel ver te zijn......
Bij ons werkt het heel goed dat we dingen niet meer vragen. Sommige dingen zijn dus opdrachten geworden. En daar kan ze geen nee op zeggen. We vragen dus niet meer: ga je in bad. Het is nu: je gaat in bad.

Daarmee ontnemen wij haar de mogelijkheden dwars te liggen.

Moet wel zeggen dat ons kind milder lijkt te zijn dan de jouwe. We kunnen haar nog wel overreden, ook al mokt ze.

Heel veel succes!
Volg je hart. Dat klopt.
Overigens ik ben zelf de middelste in een gezin. Waar ik als kind moeite mee had is dat ik niet groot was en niet klein. Bij mijn ouders gold ik voor de jongste (met mijn kleine zusje) en als oudste (met mijn oudste zus). Ik gold nooit als individu. De andere 2 wel (zij waren ook wel eens alleen klein - als ik groot was en alleen groot - als ik weer klein was). Dat zou mijn tip voor jou zijn: ook al valt hij tussen wal en schip, hij is wel een stukje zelf, eigen ik! Als dat je probleem is...
Volg je hart. Dat klopt.
Nou Pink, ik weet niet of dat ons probleem is. Ik moet wel toegeven dat hij meerdere malen (gisteren nog) aangaf liever de oudste óf de jongste geweest zou zijn in ons gezin. Maar hij wordt wel degelijk als individu benaderd (misschien juist wel iets teveel) met eigen wensen, angsten en bijzonderheden. Maar dat zijn broer (die bijna 5 jaar ouder is) later naar bed mag, in z'n eentje verder de buurt in mag etc. etc. is nu eenmaal een feit waar hij maar mee te dealen heeft. Ik kan toch moeilijk mijn oudste van bijna 11 verbieden om verder te gaan dan het pleintje voor de deur omdat broertje van 6 niet uit mijn gezichtsveld mag raken. En dit is maar een voorbeeldje want mijn middelste is altijd aan het vergelijken met hetzij oudere broer hetzij jongere zus en als je hem moet geloven is hij altijd degene die het onderspit delft.
anoniem_57699 wijzigde dit bericht op 19-08-2008 21:04
Reden: spelfoutje en die haat ik
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven