Schoolarts
donderdag 22 juni 2017 om 21:49
Mijn dochter is 6 en ik kreeg gisteren de oproep voor de schoolarts. Ik had van een kennis gehoord dat ouders hier altijd bij zijn. Dat was in ieder geval bij haar kinderen zo. Haar jongst is 2 jaar ouder dan mijn dochter.
In de brief die ik kreeg staat expliciet dat de afspraak zonder ouders is. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.
Is het inderdaad normaal dat ouders er niet bij zijn?
In de brief die ik kreeg staat expliciet dat de afspraak zonder ouders is. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.
Is het inderdaad normaal dat ouders er niet bij zijn?
donderdag 22 juni 2017 om 23:25
Zonder ouders? Van z'n levensdagen niet.
Nu gaat onze oudste weliswaar alsnog niet naar de schoolarts, hij word 2maal per jaar gezien
door de arts die hem voorziet van z'n medicatie, en die meet en weegt hem ook, en neemt z'n
bloeddruk op. Die arts koppelt dat terug naar onze huisarts. Meer inmenging vinden we niet
nodig. Ook de vragenlijsten doen we niks mee. Die informatie verzameldrift, doen we niet aan
mee. Zoals door iemand anders eerder aangehaalt, die lijsten zijn veel te zwart wit, en er is
weinig tot geen ruimte voor verduidelijking. En in mijn ervaring doet zowel schoolarts, of CB
er zelf ook weinig tot niks aan om verduidelijking te vragen.
Nu gaat onze oudste weliswaar alsnog niet naar de schoolarts, hij word 2maal per jaar gezien
door de arts die hem voorziet van z'n medicatie, en die meet en weegt hem ook, en neemt z'n
bloeddruk op. Die arts koppelt dat terug naar onze huisarts. Meer inmenging vinden we niet
nodig. Ook de vragenlijsten doen we niks mee. Die informatie verzameldrift, doen we niet aan
mee. Zoals door iemand anders eerder aangehaalt, die lijsten zijn veel te zwart wit, en er is
weinig tot geen ruimte voor verduidelijking. En in mijn ervaring doet zowel schoolarts, of CB
er zelf ook weinig tot niks aan om verduidelijking te vragen.
donderdag 22 juni 2017 om 23:37
Net zo goed dat ik mijn kind op die leeftijd ook niet alleen naar de huisarts liet gaan, ging zij ook niet alleen naar de schoolarts met 6 jaar.
Gelukkig informeerde school ons van tevoren. Ik zou het echt belachelijk vinden als je achteraf moet horen dat je kind bij de schoolarts is geweest.
Vragenlijst ook niet ingevuld trouwens. Belachelijke vragen vond ik het.
Gelukkig informeerde school ons van tevoren. Ik zou het echt belachelijk vinden als je achteraf moet horen dat je kind bij de schoolarts is geweest.
Vragenlijst ook niet ingevuld trouwens. Belachelijke vragen vond ik het.
donderdag 22 juni 2017 om 23:39
.made@kate schreef: ↑22-06-2017 22:59No way dat mijn kind zonder ouder een medisch onderzoek krijgt, of dat nou veel of weinig voorstelt. