School en beleid gezonde/ongezonde voeding
vrijdag 1 september 2017 om 13:16
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.

maandag 4 september 2017 om 22:48
Nou inderdaad, dat zijn nog eens feiten.Teriyakkie schreef: ↑04-09-2017 20:42Als de kinderen allemaal thuis komen eind groep 5 met dat de juf kinderen aanspreekt in de klas op dat ze nog in het kikkerbadje zitten met schoolzwemmen en niet buiten school oefenen weet je genoeg.
(Sowieso raar dit eigenlijk, waarom spreekt de school die ouders niet aan?)

maandag 4 september 2017 om 22:56
maandag 4 september 2017 om 23:00
Al lustte mijn kind alleen maar water, ik zou em Fristi mee gaan geven als school zulke idioterie zou gaan invoeren.Carpenoctem schreef: ↑04-09-2017 22:56Dat kan, maar is wel moeilijker te bereiken wat betreft verplicht op een sport. Dan maar een glas limonade minder en wat extra water;)
Maar goed, de reguliere school hier vond het niet zo heel erg dat wij vertrokken. Ik begrijp dat wel.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 4 september 2017 om 23:02
Met uniformpjes!MoirenPhae schreef: ↑04-09-2017 23:01Waarom maken we er geen verplichte kostscholen van? Kunnen al die ouders het ook niet fout doen.

maandag 4 september 2017 om 23:03
Natuurlijk, zijn we gelijk van het gepest af.
maandag 4 september 2017 om 23:12
Wat vreemd om eventuele zwemlessen van school te vergelijken met de bemoeienissen van school over wat je kind eet. Totaal van een andere orde, alleen al omdat je eten de hele dag door moet doen en zwemmen niet. Plus wordt door het invoeren van schoolzwemmen niet mijn kinds beeld tav zwemmen zo enorm beinvloed als school dat nu doet met deze klok/klepel-hype mbt eten en drinken.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
dinsdag 5 september 2017 om 01:21
De school zal wel niet voor niets het verplicht water drinken hebben ingevoerd. Tanderosie wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door frisdrank.
Daarnaast geldt het alleen in de ochtend, dus kunnen alle kinderen eraan wennen.
Ouders denken te snel dat hun kinderen geen water lusten omdat kinderen zoete drankjes sneller ophebben en dat lekker makkelijk is.
Daarnaast geldt het alleen in de ochtend, dus kunnen alle kinderen eraan wennen.
Ouders denken te snel dat hun kinderen geen water lusten omdat kinderen zoete drankjes sneller ophebben en dat lekker makkelijk is.
dinsdag 5 september 2017 om 01:24
Want de kinderen verplichten gezond te eten en te drinken is echt kindermishandeling, dat is hoe er nu gereageerd wordt.netwakker schreef: ↑04-09-2017 23:12Wat vreemd om eventuele zwemlessen van school te vergelijken met de bemoeienissen van school over wat je kind eet. Totaal van een andere orde, alleen al omdat je eten de hele dag door moet doen en zwemmen niet. Plus wordt door het invoeren van schoolzwemmen niet mijn kinds beeld tav zwemmen zo enorm beinvloed als school dat nu doet met deze klok/klepel-hype mbt eten en drinken.
Vroeger zag je nog magere armpjes bij het (school)zwemmen, nu is het beeld totaal veranderd, en dat komt niet omdat de meeste kinderen gezond eten en drinken volgens de ouders.
dinsdag 5 september 2017 om 05:57
Kinderen verplichten gezond te eten heeft wat mij betreft 2 problemen: het is wat mij betreft niet aan school om dat op te leggen. Voorlichting geven over gezonde voeding, prima. Er een ouderavond over organiseren, prima.Pandabeer333 schreef: ↑05-09-2017 01:24Want de kinderen verplichten gezond te eten en te drinken is echt kindermishandeling, dat is hoe er nu gereageerd wordt.
Vroeger zag je nog magere armpjes bij het (school)zwemmen, nu is het beeld totaal veranderd, en dat komt niet omdat de meeste kinderen gezond eten en drinken volgens de ouders.
Maar verder is het aan de ouders.
Tweede probleem is de definitie van gezond. Want alleen nog water mogen drinken is wat mij betreft een volledig doorgeslagen maatregel. Er is een heleboel mogelijk tussen water-en-fruit en cola-en-chips.
Die magere armpjes van vroeger zegt natuurlijk niet dat die kinderen gezonder waren. Het idee dat mager per se goed is moet ook dringend op de schop.
Waarmee ik niet zeg dat overgewicht prima is, maar een beetje spek op de armen is prima gezond, alleen weten de meeste mensen dat niet meer.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 september 2017 om 10:10
DitSolomio schreef: ↑05-09-2017 05:57Kinderen verplichten gezond te eten heeft wat mij betreft 2 problemen: het is wat mij betreft niet aan school om dat op te leggen. Voorlichting geven over gezonde voeding, prima. Er een ouderavond over organiseren, prima.
Maar verder is het aan de ouders.
Tweede probleem is de definitie van gezond. Want alleen nog water mogen drinken is wat mij betreft een volledig doorgeslagen maatregel. Er is een heleboel mogelijk tussen water-en-fruit en cola-en-chips.
Die magere armpjes van vroeger zegt natuurlijk niet dat die kinderen gezonder waren. Het idee dat mager per se goed is moet ook dringend op de schop.
Waarmee ik niet zeg dat overgewicht prima is, maar een beetje spek op de armen is prima gezond, alleen weten de meeste mensen dat niet meer.

dinsdag 5 september 2017 om 10:33
Dat vind ik trouwens ook wel een goed punt ja.
Dat een beetje spek moet mogen, alsof superdun/mager zo mooi is en gezond?!
Je kunt niet eens lekker op een houten bankje zitten met dat schoonheidsideaal van tegenwoordig, want daarvoor heb je te weinig kont!
Een beetje vet is niet slecht, niet in het voedsel en niet om het lijf, het moet alleen niet te veel zijn en niet te veel alleen maar om de lever en de organen zitten.
Het mag duidelijk zijn dat ik die vetfobie van de afgelopen 20-30 jaar afkeur.
Dat een beetje spek moet mogen, alsof superdun/mager zo mooi is en gezond?!
Je kunt niet eens lekker op een houten bankje zitten met dat schoonheidsideaal van tegenwoordig, want daarvoor heb je te weinig kont!
Een beetje vet is niet slecht, niet in het voedsel en niet om het lijf, het moet alleen niet te veel zijn en niet te veel alleen maar om de lever en de organen zitten.
Het mag duidelijk zijn dat ik die vetfobie van de afgelopen 20-30 jaar afkeur.

dinsdag 5 september 2017 om 18:11
Jeetje, wat een goed idee!Jammerhoormeid schreef: ↑05-09-2017 16:22Ik zou zeggen, ga naar de rechter en eis dat jouw kind limonade (of energy of cola) op school mag drinken in plaats van water.
Dit is natuurlijk waar de hele discussie over gaat. Een beker limonade.
dinsdag 5 september 2017 om 18:24
Ach ja bewijst alleen maar weer op wat voor niveau sommige ouders denkenMoirenPhae schreef: ↑05-09-2017 18:11Jeetje, wat een goed idee!

woensdag 6 september 2017 om 04:14
Je zelfbeschikkingsrecht? Omdatfashionvictim schreef: ↑04-09-2017 15:36Hoogopgeleid, fulltimebaan dus zeker geen tijd teveel. Wel een lichte vorm van moeite met autoriteit, inderdaad.
Ik voel me inderdaad aangetast in mijn zelfbeschikkingsrecht en vind bovendien dit specifieke beleid over het algemeen getuigen van behoorlijke domheid en/of inconsequentie. Ik vind daarnaast ook dat het de normen en waarden en de principes die ik heb omtrent voeding ondermijnt, en haaks staat op wat ik mijn kinderen probeer aan te leren door middel van mijn opvoeding.
En met name in dit laatste wringt hem de schoen.
Je je kind op school geen energydrankjes en koeken mag consumeren?? Vindt je dat zelf ook niet een tíkje overdreven?
Ik ben het eens met een poster boven mij die zegt dat dcholen ouders teveel ruimte geven voor discussie.ouders willen zich echt overal mee bemoeien. Als ik ouders als jij op mijn school had die begonnen over zelfschikking en normen en waarden over voeding en opvoeding, en andere hoogdravendheden terwijl het godbetert gaat over géén energydrank op school en, vooruit, hartig trakteren ofzo, dan was mijn antwoord heel simpel: er zijn heel veel basisscholen in NL, zoek gerust een andere.

woensdag 6 september 2017 om 04:19
Ja joh, wordt je kinds hele beeld van voeding zo enórm beinvloed door wat regeltjes van school? Als jij als ouder er niks van zegt tegen je kind maar gewoon een boterham volgens de regels meegeeft dan lijkt het mij sterk dat je kind daar ook maar iets van merkt. En thuis heb je tijdens ontbijt en avondeten en de 3 maanden vakantie per jaar, ook nog ruimte om je kinds beeld over voeding te bepalen lijkt me zo.
Wiens probleem is dit? Van de kinderen of de ouders?
woensdag 6 september 2017 om 04:19
Eens dat ouders zich overal mee willen bemoeien. Lijkt me ook logisch toch als het je kind aangaat? Ouders die onderwijsinhoudelijk alles beter denken te weten zijn soms wel lastig (hoewel ik met kritische ouders geen probleem heb) maar qua voeding vind ik nou net dat de school het niet beter weet. Energydrankjes en chips als lunch daargelaten, daar ga je gewoon persoonlijk het gesprek over aan ipv een amateuristisch beleid op voeding te voeren.Koffiekop1 schreef: ↑06-09-2017 04:14Je zelfbeschikkingsrecht? Omdat
Je je kind op school geen energydrankjes en koeken mag consumeren?? Vindt je dat zelf ook niet een tíkje overdreven?
Ik ben het eens met een poster boven mij die zegt dat dcholen ouders teveel ruimte geven voor discussie.ouders willen zich echt overal mee bemoeien. Als ik ouders als jij op mijn school had die begonnen over zelfschikking en normen en waarden over voeding en opvoeding, en andere hoogdravendheden terwijl het godbetert gaat over géén energydrank op school en, vooruit, hartig trakteren ofzo, dan was mijn antwoord heel simpel: er zijn heel veel basisscholen in NL, zoek gerust een andere.

woensdag 6 september 2017 om 04:22
MoirenPhae schreef: ↑05-09-2017 18:11Jeetje, wat een goed idee!
Volgens de OP wel ja. Oh oké, gooien we hartig trakteren er ook bij. Of broodbeleg regels die sons niet consequent of wetenschappelijk onderbouwd zijn. Inderdaad, enorme halszaken.
Waarom lunchen jullie kinderen niet thuis eigenlijk als het allemaal zo'n probleem is? Was er geen een school te vinden zonder continurooster?
woensdag 6 september 2017 om 07:01
Mensen zijn tegenwoordig steeds mondiger. Ik kom uit de gezondheidszorg en daar merk je dat, maar scholen merken dat ook.Koffiekop1 schreef: ↑06-09-2017 04:14Je zelfbeschikkingsrecht? Omdat
In mijn werkveld merk ik dat vaak vooral oudere artsen daar veel moeite mee hebben, terwijl de jongeren het heel normaal vinden.
Op scholen zie ik dat ook. Ouders zijn mondiger, daar zul je als school mee moeten leren omgaan. En ja, dat is soms lastig en kost soms tijd, maar het kan ook veel toevoegen in het SAMEN zorgen voor een goede en fijne leeromgeving voor ALLE kinderen.
En die mondigheid slaat soms door, ja, dat zie ik ook, maar mijn ervaring is toch dat met het overgrote deel van de ouders prima te praten valt.
Maar dan moet je als school, of als leerkracht, wel bereid en in staat zijn ouders als gelijkwaardige gesprekspartners te beschouwen.
Jouw post geeft aan dat het aan dat laatste nogal schort bij jou. En juist daardoor ontstaan conflicten. Ouders zijn geen domme schapen die geen idee hebben hoe het er op een school aan toegaat, maar zelfs dan: aan de meeste ouders kun je prima uitleggen dat bepaalde zaken niet kunnen of juist moeten en waarom. Regels die je niet kunt uitleggen moet je nog eens goed bekijken.
Als je de regels niet wílt uitleggen moet je je eigen houding nog eens goed bekijken.
David Dunning
David Dunning
woensdag 6 september 2017 om 07:03
Ben jij leerkracht?Koffiekop1 schreef: ↑06-09-2017 04:22Volgens de OP wel ja. Oh oké, gooien we hartig trakteren er ook bij. Of broodbeleg regels die sons niet consequent of wetenschappelijk onderbouwd zijn. Inderdaad, enorme halszaken.
Waarom lunchen jullie kinderen niet thuis eigenlijk als het allemaal zo'n probleem is? Was er geen een school te vinden zonder continurooster?

Sommige ouders werken hè, dan is thuis lunchen niet altijd mogelijk.
David Dunning
David Dunning
woensdag 6 september 2017 om 07:09
Ik vind jouw reacties echt een verademing. Als meer leerkrachten zo zouden denken zouden er veel minder conflicten zijn tussen ouders en scholen.EvaHier2 schreef: ↑06-09-2017 04:19Eens dat ouders zich overal mee willen bemoeien. Lijkt me ook logisch toch als het je kind aangaat? Ouders die onderwijsinhoudelijk alles beter denken te weten zijn soms wel lastig (hoewel ik met kritische ouders geen probleem heb) maar qua voeding vind ik nou net dat de school het niet beter weet. Energydrankjes en chips als lunch daargelaten, daar ga je gewoon persoonlijk het gesprek over aan ipv een amateuristisch beleid op voeding te voeren.
Mijn kinderen zitten allebei op het VSO en voordat je kind naar het speciaal onderwijs gaat heb je als ouder je portie kritiek omdat je een lastige ouder bent ruimschoots ontvangen.
Toen mijn oudste naar de middelbare school ging zei de directeur bij de kennismakingsmiddag dat wij lastige ouders mochten zijn. Ik schoot direct in een cynisch lachje.
Nu, 7 jaar later, weet ik dat hij zijn uitspraak volledig heeft waargemaakt. Tenminste: wat op de school daarvoor lastig werd gevonden werd op deze school volstrekt normaal gevonden. Sterker nog: ze stellen de inbreng van ouders serieus op prijs.
En ik blijk helemaal geen lastige ouder te zijn. Wel betrokken en met goede ideeën.
David Dunning
David Dunning

woensdag 6 september 2017 om 08:24
Kreeg deze week een brief van de tso ( mijn kind gaat niet maar wilde het toch even delen). Kinderen mogen geen snoep of koek meenemen naar de tso. Als een kind dit toch meeneemt zal het verdeeld worden tussen alle kinderen. Uitgezonderd hierbij zijn koeken uit het 'gezonde' schap. Het schap waar de liga's, sultana's etc liggen.
Dat vind ik dus raar, als het in dat schap ligt is het dus 'gezond'? dan snap je het dus niet.....
Dat vind ik dus raar, als het in dat schap ligt is het dus 'gezond'? dan snap je het dus niet.....