Puberzoon blijft zitten maar ander niveau is onbespreekbaar

20-01-2020 17:54 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is tot twee maal toe HB getest, hij heeft een klas overgeslagen en zit op het gymnasium. So far so good. Echter gaat het helemaal niet zo lekker met hem. Hij zit in de derde en momenteel staat hij er heel, maar dan ook heel beroerd voor (6 hele dikke onvoldoendes op zijn rapport) Hij heeft begeleiding, hij heeft een OPP, hij heeft het hele zorgteam op zijn nek. Heeft huiswerkles en wordt in alles goed voorzien. Maar hij loopt enorm stuk op zijn klassieke talen en talen in zijn algemeenheid. Hij is enorm slecht in automatiseren en heeft helaas ook ADHD waardoor zijn spanningsboog letterlijk zero is.

Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.

Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.

Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.

Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.
Belladonna- schreef:
20-01-2020 17:54
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Er zijn veel hoogbegaafde leerlingen die uitblinken in de exacte vakken, maar waarbij het met de talen op de één of andere manier niet lukt.
In de klas van mijn kind zitten veel leerlingen met een vergelijkbare problematiek, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Bij die leerlingen zie je overbelasting, ze zitten steeds minder goed in hun vel, raken steeds minder gemotiveerd en sommigen zitten uiteindelijk thuis.
Ik verkeer als ouder niet in die situatie, maar persoonlijk zou ik ook inzetten op één of twee niveaus lager. Stel dat het volgend jaar weer niet lukt, dan zit je in dezelfde situatie. Lijkt mij voor het algeheel welzijn van je zoon echt niet goed.
Persoonlijk zou ik als ouder stellig zijn en aangeven dat hij gewoon naar een andere school gaat en voor dit moment vwo of havo gaat doen. Misschien flipt hij, maar het helpt hem vast als jij hierin stellig bent en hem steunt in dit traject. Ik denk dat het tijd wordt dat jij het heft in handen neemt (en niet jouw zoon, de school of een forum). Veel succes!
Merys schreef:
21-01-2020 09:21
Ik heb genoeg ervaring met hb kinderen, maar óók met TO.
Hier zit al bakken begeleiding op, lijkt me dat je daar moet zijn en niét op een forum.
Daarbij, het is een forum, met tegengeluid en meningen. Als je dat niet wilt moet je hier niet posten.

En ja, daarnaast vind ik het vrij ongezond overkomen.

Joh, ze is gewoon een moeder die zich zorgen maakt om haar jongste kind. Je kan het terecht vinden of niet, maar dat neemt niet weg dat ZIJ zich zorgen maakt.

Aangezien ze al behoorlijk door de wol is geverfd door de oudere kinderen denk ik dat haar antennes goed genoeg staan afgesteld om te weten wanneer ze zich zorgen moet maken en wanneer niet. Je hoeft haar topics niet te lezen he.
Je komt in dit topic op mij niet over als een idiote moeder hoor. Ik heb een zoon op bo en ik zou over een paar jaar ook tegen zulke dingen aan kunnen lopen.

Ik denk zelf dat je je moet focussen op de angst/paniek bij je zoon voor verandering.

Ga met school in gesprek welke opties zij (met reeel perspectief voor de langere termijn) hebben, en als dat er op een gymnasium niet is, dan zul je met alle hulpverleners en betrokkenen gewoon moeten helpen om je zoon zijn angst voor een andere oplossing weg te nemen.

Ik heb zelf een jeugd gehad die niet goed voor me was; ook nog een thuissituatie die ongezond was. Maar echt niet dat ik weg durfte te gaan: ik had totaal geen idee hoe en waar en wat.

Jouw zoon is veel jonger, maar laat hem echt rondkijken hoe dingen bij anderen gaan en op andere plekken; dat helpt vertrouwen krijgen in je opties. Ook als hij wel op deze school blijft: zorg dat hij om zich heen kan kijken. Hij heeft vast niet die problemen die ik had, dus daarvoor heb ik dat niet geschreven. Meer om te laten zien hoe beperkt je levenservaring als kind is, en waarom je soms dingen niet wilt loslaten als ze niet voor je werken.

Dat is het tegenovergestelde van wat ik hier lees over hem zelf verantwoordelijk maken voor zijn keuzes. Je moet hem niet pamperen, maar wel snappen dat je die keuzes moet uittekenen en niet abstract laten.

Ik heb ook later tijdens mijn studie heel veel gehad aan de momenten dat leraren me naar mensen uit hun persoonlijke netwerk hebben gestuurd om ze te “ interviewen” over hoe hun carrière was verlopen omdat ik ook niet wist welke richting ik met mijn studie op moest. Snuffelstages zijn fijn; of zo’n schrijfopdracht om verschillende opties uit te zoeken en verslag te doen ofzo (kan hij niet in overleg met de school daar op de een of andere manier een cijfer voor krijgen zodat het “lesstof” is?). Dan is het minder bedreigend.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 14:21
24.57% gewijzigd
Schar, ik zou nu niet direct in gaan zetten op een niveautje lager. Dikke kans dat deze jongen daar met twee vingers in zijn neus doorheen fietst, om vervolgens op het hbo te leren dat hij geen idee heeft hoe hij het aan moet vliegen en keihard onderuit gaat.

Ik zou inzetten op doubleren met een aangepast programma voor volgend jaar. Dan wordt het wel een jaar vol talen, maar er is meer tijd om achter de beste leerstrategie voor hem te komen.

Naamvallen kun je oefenen met een bal. Domweg overgooien, bal hoog houden, kaatsen, weet ik veel wat terwijl je intussen de naamvallen herhaalt en herhaalt. Woordjes kun je leren met een computer, je kan boeken geven in die talen (Jippus et Jannica ofzo) en desnoods zet je hem een paar weken bij de nonnetjes in Vught in de zomervakantie.
*TanteSjaan* schreef:
21-01-2020 10:04
Schar, ik zou nu niet direct in gaan zetten op een niveautje lager. Dikke kans dat deze jongen daar met twee vingers in zijn neus doorheen fietst, om vervolgens op het hbo te leren dat hij geen idee heeft hoe hij het aan moet vliegen en keihard onderuit gaat.

Ik zou inzetten op doubleren met een aangepast programma voor volgend jaar. Dan wordt het wel een jaar vol talen, maar er is meer tijd om achter de beste leerstrategie voor hem te komen.

Naamvallen kun je oefenen met een bal. Domweg overgooien, bal hoog houden, kaatsen, weet ik veel wat terwijl je intussen de naamvallen herhaalt en herhaalt. Woordjes kun je leren met een computer, je kan boeken geven in die talen (Jippus et Jannica ofzo) en desnoods zet je hem een paar weken bij de nonnetjes in Vught in de zomervakantie.
Waarom zou je kind op zijn 13e/14e bij de nonnetjes in Vucht moeten zitten terwijl hij ook lekker met leeftijdsgenoten op zeilkamp kan?
Ik vind de noodzaak van stof blijven stampen die echt niet binnenkomt irrelevant als levensbagage. Sociale omgangsvormen en goede zomerherinnetingen zijn op die leeftijd zo veel meer waard, juist ook om op te laden tussen lastige schooljaren in.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 14:19
15.19% gewijzigd
*TanteSjaan* schreef:
20-01-2020 21:34
Ik snap het denk ik ook.

Aanname:
Broers/zussen hebben ook op deze school gezeten of zitten er nog. Lyrische verhalen over goede school en dergelijke, waardoor zoon het gevoel heeft dat hij hier moet zijn om zijn ouders trots te krijgen. Waarschijnlijk is er niet eens bij een andere school gekeken.
Klopt helemaal. Maar wat nu? Wat zijn de opties?
*TanteSjaan* schreef:
21-01-2020 10:04

Misschien heb je wel gelijk, Tante Sjaan. Duidelijk is in elk geval dat de zoon van TO zich bepaalde leerstrategieën moet eigen maken. Of hij dat gaat doen in 3 gymnasium of op een wat lager niveau is een keuze. Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om hierbij tijdelijk een stapje terug te doen.
schar wijzigde dit bericht op 21-01-2020 10:32
0.21% gewijzigd
lisbeth schreef:
20-01-2020 19:48
Hier een dochter die ieder jaar met hakken over de sloot over ging. Geen raad met zichzelf meer wist. Extreme faalangst had. Torenhoge eisen aan zichzelf stelde. En naderhand moet ik bekennen dat wij als omgeving dat ook gevoed hebben. Niet bewust. Ook wij zeiden steeds havo is ook goed. Maar van de andere kant lag daar dat hb etiketje. Iedereen die met haar sprak was onder de indruk van haar verbale mogelijkheden.
Dus moest ze van zichzelf dat gym doen. Want slimme mensen doen gym. En die maken dat gym ook af. Met negens. Niet met zessen. En dat zat zo vast dat wij thuis twintig keer konden zeggen dat een zesje ook goed was.
In ieder geval met hangen en wurgen eind gym drie gehaald . Met wat opluchting toen naar vwo gegaan. Maar vier ging fout. Ik had een volledig depressief kind thuis. Ze heeft dat jaar gedoubleerd. Dat hebben wij voor haar besloten voor de kerst al. Ze mocht van ons niet meer hard leren. Ze moest van ons in therapie en ze moest begeleiding krijgen. Ze was niet blij met ons maar we hebben dat echt erdoor geduwd. Nu achteraf is ze er blij mee. Het was een jaar goed besteed. Niet aan school maar aan andere dingen.
Misschien is voor jouw zoon zoiets ook een oplossing?
Ja, dat zou zeker een van de opties zijn. Echter zal hij dan volgend jaar op zijn huidige school weer voor precies hetzelfde euvel staan. Met als extra demotivator: zijn exacte vakken. Waar hij vorig jaar al uitmuntend op stond en nu dit jaar nog een keer mag doen. Als er al iets demotiveert en een voedingsbodem voor ouwehoeren, uitval en onderpresteren is is het dat wel. Hij zal zich stierlijk gaan vervelen met alle gevolgen van dien. Echter, de vakken waarvoor hij is blijven zitten dan, blijven moeilijk. Hij mist de gehele basis, zal die vakken nooit kiezen in zijn profiel en zal er de rest van zijn leven ook niks mee gaan doen. Kans is dan groot dat einde volgend jaar hij voor precies hetzelfde probleem gaat staan. Sterker nog: ik denk dat hij er slechter uitkomt. En dan is er alsnog een jaar verloren. En dan heeft hij inmiddels een cv opgebouwd waar geen enkele school hem mee wil ontvangen
Belladonna- schreef:
21-01-2020 10:30
Klopt helemaal. Maar wat nu? Wat zijn de opties?

Er zijn genoeg opties!

- Doubleren en met ondersteuning de talen opnieuw doen. Misschien is school bereid om de beta-vakken van de vierde aan te bieden.
- Naar atheneum. Niet volgend jaar, maar dit jaar nog. Ook al wil hij niet, je kan hem wel uitleggen waarom jullie tot deze beslissing gekomen zijn.
- Hij is jong, dus je hebt alle tijd. Je zou de rest van dit jaar school kunnen laten voor wat het is en in gaan zetten op specifieke hulp. Feniks Talent is een goede. Als faalangst/ gebrekkige executieve functies en dergelijke aangepakt zijn is het moment daar om verder te gaan op school.
- Broers/zussen aan hem laten vertellen waar zij het moeilijk mee hadden op de middelbare school en wat hun valkuilen zijn. Tien tegen een dat hij ontzettend opkijkt tegen zijn succesvolle siblings.
- Heel duidelijk laten merken dat je het tof vindt dat hij zo goed kan gamen. Probeer erachter te komen wat hij nou precies zo leuk vindt aan gamen. Vanuit daar kan je verder zijn talent stimuleren.
Mag ik even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik de reacties hier serieus zinvol vind. Ik ben bezig met een mail aan school met dit forum tegelijkertijd open en haal heel veel interessante bijdrages eruit en verwerk ik daarin. Het is een respectvol topic geworden met hele goede tips. Waarvoor ik echt even iedereen wil bedanken.
*TanteSjaan* schreef:
21-01-2020 10:36
Er zijn genoeg opties!

- Doubleren en met ondersteuning de talen opnieuw doen. Misschien is school bereid om de beta-vakken van de vierde aan te bieden.
- Naar atheneum. Niet volgend jaar, maar dit jaar nog. Ook al wil hij niet, je kan hem wel uitleggen waarom jullie tot deze beslissing gekomen zijn.
- Hij is jong, dus je hebt alle tijd. Je zou de rest van dit jaar school kunnen laten voor wat het is en in gaan zetten op specifieke hulp. Feniks Talent is een goede. Als faalangst/ gebrekkige executieve functies en dergelijke aangepakt zijn is het moment daar om verder te gaan op school.
- Broers/zussen aan hem laten vertellen waar zij het moeilijk mee hadden op de middelbare school en wat hun valkuilen zijn. Tien tegen een dat hij ontzettend opkijkt tegen zijn succesvolle siblings.
- Heel duidelijk laten merken dat je het tof vindt dat hij zo goed kan gamen. Probeer erachter te komen wat hij nou precies zo leuk vindt aan gamen. Vanuit daar kan je verder zijn talent stimuleren.
Jouw laatste punten doen we al. Siblings zijn onwijs geduldig en lief met hem. En we zijn meer dan geinteresseerd in zijn gamen en programmeren. Maar bedankt, nu dit jaar al overgaan naar een andere school is natuurlijk ook nog een optie die ik niet had bedacht. Ik denk er even over na wat ik daar van vind.
Ik zou ook inzetten op bijles. Geen huiswerkondersteuning, maar bijles en dan bij het begin beginnen. Leuk? Nee. Hij heeft het echter wel nodig als hij op het gymnasium wil blijven. Kijk naar de vakken die eventueel voldoende kunnen worden afgesloten. Bijvoorbeeld Latijn en Frans. Grieks en Duits zouden uit kunnen komen op een 5 voor beide en dan is hij over.

Je schreef dat hij zes onvoldoendes staat. Hoe zwaar zijn ze? Naast Grieks, Latijn, Frans en Duits moet hij voor nog twee andere vakken onvoldoende staan. Welke zijn dat?
Blijven zitten in de derde betekent vaak uitstel van executie. In onze zoon zijn geval zal hij de derde met al zijn vakken opnieuw moeten doen en dan uiteindelijk alsnog afstromen. Mocht hij een niveau lager gaan doen, betekent dat ook voor de vakken waar hij uitmuntend op scoort een niveau lager. Dit zal hem totaal uit zijn motivatie brengen en uiteindelijk wellicht doen opgeven. Helaas hebben we te vaak meegemaakt dat er schooluitval plaatsvindt op basis van verkeerd genomen keuzes op dit soort cruciale momenten.
Belladonna bedoel je met een niveau lager atheneum of havo?
Onze zoon bleef vanwege ziekte "gepland" zitten in Havo-2.

Zijn natuurkundeleraar voorzag verveling en zoon hoefde dat tweede jaar alleen de toetsen te maken. Hij kreeg (op de Havo) een projectopdracht die oorspronkelijk voor VWO-4 bedoeld was. Volgens man was het een eerstejaars MTS-opdracht.

Een jaar met minimale instructie zoet aan het knutselen geweest tijdens de lessen, maar hij kreeg het wel voor elkaar.

Meestal heb je meer aan de leraar dan aan de school.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Latijn: 4
Grieks: 2
Duits: 3
Geschiedenis: 3 ( maar nog maar 1 toets gehad in deze periode en dus niet geheel representatief aangezien hij normaliter erg goed in geschiedenis is)
AK:5
Bio: net aan 5

Wiskunde: 7
Scheikunde 9
Natuurkunde: 9
Tekenen: 9
gym: 9
Frans: 7
culturele vorming: 9
verbreding: 9
anoniem_394873 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 11:09
24.38% gewijzigd
Ik zou om te beginnen stoppen met Grieks en Latijn.

Zittenblijven lijkt mij geen ramp als hij het in de nieuwe klas gezellig heeft.
(maar dan moet hij niet weer een 3 voor Duits halen).

Overigens ken ik iemand die van 3 VWO naar 4Havo ging omdat hij geen Frans kon leren.
Later ging hij als een speer door het HBO en de TU.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
tuinmuts schreef:
21-01-2020 11:03
Belladonna bedoel je met een niveau lager atheneum of havo?
Ik denk atheneum maar ik realiseer me dat het hetzelfde niveau is alleen dan zonder klassieke talen. Toch is het tempo dan ook iets aangenamer. Aangezien er meer uren overblijven voor de overige vakken.
Enfin, ik snap dat je hetzelfde diploma haalt. Toch is gymnasium overall niet hetzelfde.

Maar goed, een echt niveau lager zou Havo zijn. Dat vind ik ook dikke prima. Alleen ben ik een beetje bang dat het er daar niet beter op wordt want voor de overige vakken waar hij wel goed op staat zal hij zich dood gaan vervelen.

Hij is best een intellectueel joch. Een behoorlijke smartass en nerd. Ik vind het zo lastig wat we hiermee moeten.
1. Als iemand geen talent voor talen heeft dan heeft die persoon niks op het gymnasium te zoeken.

2. Ik begrijp die fascinatie met HB niet, het legt alleen maar meer druk op die jongen en daar kan hij al zo slecht mee overweg.

3. Hij zal moeten leren leren. Hoe getalenteerd je ook bent in wis- en natuurkunde, op de TU jassen ze de vwo lesstof er in een week doorheen en dan gaan ze door in hetzelfde tempo. Het is onmogelijk om dat alleen op talent te redden.
Die cijfers lijken mij nog wel op te halen, eventueel met een aparte opdracht.

Het is nog geen Weense Wals van 1,2,3, 1,2,3.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Frambei schreef:
21-01-2020 11:15
1. Als iemand geen talent voor talen heeft dan heeft die persoon niks op het gymnasium te zoeken.

2. Ik begrijp die fascinatie met HB niet, het legt alleen maar meer druk op die jongen en daar kan hij al zo slecht mee overweg.

3. Hij zal moeten leren leren. Hoe getalenteerd je ook bent in wis- en natuurkunde, op de TU jassen ze de vwo lesstof er in een week doorheen en dan gaan ze door in hetzelfde tempo. Het is onmogelijk om dat alleen op talent te redden.

Dat is ook wat ik steeds bedoel. Intellect is op het VWO niet genoeg. Er wordt een bepaalde attitude en zelfredzaamheid verwacht, júist om het op het WO te kunnen redden.
Leuk topic zo geworden.
Belladonna- schreef:
21-01-2020 10:57
Blijven zitten in de derde betekent vaak uitstel van executie. In onze zoon zijn geval zal hij de derde met al zijn vakken opnieuw moeten doen en dan uiteindelijk alsnog afstromen. Mocht hij een niveau lager gaan doen, betekent dat ook voor de vakken waar hij uitmuntend op scoort een niveau lager. Dit zal hem totaal uit zijn motivatie brengen en uiteindelijk wellicht doen opgeven. Helaas hebben we te vaak meegemaakt dat er schooluitval plaatsvindt op basis van verkeerd genomen keuzes op dit soort cruciale momenten.
Hoe kom je hierbij? Hij is nog maar 14 toch? Bij veel jongens komt de interesse voor school en leren pas rond een jaar of 16/17. Dat was in elk geval bij mij op school zo, en ik zat op een gymnasium. Daarvoor klooiden de meesten maar wat aan. Maar intelligente leerlingen kunnen ook later nog (wanneer ze 16/17/18 zijn) enorme sprongen maken, en heel veel gemiste kennis alsnog inhalen.
Waarom moet het allemaal nú meteen goed gaan? Waarom geef je hem niet de tijd om zich op zijn eigen tempo te ontwikkelen? Wat maakt het in vredesnaam uit als hij een jaar 'verspilt'?
Hoe weet je trouwens zo zeker dat hij het ook de tweede keer niet zal halen?
Bij mijn oudste zoon in de klas (2e van categoriaal gym) is er een aantal leerlingen die vanwege grote moeite met talen toch naar een andere school zonder Grieks en Latijn gaan. Zij volgen in het tweede deel van dit schooljaar geen Grieks en Latijn meer (en soms ook andere vakken niet - aangepast rooster; het is een begaafdheidsprofielschool maar ik weet niet of dit hierin relevant is) en kunnen dan volgend schooljaar in de 3e van het atheneum/VWO op een andere school beginnen. Zij draaien ook al enkele keren proef op de nieuwe school, om zo al andere leerlingen te leren kennen.
Mijn ervaring is, ook met onze jongste die groep 8 op de basisschool heeft overgeslagen en als eenling in een heel nieuwe klas op het gymnasium kwam, dat de angst en zorgen over het maken van nieuwe vriendjes en het achterlaten van het vertrouwde binnen een paar weken verdwenen waren (en het kind beter in zijn vel zat vanwege de voor hem meer passende en kansrijke leeromgeving).
Belladonna- schreef:
21-01-2020 11:06
Latijn: 4
Grieks: 2
Duits: 3
Geschiedenis: 3 ( maar nog maar 1 toets gehad in deze periode en dus niet geheel representatief aangezien hij normaliter erg goed in geschiedenis is)
AK:5
Bio: net aan 5

Wiskunde: 7
Scheikunde 9
Natuurkunde: 9
Tekenen: 9
gym: 9
Frans: 7
culturele vorming: 9
verbreding: 9

Ha! Een schizofrene cijferlijst! Ik had dit ook, maar dan andersom: negens voor de talen en 3'en voor de betavakken. :)

Geschiedenis, aardrijkskunde en bio zijn prima op te halen. Dat is een kwestie van even heel goed de stof doornemen en dan komt dat wel goed. Latijn, Grieks en Duits zijn lastiger, maar het moet te doen zijn als er per direct een hele goede bijles wordt geregeld. Hij zal voor deze vakken mensen moeten hebben die het hem twee keer per week heel duidelijk vanaf de basis uit kunnen leggen.

Latijn moet wel op te halen zijn tot een 5,5. Voor Grieks en Duits zou ik gaan mikken op een 5 afgerond, zodat hij overgaat en deze vakken in de vierde laat vallen.

Wat wel opvalt is dat hij voor Frans voldoende staat. Hij is dus geen drama met talen, maar er speelt iets anders. Wat is voor hem het verschil tussen Frans en Duits wat betreft toetsen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven