Puber(ella)stoomafblaastopic 2

10-04-2017 15:02 581 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komen de volgende quotes jou bekend voor?



- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!



Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.



Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is, maar de aardige kanten van je puber delen is ook niet verboden.



Deel 1
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Croptops draagt mijn dochter van tien wel eens. Maar zij is zo slank en gespierd (hoe dan?!) dat het ook heel goed kan.
Mijn zoon liep er altijd als een nette slons bij. Tsja, moet hij weten, maar hij mocht dan niet mopperen als ie een keer op ‘net’ moest.
Oudste dochter loopt er altijd netjes casual bij.
De drie jongsten moeten we nog zien ;) voor nu bepaal ik nog wat ze wel en niet mogen dragen. De middelste krijgt ergens volgend jaar wel kleedgeld.

Maar goed, als ik foto’s van mijzelf op mijn 16-18e zie dan denk ik ook wel eens van, oei. Hoewel ik er het prima lichaam voor had hoor. Maar hotpants waren ergens eind jaren 90 in, ik had ze...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het zichzelf al heeft opgelost. Ze paste bijna niks meer en Ha geen normale kleding. Dus gaat ze samen met moeders winkelen
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is mooi!

Ik wilde dat hier de problemen zichzelf ook eens op zouden lossen. Heb vorige week wat dingen gehoord over dochter en heb net iets gelezen wat ze had laten slingeren.
En ik.... ik lig er wakker van, ben er letterlijk misselijk van en kan er niets mee.
Heb zelf wat begeleiding gehad: haar leven, haar privacy, haar proces, haar keuzes, haar ontwikkeling.
En ik moet meer afstand nemen, me minder met haar bemoeien en het vooral LOSLATEN. Maar niemand heeft me nog kunnen vertellen hoe ik dat dan moet doen.
Ze liegt dat het gedrukt staat en ik zit helemaal in de 'dit kan niet goed blijven gaan' scenario's.
En dat moet ik dan allemaal maar op een of andere manier aan de kant schuiven en loslaten.
girasole3 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 21:43
23.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben een meelezer Girasole..

Een hele hele dikke :hug: .. de wanhoop spat van het scherm, hou vol vrouw..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren Quote
bloosje schreef:
27-06-2020 21:40
Ben een meelezer Girasole..

Een hele hele dikke :hug: .. de wanhoop spat van het scherm, hou vol vrouw..
Dankjewel :rose:

Ja, ik ben echt wanhopig. Ze zit al zo lang niet goed in haar vel, wil geen hulp. Is hoogbegaafd en diep ongelukkig en op dit moment niet handig bezig (understatement).
Ik heb nu zelf wat ondersteuning gezocht en op zich heb ik daar wel iets aan. Maar ik ben nu overal zo op gespitst dat ik echt alles opmerk en ik word er zo moe van. Echt ruim een maand geleden had ik het er met een vriendin al over dat er iets gaande was en dat ik daar een heel naar gevoel van kreeg omdat ik intuïtief voelde dat het van geen kanten klopte en dat doet het dus ook niet. Die bevestiging heb ik nu wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben moeder van een pubert met ADD, dit is een lange zoektocht geweest. Gaat nu overigens heel goed met hem, maar dat is wel anders geweest. Het moedeloze herken ik in je verhaal, het het niet meer los kunnen laten ook.. Het is energievretend, 24/7..

Ik zou willen dat ik je kon zeggen hoe je je focus kan verleggen, maar ik weet het niet.. kan alleen zeggen dat jouw focus niks doet wat helpend is, althans; zij gaat zich daardoor niet anders opstellen. Snap je wat ik bedoel?
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat snap ik heel goed! Dat zegt de vrouw waar ik af en toe mee praat ook: ik maak me druk, maar zij niet. Daarom moet ik ook meer afstand nemen etc etc.
Ik kan alleen mijn eigen gedrag veranderen, maar niet het hare.
Precies wat jij schrijft: het gaat 24/7 door.
En ik weet dat het geen spat verandert of ik me nu wel of niet druk maak, maar mijn hoofd (piekeren) en lijf (stress) willen niet mee.....

Probeer nu te mediteren; heb mijn ademhalingsoefeningen weer opgepakt en ik probeer me zelf maar voor te houden dat ook als het maar 10 minuten helpt, dat toch 10 minuten is (al voelt het nutteloos).
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel ingewikkeld, i know.. Rationeel gezien weet je het wel, maar je (moeder)gevoel zegt wat anders.. Deel het, hier of met je dierbaren.. als het je oplucht uiteraard.

