Schoolarts
donderdag 22 juni 2017 om 21:49
Mijn dochter is 6 en ik kreeg gisteren de oproep voor de schoolarts. Ik had van een kennis gehoord dat ouders hier altijd bij zijn. Dat was in ieder geval bij haar kinderen zo. Haar jongst is 2 jaar ouder dan mijn dochter.
In de brief die ik kreeg staat expliciet dat de afspraak zonder ouders is. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.
Is het inderdaad normaal dat ouders er niet bij zijn?
In de brief die ik kreeg staat expliciet dat de afspraak zonder ouders is. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.
Is het inderdaad normaal dat ouders er niet bij zijn?
dinsdag 27 juni 2017 om 23:13
Toen ik die lijsten invulde, speelde die situatie nog nietSoleggiato schreef: ↑27-06-2017 08:17Klopt niet helemaal he? Wat je relatie betreft dan. Ik kan me nog het punt herinneren dat je bang was voor je partner en niet bij hem weg durfde te gaan. Heb je dat ook netjes doorgegeven?
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 28 juni 2017 om 11:12
Hm, goede vraagSoleggiato schreef: ↑28-06-2017 08:47Andere vraag dan: had je het nu ingevuld? Alles open en eerlijk?
Ik durf niet met zekerheid te beweren van ja.
Heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan wat voor gevolgen die lijsten kunnen hebben.
Een aantal reacties hebben mij wel aan het denken gezet
woensdag 28 juni 2017 om 11:13
FlauwHetvrijewoord schreef: ↑28-06-2017 10:55Ik vind eigenlijk dat calvijn even moet bellen om de veranderde situatie door te geven.
Gelukkig is de situatie weer verbeterd
woensdag 28 juni 2017 om 16:42
Ik snap hetHetvrijewoord schreef: ↑28-06-2017 11:25.
.
Dat maakt voor het CB niet uit, ze willen ook graag weten of je in het verleden hiermee te maken hebt gehad.
Zo werk dat dus.![]()
woensdag 28 juni 2017 om 18:19
Jij zegt zelf dit '
"Zelf heb ik veel vragen gewoon niet ingevuld, dat is mijn goed recht. Ik hoor dan ook niet tot de doelgroep ouders die mogelijk baat hebben bij opvoedingsondersteuning"
Met andere woorden, je hoort niet tot de doelgroep die ondersteuning nodig hebben bij opvoeding, dat kan, maar je doet in je post net of mensen die wel wat meegemaakt hebben dan wel tot de doelgroep behoren toch ?
woensdag 28 juni 2017 om 18:39
que? je kreeg je dossier toch in te zien? Dat is toch niet fout voorlichten? Dat het lang duurt en dat je het via een brief moet aanvragen lijkt me nou niet een teken dat er wat verborgen wordt.sueann schreef: ↑27-06-2017 02:45Beter eerst rondkijken, want ze lichten je graag fout voor als dat voor hunzelf beter is.
Ik wou mijn dossier opvragen.
Kreeg er een instructie over toegestuurd: verzoek moet per briefpost en uitleg waarom ik dat wil.
Je zou het maar geloven. Het is geen verzoek maar een mededeling! Iedereen heeft recht op een kopie van het dossier en ze mogen alleen een klein bedrag wegens administratiekosten vragen, zeg 5 €. Dus briefje geschreven dat ik gebruik maak van mijn recht om een kopie van het dossier op te vragen. Dat was blijkbaar zwaar te verteren, want het duurde maanden voor ik bericht kreeg dat ik de kopie kon ophalen.
Uiteraard krijg je alleen het officiële deel, niet hun eigen schaduwdossier. Daar helpt een verzoek indienen ook niets, je krijgt het gewoon niet.
donderdag 29 juni 2017 om 18:20
Ik doe niet net alsof. De geboorte van een kind kan allerlei dingen oprakelen. Dat heb ik zelf ook gemerkt na mijn eerste bevalling. Gelukkig had ik voor mijn zwangerschap mijn issues al aangepakt, zodat ik ermee om kon gaan. Ik behoor dus niet tot die doelgroep. Voor degenen die er wel toe behoren (en hun kinderen) lijkt het me niet verkeerd dat dit soort vragenlijsten er zijn.pipootje schreef: ↑28-06-2017 18:19Jij zegt zelf dit '
"Zelf heb ik veel vragen gewoon niet ingevuld, dat is mijn goed recht. Ik hoor dan ook niet tot de doelgroep ouders die mogelijk baat hebben bij opvoedingsondersteuning"
Met andere woorden, je hoort niet tot de doelgroep die ondersteuning nodig hebben bij opvoeding, dat kan, maar je doet in je post net of mensen die wel wat meegemaakt hebben dan wel tot de doelgroep behoren toch ?
donderdag 29 juni 2017 om 18:36
.PowerCube schreef: ↑29-06-2017 18:20Ik doe niet net alsof. De geboorte van een kind kan allerlei dingen oprakelen. Dat heb ik zelf ook gemerkt na mijn eerste bevalling. Gelukkig had ik voor mijn zwangerschap mijn issues al aangepakt, zodat ik ermee om kon gaan. Ik behoor dus niet tot die doelgroep. Voor degenen die er wel toe behoren (en hun kinderen) lijkt het me niet verkeerd dat dit soort vragenlijsten er zijn.
Issues? Dan behoor je volgens het CB hoogstwaarschijnlijk wèl tot hun doelgroep.
donderdag 29 juni 2017 om 18:51
Ja, dus daar heb ik dan ook rekening mee gehouden toen ik die vragenlijst invulde.Hetvrijewoord schreef: ↑29-06-2017 18:36.
Issues? Dan behoor je volgens het CB hoogstwaarschijnlijk wèl tot hun doelgroep.
donderdag 29 juni 2017 om 18:52
Er werd gezegd dat ik een verzoek moest indienen (een verzoek kan geweigerd worden) met opgave van redenen (waarmee ze zouden kunnen bepalen of je wel of niet inzage krijgt).
Daar is geen sprake van. Niemand hoeft te smeken of, het is gewoon je recht op inzage en op een kopie, zonder opgave van redenen.
donderdag 29 juni 2017 om 19:37
donderdag 29 juni 2017 om 21:50
Hier zijn die onderzoeken ook zonder ouders in groep 2 en groep 7. Ik vind het ook erg vervelend dat er in groep 2 geen ouders bij zijn. Een kind van die leeftijd kan je van alles vragen. Maar het antwoord klopt niet altijd. Ze kunnen dingen ook letterlijk nemen of verzinnen. Een kindje dat ik kende gaf aan dat hij "nooit zijn tanden poetste". Ouders kregen daar telefoon over om te vragen hoe dat zat... Bleek dat hij bedoelde dat hij daar nooit zin in had. Ander kind was hard gevallen bij de zwemles. Kind kreeg aantekening van "verdachte blauwe plekken" in het dossier en is compleet doorgezaagd (waarbij kind ook naar zeer persoonlijke zaken uit de thuissituatie is gevraagd). Bij een ander kind (jongen) is in de onderbroek gekeken vanwege het indalen van de balletjes. Misschien heel begrijpelijk soms. Maar daar zou ik als ouder dus wel bij willen zijn. Gewoon om misverstanden te voorkomen en dingen te kunnen uitleggen of verduidelijken.
Verder heb ik mij vraagtekens of het zinvol is. Als jij kinderen hebt die goed gezond zijn en je zelf alert bent bij (gezondheids)problemen en tijdig bij de huisarts aan de bel trekt.
Verder heb ik mij vraagtekens of het zinvol is. Als jij kinderen hebt die goed gezond zijn en je zelf alert bent bij (gezondheids)problemen en tijdig bij de huisarts aan de bel trekt.
vrijdag 30 juni 2017 om 01:46
Tja, als mij vragen worden gesteld geef ik daar antwoord op. Mijn bedoeling was goed, zoals je in mijn oorspronkelijke reactie kunt lezen.Hetvrijewoord schreef: ↑29-06-2017 19:37.
Ga dan niet pagina's lang verklaren dat je niet tot de doelgroep behoort maar dat ànderen dat zijn.