Rekenen

20-05-2009 13:34 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me de laatste tijd af hoe kinderen op de basisschool meerdere getallen van elk meer dan één cijfer bij elkaar op leren tellen. Ik had daarover gisteren een discussie met mijn collega's tijdens de pauze.

Vroeger leerde ik dat soort optellingen van rechts naar links. Als ik (zonder computer of rekenmachine) de volgende som moest uitrekenen: 123 + 456 + 789, deed ik dat als volgt:

- 3 + 6 + 9 = 18. 8 opschrijven, 1 onthouden: **8 (sterretje is opengelaten plek);

- 2 + 5 + 8 + de onthouden 1 = 16. 6 opschrijven, 1 onthouden: *68;

- 1 + 4 + 7 + de onthouden 1 = 13. Omdat dit het laatste is, 13 opschrijven: 1368.

Vandaag hoorde ik van een collega dat dit nu anders gebeurt: van links naar rechts.

- eerst de honderdtallen. In deze som zijn de linkse getallen honderdtallen: 100 + 400 + 700 = 1200;

- dan de tientallen: 20 + 50 + 80 = 150;

- dan de eenheden 3 + 6 + 9 = 18;

- dan de resultaten bij elkaar optellen: 1200 + 150 + 18 = 1368.

Hoe leren jullie kinderen het op de basisschool en voortgezet onderwijs? Hoe doen jullie zelf het?

Hoe rekenen jullie dit soort sommen uit?

Totaal aantal stemmen: 23

Volgens de eerste manier (zie bericht zelf). (83%)
Volgens de tweede manier. (17%)
World of Warcraft: Legion
Ik heb het geleerd net als hoe jij het geleerd hebt

Mijn kinderen zijn nog niet op basisschoolleeftijd, dus daarop kan ik je geen antwoord geven
Mijn kind zit nu op de basisschool en leert het op de 2e manier. Net zoals ik het geleerd heb trouwens. Er is wel een verschil of het gaat om hoofdrekenen of dat je het onder elkaar opschrijft. Als je het opschrijft ga je wel van rechts naar links.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Tja, ik kan me nog herinneren dat mijn dochter ziek was en dat net in die periode delen werd uitgelegd. Juf gaf mij wat voorbeeldsommen mee, waarmee dochter zelf wel zou snappen hoe dat moest, delen. Hoe het precies ging weet ik niet, het was iets met veelvuldig aftrekken.

Ik kreeg uitdrukkelijk instructies van juf me er niet mee te bemoeien, ik had het 'ouderwets' geleerd en het ging nu heel anders ......Dochter aan tafel gezet met voorbeeldsommen van juf, dochter vond het erg omslachtig (dat was het ook). Ik toch eigenwijs, dochter een gewone staartdeling uitgelegd, dochter snapte 'm onmiddellijk. De klas bleef tobben met die delingen, dochter had er totaal geen problemen mee op 'mijn' manier. Moraal van het verhaal: eind van dat schooljaar ging juf overstag en legde de staartdelingen op de 'ouderwetse' manier uit.

Leuk, al die nieuwe methodes ..... NOT!
quote:lolapaloeza schreef op 20 mei 2009 @ 13:44:

Mijn kind zit nu op de basisschool en leert het op de 2e manier. Net zoals ik het geleerd heb trouwens. Er is wel een verschil of het gaat om hoofdrekenen of dat je het onder elkaar opschrijft. Als je het opschrijft ga je wel van rechts naar links.

Ik heb het op school altijd onder elkaar geleerd

234

456

789+

___

1479

En mijn oudste( groep 4) leert het ook zo en soms de tweede methode.
Hans, het hangt er vanaf in welke fase een kind bezig is met rekenen. Het gebeurt op beide manieren.
Nu krijgen kinderen "realistisch rekenen". Idd een andere methode. Zijn voor en tegenstanders van. Er is op dit moment ook veel discussie over de rekenvaardigheden van kinderen.

Heb zelf pas het boek: de gelukkige rekenklas gelezen waarin de problemen met realistisch rekenen worden aangekaart. Ik vond het een duidelijk boek en heb het in 1 avond uitgelezen. Veel is mij nu helderder genoemen. Moet er wel bij vermelden dat de auteur een tegenstander van realistisch rekenen is.

Zie hier ook een aantal artikelen:

http://beteronderwijsnede ... s/Telegraaf30-09-2008.pdf

http://www.nrc.nl/binnenl ... s_rekenen_mag_straks_weer

http://www.nrc.nl/opinie/ ... ren_presteren_juist_beter
genoemen=geworden
Grappig is overigens dat ik vandaag op mijn werk met een opdracht werd geconfronteerd, dat eigenlijk een realistisch-rekenvoorbeeld is:

Een medewerker vroeg me: "Ik heb 350 consumptiebonnen nodig op blauw papier en daarnaast 350 consumptiebonnen nodig op geel papier. De consumptiebonnen op blauw papier hebben andere tekst dan consumptiebonnen op geel papier. Ze moeten even groot zijn als etiketten." Verder weet ik dat er op een etiketvel bij mij op school plaats is voor 3 etiketten horizontaal en 7 etiketten verticaal. Dus er zijn 3 kolommen en 7 rijen voor etiketten. De vraag dan is: Hoeveel kopieën moet ik maken van een etiketvel om minimaal 350 consumptiebonnen te krijgen?
World of Warcraft: Legion
Beide manieren kunnen en er zijn er nog wel tig. Bij kinderen is het afhankelijk van de rekenmethode die gebruikt wordt op school. Iedere methode heeft ook zijn eigen oplossingen. En het moet bij het kind passen. Dat leren ze tegenwoordig ook, als het maar een goede manier is.

123+456+789=

Kun je ook oplossen door 125 + 455+ 790 op te tellen. Daarna haal je wat je teveel hebt opgeteld en te weinig ervan af.

verder kun je op verschillende manieren springen op de getallenlijn.

Onder elkaar aftrekken.

Of allerhande optelsommen maken.

Dus als het antwoord altijd goed is op de toepaste manier, dan is je manier goed! Als je kind leert rekenen op school, vraag dan welke manier er wordt gebruikt in de methode. Niets zo vervelend als je op school iets aanleert en ouders maken het kind in de war (vooral met deelsommen erg populiar! Wij deden het vroeger in een staartdeling, tegenwoordig is herhaald aftrekkken dé manier)

Voordeel van realistisch rekenen is dat het inzichtelijk wordt gemaakt. Om de "kale sommen" zitten verhaaltjes heen. Kinderen zien ook waarom ze rekenen bijv nodig hebben. Verder zouden kinderen de sommen ook beter begrijpen ipv alleen een trucje toepassen. (zoals staartdelingen vs herhaald aftrekken) Herhaald aftrekken is niet eens zo moeilijk, je moet alleen zorgvuldig werken.

Nadeel is dat sommige kinderen niet talig genoeg zijn en er dus nooit iets van snappen, die willen weer kale sommen, rijtjes lang.

Trouwens ik heb op een info avond begin groep 7 herhaald aftrekken moeten uitleggen.... Sommige moeders vonden dat heeeel erg leuk!
omdat kinderen bij het rekenen van rechts naar links( dat heet cijferend rekenen) niet leren wat de waarde van de cijfers is, wordt er tegenwoordig kolomsgewijs gerekend van links naar rechts. Daarin houden getallen hun eigen waarde

2345+1234 wordt dan

2000 + 1000 = 3000

300+200= 500

40+30= 70

5+4=9

3000+500+70+9 = 3579

Dit is nog best logisch. Bij het aftrekken is het soms minder logisch, omdat kinderen dan tekort kunnen komen (waar je bij cijferen moet lenen van de buurman) en dat wordt dan ook als tekort opgeschreven.

2345-1454 wordt dan:

2000-1000=1000

300-400= - 100

40-50= -10

5-4= 1

1000-100-10+1= 891.........

Het wordt meestal wel aangeboden, en in lagere klassen gestimuleerd maar in hogere groepen mogen kinderen (en zeker moeilijke rekenaars) vaak vanuit de strategie werken die het beste bij hen past.....
hans bij ons wordt het volgens jouw 2de manier gedaan.

- eerst de honderdtallen. In deze som zijn de linkse getallen honderdtallen: 100 + 400 + 700 = 1200;

- dan de tientallen: 20 + 50 + 80 = 150;

- dan de eenheden 3 + 6 + 9 = 18;

- dan de resultaten bij elkaar optellen: 1200 + 150 + 18 = 1368.
Mijn zoon "leert" inderdaad de tweede manier, maar mag het zo doen als hij zelf wilt...op onze school worden alle manieren uitgelegd en hoofdzakelijk gebruik gemaakt van methode 2.
Ik heb het 'vroeger' op manier 1 geleerd. Ik had veel moeite met rekenen en vond er niets aan. Nu ik de tweede manier hier lees, was dat voor mij een 'betere' manier geweest om te rekenen. Denk dat het wel belangrijk blijft om te kijken welke methode bij welk kind past. Dat ze een keus hebben.

Ik betrap mijzelf erop dat wanneer ik iets zonder papier moet uitrekenen, ik het onder elkaar voor mij zie 'in mijn hoofd'. Is moeilijk rekenen en vooral de moeilijke gezichten die ik erbij trek zijn erg vreemd! Misschien moet ik maar eens langzaamaan proberen om methode 2 aan te leren.

Doe sinds kort een cursus Basiskennis Calculatie, dus kan erg van pas komen en slaag ik met vlag en wimpel!!

Bedankt!!
Meestal mogen kinderen een aanpak kiezen die ze zelf prettig vinden, maar wordt er wel gestuurd naar 1 aanpak die het snelst is en waar zo min mogelijk fouten bij gemaakt worden. Maar op de scholen waar ik gewerkt heb met de methode Wis en Reken, mogen ze kiezen voor de manier die zij fijn vinden.

Het herhaald aftrekken vind ik trouwens een veel duidelijkere manier van uitrekenen dan een staartdeling. Je moet even doorkrijgen hoe het werkt.
OMG, krijgen we na de zomervakantie in groep 3 zeker ruzie met de juffen omdat Moppekind al kan rekenen ? Vast en zeker op de verkeerde manier.

Omdat we strontflauw waren van "fantasiegetallen" als 389034878 hebben we besloten dat hij tafels mag gaan leren.

Hij past ze ook al toe, hebben we gemerkt. Zoals de stickers op zijn raam, elk raam heeft 9 stickers, vraagt hij in de auto ineens hoeveel 4x9 is, omdat hij vier ramen heeft met negen stickers. Hij begrijpt dus wel waar het voor bedoeld is, niet dat hij domme opzegversjes moet leren.

Volgens mij gebruik ik de eerste manier op papier, en de tweede manier in mijn hoofd. Denk ik........, je denkt toch eigenlijk nooit na bij rekenen ? Dat doe je gewoon.
hahahahahah moppetoet, dat is toch super? volgens mij kan hier geen juf tegenop!
Ja, maar de juffen vinden het niet altijd leuk, blijkbaar.

Misschien kunnen ze er niet tegen dat sommige kindertjes slimmer zijn dan zij ? Ik hoop maar dat hij volgend jaar juffen heeft waar het wél mee klikt.

Eigenlijk snakken we naar meesters, maar die zijn er haast niet op zijn school. Begrijp ik niets van, ik heb zelf tot en met de tweede klas (groep 4, tegenwoordig) juffen gehad, daarna alleen maar meesters. Het is toch ook niet gezond dat die kinderen alleen maar les krijgen van vrouwen ?
ik was met rekenen ook altijd veel te snel (wel goede cijfers) en deed het ook op eigen manier (had zelf bruggetjes gemaakt) maar dat werd door leraar juist ondersteund.
Even de site van de school gekeken. Zegt "Pluspunt Rekenen" iemand iets ?

Pluspunt is de meest gebruikte reken-wiskundemethode in het basisonderwijs en heeft een sterk organisatiemodel en goede differentiatiemogelijkheden. In Pluspunt krijgen de kinderen realistisch rekenen. Deze vorm van rekenen houdt in dat er veel ruimte is voor elk kind om zijn of haar eigen oplossingsmethode toe te passen.

Eerlijk gezegd zijn Moppeman en ik nog van de oude stempel, dus zal het zeker ook "rijtjes stampen" worden. We zijn niet van die lul-maar-een-eind-in-de-ruimte-dan-wordt-het-misschien-nog-wat-types.
Ik geloof dat die "bruggetjes" helemaal in zijn ? We hebben zo'n rekenblok voor 7-jarigen, waarin ook bruggetjes worden getekend. Moppekind heeft ze sneller door dan wij.

Moppeman is gelukkig erg goed in wis- en natuurkunde, en Moppetoet besloot op haar 22ste nog even Wiskunde Mavo, en vervolgens Wiskunde Havo te doen. Nooit spijt van gehad, die bijscholing.
Hier wat meer info over verschillenden methodes:

http://rekenhulp-basissch ... alyse/methodeAnalyse.html

en een linkje met een uitwerking en analyse van Rekenrijk, groep 6

http://rekenhulp-basissch ... alyse/methodeAnalyse.html

Zelf ben ik nog niet zo gelukkig met het RR. Zoontje heeft er veel problemen mee en is juist wel bijzonder talig. Hij heeft nu een aangepast programma en hopelijk valt het kwartje

Ik denk dan ook dat je als juf of meester het goede van 2 werelden moet combineren en oog moet hebben voor kinderen die misschien beter varen bij het ouderwetse cijferen.
Ik moet er overigens bij vermelden dat ik ook een absolute rekenkruk ben. Je moet mij niet vragen hoeveel 37 + 26 is of 7x8. Kan wel, moet je even geduld hebben terwijl ik een paar bijzondere ingewikkelde berekeningen in mijn hoofd doe.

Kennelijk heb ik mijn zoon er ook mee behept
Ondersteboven, bedankt voor de links ! Heel interessant.

Moppeman en ik hadden al bedacht dat we inderdaad beter zelf de rekenbasis erin kunnen stampen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven