Samen spelen
vrijdag 8 oktober 2010 om 15:47
Hoe doen jullie dit?
Ik heb twee dochtertjes van 2 jaar en 9 maanden.
De jongste kruipt sinds kort over het kleed waar de oudste speelt.
Nu mag de jongste niet eens naar haar speelgoed kijken laat staan aanraken.
En nou snap ik dat best, maar ik kan de jongste ook niet altijd in de box leggen.
Mijn oudste vindt het niet leuk om ergens anders in de kamer te spelen. Ze wil spelen waar ik ben en waar haar zusje is
Herkennen jullie dit en wie heeft een goede tip?
Ik heb twee dochtertjes van 2 jaar en 9 maanden.
De jongste kruipt sinds kort over het kleed waar de oudste speelt.
Nu mag de jongste niet eens naar haar speelgoed kijken laat staan aanraken.
En nou snap ik dat best, maar ik kan de jongste ook niet altijd in de box leggen.
Mijn oudste vindt het niet leuk om ergens anders in de kamer te spelen. Ze wil spelen waar ik ben en waar haar zusje is
Herkennen jullie dit en wie heeft een goede tip?
vrijdag 8 oktober 2010 om 16:05
Is natuurlijk ook superirritant voor de oudste, als de baby constant haar spullen wil, ik herken het wel van onze dochters.
Inmiddels gaat het stukken beter, ze zijn dan ook ouder (2 & 3), maar het komt nog steeds wel voor. Bijvoorbeeld dat Jongste perse mee wil doen met een (te moeilijke) puzzel of zo.
Meestal probeer ik het een beetje te sturen, dat Jongste Oudste de puzzelstukjes aan mag geven of zo, beetje een compromis vinden.
We laten Oudste ook weleens alleen boven spelen trouwens en dan het traphekje dicht zodat Jongste er niet bij kan.
Inmiddels gaat het stukken beter, ze zijn dan ook ouder (2 & 3), maar het komt nog steeds wel voor. Bijvoorbeeld dat Jongste perse mee wil doen met een (te moeilijke) puzzel of zo.
Meestal probeer ik het een beetje te sturen, dat Jongste Oudste de puzzelstukjes aan mag geven of zo, beetje een compromis vinden.
We laten Oudste ook weleens alleen boven spelen trouwens en dan het traphekje dicht zodat Jongste er niet bij kan.
vrijdag 8 oktober 2010 om 16:09
Herkenbaar.
Samen spelen is hier hetgeen wat ik zeg tegen de oudste.
Daarnaast kun je haar bepaalde dingen laten aanwijzen (of zelf voorstellen) waarvan zij/jij echt niet wil dat de jongste er aan zit. De rest moet de jongste gewoon mee kunnen spelen.
Andersom geldt ook dat je met de oudste afspreekt dat het ook niet zomaar met het speelgoed van de jongste gaat spelen.
Wanneer de jongste aan die dingen zit waar ze echt neit aan mag zitten (wat je dus hebt afgesproken) dan moet je de jongste corrigeren (in dit geval is zij nog erg jong dus is een kwestie van weghalen bij dat speelgoed (en vaak herhalen...
...)...
Daarnaast is een tafeltje waaraan gespeeld kan worden wel handig. Zo lang de jongste nog niet kan staan, kan ze daar neit bij. Als ze wel kan staan, heb je nog steeds een 'probleem'.
Samen spelen is hier hetgeen wat ik zeg tegen de oudste.
Daarnaast kun je haar bepaalde dingen laten aanwijzen (of zelf voorstellen) waarvan zij/jij echt niet wil dat de jongste er aan zit. De rest moet de jongste gewoon mee kunnen spelen.
Andersom geldt ook dat je met de oudste afspreekt dat het ook niet zomaar met het speelgoed van de jongste gaat spelen.
Wanneer de jongste aan die dingen zit waar ze echt neit aan mag zitten (wat je dus hebt afgesproken) dan moet je de jongste corrigeren (in dit geval is zij nog erg jong dus is een kwestie van weghalen bij dat speelgoed (en vaak herhalen...
Daarnaast is een tafeltje waaraan gespeeld kan worden wel handig. Zo lang de jongste nog niet kan staan, kan ze daar neit bij. Als ze wel kan staan, heb je nog steeds een 'probleem'.
vrijdag 8 oktober 2010 om 16:16
Uitleggen is inderdaad een beetje lastig
Een tafeltje hebben we, maar op de een of andere manier wil ze dat alleen gebruiken voor kleuren enzo.
Duplo en little people hoort op de grond.
Ze geeft nu een van de little people poppetjes aan haar jongste zus en met de rest speelt ze zelf. Onder lichte dwang dat wel.
Dat compromis werkt eventjes totdat het weer afgepakt wordt.
En ik snap het ook wel dat het mega irritant is als je zorgvuldig opgebouwde little people speeltuin door twee mini handjes aan stukken wordt getrokken.
Een tafeltje hebben we, maar op de een of andere manier wil ze dat alleen gebruiken voor kleuren enzo.
Duplo en little people hoort op de grond.
Ze geeft nu een van de little people poppetjes aan haar jongste zus en met de rest speelt ze zelf. Onder lichte dwang dat wel.
Dat compromis werkt eventjes totdat het weer afgepakt wordt.
En ik snap het ook wel dat het mega irritant is als je zorgvuldig opgebouwde little people speeltuin door twee mini handjes aan stukken wordt getrokken.
vrijdag 8 oktober 2010 om 16:20
vrijdag 8 oktober 2010 om 16:23
Ik hou het in de gaten als ze samen in de woonkamer spelen en ik probeer dus te zien wie er eerst met iets aan het spelen is en wanneer er iets kapot gemaakt of aan getrokken wordt dan zeg ik er iets van.
Wat hier (nog) wel helpt, is dat ik tegen de oudste zeg dat hij dan een ander autootje oid moet pakken voor de jongste (als zij iets uit zijn handen trekt of zij met iets speelt wat hij graag wil hebben). Haar maakt het nu nog niet uit waarmee ze speelt: vindt alles leuk.
Maar ook dan komt er een moment dat ze het wel gaat snappen. Mijn zoontje probeert het ook bij mijn neefje van bijna 2 en daar lukt de wisseltruc niet echt meer.
Dan is het meer een kwestie van kookwekker aanzetten (dat helpt bij mijn zoontje ook (maar nog niet bij de jongste)).
vrijdag 8 oktober 2010 om 21:32
Heel herkenbaar. Mijn oudste vond haar zusje fantastisch totdat ze begon te kruipen en te klimmen. Ze zijn nu 4 en bijna 2 en maken elkaar af en toe gewoon het leven zuur.
Soms gaan ze samen spelen: kamperen, picknicken of samen koken, maar soms is het ruzie hoor. Dan willen ze dezelfde klei, pop etc. Buiten hebben ze er geen last van, maar binnen wel. De oudste speelt soms aan tafel met kleine dingen waar ze echt zelf mee wil spelen. Moet ook vind ik. Ze heeft haar eigen dingen en haar zusje ook. Maar vaak moeten ze gewoon delen.
Als oudste een puzzel maakt dan zet ik jongste ook aan tafel met een eigen puzzel.
Soms gaan ze samen spelen: kamperen, picknicken of samen koken, maar soms is het ruzie hoor. Dan willen ze dezelfde klei, pop etc. Buiten hebben ze er geen last van, maar binnen wel. De oudste speelt soms aan tafel met kleine dingen waar ze echt zelf mee wil spelen. Moet ook vind ik. Ze heeft haar eigen dingen en haar zusje ook. Maar vaak moeten ze gewoon delen.
Als oudste een puzzel maakt dan zet ik jongste ook aan tafel met een eigen puzzel.