School en beleid gezonde/ongezonde voeding

01-09-2017 13:16 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/

Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
Koffiekop1 schreef:
06-09-2017 04:22

Waarom lunchen jullie kinderen niet thuis eigenlijk als het allemaal zo'n probleem is? Was er geen een school te vinden zonder continurooster?
In de stad waar ik woon is die er inderdaad niet.
lisbeth schreef:
06-09-2017 08:24
Kreeg deze week een brief van de tso ( mijn kind gaat niet maar wilde het toch even delen). Kinderen mogen geen snoep of koek meenemen naar de tso. Als een kind dit toch meeneemt zal het verdeeld worden tussen alle kinderen. Uitgezonderd hierbij zijn koeken uit het 'gezonde' schap. Het schap waar de liga's, sultana's etc liggen.
Dat vind ik dus raar, als het in dat schap ligt is het dus 'gezond'? dan snap je het dus niet.....
Kijk, dat krijg je dus als goedbedoelende maar onoordeelkundige mensen zich tegen de lunchtrommeltjes aan gaan bemoeien. En dan natuurlijk wel janken als er een paar lastposten ouders het lef hebben om over dergelijke maatregelen in discussie te gaan.
Lady_Voldemort schreef:
06-09-2017 08:28
Kijk, dat krijg je dus als goedbedoelende maar onoordeelkundige mensen zich tegen de lunchtrommeltjes aan gaan bemoeien. En dan natuurlijk wel janken als er een paar lastposten ouders het lef hebben om over dergelijke maatregelen in discussie te gaan.
Ik heb hier begrepen dat je dan niet de discussie moet aangaan, maar je baan op moet zeggen en je kind van de tso moet halen om hem thuis vol te stoppen met ongezonde meuk.
Lady_Voldemort schreef:
06-09-2017 08:28
Want gewoon denken: " ach het zal wel" en je kind een liga ipv boterkoek meegeven of gewoon het vertrouwde boterhammetje, is geen optie? en dan je kind ná school dat stukje boterkoek geven?

Je móet als ouder overal de discussie over aan gaan?
SallySpectra schreef:
06-09-2017 08:30
Ik heb hier begrepen dat je dan niet de discussie moet aangaan, maar je baan op moet zeggen en je kind van de tso moet halen om hem thuis vol te stoppen met ongezonde meuk.

Nou als je je over dát soort dingen druk maakt en steeds de school lastig valt met dat aoort gezeik, ja, dan lijkt me dat niet onverstandig.
Koffiekop1 schreef:
06-09-2017 09:03
Want gewoon denken: " ach het zal wel" en je kind een liga ipv boterkoek meegeven of gewoon het vertrouwde boterhammetje, is geen optie? en dan je kind ná school dat stukje boterkoek geven?

Als mensen vanuit hun positie van schooljuf kinderen wijs gaan maken dat Liga's retegezond zijn vind ik dat daar best stevig over gediscussieerd mag worden ja. Omdat men die kinderen dan onzin leert, en dat kan niet de bedoeling zijn van onderwijs.
Volgens mij zijn er verhoudingsgewijs weinig echte zeikouders, er zitten er overal een paar en die hoor je dus ook nadrukkelijk, het overgrote deel van de ouders bezit een flinke dosis gezond verstand en een nuchterheid, waardoor ze echt niet voor ieder wissewasje komen aanrennen.
Het kleine gedeelte zeikouders verpest het voor het overgrote deel leuke ouders. Àls laatstgenoemde categorie al eens iets wil bespreken zet menig docent zich schrap: wat nu weer?
Dat is althans mijn ervaring.
Ik mag mijn kind dus geen droog koekje meegeven maar een voorverpakte milk break mag wel. Welke bevat meer suiker en vet?
daenerys79 schreef:
01-09-2017 13:29
Tja, alleen water is wel een beetje streng. Ik neem aan dat ze de schoolmelk ook niet de deur uit gooien. Maar ergens hebben ze ook wel een punt. Bij mijn dochter op school wordt ook verzocht om op ma-wo-vrij fruit of groente mee te geven. di en do noemt mijn dochter koekjesdag, maar dan krijgt ze ook geen koek mee. maar als je ziet wat sommige ouders meegeven, soms is het zelfs een donut met glazuur. Het gaat steeds verder. En school is er ook om te leren wat gezonde voeding is en wat het voor je doet.
Maar andersom werkt het ook zo. Het is ook wel eens gebeurd dat de juf een pak chocomel op haar tafel had staan voor zichzelf. Daar heb ik wat van gezegd. Bij ons thuis is chocomel voor feestjes.
Echt, jij sprak juf aan op die chocomelk?
Ben oprecht benieuwd hoe en wat de reactie was.
SallySpectra schreef:
06-09-2017 08:30
:rofl:
Koffiekop1 schreef:

Moet je als leerkracht wel alles willen bepalen voor andermans kinderen dan?
lisbeth schreef:
06-09-2017 08:24
Kreeg deze week een brief van de tso ( mijn kind gaat niet maar wilde het toch even delen). Kinderen mogen geen snoep of koek meenemen naar de tso. Als een kind dit toch meeneemt zal het verdeeld worden tussen alle kinderen. Uitgezonderd hierbij zijn koeken uit het 'gezonde' schap. Het schap waar de liga's, sultana's etc liggen.
Dat vind ik dus raar, als het in dat schap ligt is het dus 'gezond'? dan snap je het dus niet.....
zou voor mij de reden zijn in de oudercommissie te stappen en beetje gezond verstand die organisatie in te pompen
Lady_Voldemort schreef:
06-09-2017 09:08
Als mensen vanuit hun positie van schooljuf kinderen wijs gaan maken dat Liga's retegezond zijn vind ik dat daar best stevig over gediscussieerd mag worden ja. Omdat men die kinderen dan onzin leert, en dat kan niet de bedoeling zijn van onderwijs.
Dit dus.
Hoor eens, ik ben echt heel rigide in wat mijn kinderen meenemen naar school: alleen fruit en voor de overblijf alleen volkoren boterhammen. En dat is mijn keuze, want ik vind dat gezond en voedzaam. Maar ik geloof ernstig in zelfbeschikking, eigen verantwoordelijkheid en goed onderwijs. En elke minuut die een leerkracht moet spenderen aan of een pannenkoek nou ongezonder is dan een sultana, is een minuut waarin er niet gespeld of gerekend wordt. Zonde van ieders tijd.
Koffiekop1 schreef:

Je kunt ook denken ach het zal wel, dat kind eet een droog biscuitje of krijgt een keer wat lekkers mee, of drinkt limonade maar de ouders zullen vast niet alleen maar suiker voeren aan het kind.
lilalinda schreef:
06-09-2017 09:15
zou voor mij de reden zijn in de oudercommissie te stappen en beetje gezond verstand die organisatie in te pompen
Laatste jaar basisschool voor mij, zoon gaat volgend jaar naar de brugklas. Hij verheugt zich al op de snoep en koekautomaten :lol:
Ook zo komisch, op de basisschool moet alles gezond maar op het vo mag opeens alles
vrouwjagersma schreef:
06-09-2017 09:18
Dit dus.
Hoor eens, ik ben echt heel rigide in wat mijn kinderen meenemen naar school: alleen fruit en voor de overblijf alleen volkoren boterhammen. En dat is mijn keuze, want ik vind dat gezond en voedzaam. Maar ik geloof ernstig in zelfbeschikking, eigen verantwoordelijkheid en goed onderwijs. En elke minuut die een leerkracht moet spenderen aan of een pannenkoek nou ongezonder is dan een sultana, is een minuut waarin er niet gespeld of gerekend wordt. Zonde van ieders tijd.
Pannenkoeken van spelt met broccoli erdoor! Heerlijk! :)
lisbeth schreef:
06-09-2017 09:19
Laatste jaar basisschool voor mij, zoon gaat volgend jaar naar de brugklas. Hij verheugt zich al op de snoep en koekautomaten :lol:
Ook zo komisch, op de basisschool moet alles gezond maar op het vo mag opeens alles
Net op de radio: vanaf volgend jaar geen suikerhoudende frisdrank meer op t VO.

Een van de leukste dingen van naar t VO gaan vond ik dat ze broodjes kroket verkochten. En ik leef nog. Heb een gezond bmi en ja ik sport zelfs. Tis een wonder
Ik fietste toen ik op het VO zat elke week 100 km, had 3 uur in de week gym en sportte daarnaast ook nog. Ik vrat elk tussenuur een zak Betsy's borrelnoten leeg en/óf twee hamkaascroissants en/of een bak chipolatapudding. Dat was heerlijk.
lisbeth schreef:
06-09-2017 09:19
zou het slechtnieuwsgesprek maar vast inplannen, die automaten zijn op de meeste scholen al verdwenen en tussendoor van het terrein en de stad in snoep halen... mag ook niet meer ;-)
In mijn tijd was er op school niks te koop, namen we voor alle pauzes iets van huis mee.
Wel stond mijn middelbare school naast een supermarkt.
Volgens mij vestigen supermarkten zich nog steeds graag bij middelbare scholen.
Alleen kreeg ik vrijwel geen zakgeld, dus ik kocht nooit iets in de pauze.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
EvaHier2 schreef:
06-09-2017 09:21
Net op de radio: vanaf volgend jaar geen suikerhoudende frisdrank meer op t VO.

Een van de leukste dingen van naar t VO gaan vond ik dat ze broodjes kroket verkochten. En ik leef nog. Heb een gezond bmi en ja ik sport zelfs. Tis een wonder
Dit dus.
lilalinda schreef:
06-09-2017 09:27
zou het slechtnieuwsgesprek maar vast inplannen, die automaten zijn op de meeste scholen al verdwenen en tussendoor van het terrein en de stad in snoep halen... mag ook niet meer ;-)
Oh jee :-o dat moet ik toch met beleid brengen denk ik
Oudste fietst al iedere dag 20 km en zoon moet dat dus straks ook, maak me niet zo druk om een extra koek
Wij vraten ons klem aan roze koeken op de middelbare school. En topdrop.
Lady_Voldemort schreef:
06-09-2017 09:34
Wij vraten ons klem aan roze koeken op de middelbare school. En topdrop.
En Cherry Coke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven