Ritme jonge baby??

16-12-2009 15:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn (jongste) zoon is tien weken, en ik vind 't eerlijk gezegd behoorlijk pittig. Zeker omdat-ie niet zelf in slaap kan vallen (heb daar al eerder een topic over geopend). Hij valt aan de borst in slaap, of in de draagzak. Wagen en auto vindt-ie maar niks (en ik maar denken dat álle baby's daarvan in slaap vielen). Met het gevolg dat ik meestal de gehele dag met hem bezig ben, of hem in ieder geval bij me draag.

Nu is mijn vraag aan jullie: hebben jullie al een ritme met een jonge baby? En zo nee: wanneer begon dat te komen en hoe heb je dat aangepakt? Geef me hoop ! Ik ben 't eigenlijk een beetje vergeten hoe 't met de oudste ging. Vergelijkbaar geloof ik, met het verschil dat ik hem kon overhevelen van borst naar eigen bedje, en dat-ie in de wagen ook tevreden was.
Ik heb het boek van Ria Blom gelezen en me (min of meer) aan die tips gehouden. Het heet: Regelmaat en inbakeren, bij ons was regelmaat alleen genoeg en inbakeren niet nodig.

Maar ik vond het ook een pittige tijd. Veel succes ermee!
Het is zoals het is
Ik heb ook een baby van 10 weken, maar er is ook hier nog geen duidelijk ritme in beeld. Is volgens mij ook nog wel vroeg hoor. Mijn oudste begon pas bij een maand of 5 iets van een ritme te ontwikkelen.
The time is now
oeh Nelladella, ik ken het van mijn beide kindjes. En het is niet echt 'correct' advies, maar beiden waren en zijn buikslapers. Bij de eerste was ik veel te bang om het te stimuleren met als gevolg een moe, huilend (krijsend!) overstrekkend kindje. Toen ze met 5 maanden zelf kon draaien ging ze altijd lekker op de buik slapen.

Bij de 2e vermoedde ik in week 3 hetzelfde en durfde het (na proberen met inbakeren) in week 6 aan om het eens te testen en ja, ook zij wilde op de buik. Beide waren al heel snel sterk in de nek en konden hun hoofd hoog houden en op de andere wang gaan liggen, anders had ik het niet zo snel geprobeerd.

Wellicht is het iets totaal anders bij jouw zoontje, maar wie weet kun je het een keer uitproberen.

Volgens mij komt ritme vanuit het kindje zelf en verandert soms per week. Je kunt wel altijd dezelfde volgorde van handelingen aanhouden om het ook voor jezelf niet zo'n rommelig gevoel te geven. Dat hielp mij wel in ieder geval. Dus de aloude slapen/wakker worden/drinken/verschonen/spelen/knuffelen en bij vermoeidheidssignalen weer naar bed.

Zeker bij een 2e is het gewoon een vermoeiende tijd....

Succes!
Mijn oudste was een wakkere, pittige baby. Ik had haar met 10 weken al op een schema van twee slaapjes. Maar ik gaf flesvoeding, en dan heb je soms wel sneller ritme in voedingen, dan met borstvoeding. Ze ging dan rond 11 uur en 3 uur naar bed na een fles.

Zo ging het heel goed.

P.S.

Ze was trouwens een hele makkelijke peuter en is nu een makkelijke kleuter. Toen ze kon kruipen werd het een heel makkelijk kind.
Ze is nu 7 weken. We hebben overdag geen ritme. Ze slaapt als ze moe en eet als ze honger heeft, maar qua tijdstippen is daar geen touw aan vast te knopen. En ze slaapt ook wel eens helemaal niet.

De lichtpuntjes: ze slaapt (àls ze slaapt) overdag wel in haar bedje of in de wagen. Ze valt er niet altijd zelf in slaap, meestal bij mij of aan de borst, maar ik kan haar daarna makkelijk in het bed takelen, en dan slaapt ze gewoon door.

Als ze overdag niet slaapt, ben ik veel tijd aan haar kwijt. Ze kan zich wel een half uur zelf vermaken, maar langer dan dat lukt niet. We liggen dan veel op de bank. Ik met een boek, zij kijkend naar mijn boek. 's Avonds is een drama, van 18 tot 23 uur wil ze non-stop vermaak, is ze huilerig en weigert ze te slapen. Meestal wisselen mijn man en ik dan af, maar het blijft vermoeiend.

's Nachts slaapt ze gelukkig wel heel goed, van 23 tot 7 en dat maakt bijna alles goed .

Ik kan je niet echt helpen dus, de mijne doet ook niet echt aan ritme. Maar misschien dat het helpt te weten dat je niet de enige bent?
Mijn zoontje was ook niet makkelijk met inslapen toen hij zo klein was. Bij hem hielp inbakeren enorm.

Wat betreft het overhevelen van schoot naar het bedje: ik wikkelde hem om schoot al in een dekentje zodat hij niet wakker werd van een koud bed (je kunt natuurlijk ook een kruik gebruiken, maar hij is van mei).
Heel herkenbaar! Ik heb ook weken met mn baby in de draagdoek rondgelopen en af en toe nog. Hij wil gewoon erg graag bij iemand zijn. Minishiv wilde niet in een eigen bedje (overdag) en 's avonds heel onrustige nachten omdat hij heel beweeglijk was.

HIj is nu 12 weken en het gaat beter. s Nachts hebben we hem in een puckababy gedaan en overdag dus veel bij me gedragen, dan sliep hij, anders bleef hij wakker of huilde als hij in zn bedje moest.

Onze acties: inbakeren, 's avonds een flesje gekolfde melk waar hij langer op slaapt, 2x per dag wel in zn bedje leggen en max 10 minuten laten huilen zodat hij wel kon wennen maar niet overstuur werd. Hij kan nog steeds niet makkelijk uit zichzelf in slaap vallen overdag maar ik heb wel het idee dat dat komt en zich steeds veiliger gaat voelen. Ook ga ik niet teveel van huis dus probeer zelf hetzelfde ritme te volgen.

Van het cb moest ie elke dag in zn eigen bedje maar ik ben blij dat ik er flexibel mee om ben gegaan, ze zijn nog zo klein en de overgang is voor sommige kindjes erg groot maar het komt wel! Hij slaapt nu in een groter bedje zonder bakerzakje en dat gaat in de nachten goed. Overdag is hij ook gewoon veel wakker, slaapt soms maar 2 x een uurtje en ligt dan gezellig te prutten in de box. Je komt nergens meer aan toe maar tot ik aan het werk ga geniet ik er maar volop van.

Sterkte! Shiva
ik had met de eerste vanaf dag 1 een ritme

en met de tweede na een week of 5.(hij had kiss-syndroom)

Tips:

ria blom

inbakeren

ostheopaat/kiss-syndroom

laten huilen (5 a tien minuten, na uitsluiten van medische oorzaken)

of gewoon lekker bij je houden in de draagdoek, maar dat is niet mijn manier.

Als je meer wilt weten over bovenstaande, geef je maar een gil.
Mijn meisje (8 weken) sliep ook heel moeilijk in, sinds een paar weken baken ik haar in met de Pacco en het werkt super! Sindsdien steeds meer ritme en ze slaapt de nachten door.

Gisteren is ze ingeënt en daarom mocht ik haar niet inbakeren en ja hoor: ze was veel vroeger wakker.

Paccp is m.i. makkelijker dan 'echte bakerdoeken' want geen spelden nodig en beter dan Puckababy, want actieve babies wurmen zich daar nogal eens uit.

Ik denk trouwens dat het slim is om baby bij de eerste 'moe' verschijnselen in bed te leggen, mij ons werkt in ieder geval.

Succes!
Bij ons heeft inbakeren ook goed geholpen, in combinatie met het Ria Blom ritme. Steeds dezelfde activiteiten in dezelfde volgorde dus. Wij hebben ook wekenlang avonden met ons zoontje rondgelopen maar dat was snel verleden tijd toen we hem in de doeken wikkelden. Hij huilde wel consequent tijdens het inbakeren maar hield daar mee op als ik hem oppakte. Dan gaf ik hem borstvoeding, hij viel in slaap en ik kon hem dan zo in bed leggen zonder dat hij zichzelf weer wakker maakte door met z'n armpjes te maaien. We zijn er nu weer mee gestopt, hij is nu 3,5 maanden en het lijkt er wel op dat hij een soort van ritme heeft. Zo slaapt hij overdag 3 keer en 's avonds steeds vanaf 21u tot 6u of 7u. Dat maakt weer een hoop goed, ook dat hij overdag soms slaapjes van een uurtje doet.

Sterkte, ik weet inmddels ook dat het niet altijd meevalt zo'n baby...
Heel herkenbaar bij mijn 2 zonen. Maar ineens gaat het beter. Bij ons van de een op de andere dag rond de 3 maanden.

Echt het komt goed! Al kun je je dat nu misschien niet voorstellen. Succes!!
Zo'n klein kindje heeft volgens mij nog geen ritme, alleen maar instincten. Ik was in ieder geval ook heel veel tijd met haar bezig, maar daar is je bevallingsverlof dan ook voor. Hoewel ik me voor kan stellen dat dat bij een 2e toch wel veel lastiger is.

Waar Ria Blom haar autoriteit vandaan heeft, heb ík nooit begrepen, ik vind haar maar een strenge verpleegster die er van uit gaat dat ieder kind in een schema is te persen en die het enorm promoot dat je zo snel mogelijk je kind in het eigen bed krijgt en voed om de zoveel uur. Ik vind er geen liefde uitspreken.

Volgens mij ging het hier na een maand of 4 opeens wat makkelijker allemaal. Toen hadden we een flinke regeltijd doorgemaakt en ging een hoop opeens vanzelf.
Ik heb een zoontje van 12 weken en hij had al heel snel een ritme. In het begin wilde hij heel graag bij mij zijn veel in de draagdoek etc. Na week of drie ben ik gaan proberen om hem net als zijn zus op de buik te leggen, dat hielp enorm. En ook ria blom, alles in een vaste volgorde werkt (ook voor mezelf). Na een paar weken begon hij weer onrustiger te slapen, nu heeft hij net als zijn zus destijds een slaapzak aan. En weer slaapt hij heerlijk.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt.
quote:Katherina schreef op 16 december 2009 @ 17:36:

Zo'n klein kindje heeft volgens mij nog geen ritme, alleen maar instincten. Ik was in ieder geval ook heel veel tijd met haar bezig, maar daar is je bevallingsverlof dan ook voor. Hoewel ik me voor kan stellen dat dat bij een 2e toch wel veel lastiger is.

Waar Ria Blom haar autoriteit vandaan heeft, heb ík nooit begrepen, ik vind haar maar een strenge verpleegster die er van uit gaat dat ieder kind in een schema is te persen en die het enorm promoot dat je zo snel mogelijk je kind in het eigen bed krijgt en voed om de zoveel uur. Ik vind er geen liefde uitspreken.

Volgens mij ging het hier na een maand of 4 opeens wat makkelijker allemaal. Toen hadden we een flinke regeltijd doorgemaakt en ging een hoop opeens vanzelf.Amen!
The time is now
Mijn oudste had met 3 maanden pas echt een ritme en mijn jongste met 4 maanden. Tot die tijd was het gewoon kijken naar mijn kindje:

- eten als ze honger heeft (met fles wat lastiger)

- slapen als ze moe is

- spelen en knuffelen als ze wakker is

We hebben wel het ria blom principe aangehouden van rust en regelmaat. Dus kijken naar de signalen van je kindje. Baby's die moe of hongerig zijn zijn echt niet gezellig. Het ritme zat hem meer in de volgorde van dingen en niet in de tijden.

Toen ik haar boekje las vond ik het ook nogal streng allemaal. Vooral in het advies om de baby een half uur te laten huilen kon ik me totaal niet vinden. Daarom heb ik alleen datgene gebruikt wat mij zinvol leek voor mijn kind. Dat was dus steeds dezelfde volgorde aanhouden en inbakeren. Voeden gewoon op verzoek.
13 weken en geen ritme te bekennen.

Volgens mij ging het hier na een maand of 4 opeens wat makkelijker allemaal. Toen hadden we een flinke regeltijd doorgemaakt en ging een hoop opeens vanzelf.

Ik begon al te denken dat ik het verkeerd zie..... Dat gedweept met Ria, ik snap het niet. Een kind van 10 weken jou ritme opdringen (wat dat doe je imo, je verstoord het natuurlijke ritme van je kind), ik vind het onnatuurlijk.

Geen ritme is best een ritme, het is alleen niet het ritme dat jij wil of dat de buitenwereld je voor houdt dat normaal is.
Puckababy (inbakerzak) werkte bij ons perfect. En het boek Tracy Hogg is een aanrader. De methode FINE staat voor Fles/borstvoeding),

In actie,

Nu ga jij slapen,

En nu ben ik aan de beurt

Die regelmaat aanhouden werkte bij ons goed. Maar wij hebben ook makkelijke baby's. Maar toch; soms zeiden mensen tegen mij; die baby is nog veel te wakker, die gaat echt niet slapen. Maar dat deden ze dan wel (tweeling).

Je moet goed op het eerste gaapje letten, in de oogjes wrijven. Dan op de tweede en dan naar bed doen. Succes en sterkte, het blijft niet altijd zo.
Hier een baby van 9 weken (een meisje) en niet of nauwelijks een ritme. Het grote pluspunt is dat ze 's nachts goed slaapt (heeft slechts 1 voeding nodig), dus het dag en nachtritme zit er wel in. Verder is het afwachten hoeveel ze slaapt en wanneer. Idem voor het drinken. Overdag is ze vaak onrustig en gespannen en slaapt ze slechts korte stukjes achter elkaar. Met zelf in slaap vallen heeft ze ook moeite.

Ik ben (dus) ook erg veel met haar bezig en dat terwijl ik ook nog een anderhalfjarige thuis heb rondscharrelen... Dat was trouwens een heel makkelijke baby zonder dat we daar eigenlijk iets voor hebben hoeven doen, dus ik zit nu vaak ook met mijn handen in het haar en vraag me af wanneer er een beetje ritme in komt.

Het consultatiebureau suggereerde (tot mijn verbazing) een osteopaat. Daar zijn we gisteren voor het eerst geweest. Ben benieuwd...
Ik geef BV en zat er ook even helemaal doorheen, want mijn dochter was vooral 's nachts goed aan het spoken.

Ik kreeg toen de tip: verzet je niet teveel maar buig mee.

Dat vond ik wel een goede !

En nog gaat het niet allemaal even makkelijk maar afgelopen nacht heb ik best goed geslapen en dan kan ik er weer even tegen !

Het is gewoon pittig een kleine baby, en ik ben het ook eens met wat Katherina schreef. Het wordt vanzelf makkelijker en dan verlang je vast nog eens terug naar de tijd dat hij een klein baby-tje was........
Ik kijk ook wel naar mijn baby. Maar ik houd me wel aan de rust en regelmaat van Ria Blom. Ik denk wel dat je zelf moet kijken waar je je lekker bij voelt.

Ik vind het zelf fijn een vast ritueel te hebben, wakker worden, verschonen, voeden en afhankelijk van mijn zoontje nog even spelen of box en weer verder slapen.

Ik weet niet in hoeverre Ria tijdschema's voorschrijft, maar ik voed op verzoek, en overdag zit er meestal 3-4 uur tussen en 's nachts meestal 6-8 uur.

30 minuten laten huilen lukt mij echt niet. Maar dat is ieder voor zich.
lieve meiden,

wat houdt dat ria blom dan in... ook al huilt een kindje, dan toch pas voeden als het tijd is?

en vaste volgorde, bedoelen jullie daar mee, voeden, pyama aan en dan naar bed?

ben benieuwd...
Dank voor jullie reacties. Ria Blom ken ik niet, wat is haar methode dan? Of moet ik daar echt het hele boek voor lezen?

Ik ben al blij met de herkenning. En weer even de bevestiging dat 't écht overgaat. Sinds een paar dagen kan ik hem 's middags op het grote bed in slaap brengen aan de borst, en dan zelf wegsluipen. Dat is al een hele verbetering. Tot voor kort werd-ie meteen weer wakker zodra ik weg was. En zodoende zat ik dus de hele dag met een baby in m'n armen.

Een halfuur laten huilen daar voel ik helemaal niks voor. Ik heb 'em laatst in de auto een kwartier laten huilen, en dat vond ik al verschrikkelijk. Overigens is dit geen kritiek/veroordeling op/van degenen die dit wel zo doen hoor. Maar mij gaat dat gehuil gewoon door merg en been.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven