Puberteit maakt kind passief

23-08-2019 21:00 88 berichten
Mijn dochter van 13 is een behoorlijke puberella aan het worden.

Ze ligt (buiten school) de hele dag op bed met haar I-Pad (en als ze die niet heeft /krijgt dan ligt ze gewoon lamlendig te liggen. Een praatje, redeneren, boos worden, strafmaatregelen, een beloning als,... Alles ketst af als water op een eend.

We wonen met zijn tweeën in huis en alle huishoudelijke taken komen op mij neer, zelfs haar kamer. Als ik haar vraag/zeg wat te doen, zegt ze niks en draait zich om of verstopt zich in de deken.

Ze is nergens voor te porren. Wil niet afspreken met vrienden, niet sporten, niet mee de stad in voor een ijsje, een drankje of een nieuwe hoodie,.. Op vakantie zat ze voortdurend in het appartement. Als ze verplicht wordt mee te gaan dan gaat ze op een afstand van het gezelschap zitten met een ontevreden gezicht.

Ik weet dat het de hormonen zijn en dat ze over een paar jaar weer haar leuke zelf is, maar :whip:

Iemand tips die iets anders omvatten dan maat 38 onder haar kont?
Tess1981 schreef:
23-08-2019 21:20
Dit klinkt eerlijk gezegd niet als alleen de pubertijd. Jou haar go3d in de gaten en schakel hulp wanneer nodig.
Serieus? Ik ben beroepsmatig iedere werkdag tot aan mijn oren onder pubers bedolven. Ik vind het een standaardverhaal hoor. Ze hangen, zijn lethargisch en je krijgt alleen wat actie te zien als de WiFi het begeeft of er maar twee plekken voor een lader zijn.

Ik vind de tips en voorbeelden van Granny71 wel heel geschikt. In een afgeslankte vorm (want geen ouder) werken die ook heel goed. Je mag alles debiel, stom en onnodig vinden, geen probleem. Maar een normaal verzoek (zet je zonnebril en hoodie af) daar geef je gewoon gehoor aan of je neemt de moeite om een steekhoudend argument te verzinnen. Die kamer mocht ze zelf bijhouden. Bij mijn 8-jarige gaat er ook geen stofzuiger en dweil doorheen als hij het vertikt om de vloer puinvrij te maken. Dan mag hij zelf stofzuigen en dweilen na opruimen. Dus nu neemt hij het wel serieus als ik zeg dat hij moet opruimen omdat morgen de hulp komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik word er ook gek van. 10 x alles vragen en als ik dan boos word krijg ik ook nog naar mijn hoofd gegooid waarom ik METEEN zo pissig word...

:-)

En alles met die telefoon of tablet in de hand: drinken inschenken, fiets buiten zetten enz.

Vraag ze wel eens of ze al doorligplekken hebben ;-)
LAgirl82 schreef:
23-08-2019 21:21
Waar slaat dat op?
Dan doen ze het maar zonder zin. Ik strijk hun kleren ook vaak met tegenzin.
Ik heb ook niet altijd zin om te koken, maar ze verwachten toch dat er eten staat.
Ik heb ook niet altijd zin om zoon naar een vriendje te brengen, hij wil er toch graag heen ect.
Zin of geen zin, sommige dingen moeten nu eenmaal. En wie hier woont die draagt zijn of haar steentje bij.
Dan doen ze het maar zonder zin.
Hoe ga jij er voor zorgen dát ze het doen?

Serieuze vraag hoor, die gewoon wel ergens op slaag.
Is het echt alleen puberaal gedrag of speelt er misschien iets anders?

Wat betreft het huishouden, als ze dit nooit heeft hoeven doen, wordt het nu wel eens tijd om wat verantwoordelijkheden te krijgen. Ze is oud genoeg om een steentje bij te dragen.
Nérgens voor te porren vind ik wel zorgelijk. Ik bedoel, dat ouders zeggen dat hun puber niks doet is normaal. Maar vaak verdwijnt de lethargie als sneeuw voor de zon als ze met vrienden op pad gaan, er iets gekocht of gegeten kan worden. Of als de WiFi wegvalt natuurlijk. Als dat allemaal nog steeds niet leidt tot enige beweging of vrolijkheid zou ik toch eens zonder te zeiken en te zeuren een open gesprek aangaan met je puber over wat je ziet.
viva-life22 schreef:
23-08-2019 21:42
Is het echt alleen puberaal gedrag of speelt er misschien iets anders?

Wat betreft het huishouden, als ze dit nooit heeft hoeven doen, wordt het nu wel eens tijd om wat verantwoordelijkheden te krijgen. Ze is oud genoeg om een steentje bij te dragen.
Ik vind het nou weer niet de leeftijd om ermee te beginnen. Dan ben je er als ouder rijkelijk laat mee.
Marlouse schreef:
23-08-2019 21:15
Oei, alsof ik over mezelf teruglees. Soms kan een puberteit door de hormonen héél erg zwaar zijn. Ik heb - jaren terug al weer - als volwassene een depressie gehad en ik kan je vertellen dat ik me in m’n puberteit een stuk rotter nog voelde.
Ik zou je willen adviseren, maar dat is dus geheel gekleurd door mijn eigen verleden, om als je het enigszins op kan brengen met compassie met haar om te gaan. Echt grensoverschrijdend gedrag hoef je natuurlijk niet te pikken, maar het valt me zo vaak op dat pubers worden benaderd alsof ze om te pesten zo lamlendig, lui en ongelukkig zijn. Alsof ze met een schop onder hun kont en maar een beetje wilskracht eigenlijk gewoon hele leuke energieke vrolijke jongvolwassenen kunnen zijn. Misschien kan je je er bij neerleggen dat bij haar de puberteit zich nou eenmaal zo uit en haar gewoon laten hierin?
Nou, dan ligt ze maar de hele tijd een beetje voor zich uit te staren, kan het schelen. Ze kan nog een heel leven actief zijn. Nu zit het er kennelijk gewoon even niet in. Ook goed, toch?
Ik zou hierom ook oppassen met boos worden. Ik weet natuurlijk niet hoe je dochter zich voelt, maar uit eigen ervaring kan ik helaas vertellen dat dingen er niet beter van worden als je vervelend en lui genoemd wordt wanneer elke dag uit bed komen al een hele opgave is die al de energie uit je lichaam vreet.

Het is voor jou als moeder vreselijk vervelend, maar voor haar echt niet minder. Ik vind daarentegen niet dat je alles voor haar hoeft te doen, ze kan best zelf verantwoordelijkheid voor een aantal zaken nemen. Haar kamer kan ze bijvoorbeeld prima zelf op orde houden, evenals kleding in de was gooien.
Ik was er ook niet toe te brengen om wat uit te voeren.

Ik werd vreselijk moe van alles wat moest. Het gezin voelde niet als een team waarin iedereen een waardevol teamlid was, maar als een reeks opdrachten van bovenaf waar ik het nut niet van inzag.
retrostar wijzigde dit bericht op 23-08-2019 21:49
9.09% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor alle reacties.

Ze heeft ook nog wel 'normale' momenten, dat ik gewoon een grotere variant van mijn lieve meisje zie gelukkig. Ze is van zichzelf verlegen, rustig en introvert (maar zeker niet zacht) dus niet dat ik dan ineens een uitbundig persoon zie, maar dan kunnen we praten en is ze prettig in de omgang.

Haar kamer doe ik af en toe omdat het beneden is en ik me ervoor schaam richting bezoekers, het gewoon vies vind of omdat ik het zelf altijd zo fijn vond om terug te komen in een schone, opgeruimde kamer dat ik het haar ook gun. Ze trekt zich niks aan van vieze kleren. Ik moet haar elke ochtend verplichten om onder de douche te gaan.

Daarnaast vind ik net als jullie dat ze best wat kan helpen in huis. Dat heeft ze ook van jongsaf aan gedaan maar nu negeert ze me of weigert. Vandaag vroeg ik haar bijvoorbeeld de handdoeken uit de droger te halen en de nieuwe was erin te doen. Lijkt me geen monsterklus? Dan zegt ze waaarrroooommm ik? Op dramatische toon en draait zich om. Dan weet ik het niet meer, want ik kan haar moeilijk dwingen.

Ik vind het ook gewoon zonde van haar jeugd. Ze ligt goed in de klas. Niet populair maar ze heeft vrienden. Jongens. Met meisjes klikt het minder, maar niet dat ze gepest wordt. Ze mag mensen mee naar huis nemen, ik bied aan om geld mee te geven om na school met vrienden wat te gaan doen maar dat doet ze nooit. Als ze een crush heeft praatte ze daar voorheen soms wel over, of stelde vragen over relaties en seks, of was een beetje trots als er een jongen op haar verliefd was maar momenteel weet ik het niet.

Iets van gedoe op social media zou idd goed kunnen meespelen.
Mevrouw75 schreef:

Tja, bij mijn doen ze het dan gewoon als ik zeg dat ze ook zonder zin de tafel kunnen dekken. Mijn kinderen zijn nogal makkelijk daarin.

Ze mogen heel veel, wij zijn echt makkelijk en hebben drie heel makkelijke pubers (gehad).
Frizz schreef:
23-08-2019 21:44
Ik vind het nou weer niet de leeftijd om ermee te beginnen. Dan ben je er als ouder rijkelijk laat mee.
Ik begrijp je reactie niet zo goed.
Dat ze tot nu toe niets heeft gedaan, betekent toch niet dat ze het helemaal niet meer hoeft te leren? Ze is 13, als ze schone kleren wil, kan de die toch prima zelf in de wasmand doen of haar eigen kamer stofzuigen?
Andersom schreef:
23-08-2019 21:49

Ze mogen heel veel, wij zijn echt makkelijk en hebben drie heel makkelijke pubers (gehad).
Dan heb je ook makkelijk praten natuurlijk.
In arme landen zie je vaak dat de oudste kinderen voor de kleinere kinderen zorgen. Ze halen het niet in hun hoofd om dat werk te verwaarlozen want dan loopt de boel in het honderd. Als de moeder doodgaat dan blijft het oudere kind voor de rest zorgen. Het kind weet gewoon hoe waardevol haar werk is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mevrouw75 schreef:

Doordat het hun taak en verantwoordelijkheid is en ik het niet ga doen.
Dan blijft het maar liggen.
Maar hey, ik ben de moeder en ik heb nog altijd gezag en zolang ze hier wonen dragen ze hun steentje bij en dat doen ze al vanaf dat ze ongeveer 4 jaar oud zijn.
En met soms wat protest en gezucht of vertraging gebeurt het wel.
Bij de oudste blijf ik niet meer herhalen en herinneren, als zijn kleren niet in de wasmand zitten is het dikke pech.
Andersom schreef:
23-08-2019 21:49
Tja, bij mijn doen ze het dan gewoon als ik zeg dat ze ook zonder zin de tafel kunnen dekken. Mijn kinderen zijn nogal makkelijk daarin.

Jij was ook niet degene die nogal stellig riep dat geen zin geen optie is.

Ik vraag het me nl echt nog serieus af: stel dat je een eigenwijze opstandige puber hebt die gewoon niks doet, want geen zin.
Wat doe je dan met je stellige ‘geen zin is geen optie’. Het is makkelijk roepen, maar die puber in beweging krijgen vergt wel meer dan alleen maar roepen dat geen zin geen optie is.
Lady*Voldemort schreef:
23-08-2019 21:51
Dan heb je ook makkelijk praten natuurlijk.

Ik denk dat het deels ook een wisselwerking is, ze hoeven bij ons niet te strijden om zich los te maken, ze hoeven niet te strijden voor meer vrijheid etc. Hoe korter je een puber probeert te houden, hoe harder de strijd gestreden zal moeten worden. Hoe listiger en lastiger de puber misschien wel moet worden.
Praatjes, redeneren, boos worden, straf, beloningen omdat ze op haar kamer ligt?

Je loopt wel erg aan haar te trekken. De puberteit is stresvol en des te meer jij haar gaat proberen te vormen in hoe ze vroeger was, of juist als een 'normaal' volwassen persoon, des te meer ze je gaat ontwijken. Al haar gedrag wijst erop dat ze zo min mogelijk sociaal contact wil. Waarom is dat? Vindt ze het moeilijk niet meer kind te mogen zijn en heeft ze haar draai nog niet gevonden als iemand op weg naar volwassenheid? Veel pubers zijn erg onzeker en jij gaat haar dan ook nog eens straffen of steeds laten merken dat ze niet goed genoeg is.

Laat haar wat in het huishouden doen, maar zit niet zo op haar huid omdat ze niet leuk genoeg voor je is.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 23-08-2019 21:57
13.98% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
23-08-2019 21:55
Doordat het hun taak en verantwoordelijkheid is en ik het niet ga doen.
Dan blijft het maar liggen.
Maar hey, ik ben de moeder en ik heb nog altijd gezag en zolang ze hier wonen dragen ze hun steentje bij en dat doen ze al vanaf dat ze ongeveer 4 jaar oud zijn.
En met soms wat protest en gezucht of vertraging gebeurt het wel.
Bij de oudste blijf ik niet meer herhalen en herinneren, als zijn kleren niet in de wasmand zitten is het dikke pech.
Geen zin is dus wel een optie.
retrostar schreef:
23-08-2019 21:54
In arme landen zie je vaak dat de oudste kinderen voor de kleinere kinderen zorgen. Ze halen het niet in hun hoofd om dat werk te verwaarlozen want dan loopt de boel in het honderd. Als de moeder doodgaat dan blijft het oudere kind voor de rest zorgen. Het kind weet gewoon hoe waardevol haar werk is.

Dat is nu niet echt vergelijkbaar. Die kinderen gaan ook vaak niet (meer) naar school en hebben geen opleiding of kansen.
Dat is hetzelfde als: "eet je boterham op want de kindjes in Afrika hebben honger en zouden graag die boterham hebben."
Mevrouw75 schreef:
23-08-2019 21:57
Geen zin is dus wel een optie.

Nee, want het moet toch gedaan. Misschien met wat vertraging, maar het moet toch gebeuren.
Mevrouw75 schreef:
23-08-2019 21:55
Jij was ook niet degene die nogal stellig riep dat geen zin geen optie is.

Ik vraag het me nl echt nog serieus af: stel dat je een eigenwijze opstandige puber hebt die gewoon niks doet, want geen zin.
Wat doe je dan met je stellige ‘geen zin is geen optie’. Het is makkelijk roepen, maar die puber in beweging krijgen vergt wel meer dan alleen maar roepen dat geen zin geen optie is.

Ik stelde niet dat geen zin geen optie was. Ik vind dat je ergens gerust geen zin in mag hebben maar dat je het desondanks toch gewoon kunt doen.

Met humor gebracht doen ze het bij mij dan ook. En als ze het echt niet doen, dan is de geen-zin misschien wat serieuzer en dan doe ik het een keer omdat ik weet dat ze het morgen gewoon wel weer doen.

Het vertrouwen van ons daarin is groot en wordt niet misbruikt door de kinderen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 22:00
0.28% gewijzigd
fluttershy schreef:
23-08-2019 21:48
Haar kamer doe ik af en toe omdat het beneden is en ik me ervoor schaam richting bezoekers, het gewoon vies vind of omdat ik het zelf altijd zo fijn vond om terug te komen in een schone, opgeruimde kamer dat ik het haar ook gun. Ze trekt zich niks aan van vieze kleren. Ik moet haar elke ochtend verplichten om onder de douche te gaan.

Dat heeft ze ook van jongsaf aan gedaan maar nu negeert ze me of weigert. Vandaag vroeg ik haar bijvoorbeeld de handdoeken uit de droger te halen en de nieuwe was erin te doen. Lijkt me geen monsterklus? Dan zegt ze waaarrroooommm ik? Op dramatische toon en draait zich om. Dan weet ik het niet meer, want ik kan haar moeilijk dwingen.
- Gewoon de kamerdeur dicht trekken, dan ziet bezoek het ook niet.

- misschien niet vragen of ze dat wil doen, maar eens een periode proberen om vaste taken te geven en haar daar ook voor verantwoordelijk te maken. Dan weet ze ook waar ze aan toe is
LAgirl82 schreef:
23-08-2019 21:58
Nee, want het moet toch gedaan. Misschien met wat vertraging, maar het moet toch gebeuren.
Ik kan wel dingen bedenken die heus niet gedaan hoeven te worden.
Het kan mij niet schelen hoor, ik weet pubers best vaak een kant op te manoeuvreren, maar van mij hoeven ze dingen dingen niet. Nou ja, ze moeten zelf willen en zelf snappen. Geen zin geen optie roepen heeft hier nog nooit geholpen.
Ik zou eerst eens een keer tijd maken voor liefdevol gesprek. Op zo’n moment dat ze goed aanspreekbaar is.
Of een keer naast haar gaan liggen op haar bed. En dan echt geïnteresseerd zijn in haar en wat ze daar doet. Of even praten over vroeger: weet je nog dat...
Pas als er een moment van vertrouwen is, kun jij je zorgen uitspreken (en ja, dat is iets anders dan je verwijten) en zal ze mogelijk kunnen zeggen of er iets is. Of mee kunnen denken over hoe jullie de taken nu het beste kunnen verdelen.

Oja, onverwachte taken gaan nooit goed :-D
Dus opeens: wil jij.... doen, stuit zeker op verzet. Afspraken maken waarin zij ook mee mag denken werkt waarschijnlijk het best.
fluttershy schreef:
Ze trekt zich niks aan van vieze kleren. Ik moet haar elke ochtend verplichten om onder de douche te gaan.
fluttershy schreef:
Ik vind het ook gewoon zonde van haar jeugd. Ze ligt goed in de klas. Niet populair maar ze heeft vrienden. Jongens. Met meisjes klikt het minder, maar niet dat ze gepest wordt.
fluttershy schreef:
Als ze een crush heeft praatte ze daar voorheen soms wel over, of stelde vragen over relaties en seks, of was een beetje trots als er een jongen op haar verliefd was maar momenteel weet ik het niet.
Ik heb zelf nog geen kinderen maar als ik aan mijn eigen jeugd denk weet ik dat ik op een gegeven moment worstelde met mijn eigen homoseksualiteit/identiteit wat me erg deed terugtrekken in mezelf. De manier waarop je haar lijkt te willen pushen om bepaald gewenst gedrag te vertonen (rond het mensen thuis uitnodigen en zo) lijkt me juist extra haar te bevestigen dat je haar niet begrijpt.

Ik zou misschien niet eens vragen of ze ergens mee zit maar extra benoemen dat als ze ergens mee zit ze bij je terecht kan en misschien is het fijn voor haar als ze iemand heeft die ‘niet haar moeder is’ maar waar ze een volwassen gesprek mee kan hebben, een oom/tante of iets dergelijks. Ik had dat soort mensen online en dat hielp mij heel erg. Dat ze veel op haar mobiel of ipad zit hoeft trouwens niet te betekenen dat ze niet creatief of sociaal bezig is hé?

Ik zou wel duidelijk aangeven dat als ze ergens mee zit of niet lekker in haar vel zit je een baaldag mag hebben maar dat dat geen excuus is om niet haar steentje bij te dragen in het huishouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven