Puberteit maakt kind passief

23-08-2019 21:00 88 berichten
Mijn dochter van 13 is een behoorlijke puberella aan het worden.

Ze ligt (buiten school) de hele dag op bed met haar I-Pad (en als ze die niet heeft /krijgt dan ligt ze gewoon lamlendig te liggen. Een praatje, redeneren, boos worden, strafmaatregelen, een beloning als,... Alles ketst af als water op een eend.

We wonen met zijn tweeën in huis en alle huishoudelijke taken komen op mij neer, zelfs haar kamer. Als ik haar vraag/zeg wat te doen, zegt ze niks en draait zich om of verstopt zich in de deken.

Ze is nergens voor te porren. Wil niet afspreken met vrienden, niet sporten, niet mee de stad in voor een ijsje, een drankje of een nieuwe hoodie,.. Op vakantie zat ze voortdurend in het appartement. Als ze verplicht wordt mee te gaan dan gaat ze op een afstand van het gezelschap zitten met een ontevreden gezicht.

Ik weet dat het de hormonen zijn en dat ze over een paar jaar weer haar leuke zelf is, maar :whip:

Iemand tips die iets anders omvatten dan maat 38 onder haar kont?
Paarsebloem schreef:
23-08-2019 21:56
Praatjes, redeneren, boos worden, straf, beloningen omdat ze op haar kamer ligt?

Je loopt wel erg aan haar te trekken. De puberteit is stresvol en des te meer jij haar gaat proberen te vormen in hoe ze vroeger was, of juist als een 'normaal' volwassen persoon, des te meer ze je gaat ontwijken. Al haar gedrag wijst erop dat ze zo min mogelijk sociaal contact wil. Waarom is dat? Vindt ze het moeilijk niet meer kind te mogen zijn en heeft ze haar draai nog niet gevonden als iemand op weg naar volwassenheid? Veel pubers zijn erg onzeker en jij gaat haar dan ook nog eens straffen of steeds laten merken dat ze niet goed genoeg is.

Laat haar wat in het huishouden doen, maar zit niet zo op haar huid omdat ze niet leuk genoeg voor je is.
Waar maak je dat uit op?
Ze doet exact waar ze zelf zin in heeft (namelijk niks) en ze mag vrijwel alles (waar ze geen zin in heeft blijkbaar).

Ik vind het niet teveel gevraagd om op je 13e je eigen kamer te doen, af en toe af te drogen of een was uit de droger te halen. Als ze dat weigert, ja, dan hebben we een conflict. Ik heb na 10,12 uur werken ook geen zin om nog mijn huishouden te doen, maar goed, iemand zal het moeten doen.

Ze moet verder niks, gaat haar eigen gang, maar ze krijgt de mogelijkheden en ik vind het wel erg zonde als ze alleen maar in haar bed ligt en ben ook bang dat het uiteindelijk sociaal gevolgen gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
23-08-2019 22:21
Waar maak je dat uit op?
Ze doet exact waar ze zelf zin in heeft (namelijk niks) en ze mag vrijwel alles (waar ze geen zin in heeft blijkbaar).

Ik vind het niet teveel gevraagd om op je 13e je eigen kamer te doen, af en toe af te drogen of een was uit de droger te halen. Als ze dat weigert, ja, dan hebben we een conflict. Ik heb na 10,12 uur werken ook geen zin om nog mijn huishouden te doen, maar goed, iemand zal het moeten doen.

Ze moet verder niks, gaat haar eigen gang, maar ze krijgt de mogelijkheden en ik vind het wel erg zonde als ze alleen maar in haar bed ligt en ben ook bang dat het uiteindelijk sociaal gevolgen gaat krijgen.
Dat ze nog steeds niet verantwoordelijk is voor haar eigen kamer is toch echt je eigen schuld.

En zeuren en zanikken gaat zeker gevolgen hebben , namelijk voor jouw relatie
fluttershy schreef:
Waar maak je dat uit op?

Je weet hoe een puberkamer eruit ziet toch? Lekker in de rotzooi laten zitten.
fluttershy schreef:

Ligt ze echt alleen maar in bed?
Eet ze goed?
Slaapt ze goed?
Huilt ze veel?
Sport ze ook?
Komt ze op tijd op school?
Hoe vinden de mentoren dat het gaat?
Als dit allemaal oké is, dan is het waarschijnlijk inderdaad gewoon pubergedrag.
Anders zou het toch kunnen zijn dat er meer speelt, zoals al genoemd.
Andersom schreef:
23-08-2019 21:59
Ik stelde niet dat geen zin geen optie was. Ik vind dat je ergens gerust geen zin in mag hebben maar dat je het desondanks toch gewoon kunt doen.

Met humor gebracht doen ze het bij mij dan ook. En als ze het echt niet doen, dan is de geen-zin misschien wat serieuzer en dan doe ik het een keer omdat ik weet dat ze het morgen gewoon wel weer doen.

Het vertrouwen van ons daarin is groot en wordt niet misbruikt door de kinderen.
Ligt toch helemaal aan je kind? Die van mij zou bij wijze nog liever verzuipen dan de kraan dicht draaien. Zit werkelijk geen greintje redelijkheid bij.
Orișa schreef:
23-08-2019 22:35
Ligt toch helemaal aan je kind? Die van mij zou bij wijze nog liever verzuipen dan de kraan dicht draaien. Zit werkelijk geen greintje redelijkheid bij.
Mijne zou vooral boos zijn en mij verwijten dat ik de kraan heb aangezet. En hem dus ook zelf uit moet doen. :-D
fluttershy schreef:
Waar maak je dat uit op?

Je schrijft zelf in de OP dat je praatjes, redeneren, boos worden, strafmaatregelen en beloningen probeert, en je zegt dat in context met 'lamlendig liggen'. Als ze echt niets van je moest, dan had je niet zo'n lijstje met dingen gemaakt.

Wat huishouden doen is, zoals ik zei, logisch.
Dat ze als puber af en toe rondhangt en niet 'leuk' sociaal doet is niet zo raar en hoeft ook niet gevolgen te hebben later. Wel zou ik blijven polsen hoe het gaat, maar dit vooral omdat ze niet zo gelukkig overkomt uit je verhaal, niet omdat ze sociaal even niet een koploper is.
helena2 schreef:
23-08-2019 22:38
Mijne zou vooral boos zijn en mij verwijten dat ik de kraan heb aangezet. En hem dus ook zelf uit moet doen. :-D
O, uiteindelijk is het dan mijn schuld, want ik heb daar een kraan genomen. Dus tsja, dan had ik het kunnen weten.
Orișa schreef:
23-08-2019 22:35
Bij de mijne ook niet, op die leeftijd. Wij zijn gewoon waardeloze opvoeders.
granny71 schreef:
23-08-2019 22:27
Dat ze nog steeds niet verantwoordelijk is voor haar eigen kamer is toch echt je eigen schuld.
Waarom?
Lady*Voldemort schreef:
23-08-2019 22:40
Bij de mijne ook niet, op die leeftijd. Wij zijn gewoon waardeloze opvoeders.
Vandaag wilde ik hem eigenhandig verzuipen. Met of zonder kraan, was me om het even geweest ;)
Als alles afketst als water op een eend is ze dus te brutaal.

Als je haar vraagt/zegt wat te doen, ze niks zegt, zich draait of verstopt in de deken, dan ben je niet consequent genoeg.

Puberen: prima, maar geef haar verantwoordelijkheid, spreek haar daar op aan en hou je er aan het bij haar te laten. Of prak voortaan ook weer haar aardappelen en behandel haar als kleuter, dus geen telefoon, geen internet, na 18.30 naar bed etc. Laat haar kiezen, maar blijf consequent.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Orișa schreef:
O, uiteindelijk is het dan mijn schuld, want ik heb daar een kraan genomen. Dus tsja, dan had ik het kunnen weten.
:rofl: Goed zijn ze hè, die pubers!
Redhat schreef:
23-08-2019 22:42
Als alles afketst als water op een eend is ze dus te brutaal.

Als je haar vraagt/zegt wat te doen, ze niks zegt, zich draait of verstopt in de deken, dan ben je niet consequent genoeg.

Puberen: prima, maar geef haar verantwoordelijkheid, spreek haar daar op aan en hou je er aan het bij haar te laten. Of prak voortaan ook weer haar aardappelen en behandel haar als kleuter, dus geen telefoon, geen internet, na 18.30 naar bed etc. Laat haar kiezen, maar blijf consequent.
Echt helemaal voor hoor. Maar wat als het kind de verantwoordelijkheid niet neemt? Jaren de godganse dag in strijd zitten?
fluttershy schreef:
Waarom?
Je wil een puber ineens verantwoordelijkheid over hun eigen zaken gaan leren?
Daar ben je dan zo'n 10 jaar te laat mee.
Leren opruimen begint klein rond 3 jaar en bouwt zich op.
Een puber die nooit iets heeft hoeven doen gaat dat heus niet ineens zonder morren doen omdat jij dat wil.

Juist niet! Want ja, het is een puber.
helena2 schreef:
23-08-2019 22:16
Oja, onverwachte taken gaan nooit goed :-D
Dus opeens: wil jij.... doen, stuit zeker op verzet. Afspraken maken waarin zij ook mee mag denken werkt waarschijnlijk het best.

Dit sowieso. Gewoon wat vaste taken en liefst zoals jij ook zegt: dat ze zelf mee mag denken over wat/wanneer.
Orișa schreef:
Dat komt me dus bekend voor.
'Jij moest zo nodig een kraan!' bij wijze van spreken.
granny71 schreef:
23-08-2019 22:47
Een puber die nooit iets heeft hoeven doen gaat dat heus niet ineens zonder morren doen omdat jij dat wil.

Mijn kind kon uitstekend opruimen, zijn taken doen en was voor rede vatbaar. Dat alles stopte met 13 en het lijkt met het jaar erger te worden.
S-Groot schreef:
Dit sowieso. Gewoon wat vaste taken en liefst zoals jij ook zegt: dat ze zelf mee mag denken over wat/wanneer.
En dan doet ze die niet.
Orișa schreef:
23-08-2019 22:45
Echt helemaal voor hoor. Maar wat als het kind de verantwoordelijkheid niet neemt? Jaren de godganse dag in strijd zitten?
Ja dat.

Ik pas ervoor hoor, dan ruimen ze hun kamer maar niet op. En die afwas doe ik zelf sneller, wat me prima bevalt aangezien ik iemand ben die van opschieten houdt. Dochter woont inmiddels op zichzelf en zo gek: ineens kan ze prima afwassen. Dus iets zal ik dan toch wel goed hebben gedaan met mijn laissez-faire gedoe.
granny71 schreef:

Zoals ik al schreef, ze heeft van kinds af aan dingen moeten doen. Ik denk dat ze met een jaar of 6 haar kamer moest opruimen en planten water geven of zoiets.

Nu doet ze het niet meer. En haar interesseert het niet als het vies is. Of kleren aan die meuren naar zweet. Mij wel!

Ik wil haar best taken geven maar ze wil en doet niks en ik heb er wel last van als het niet gebeurt. Dus ideeën wat ze als vaste taak kan doen, zijn welkom.
fluttershy schreef:
23-08-2019 22:52
Zoals ik al schreef, ze heeft van kinds af aan dingen moeten doen. Ik denk dat ze met een jaar of 6 haar kamer moest opruimen en planten water geven of zoiets.

Nu doet ze het niet meer. En haar interesseert het niet als het vies is. Of kleren aan die meuren naar zweet. Mij wel!

Ik wil haar best taken geven maar ze wil en doet niks en ik heb er wel last van als het niet gebeurt. Dus ideeën wat ze als vaste taak kan doen, zijn welkom.
Haar deur dicht doen. Of ze nou wel of niet in die kamer zit.
Lady*Voldemort schreef:
23-08-2019 22:28
Ligt ze echt alleen maar in bed?
Ze kijkt zelfs niet naar tv of Netflix. Ook niet als ik weg ben.
fluttershy schreef:
23-08-2019 22:52

Had ik je in mijn eerste post al aan de hand gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven