S.M. als initialen: kan dat?
zondag 12 juli 2009 om 19:57
Hallo!
Ik ben zwanger van ons eerste kindje en we zijn hard aan het nadenken over de namen. Nu dachten we eruit te zijn, maar kwam ik erachter dat de initialen van een eventuele jongen S.M. zouden worden (met achternaam erbij S.M.V.). Wat vinden jullie, kan dit of zal dit nare reacties oproepen?
Lispeltuutje
Ik ben zwanger van ons eerste kindje en we zijn hard aan het nadenken over de namen. Nu dachten we eruit te zijn, maar kwam ik erachter dat de initialen van een eventuele jongen S.M. zouden worden (met achternaam erbij S.M.V.). Wat vinden jullie, kan dit of zal dit nare reacties oproepen?
Lispeltuutje

zondag 12 juli 2009 om 20:14
quote:MissMara schreef op 12 juli 2009 @ 20:13:
[...]
Sja, die staan op alle officiele papieren, je werk-mailadres in veel gevallen, etc.
Het gaat er niet om of het iedereen opvalt, maar ook als maar 10% van de mensen het gek/opmerkelijk vindt, of er althans een bepaalde associatie bij heeft dan is dat heel vaak in je leven hoor.Ja maar TO heeft het nu over pubers en pesten enzo.
[...]
Sja, die staan op alle officiele papieren, je werk-mailadres in veel gevallen, etc.
Het gaat er niet om of het iedereen opvalt, maar ook als maar 10% van de mensen het gek/opmerkelijk vindt, of er althans een bepaalde associatie bij heeft dan is dat heel vaak in je leven hoor.Ja maar TO heeft het nu over pubers en pesten enzo.
zondag 12 juli 2009 om 20:14
zondag 12 juli 2009 om 20:17
Dat is ook zo, zo vaak gebruik je ze niet. Inderdaad alleen op officiële papieren en de post. Daarnaast staat op diploma's en dergelijke vaak ook eerste naam + letter eventuele tweede naam. Dat zou in ons geval dan Sjoerd M. achternaam (is overigens geen Vissers;-)) worden. En dat kan weer prima! Gaan er nog even over nadenken, maar ik kijk er toch al wel wat anders tegenaan.
zondag 12 juli 2009 om 20:18
Het ligt er denk ik aan of het een doopnaam is of een naam die je veel gebruikt. Ik vind Sanne Meijer, SM dus, al weer anders dan Sanne Maria de Vries. Bij de laatste zijn de initialen SMV, maar dat valt niet op. Bij de eerste zijn de initialen alleen maar SM en dat zou ik dan weer niet zo heel snel doen.

zondag 12 juli 2009 om 20:20
Mijn ervaring is dat als je zwak bent ze je toch wel pesten en ze wel iets vinden en ja dat kan sm zijn maar ook brilsmurf. Als je geen type bent dat snel gepest zal worden zal dat ook niet met de initialen S.M. gebeuren. Er zal hoog uit soms iemand van moeten grinniken, maar dat zal ook altijd kunnen gebeuren als je wat anders verzinnen. Gewoon doen dus.
zondag 12 juli 2009 om 20:22
Wat Veruca zegt wou ik ook net zeggen. Als je gepest wordt vinden ze wel iets, dat zijn óf je initialen óf je bril óf je haar óf de manier waarop je praat óf je achternaam. Maar voor de meeste mensen is het geen probleem. Ik vermoed niet dat je gepest gaat worden vanwege je naam of initialen. Als je gepest wordt kunnen ze dat natuurlijk wél gebruiken, maar het is geen oorzaak.
zondag 12 juli 2009 om 20:23
Tuurlijk ontstaan er in de loop vd jaren afkortingen die eerder geen betekenis hadden (idd zoals LPF) maar kun je het voorkomen zou ik het zeker doen.
Net als een naam waar makkelijk op de rijmen is, maar goed dat is misschien omdat ik ervaring heb met pesterijen/pesters en wat dat met een kind doet.
Succes met het maken van je keuze(s)
Net als een naam waar makkelijk op de rijmen is, maar goed dat is misschien omdat ik ervaring heb met pesterijen/pesters en wat dat met een kind doet.
Succes met het maken van je keuze(s)
zondag 12 juli 2009 om 20:26
Maar dan nog steeds zou ik als ouders zelf alles eraan willen doen om een eventueel kwetsbaar kind niet nog kwetsbaarder te maken. Mijn broer heeft een naam die zowel jongens- als meisjesnaam is. En na een verhuizing is hij daar wel zo gruwelijk mee gepest (nee, idd, niet per se vanwege die naam gepest, maar met die naam) dat mijn ouders het echt erg vonden dat zij zijn pesters ammunitie hadden gegeven met die naam. Een bril oid, daar kun je niks aan doen. Een naam of initialen wel. TO is zich bewust hiervan, anders zou ze geen topic openen. Ik zou het dus om die reden zelf niet doen: mocht het later een lullige pesterij worden dan zou ik mezelf dat kwalijk nemen, ook al zijn het natuurlijk de pesters die iets verkeerd doen.
zondag 12 juli 2009 om 20:29
MissMara: daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Dat hij eventueel gepest gaat worden met zijn initialen (zijn veel aannames: en dat het een 'hij' zal worden en dat de eventuele hij eventueel gepest gaat worden;-)) en dat ik dan denk: dát hadden we kunnen voorkomen. Maar inderdaad, zoals anderen al zeggen, als een kind een slachtoffer van pesten wordt, vinden ze altijd wel iets. Lastig hoor, misschien toch maar een naam ertussen.
zondag 12 juli 2009 om 20:29
quote:Thyra schreef op 12 juli 2009 @ 20:14:
Hoe vaak gebruik je je initialen? En hoe vaak van die keren zal iemand denken 'goh, SM, haha...'. Lijkt me niet iets waar je structureel om uitgelachen wordt en dus ook niet iets om je druk om te maken.
Als het gaat om voornamen krijg je dus altijd post met daarop:
SM de Vries
Ik weet niet, ik zou voor wat anders kiezen geloof ik.
Hoe vaak gebruik je je initialen? En hoe vaak van die keren zal iemand denken 'goh, SM, haha...'. Lijkt me niet iets waar je structureel om uitgelachen wordt en dus ook niet iets om je druk om te maken.
Als het gaat om voornamen krijg je dus altijd post met daarop:
SM de Vries
Ik weet niet, ik zou voor wat anders kiezen geloof ik.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.

zondag 12 juli 2009 om 20:34
Ik heb zelf ook de initialen SM, geen probleem mee gehad, nah een keer, maar toen was ik al 18 oid, heel flauw bij een instantie vroeg een medewerker aan een collega of zij het dossier van SM ... even erbij wilde halen.. oh wat een lol ze vroeg nog even 'SM als in je weet wel SM?' Ze zag mij niet zitten maar ik heb even geantwoord dat dat heel juist was en ze erg intelligent overkwam..
zondag 12 juli 2009 om 21:00
zondag 12 juli 2009 om 21:01
zondag 12 juli 2009 om 21:13
quote:varuca schreef op 12 juli 2009 @ 20:28:
Ik ben zelf ook gepest en daardoor weet ik juist dat ze toch wel wat vinden als je het pispaaltje bent en daarom zou ik er juist geen rekening mee houden.eens, en met iedere naam is wel wat en kun je op rijmen of woordgrapjes maken. Als het jullie "droom"namen zijn dan doe je het toch gewoon.
Ik ben zelf ook gepest en daardoor weet ik juist dat ze toch wel wat vinden als je het pispaaltje bent en daarom zou ik er juist geen rekening mee houden.eens, en met iedere naam is wel wat en kun je op rijmen of woordgrapjes maken. Als het jullie "droom"namen zijn dan doe je het toch gewoon.