Puber gelooft nog in Sinterklaas
maandag 9 november 2020 om 14:21
Wat vinden jullie van een 11,5-jarige die nog in Sinterklaas gelooft?
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

dinsdag 10 november 2020 om 10:18
Laag IQ?New76 schreef: ↑09-11-2020 18:55Mijn dochter van 10 jaar met een ontwikkelingsachterstand van 2 jaar, laag IQ van 95 en met ASS en ADHD gelooft ook nog in sinterklaas maar we vieren het dit jaar niet. We gaan samen Kerst vieren. We gaan haar binnekort wel vertellen dat Sinterklaas niet bestaat want ze weet al heel lang dat de Pieten geschminckt zijn en dat een Piet met blauwe ogen niet kan....

dinsdag 10 november 2020 om 11:31

dinsdag 10 november 2020 om 11:32
Wij hebben onze kinderen nooit wijsgemaakt dat Sinterklaas bestaat. Altijd gezegd dat er heel lang geleden een goede meneer was en dat we dat nu nog elk jaar naspelen.
De oudste is nu 8 en vindt het er niet minder prachtig om, ze gaat er in op, vraagt waar Zwalk ligt. Net zoals kinderen weten dat Dino's niet meer in het echt bestaan en toch is mijn jongste 's avonds in bed bang voor de grote T-rex in de kast. Net zoals ze hun knuffel soms als bijna levend kunnen zien.
De waarheid is voor kinderen niet zo belangrijk, ze denken nog magisch tot een bepaalde leeftijd. 11,5 is wel laat maar ja, behalve de waarheid vertellen kan je niks doen aan hoe ze het beleefd.
De oudste is nu 8 en vindt het er niet minder prachtig om, ze gaat er in op, vraagt waar Zwalk ligt. Net zoals kinderen weten dat Dino's niet meer in het echt bestaan en toch is mijn jongste 's avonds in bed bang voor de grote T-rex in de kast. Net zoals ze hun knuffel soms als bijna levend kunnen zien.
De waarheid is voor kinderen niet zo belangrijk, ze denken nog magisch tot een bepaalde leeftijd. 11,5 is wel laat maar ja, behalve de waarheid vertellen kan je niks doen aan hoe ze het beleefd.
dinsdag 10 november 2020 om 13:02
Helemaal eens met Cateautje en Eggo. En ik verbaas me er ook over hoe vaak hier de vraag gesteld wordt of ze een laag IQ heeft.
Ik was 10 toen mijn ouders het vertelden en diep teleurgesteld want ik geloofde er nog heilig in. Ik ben pas op mijn 15e gestopt met spelen, wat is daar erg aan? Liever dat dan ze op hun 12e 's nachts van straat moeten gaan plukken.
Mooie link ook met het geloof. Dat zou dus betekenen dat iedereen die in een god gelooft een laag IQ heeft.
Ik weet niet wat ik in TO's plaats zou doen. Alleszins niet zelf zeggen, daar komt alleen maar heibel van. Toch proberen je man te overtuigen? Is er een goed contact met de moeder? Mss met haar eens praten?
Ik was 10 toen mijn ouders het vertelden en diep teleurgesteld want ik geloofde er nog heilig in. Ik ben pas op mijn 15e gestopt met spelen, wat is daar erg aan? Liever dat dan ze op hun 12e 's nachts van straat moeten gaan plukken.
Mooie link ook met het geloof. Dat zou dus betekenen dat iedereen die in een god gelooft een laag IQ heeft.
Ik weet niet wat ik in TO's plaats zou doen. Alleszins niet zelf zeggen, daar komt alleen maar heibel van. Toch proberen je man te overtuigen? Is er een goed contact met de moeder? Mss met haar eens praten?
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.

dinsdag 10 november 2020 om 13:20
Ik vind het gewoon vreemd als een 11-jarige dingen zo klakkeloos aanneemt zonder enige vorm van kritisch denken, op wat zelfbedachte verklaringen na. Wat kunnen mensen zo’n kind dan nog meer op de mouw spelden?
Ook mensen die geloven in een god hebben rond die leeftijd vaak twijfels en kritische vragen.
Hoe dan ook, je verpest Sinterklaas echt niet door te vertellen dat ‘ie niet bestaat. Het sinterklaasfeest is veel meer dan dat.
Ook mensen die geloven in een god hebben rond die leeftijd vaak twijfels en kritische vragen.
Hoe dan ook, je verpest Sinterklaas echt niet door te vertellen dat ‘ie niet bestaat. Het sinterklaasfeest is veel meer dan dat.
dinsdag 10 november 2020 om 13:59
Met moeder gaan praten vind ik ook achter vriends rug om praten en dat wil ik niet. Ik zie haar ook niet zonder de kinderen erbij.aquake82 schreef: ↑10-11-2020 13:02Helemaal eens met Cateautje en Eggo. En ik verbaas me er ook over hoe vaak hier de vraag gesteld wordt of ze een laag IQ heeft.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 10 november 2020 om 14:05
Dat ben ik allemaal met je eens hoor.rumforviva schreef: ↑10-11-2020 13:20Ik vind het gewoon vreemd als een 11-jarige dingen zo klakkeloos aanneemt zonder enige vorm van kritisch denken, op wat zelfbedachte verklaringen na. Wat kunnen mensen zo’n kind dan nog meer op de mouw spelden?
Er zijn ook grote zorgen mbt haar beïnvloedbaarheid. Haar moeder heeft ook persoonlijkheidsstoornissen die daarmee samenhangen.
Stiefdochter heeft ook geen gevoel voor decorum. Waar de meeste kinderen op een gegeven moment wel weten en aanvoelen dat het niet oké is om zomaar bij iemand op schoot te gaan zitten heeft zij dat helemaal niet. Of dat het niet oké is om bepaalde dingen te zeggen. Ze moet daar echt bij geholpen worden.

dinsdag 10 november 2020 om 14:07

dinsdag 10 november 2020 om 14:47
dinsdag 10 november 2020 om 21:11
suzyqfive schreef: ↑09-11-2020 14:41Ik weet het niet, ik denk dat ze mogelijk ASS heeft, maar dat wordt niet onderzocht. Ze heeft wel een kindercoach.
Op school (kleine school) weten alle kinderen: oh dat is X. Fijn dat er gewoon geaccepteerd wordt dat je bent wie je bent. Het verhaal op school is dat Sinterklaas hulp nodig heeft.
Ik kan me het eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er op school niets over gezegd wordt, ik ga er dus ook min of meer vanuit dat ze er gewoon niet ontvankelijk voor is.
Dit vind ik mooi en jij brengt het ook als iets moois (jij vindt het fijn dat ze daar gewoon geaccepteerd word voor wie ze is). Des te groter het contrast dat jij het genant vindt dat ze nog gelooft.
donderdag 12 november 2020 om 08:26
Ik vond het vroeger ook niet logisch, maar ik vond wel dat mijn ouders het zelf moesten vertellen als sinterklaas niet bestond.
Op onze school maakten wij geloof al suprises toen ik 10 jaar was, dus ik was wel eerder van mijn geloof dan dit meisje.
Op onze school maakten wij geloof al suprises toen ik 10 jaar was, dus ik was wel eerder van mijn geloof dan dit meisje.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

donderdag 12 november 2020 om 13:52
suzyqfive schreef: ↑10-11-2020 14:05Dat ben ik allemaal met je eens hoor.
Er zijn ook grote zorgen mbt haar beïnvloedbaarheid. Haar moeder heeft ook persoonlijkheidsstoornissen die daarmee samenhangen.
Stiefdochter heeft ook geen gevoel voor decorum. Waar de meeste kinderen op een gegeven moment wel weten en aanvoelen dat het niet oké is om zomaar bij iemand op schoot te gaan zitten heeft zij dat helemaal niet. Of dat het niet oké is om bepaalde dingen te zeggen. Ze moet daar echt bij geholpen worden.
Wat naar joh. Dan is dit geloof in Sinterklaas dus eigenlijk niet vreemd en relatief onschuldig.
Ik hoop dat de problematieks onderzocht wordt door professionals.

donderdag 12 november 2020 om 18:11
Juist als iemand een kleine beperking of andere manier van denken heeft moet je daar extra mee helpen, omdat waar anderen op een natuurlijke manier tot een conclusie komen, zal iemand die bijvoorbeeld heel rechtlijnig denkt (“mijn ouders vertellen altijd de waarheid”) nooit zelf tot een andere conclusie komen.
donderdag 12 november 2020 om 19:33
Onze zoon heeft daar ook moeite mee. Zou zoals je aangeeft op iedereens schoot gaan zitten. Hij heeft wel o.a. gediagnosticeerd autisme.suzyqfive schreef: ↑10-11-2020 14:05Stiefdochter heeft ook geen gevoel voor decorum. Waar de meeste kinderen op een gegeven moment wel weten en aanvoelen dat het niet oké is om zomaar bij iemand op schoot te gaan zitten heeft zij dat helemaal niet. Of dat het niet oké is om bepaalde dingen te zeggen. Ze moet daar echt bij geholpen worden.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
donderdag 12 november 2020 om 20:15
rumforviva schreef: ↑12-11-2020 18:11Juist als iemand een kleine beperking of andere manier van denken heeft moet je daar extra mee helpen, omdat waar anderen op een natuurlijke manier tot een conclusie komen, zal iemand die bijvoorbeeld heel rechtlijnig denkt (“mijn ouders vertellen altijd de waarheid”) nooit zelf tot een andere conclusie komen.
Helpen omdat kind het nodig heeft is een heel ander uitgangspunt dan dat je je voor het kind geneert.

donderdag 12 november 2020 om 22:41
vrijdag 13 november 2020 om 11:14
Juist bij kinderen waar wat mee aan de hand is (zoals de stiefdochter van TO) moet je eerlijk en duidelijk zijn.
De vriend van TO gaat hier duidelijk de fout in door zijn dochter zo achter te laten lopen bij anderen. Als hij dit bij iets simpels als Sinterklaas al niet kan of durft hoe moet dat dan straks bij echt grote zaken (contact met jongens, vriendschap met anderen, lichamelijke veranderingen, sociale vaardigheden, omgaan met risico's, alcohol en uitgaan etc). Dit meisje is kwetsbaar en loopt achter in haar sociaal emotionele ontwikkeling. Als moeder ook een stoornis heeft moet jouw vriend hier juist in optreden! Hij is een gezond functionerende volwassene en zou het initiatief moeten nemen! Hij kan dit niet op moeders afschuiven maar is zelf verantwoordelijk voor dochter.
Dus duidelijk aangegeven, kinderen van 11 lopen niet meer in pietenpakjes en het sinterklaasjournaal is gemaakt voor kleine kinderen. Jij bent al 11 en we willen jou vertellen hoe het echt zit.
De vriend van TO gaat hier duidelijk de fout in door zijn dochter zo achter te laten lopen bij anderen. Als hij dit bij iets simpels als Sinterklaas al niet kan of durft hoe moet dat dan straks bij echt grote zaken (contact met jongens, vriendschap met anderen, lichamelijke veranderingen, sociale vaardigheden, omgaan met risico's, alcohol en uitgaan etc). Dit meisje is kwetsbaar en loopt achter in haar sociaal emotionele ontwikkeling. Als moeder ook een stoornis heeft moet jouw vriend hier juist in optreden! Hij is een gezond functionerende volwassene en zou het initiatief moeten nemen! Hij kan dit niet op moeders afschuiven maar is zelf verantwoordelijk voor dochter.
Dus duidelijk aangegeven, kinderen van 11 lopen niet meer in pietenpakjes en het sinterklaasjournaal is gemaakt voor kleine kinderen. Jij bent al 11 en we willen jou vertellen hoe het echt zit.

vrijdag 13 november 2020 om 18:31
Maar waarom pas in groep 7 vertellen? Niet eerder aangekaart?Edelhertje schreef: ↑13-11-2020 17:44Mijn dochter was bijna 11 toen ze nog geloofde. In groep zeven hebben we het verteld uiteindelijk en ze was niet de enige van de klas.
Ze zit nu op het VWO dus daar heeft het niets mee te maken. Ik denk dat ze heel graag wilde geloven ook.

vrijdag 13 november 2020 om 18:39
Omdat haar vriendinnen ook nog geloofden en ze genoot er van. Ze is er nooit mee gepest.

vrijdag 13 november 2020 om 18:57
Oh, dan houden ze het in jullie omgeving lang vol, haha!Edelhertje schreef: ↑13-11-2020 18:39Omdat haar vriendinnen ook nog geloofden en ze genoot er van. Ze is er nooit mee gepest.

zondag 15 november 2020 om 14:35
Het omgekeerde kan ook. Ik kreeg zojuist bericht van broer, hun oudste zoon (7) gelooft definitief niet meer. Was vorig jaar al heel wantrouwig, maar kondigde vanochtend aan het niet meer te geloven. Ouders hebben hem apart moeten nemen om hem het niet voor anderen thuis en op school te laten verpesten!
zondag 15 november 2020 om 17:14
7 a 8 is een heel normale leeftijd. Dan komen ze ook in een andere fase en worden wat ouder.
Een kleuter in sprookjes laten geloven kan nog. Maar een 10 jarige voor de gek houden en gewoon voorliegen (en dat blijven doen) gaat wel erg ver. Gelooft ze ook nog in de paashaas, ketstman en tandenfee?
Hier weten kinderen het in groep 5 echt wel. En anders horen ze het snel genoeg.
Een kleuter in sprookjes laten geloven kan nog. Maar een 10 jarige voor de gek houden en gewoon voorliegen (en dat blijven doen) gaat wel erg ver. Gelooft ze ook nog in de paashaas, ketstman en tandenfee?
Hier weten kinderen het in groep 5 echt wel. En anders horen ze het snel genoeg.