Puber gelooft nog in Sinterklaas

09-11-2020 14:21 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van een 11,5-jarige die nog in Sinterklaas gelooft?

Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.

Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Hoe is zij verder in haar ontwikkeling ten opzichte van leeftijdsgenootjes?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
lilalinda schreef:
09-11-2020 16:44
toch hebben veel mensen van "onze generatie"(ik weet niet hoe oud je bent, maar blijkbaar een generatie ouder dan kind van TO) het juist ook heel moeilijk gehad
Omdat er niet op tijd ingegrepen werd. Omdat ieder kind vooral zichzelf moest zijn. Omdat pesten er nou eenmaal bijhoorde etcetc. Niet voor niets, dat er behoorlijk wat mensen op volwassen leeftijd in therapie gingen, depressies ontwikkelden etc.
Ouders (en school) van nu heeft veel meer oog voor de buitenbeentjes. We grijpen sneller in, als iemand ongewenst buiten de boot valt.
Want op je 13e is een buitenbeetje zijn, echt veel lastiger dan op je 30e. Daar hulp bij krijgen is erg prettig
Ik kom uit een tijd waar je geacht werd qua karakter en gedrag van de fabrieksband gerold te zijn. Niemand mocht op z'n eigen deuntje dansen, aanpassen was de norm.

Vanaf de jaren 90 werd opvoeding als iets vies gezien en moest alles dat kinderen deden of lieten gerespecteerd worden terwi9jl kinderen leiding en begeleiding nodig hebben en dat kregen ze dus niet. Het verbaasd me dan ook niet dat velen van die generatie zorgen voor een opstopping in de GGZ.
lilalinda schreef:
09-11-2020 16:36
Maar jij doet dus precies, wat ik bedoel. Jij helpt haar, jij vertelt haar, wat het effect van de broodtrommel kan zijn op anderen
Maar het lastige van het verhaal van to is dat je alleen in kunt grijpen door de waarheid te vertellen. En je weet niet of kind je daar dankbaar voor is. Ze heeft er nu zelf geen last van dat ze gelooft.
Cateautje schreef:
09-11-2020 16:49
Ik kom uit een tijd waar je geacht werd qua karakter en gedrag van de fabrieksband gerold te zijn. Niemand mocht op z'n eigen deuntje dansen, aanpassen was de norm.

Vanaf de jaren 90 werd opvoeding als iets vies gezien en moest alles dat kinderen deden of lieten gerespecteerd worden terwi9jl kinderen leiding en begeleiding nodig hebben en dat kregen ze dus niet. Het verbaasd me dan ook niet dat velen van die generatie zorgen voor een opstopping in de GGZ.
de vrije opvoeding is juist heel erg jaren70 hoor
Vanaf de jaren90 kwamen er pestprotocollen op school etc.
watdachtjehiervan schreef:
09-11-2020 16:50
Maar het lastige van het verhaal van to is dat je alleen in kunt grijpen door de waarheid te vertellen. En je weet niet of kind je daar dankbaar voor is. Ze heeft er nu zelf geen last van dat ze gelooft.

Dat is inderdaad het lastige bij Sinterklaas. Die last ervaar je met terugwerkende kracht.....
lilalinda schreef:
09-11-2020 16:52
de vrije opvoeding is juist heel erg jaren70 hoor
Vanaf de jaren90 kwamen er pestprotocollen op school etc.
Was heel anders in de jaren 70.
Ik heb het ook niet zozeer over een vrije opvoeding in de jaren 90, maar over een soort die kinderen geen (praktijk) informatie gaf over eventuele tegenslagen in het leven omdat alles voor ze werd opgevangen. Er mocht die kinderen helemaal niets overkomen waardoor ze nu als volwassenen uitermate kwetsbaar zijn.
Maar goed, excuus, ik ga wat OT
Wat zielig voor dit meisje. Ik zou in ieder geval niet meer meewerken aan het voorliegen. Langzaam bij beetje moet ze toch een keer uit die fantasiewereld komen. Daarnaast vind ik het niet oké dat jouw vriend zijn 11 jarige nog bewust voor de gek houdt. Komt ze wel goed mee met haar leeftijdsgenootjes? Ik lees dat ze wel aan het puberen is (lees: schaamhaar, stemmingswisselingen). Wat maakt Sinterklaas zo magisch voor haar?
Andersom schreef:
09-11-2020 16:56
Dat is inderdaad het lastige bij Sinterklaas. Die last ervaar je met terugwerkende kracht.....
Dat hoeft toch niet?
Misschien is kind wel boos omdat je haar fantasie en leuke tijd hebt verpest.
Cateautje schreef:
09-11-2020 16:31
Er wordt anders wel heel erg veel moeite gestoken om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen in dit topic en dat allemaal in het belang van aanpassen aan de grote gemene deler. Laat ik dat nou zielig vinden om dat aan dat meisje op te dringen.
Het gaat niet om neuzen dezelfde kant, soms is een kind gewoon te oud voor iets. Een kleuter met een speen doe je ook wat aan.
Cateautje schreef:
09-11-2020 16:58
Was heel anders in de jaren 70.
Ik heb het ook niet zozeer over een vrije opvoeding in de jaren 90, maar over een soort die kinderen geen (praktijk) informatie gaf over eventuele tegenslagen in het leven omdat alles voor ze werd opgevangen. Er mocht die kinderen helemaal niets overkomen waardoor ze nu als volwassenen uitermate kwetsbaar zijn.
daar is geen enkel bewijs voor hoor
op mopperen op de jeugd van tegenwoordig na. En mopperen dat ouders niet meer opvoeden etc.

MIjn beeld is, dat ouders nu veel bewuster opvoeden dan 40 jaar geleden. En veelliefdevoller dan 60 jaar terug
We hebben echt wel bijgeleerd

Maar nogmaals: dit is OT
Leuk onderwerp hoor, maar dan even in een apart topic
lilalinda wijzigde dit bericht op 09-11-2020 17:23
0.06% gewijzigd
Andersom schreef:
09-11-2020 16:56
Dat hoeft niet he?
Niets zo veilig als je eigen fantasiewereld.

Ik zou me geen zorgen maken, maar als volwassenen nu nog echt tegen haar liegen, dus niet alleen verzwijgen, dat vindt ik gek en mogelijk wel schadelijk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Toevallig post ‘geef me de vijf’ dit net op hun fb pagina een kwartier geleden:

Hoe vertel je het echte verhaal van de Sint?

Vaak komen kinderen vanzelf achter het echte verhaal. Ze bedenken dat iets aan het verhaal niet kan kloppen en gaan vragen stellen of ze horen het van leeftijdsgenootjes. Bij kinderen met autisme kan dit echter anders verlopen. Zij zien deze samenhang minder snel en zo kan het zijn dat ze heilig blijven geloven, ook als klasgenootjes dat al lang niet meer doen. Dan komt het moment dat je hen hierbij helpt door het echte verhaal te vertellen.

Hoe je dit doet, is uiteraard aan jou. We geven tips over hoe je rekening kan houden met het #autisme:

1. Houd je verhaal kort, zo komt het beter binnen.
2. Doe er zelf relaxt over en maak het positief, zo wordt het ook voor je kind geen big deal.
3. Vertel het aan de hand van feiten: ‘Alle ouders in Nederland vertellen aan hun kinderen het verhaal over #Sinterklaas. Vanaf jouw leeftijd hoor je bij de grote en mag je het echte verhaal weten.’
4. Vertel wat allemaal hetzelfde blijft. Het verhaal is anders, maar de manier waarop het feest gevierd wordt blijft hetzelfde. Dit benoemen geeft rust. Benoem alle onderdelen die hetzelfde blijven.
4. Maak je kind verantwoordelijk voor het bewaren van het geheim door te benoemen dat hij nu ook bij de grote kinderen hoort en dat dat betekent dat je het geheim houdt.
5. Spreek af met wie (en wanneer) je kind wel mag praten over het geheim.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
watdachtjehiervan schreef:
09-11-2020 16:32
Misschien leert ze wel dat je ook wordt geaccepteerd als je anders bent. Op het moment dat ze er last van krijgt kun je nog ingrijpen.

Mijn oudste ging met een topmodel broodtrommel naar de middelbare. Ik heb haar verteld dat ze daar wel eens mee geplaagd zou kunnen worden. Ze gaf er niks om en is ook niet geplaagd! Super stoer vond ik dat van haar. Ze laat ze niet beïnvloeden door een ander. Dat is toch een mooie kwaliteit?
Heerlijk zo'n kind. Jouw kind maakte een bewuste keuze om van de norm af te wijken en dan sta je achter je keuze.
In het geval van TO is het geen bewuste keuze, ken je die scène uit Bridget Jones waarbij iedereen te horen had gekregen dat het hoeren en priester verkleedfeest een feest werd zonder verkleedkleding? Dit meisje heeft als enige het bericht niet gekregen.
suzyqfive schreef:
09-11-2020 17:15
Toevallig post ‘geef me de vijf’ dit net op hun fb pagina een kwartier geleden:

Hoe vertel je het echte verhaal van de Sint?

Vaak komen kinderen vanzelf achter het echte verhaal. Ze bedenken dat iets aan het verhaal niet kan kloppen en gaan vragen stellen of ze horen het van leeftijdsgenootjes. Bij kinderen met autisme kan dit echter anders verlopen. Zij zien deze samenhang minder snel en zo kan het zijn dat ze heilig blijven geloven, ook als klasgenootjes dat al lang niet meer doen. Dan komt het moment dat je hen hierbij helpt door het echte verhaal te vertellen.

Hoe je dit doet, is uiteraard aan jou. We geven tips over hoe je rekening kan houden met het #autisme:

1. Houd je verhaal kort, zo komt het beter binnen.
2. Doe er zelf relaxt over en maak het positief, zo wordt het ook voor je kind geen big deal.
3. Vertel het aan de hand van feiten: ‘Alle ouders in Nederland vertellen aan hun kinderen het verhaal over #Sinterklaas. Vanaf jouw leeftijd hoor je bij de grote en mag je het echte verhaal weten.’
4. Vertel wat allemaal hetzelfde blijft. Het verhaal is anders, maar de manier waarop het feest gevierd wordt blijft hetzelfde. Dit benoemen geeft rust. Benoem alle onderdelen die hetzelfde blijven.
4. Maak je kind verantwoordelijk voor het bewaren van het geheim door te benoemen dat hij nu ook bij de grote kinderen hoort en dat dat betekent dat je het geheim houdt.
5. Spreek af met wie (en wanneer) je kind wel mag praten over het geheim.
Maar we weten niet of er sprake is van autisme, toch?
lilalinda schreef:
09-11-2020 17:23
Nou ja, een goede aanpak werkt voor alle kinderen toch?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Al ca vier keer is gevraagd of het kind op het speciaal onderwijs zit en je geeft er gewoon geen antwoord op.
lilalinda schreef:
09-11-2020 17:23
Maakt niet uit, ging me om het stappenplan 😉.

In mijn werk (VO) werk ik met autistische pubers en ik zocht wat anders 😉.
aardbeienslof schreef:
09-11-2020 17:52
Al ca vier keer is gevraagd of het kind op het speciaal onderwijs zit en je geeft er gewoon geen antwoord op.
Nee, gewoon regulier onderwijs, groep 7. Leek me wel duidelijk uit de berichten waarin ik basisschool en groep 7 schrijf.

Heb je dat allemaal geteld? 😬
Ik speelde nog met mijn Lego en maakte patronen van strijkkralen tot op mijn 16e. Toen zat ik in de eindexamenklas van de Mavo. Terwijl ik op mijn 12e voor het eerst ongesteld werd. In jongens, uitgaan, mode had ik helemaal geen interesse.
Leuk; Sinterklaasjournaal nu :)

Misschien wil ze wel helemaal niet de oudste zijn en net als haar jongere broers en zussen lekker blijven geloven. Veilig, bekend en geruststellend.
Everything you see I owe to spaghetti!
Annapicobella schreef:
09-11-2020 18:09
Leuk; Sinterklaasjournaal nu :)
Ik vind het muziekje altijd zo leuk en vrolijk. Mijn zoon kijkt er vaak naar op YouTube (en niet alleen in november en december).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
09-11-2020 16:21
het gaat ook niet zozeer om het Geloven, maar meer om dat de vriend van TO zijn dochter expres een buitenbeetje wil laten zijn.
Soms moet je kinderen ook helpen, met hoe je functioneert in een groep.
Onze jongste heeft daar antennes voor. onze oudste moesten we af&toe echt helpen.
Eens. Dat kind is kennelijk sinds de zomer al obsessief met Sinterklaas bezig en pa trekt zijn handen er vanaf.
hondenmens schreef:
09-11-2020 18:06
Ik speelde nog met mijn Lego en maakte patronen van strijkkralen tot op mijn 16e. Toen zat ik in de eindexamenklas van de Mavo. Terwijl ik op mijn 12e voor het eerst ongesteld werd. In jongens, uitgaan, mode had ik helemaal geen interesse.
Heerlijk toch? Je kunt je hele leven nog volwassen zijn.

Dat vind ik heel wat anders dan niet op de hoogte worden gebracht van iets dat je hoort te weten op een bepaalde leeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven