School en beleid gezonde/ongezonde voeding
vrijdag 1 september 2017 om 13:16
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
maandag 4 september 2017 om 13:57
Er zijn echt zoveel (on)waarheden over voeding, niet voor niks zijn er zoveel diëten enz. Ik vind het best wel gewaagd van de school om te gaan bepalen wat gezond is en wat niet.
Elke dag brood bijv, is dat wel zo geZond? Zag laatst nog een programma over dat donker brood bijv niet altijd automatisch gezonder is. Mag er bijv wit brood mee? Ik denk dat school beter een vak kan introduceren over voeding, en dan niet per se wat beter is, maar meer over wat elke voedingssoort met je doet.
Oh en dat geZond voedsel duurder is hoeft niet per se hoor. Je zit langer vol dus minder vaak wat eten. En als je met de seizoenen meekookt is helemaal niet Zo duur.
Elke dag brood bijv, is dat wel zo geZond? Zag laatst nog een programma over dat donker brood bijv niet altijd automatisch gezonder is. Mag er bijv wit brood mee? Ik denk dat school beter een vak kan introduceren over voeding, en dan niet per se wat beter is, maar meer over wat elke voedingssoort met je doet.
Oh en dat geZond voedsel duurder is hoeft niet per se hoor. Je zit langer vol dus minder vaak wat eten. En als je met de seizoenen meekookt is helemaal niet Zo duur.
maandag 4 september 2017 om 13:57
Helemaal eens!fashionvictim schreef: ↑04-09-2017 10:55Het heeft denk ik niet zozeer met willen rebelleren te maken, maar meer met het feit dat een juf of een school totaal niet kan beoordelen waarom ouders doen wat ze doen en of een kind wel of niet een gezond eetpatroon heeft. Ten eerste omdat juffen nu eenmaal geen medici zijn en ook geen diëtisten, ten tweede omdat juffen maar een zeer beperkt beeld hebben van hoe een kind eet.
Mijn kind heeft bijvoorbeeld extreme voedselallergieën en heeft daardoor de eerste drie jaar van zijn leven überhaupt geen of heel weinig vast voedsel gegeten. Is daarvoor ook onder behandeling geweest van een hele batterij artsen. Nu was dat gelukkig al weer rechtgetrokken tegen de tijd dat hij naar de basisschool ging, maar in de tijd dat hij zo extreem voedselweigerde, was het beleid van zijn artsen dat hij vooral plezier in eten moest krijgen en de angst voor voedsel moest overwinnen. En als dat betekende dat hij wel een chocoladecroissant bij wijze van spreken at, maar geen brood, dat ik vooral die chocoladecroissant moest aanbieden.
Dat soort informatie heeft een juf helemaal niet, en heel eerlijk, het is ook iets wat een juf eigenlijk helemaal niet zo in detail aangaat. Het enige wat een juf mijns inziens hoort te weten is of een kind thuis goed verzorgd wordt en er geen zaken als extreme armoede, verwaarlozing of andere ernstige zaken ofzo spelen, en als dat niet het geval is, dan zou een juf of school er in mijn ogen vanuit moeten gaan dat verreweg de meeste ouders het beste met hun kinderen voor hebben en extreem zuinig op hun kinderen zijn. En dus vanuit die zuinigheid en goede bedoelingen keuzes maken voor hun kinderen.
Voeding is iets waar de meeste mensen vrij uitgesproken ideeën over hebben en er is geen absolute waarheid. De een is ervan overtuigd dat vegetariër zijn de beste keuze is, de ander gelooft heilig in de voedselwetten die zijn/haar geloof voorschrijft, weer een ander is van de superfoods, weer iemand anders gelooft juist in "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" en wie van die mensen heeft gelijk?
Net zoals ik een vegetariër niet opleg om vlees te eten omdat ik vind dat vlees en vis in een gezond dieet horen, zo wens ik niet dat een ander mij zijn overtuigingen oplegt. Die vegetariër zal ongetwijfeld net als ik met de beste bedoeling haar kinderen opvoeden, ik doe dat ook volgens mijn overtuigingen. Leven en laten leven, wat je eet valt volgens mij nog altijd gewoon onder je zelfbeschikkingsrecht.

maandag 4 september 2017 om 13:59
"dat is privé, ga liever lesgeven".
Ik snap niet wat daar voor gevoelens achter zitten van de ouders. Voel je je dan bekritiseerd? Trek je het je persoonlijk aan als school zegt dat ze liever appels zien dan chocolade? Voel je je aangetast in je zelfbeschikkingsrecht? Bang voor controleverlies? Geloof je dat je kindje zó bijzonder en speciaal is dat alleen jij kan en mag bepalen wat goed voor hem of haar is? Te weinig te doen naast je kinderen? Of zijn het ouders die niet om kunnen gaan met autoriteit?
Ik ben ook benieuwd of het vaker laag- of juist hoogopgeleide ouders zijn die zich dit zo aantrekken, of werkloze ouders, of juist tweeverdieners die hun kinderen zo weinig zien dat ze compensatiedrang hebben en hun kroost op andere manieren wil controleren.
Wie van de autonome voedingsbrigade licht me in?
Ik snap niet wat daar voor gevoelens achter zitten van de ouders. Voel je je dan bekritiseerd? Trek je het je persoonlijk aan als school zegt dat ze liever appels zien dan chocolade? Voel je je aangetast in je zelfbeschikkingsrecht? Bang voor controleverlies? Geloof je dat je kindje zó bijzonder en speciaal is dat alleen jij kan en mag bepalen wat goed voor hem of haar is? Te weinig te doen naast je kinderen? Of zijn het ouders die niet om kunnen gaan met autoriteit?
Ik ben ook benieuwd of het vaker laag- of juist hoogopgeleide ouders zijn die zich dit zo aantrekken, of werkloze ouders, of juist tweeverdieners die hun kinderen zo weinig zien dat ze compensatiedrang hebben en hun kroost op andere manieren wil controleren.

maandag 4 september 2017 om 14:06
Robinson schreef: ↑04-09-2017 13:57Er zijn echt zoveel (on)waarheden over voeding, niet voor niks zijn er zoveel diëten enz. Ik vind het best wel gewaagd van de school om te gaan bepalen wat gezond is en wat niet.
School zegt helemaal niet wat wel of niet ongezond is. School zet gewoon wat duidelijke regels neer over wat zij wel en niet op het schoolplein willen zien. Ik ken ook scholen die blikjes en pakjes verbieden vanuit milieu en afval oogpunt.
Wat wel en niet gezond is is helemaal niet relevant imo. Ik vind het veel interessanter waarom ouders zo weinig respect voor de school hebben ( waar ze toch hun kind de hele week heensturen) dat ze stennis gaan schoppen om een paar simpele huisregels.
maandag 4 september 2017 om 14:07
kan alleen praten vanuit mijn situatieKoffiekop1 schreef: ↑04-09-2017 13:59
Onze basisschool heeft (had, kinderen op VO ondertussen) een streng eetbeleid. Geen koeken mee, etc.
Maar ouders wisten dat, dat werd bij eerste gesprekje met de directeur verteld. Kies je dus bewust voor.
Behoorlijk blanke, hoogopgeleide school, tweeverdieners. En geen kinderen met overgewicht (want natuurlijk niet door het beleid komt, maar doordat de school ouders aantrekt, die zich kunnen vinden in dit beleid)
maandag 4 september 2017 om 14:09
Geen lid van de voedingsbrigade, maar ik kan je wel vertellen dat zowel hoog- als laagopgeleide ouders heel moeilijk kunnen doen over de inmenging op school. Wel zie je vaker dat hoogopgeleide ouders meer bezig zijn met gezond eten (nogmaals: niet allemaal, veel laagopgeleide mensen zijn er ook mee bezig) maar die doen dan wel weer ergens anders moeilijk over, en dat gaat dan vaak ook over 'waar bemoeit school zich mee'. Denk bijvoorbeeld aan schoolreisjes waarbij kinderen bepaalde dingen niet mee mogen nemen, of een verplicht introductieprogramma waar kind van ouders dan niet naartoe hoeft.Koffiekop1 schreef: ↑04-09-2017 13:59"dat is privé, ga liever lesgeven".
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

maandag 4 september 2017 om 14:15
Zeker als dit soort beleid wordt afgevuurd, zit daar juist vrijwel altijd wel heel veel geleuter over wat wel en niet gezond is aan vast. En dat is meestal niet zo steekhoudend: liga en sultana mag wel want gezond, boterkoek en chocola niet. Hartig broodbeleg is gezond, zoet broodbeleg niet enz enz.Koffiekop1 schreef: ↑04-09-2017 14:06School zegt helemaal niet wat wel of niet ongezond is. School zet gewoon wat duidelijke regels neer over wat zij wel en niet op het schoolplein willen zien. Ik ken ook scholen die blikjes en pakjes verbieden vanuit milieu en afval oogpunt.
Wat wel en niet gezond is is helemaal niet relevant imo. Ik vind het veel interessanter waarom ouders zo weinig respect voor de school hebben ( waar ze toch hun kind de hele week heensturen) dat ze stennis gaan schoppen om een paar simpele huisregels.
maandag 4 september 2017 om 14:19
Maar dat is dan weer niet het argument dat gebruikt wordt (zou wel moeten, overigens). Het argument is nu dat school niet mag beperken wat ouders hun kinderen geven en dat is een veel diepere discussie: waar houdt de verantwoordelijkheid van school op en waar eindigen de rechten van ouders? Je mag immers niet beslissen om je kind niet naar school te doen.SallySpectra schreef: ↑04-09-2017 14:15Zeker als dit soort beleid wordt afgevuurd, zit daar juist vrijwel altijd wel heel veel geleuter over wat wel en niet gezond is aan vast. En dat is meestal niet zo steekhoudend: liga en sultana mag wel want gezond, boterkoek en chocola niet. Hartig broodbeleg is gezond, zoet broodbeleg niet enz enz.
Terwijl ik juist denk dat het probleem écht is dat de regels zo wisselend en arbitrair zijn. De ene school slaat erin door, de andere stelt regels op die niet gebaseerd zijn op deskundig voedingsadvies (geen frisdranken, wel yoghurtdrank). Ik zou zeggen dat de overheid maar een beleid op moet stellen om van het gezeur af te zijn, maar ondertussen erger ik me ook dood aan de betuttelende paniekhazen van het voedingscentrum.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

maandag 4 september 2017 om 14:21
Hier is daarom de regel dat koeken helemaal niet mogen. Over boterhambeleg wordt volgens mij niet gediscussieerd.SallySpectra schreef: ↑04-09-2017 14:15Zeker als dit soort beleid wordt afgevuurd, zit daar juist vrijwel altijd wel heel veel geleuter over wat wel en niet gezond is aan vast. En dat is meestal niet zo steekhoudend: liga en sultana mag wel want gezond, boterkoek en chocola niet. Hartig broodbeleg is gezond, zoet broodbeleg niet enz enz.
maandag 4 september 2017 om 14:23
klopt hoorSallySpectra schreef: ↑04-09-2017 14:15Zeker als dit soort beleid wordt afgevuurd, zit daar juist vrijwel altijd wel heel veel geleuter over wat wel en niet gezond is aan vast. En dat is meestal niet zo steekhoudend: liga en sultana mag wel want gezond, boterkoek en chocola niet. Hartig broodbeleg is gezond, zoet broodbeleg niet enz enz.
speculaasje op brood mag wel, maar om tien uur niet
Het is best lastig beleid te maken op ´gezonde voeding´.

maandag 4 september 2017 om 14:23
Overigens valt mij wel op dat veel ouders vinden dat er een scherpe scheiding is tussen privé en school maar dat schoolzwemmen weer verplicht moet worden.
Hier wordt schoolzwemmen tot groep 5 gegeven en dan zijn er kinderen die nog geen zwemdiploma hebben, in alle gevallen hebben zij alleen les op school gehad.
Ik heb het idee dat veel van de goede bedoelingen op school symboolpolitiek zijn.
Hier wordt schoolzwemmen tot groep 5 gegeven en dan zijn er kinderen die nog geen zwemdiploma hebben, in alle gevallen hebben zij alleen les op school gehad.
Ik heb het idee dat veel van de goede bedoelingen op school symboolpolitiek zijn.

maandag 4 september 2017 om 14:33
Mij gaat het om beide. Ik vind het betuttelend en het ergert me dat het beleid vaak zo dom in elkaar steekt. Wat de ergernis over het beleid dan weer versterkt.Maechtje schreef: ↑04-09-2017 14:19Maar dat is dan weer niet het argument dat gebruikt wordt (zou wel moeten, overigens). Het argument is nu dat school niet mag beperken wat ouders hun kinderen geven en dat is een veel diepere discussie: waar houdt de verantwoordelijkheid van school op en waar eindigen de rechten van ouders? Je mag immers niet beslissen om je kind niet naar school te doen.
Terwijl ik juist denk dat het probleem écht is dat de regels zo wisselend en arbitrair zijn. De ene school slaat erin door, de andere stelt regels op die niet gebaseerd zijn op deskundig voedingsadvies (geen frisdranken, wel yoghurtdrank). Ik zou zeggen dat de overheid maar een beleid op moet stellen om van het gezeur af te zijn, maar ondertussen erger ik me ook dood aan de betuttelende paniekhazen van het voedingscentrum.

maandag 4 september 2017 om 14:34
En dat vind ik dan weer te ver gaan en ook niet steekhoudend.Teriyakkie schreef: ↑04-09-2017 14:21Hier is daarom de regel dat koeken helemaal niet mogen. Over boterhambeleg wordt volgens mij niet gediscussieerd.
maandag 4 september 2017 om 15:30
Nu je het zegt, in de jaren zeventig had mijn vader inderdaad dezelfde discussie met school omdat je alleen (school)melk zou mogen drinken. Laat ik nu lactose-intolerant zijn...Koffiekop1 schreef: ↑04-09-2017 13:07Privéleven? Dat heb je thuis met je kind. De school mag kaders stellen over wat er binnen school gebeurt. Als chool zegt dat gymmen in een korte broek verplicht is of dat je kind geen mobiel mee de klas in mag roep je dan ook "privé, zelluf bepalen!".
Het is van alle tijden, in de jaren 70-80 mochten wij op school ook alleen maar hartig trakteren en was drinken in de klas helemaal verboden. Niemand liep met flesjes water te zeulen. Het zou niet in mijn ouders hoofd op komen om over die regels te gaan lopen zeiken.
Dus laten we het erop houden dat ik van huis uit heb meegekregen dat domme regels absoluut ter discussie gesteld mogen worden.
Am Yisrael Chai!
maandag 4 september 2017 om 15:36
Hoogopgeleid, fulltimebaan dus zeker geen tijd teveel. Wel een lichte vorm van moeite met autoriteit, inderdaad.Koffiekop1 schreef: ↑04-09-2017 13:59"dat is privé, ga liever lesgeven".
Ik voel me inderdaad aangetast in mijn zelfbeschikkingsrecht en vind bovendien dit specifieke beleid over het algemeen getuigen van behoorlijke domheid en/of inconsequentie. Ik vind daarnaast ook dat het de normen en waarden en de principes die ik heb omtrent voeding ondermijnt, en haaks staat op wat ik mijn kinderen probeer aan te leren door middel van mijn opvoeding.
En met name in dit laatste wringt hem de schoen.
Am Yisrael Chai!

maandag 4 september 2017 om 15:38
Als het goed uitkomt is het 'zelfbeschikkingsrecht' ineens wat minder belangrijk.Teriyakkie schreef: ↑04-09-2017 14:23Overigens valt mij wel op dat veel ouders vinden dat er een scherpe scheiding is tussen privé en school maar dat schoolzwemmen weer verplicht moet worden.

maandag 4 september 2017 om 15:52
Schoolzwemmen vind ik net zo goed overbodig, het is leuk daar niet van maar het kost onevenredig veel geld en tijd die weer van de lesgeeftijd afgaat. Niet voor niets dat het vrijwel overal is afgeschaft.
Ik vind dat ik zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk ben voor mijn kind, zo ingewikkeld is het niet. Heb zeer veel respect voor onze juffen, ben zeer betrokken bij school via OR en MR. Ik heb dusdanig veel vertrouwen in ze dat ik vertrouw op hun gezonde verstand in plaats van slaafs achter 'beleid' hollen omdat dat de regels zijn.
Oh, en ik hoefde vroeger ook geen schoolmelk of schooltandarts, mijn ouders vonden namelijk ook dat dat hun verantwoordelijkheid was. Onafhankelijk nadenken, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Ik vind dat ik zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk ben voor mijn kind, zo ingewikkeld is het niet. Heb zeer veel respect voor onze juffen, ben zeer betrokken bij school via OR en MR. Ik heb dusdanig veel vertrouwen in ze dat ik vertrouw op hun gezonde verstand in plaats van slaafs achter 'beleid' hollen omdat dat de regels zijn.
Oh, en ik hoefde vroeger ook geen schoolmelk of schooltandarts, mijn ouders vonden namelijk ook dat dat hun verantwoordelijkheid was. Onafhankelijk nadenken, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
maandag 4 september 2017 om 15:52
Vorige school van zoon had ook zo'n beleid. Lekker dan voor een kind dat geen brood mag.
Ze zijn zelfs zo ver gegaan dat ze hem wel brood gegeven hebben en met de mededeling kwamen dat hij het heel lekker vond. Ja duh, jammer alleen dat hij daarna zulke last heeft dat hij urenlang jankend op de wc zit en een paar weken aan de movicolon.
Mafketels.
Als een kind met een zak chips en fles cola komt kun je ouders daar op aanspreken Verder is het aan de ouders.
Ze zijn zelfs zo ver gegaan dat ze hem wel brood gegeven hebben en met de mededeling kwamen dat hij het heel lekker vond. Ja duh, jammer alleen dat hij daarna zulke last heeft dat hij urenlang jankend op de wc zit en een paar weken aan de movicolon.
Mafketels.
Als een kind met een zak chips en fles cola komt kun je ouders daar op aanspreken Verder is het aan de ouders.
maandag 4 september 2017 om 16:03
Nee vind ik dus ook. Er wordt tegenwoordig zo spastisch gedaan over eten. Eerder in dit topic noemde mensen witte bolletjes en speklappen als 'troep' die in winkelkarretjes lagen. Toevallig net twee witte bolletjes met eiersalade en smeerkaas op, eet ik niet iedere dag maar gewoon voor de lekker. En speklappen en braadworst en andere soorten 'slecht' vlees staan hier vaak genoeg op het menu. Het is geen vergif hoor, ik leef nogMaechtje schreef: ↑04-09-2017 12:56En daar schuilt volgens mij ook de kern van het probleem. Nu is het net alsof je aan de ene kant mensen hebt die alleen maar rauwkost eten en water drinken en aan de andere kant mensen die alleen maar pizza en cola tot zich nemen. In de praktijk is dat natuurlijk niet zo. Er is niks mis met een paar keer per week groenten uit blik eten. Vers is in veel gevallen beter, maar dat wil niet zeggen dat blik per se slecht is. Je zult er niet dood aan gaan en je krijgt toch vezels en vitaminen binnen.
Stel dat 80% van de mensen tussen de 60 en de 80 procent gezonde keuzes maakt, dan heb je dus nog bijvoorbeeld 10% over die heel erg bewust eet (de echte fanatiekelingen) en 10% die heel ongezond eet (uit onwil/gebrek aan kennis/gebrek aan geld, wat dan ook). Van die laatste 10% kun je de kinderen als basisschool wel een extra steuntje geven door regels te stellen. Mits die regels binnen het redelijke zijn - en alleen water en fruit valt daar voor mij écht niet onder - heeft de overige 90% er geen last van, want die aten toch al gezond.
Dan is er toch geen probleem?

maandag 4 september 2017 om 17:34
Hier wordt nergens schoolzwemmen gegeven dus dat is helemaal niet aan de orde. En van mij hoeft het ook niet.Teriyakkie schreef: ↑04-09-2017 14:23Overigens valt mij wel op dat veel ouders vinden dat er een scherpe scheiding is tussen privé en school maar dat schoolzwemmen weer verplicht moet worden.
Maar wat houd jij het allemaal goed bij zeg, van al die kinderen.
maandag 4 september 2017 om 19:23
Voedselallergieën of Coeliakie vind ik een noodzakelijke reden, om in gesprek te gaan, met school over regels en beleid. Met name ook, omdat een kind met Coeliakie, ook beter niet mee kan naar het uitstapje naar de korenmolen en er gluten vrije pepernoten moeten zijn met Sinterklaas. De leerkracht verstand moet hebben van het gevaar van kruisbesmetting en zo.
Voor de rest snap ik niet, dat er ouders zijn die zo tegen de regels van de school aanschoppen. Natuurlijk mag je in gesprek, als je een regel niet oké vindt, maar de school bepaald de regels.
Waar ouders vaak vinden, dat de school zich te veel ongevraagd bemoeit, merk ik juist, dat veel scholen, de ouders te veel ruimte geven of dat de ouders deze ruimte, anders wel pakken.
Niet goed? Kind terug.
Voor de rest snap ik niet, dat er ouders zijn die zo tegen de regels van de school aanschoppen. Natuurlijk mag je in gesprek, als je een regel niet oké vindt, maar de school bepaald de regels.
Waar ouders vaak vinden, dat de school zich te veel ongevraagd bemoeit, merk ik juist, dat veel scholen, de ouders te veel ruimte geven of dat de ouders deze ruimte, anders wel pakken.
Niet goed? Kind terug.
maandag 4 september 2017 om 19:30
Het is allemaal tegenstrijdig,Apezuurtje schreef: ↑03-09-2017 11:57Je vindt dat ouders het zelf mogen weten maar je oordeelt er wel over. Beetje tegenstrijdig, je bericht.
Ik vind ook dat ze het zelf mogen weten maar een mening hebben mag ook !
Oordelen ja beetje vind het allemaal wel prima iedereen wilt gezonde kindjes, soms draven ouders te veel door heel gezond of heel ongezond (ook al is het goed bedoelt)
Maar vind niet dat een school daar iets over te zeggen heeft, ik snap dat er regels kunnen zijn over frisdranken,chokokade of snoep en chips, dat hoort ook lekker thuis
Ja wat moet je ervan vinden verder
Ze gaan er niet dood aan ze worden echt niet ongelukkig, het is helemaal geen probleem, het punt dat alles bepaald moet worden vind ik alleen stom.
Rozen zijn rood viooltjes zijn blauw ik ben gek op mezelf maar ook wel eem beetje op jou

maandag 4 september 2017 om 20:32
Ik vind het best raar dat ik aan school toestemming moet gaan vragen, gesteund met bewijzen, waarom ik mijn kind bepaalde voedingsmiddelen wel of niet geef.Warrique schreef: ↑04-09-2017 19:23Voedselallergieën of Coeliakie vind ik een noodzakelijke reden, om in gesprek te gaan, met school over regels en beleid. Met name ook, omdat een kind met Coeliakie, ook beter niet mee kan naar het uitstapje naar de korenmolen en er gluten vrije pepernoten moeten zijn met Sinterklaas. De leerkracht verstand moet hebben van het gevaar van kruisbesmetting en zo.
Niet goed? Kind terug.
Stel nou dat school als regel stelt dat álle kinderen in het vervolg een geschoren hoofd moeten, omdat dat de enige wijze is waarop een luizenplaag uit te roeien is.
Dan gaat ook iedereen akkoord?

maandag 4 september 2017 om 20:39
Ik ben het er zeker eens dat ouders verantwoordelijk zijn voor de kinderen. De laatste jaren lijkt er geëist te worden dat school alles maar moet gaan regelen van gezonde maaltijden op school, schoolzwemles en weet ik veel allemaal wat. Ouders hebben zelf besloten om kinderen te krijgen dus dan moeten ze er ook zelf voor gaan zorgen en niet de verantwoordelijkheid op anderen afschuiven.Hetvrijewoord schreef: ↑04-09-2017 15:52Schoolzwemmen vind ik net zo goed overbodig, het is leuk daar niet van maar het kost onevenredig veel geld en tijd die weer van de lesgeeftijd afgaat. Niet voor niets dat het vrijwel overal is afgeschaft.