:hug:

Ik ging het ook wel uit de weg soms, z'n energie / z'n stemgeluid... want ik werd er dan compleet gestresst van..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het inderdaad fijn om hier af en toe van me af te schrijven.

Eerder deze week schoonzus gebeld (is een stuk ouder en haar kinderen zijn inmiddels dertigers). Zij hebben met hun dochter ook heel wat te stellen gehad. Ze hebben overigens nooit met iemand gesproken over wat er precies gebeurd is.
Met nichtje is het helemaal goed gekomen. Dus ergens moet ik proberen dat vertrouwen te vinden.
Girasole, het is is ook enorm lastig. Probeer jezelf vooral voor te houden dat het uiteindelijk goed kan komen. Hier in de familie iemand met de meeste vreselijke puberteit gehad (je zou er een boek over kunnen schrijven) en dat is uiteindelijk, tegen alle verwachtingen in, helemaal goed gekomen (dat neemt niet weg dat het voor de ouders een uitputtingsslag was).
Alle reacties Link kopieren Quote
:hug:

Loslaten? Ik heb geen idee hoe dat moet. Hoewel het hier best goed gaat is het eten nog steeds een discussiepunt. Lon eet als een peuter van een jaar of drie. Wil ik niet, lust ik niet en groenten eten doet ze alleen als het gepureerd is. Brood met een gebakken ei of een pannekoek, dat eet ze wel. En als avondeten vlees met bijvoorbeeld rösti, maar simpele aardappels blieft ze niet. En bij voorkeur geen braadworst of gehakt maar liever kip en nog beter biefstuk.

Intussen wel bijna dagelijks gezeur over hoe moe ze is. Goh. En ze is 20, dus volwassen. Als zij zich vol wil vreten met chocola moet ze dat natuurlijk eigenlijk zelf weten. Dus ik zou het los moeten laten.
En dat lukt maar bar slecht.

En dan evengoed het lamlendige netflixen. Ze moet met haar auto naar de keuring. Het gezicht dat ze trok toen ze erachter kwam dat dat haar eigen verantwoordelijkheid gaat zijn sprak boekdelen. Het is een prinsesje geworden en ik heb nog zo mijn best gedaan om ervoor te zorgen dat ze dat niet zou worden.

Ik begin te begrijpen waarom moeders met iets oudere kinderen een gat in de lucht springen als zoon of dochter het huis uit gaat.

Zo. Moppermodus weer uit. Ik heb eigenlijk niet te klagen ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gezanik met het vriendje van dochter. Vriendje is niet te vertrouwen (vreemd gegaan) en geeft zelf aan het allemaal niet meer te weten. Ze willen nu vrienden blijven....

Ik kan hem ondertussen wel schieten, en heb er moeite mee als ie weer eens over de vloer komt. Als vrienden....ja ja....my ass.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
27-06-2020 21:46
Dankjewel :rose:

Ja, ik ben echt wanhopig. Ze zit al zo lang niet goed in haar vel, wil geen hulp. Is hoogbegaafd en diep ongelukkig en op dit moment niet handig bezig (understatement).
Ik heb nu zelf wat ondersteuning gezocht en op zich heb ik daar wel iets aan. Maar ik ben nu overal zo op gespitst dat ik echt alles opmerk en ik word er zo moe van. Echt ruim een maand geleden had ik het er met een vriendin al over dat er iets gaande was en dat ik daar een heel naar gevoel van kreeg omdat ik intuïtief voelde dat het van geen kanten klopte en dat doet het dus ook niet. Die bevestiging heb ik nu wel.
Heb je al eens meegeschreven op fb bij de ‘hoogbegaafd in het VO’ groep of ‘pharos hoogbegaafd’?

Wij hebben zoon echt op zijn bek moeten laten gaan. Heeft geen vwo diploma maar uiteindelijk wel zijn vmbo. Ging daarna helemaal gierend de pan uit. Ging op zijn bek (maar dan moet je dus haar die kans ook geven, hoe gek dat ook klinkt) en is na opkrabbelen nu in een eigen huisje en een fulltime baan redelijk op weg.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
28-06-2020 17:11
:hug:

Loslaten? Ik heb geen idee hoe dat moet. Hoewel het hier best goed gaat is het eten nog steeds een discussiepunt. Lon eet als een peuter van een jaar of drie. Wil ik niet, lust ik niet en groenten eten doet ze alleen als het gepureerd is. Brood met een gebakken ei of een pannekoek, dat eet ze wel. En als avondeten vlees met bijvoorbeeld rösti, maar simpele aardappels blieft ze niet. En bij voorkeur geen braadworst of gehakt maar liever kip en nog beter biefstuk.

Intussen wel bijna dagelijks gezeur over hoe moe ze is. Goh. En ze is 20, dus volwassen. Als zij zich vol wil vreten met chocola moet ze dat natuurlijk eigenlijk zelf weten. Dus ik zou het los moeten laten.
En dat lukt maar bar slecht.

En dan evengoed het lamlendige netflixen. Ze moet met haar auto naar de keuring. Het gezicht dat ze trok toen ze erachter kwam dat dat haar eigen verantwoordelijkheid gaat zijn sprak boekdelen. Het is een prinsesje geworden en ik heb nog zo mijn best gedaan om ervoor te zorgen dat ze dat niet zou worden.

Ik begin te begrijpen waarom moeders met iets oudere kinderen een gat in de lucht springen als zoon of dochter het huis uit gaat.

Zo. Moppermodus weer uit. Ik heb eigenlijk niet te klagen ;-D .
Lekker laten, gewoon koken en zeggen dat je geen gemopper wil horen aan tafel.
En de helft van de tijd laten koken 😬. Hoewel, dan mis je zelf ook de groentes.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
noekske74 schreef:
28-06-2020 17:29
Hier gezanik met het vriendje van dochter. Vriendje is niet te vertrouwen (vreemd gegaan) en geeft zelf aan het allemaal niet meer te weten. Ze willen nu vrienden blijven....

Ik kan hem ondertussen wel schieten, en heb er moeite mee als ie weer eens over de vloer komt. Als vrienden....ja ja....my ass.
Ook dat zijn dingen die je maar moet laten. Je kan alleen maar je deur openhouden voor je dochter en advies geven.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
suzyqfive schreef:
28-06-2020 17:41
Ook dat zijn dingen die je maar moet laten. Je kan alleen maar je deur openhouden voor je dochter en advies geven.
Ik weet het. Maar ik ben zo kwaad op die jongen dat ik hem niet goed meer in mijn huis kan velen.
Ik hoop gewoon heel erg dat mijn dochter haar verstand goed blijft gebruiken en hem inderdaad niet verder meer als relatie materiaal beschouwd en verder probeert te gaan. Probleem is alleen dat zij knettergek op hem is en dat weet hij heel goed. Vandaar dat ik bij dat "vrienden blijven" mijn vraagtekens zet.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren Quote
suzyqfive schreef:
28-06-2020 17:40
Lekker laten, gewoon koken en zeggen dat je geen gemopper wil horen aan tafel.
En de helft van de tijd laten koken 😬. Hoewel, dan mis je zelf ook de groentes.

Oh, maar dat doen we ook hoor. Trouwens, vaak zat kan het niet anders, want als ik een late dienst heb, is koken geen optie. Maar inderdaad, dan missen we de groente. En het is echt maar een kwestie van een pot open draaien, ik verwacht heus niet dat ze dan spruitjes gaat maken.

Maar goed. Mijn eigen zus lustte vroeger ook maar één soort groente. En een nichtje van hetzelfde. Eenmaal zelf achter de pannen is het met beiden goedgekomen. Dus ik houd hoop.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter en haar vriendinnen zijn ineens allemaal bisexueel. Vind ik wel opvallend maar ok. Dochter verteld me ook alles wat haar en haar vriendinnen allemaal uitspoken. Dat is best een hoop informatie. Verder vindt ze dat we tegen haar broertje liever doen dan tegen haar. Maar die krijgt ook gewoon op zijn falie als hij stout is. Ze is nu ook heel erg geïnteresseerd in drank enzo, verstopt shisha pennen onder haar bed ( alsof ik dat niet vind) en gister had ze een feestje, en ik was toch wel bang dat ze ergens laveloos achter de bank zou belanden. Gelukkig was ze ok.

Best ingewikkeld z’on puber
Alle reacties Link kopieren Quote
beetjegek schreef:
28-06-2020 17:52
Dochter verteld me ook alles wat haar en haar vriendinnen allemaal uitspoken. Dat is best een hoop informatie.
Dat doen mijn dochters ook. Zou heel veel dingen liever niet meekrijgen. Maar vind het ergens ook fijn dat ze me veel dingen toevertrouwen. Maar toch....pfff. Af en toe denk ik wel eens: vertel dat lekker tegen je vriendinnen joh, ik ben je moeder, ik wil dat allemaal niet weten :-[ .
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van bijna twaalf zit gewoon naast me met haar telefoon op luidspreker terwijl haar vriendinnen van alles bespreken. Dan moet ze mij advies van ze vragen 🤣. Ben benieuwd hoe lang dat nog duurt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Pfff op vakantie met een bijna twaalfjarige, die al een jaar lang zo humeurig is alsof ze elke dag ongesteld kan worden, dat is geen aanrader.
Stiefzus van veertien is ook mee. Maar het is onderling vrijwel alleen bitserig doen en elkaar uit de weg gaan.

Echt een uiterst gezellige gezinsvakantie zo!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
28-06-2020 17:11
:hug:

Loslaten? Ik heb geen idee hoe dat moet. Hoewel het hier best goed gaat is het eten nog steeds een discussiepunt. Lon eet als een peuter van een jaar of drie. Wil ik niet, lust ik niet en groenten eten doet ze alleen als het gepureerd is. Brood met een gebakken ei of een pannekoek, dat eet ze wel. En als avondeten vlees met bijvoorbeeld rösti, maar simpele aardappels blieft ze niet. En bij voorkeur geen braadworst of gehakt maar liever kip en nog beter biefstuk.

Intussen wel bijna dagelijks gezeur over hoe moe ze is. Goh. En ze is 20, dus volwassen. Als zij zich vol wil vreten met chocola moet ze dat natuurlijk eigenlijk zelf weten. Dus ik zou het los moeten laten.
En dat lukt maar bar slecht.

En dan evengoed het lamlendige netflixen. Ze moet met haar auto naar de keuring. Het gezicht dat ze trok toen ze erachter kwam dat dat haar eigen verantwoordelijkheid gaat zijn sprak boekdelen. Het is een prinsesje geworden en ik heb nog zo mijn best gedaan om ervoor te zorgen dat ze dat niet zou worden.

Ik begin te begrijpen waarom moeders met iets oudere kinderen een gat in de lucht springen als zoon of dochter het huis uit gaat.

Zo. Moppermodus weer uit. Ik heb eigenlijk niet te klagen ;-D .
Ze kan zo bij ons komen wonen qua eetgedrag. Precies zo eet mijn man ook. (En dus wij eigenlijk allemaal, maar dan laat hij de groentes staan) Maar die is daarnaast wel ontzettend sportief. (Heeft ook lang zeer zwaar fysiek werk gedaan, waar je allerlei keuringen door moet voordat je dat kan en mag doen)
Dus ik zou je qua eten vooral niet te druk maken.
En wat betreft die verantwoordelijkheid nemen voor zo’n autokeuring; ach... daar heb ik zelf ook nooit zin in. Ik hoop ook altijd dat mijn man dat doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
misswispelturig schreef:
01-08-2020 09:26
Pfff op vakantie met een bijna twaalfjarige, die al een jaar lang zo humeurig is alsof ze elke dag ongesteld kan worden, dat is geen aanrader.
Stiefzus van veertien is ook mee. Maar het is onderling vrijwel alleen bitserig doen en elkaar uit de weg gaan.

Echt een uiterst gezellige gezinsvakantie zo!
Dat is niet leuk nee... Kijk of je af en toe ook zelf wat kan doen waar je weer wat energie uit kan halen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
28-06-2020 17:52
Oh, maar dat doen we ook hoor. Trouwens, vaak zat kan het niet anders, want als ik een late dienst heb, is koken geen optie. Maar inderdaad, dan missen we de groente. En het is echt maar een kwestie van een pot open draaien, ik verwacht heus niet dat ze dan spruitjes gaat maken.

Maar goed. Mijn eigen zus lustte vroeger ook maar één soort groente. En een nichtje van hetzelfde. Eenmaal zelf achter de pannen is het met beiden goedgekomen. Dus ik houd hoop.
Het kan allemaal nog goed komen! Ik ging pas echt goed eten toen het echt niemand nog maar ene bal kon schelen wat ik at. Toen ik echt nergens meer druk had, ging ik vanzelf meer eten en nu eet ik vrij normaal met voldoende groente enzo.

Dat gezegd hebbende, als mijn dochter (die is weliswaar 3) iets weigert, maakt dat me wel gek :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
suzyqfive schreef:
28-06-2020 18:59
Mijn dochter van bijna twaalf zit gewoon naast me met haar telefoon op luidspreker terwijl haar vriendinnen van alles bespreken. Dan moet ze mij advies van ze vragen 🤣. Ben benieuwd hoe lang dat nog duurt.
Haha wat lief :heart:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven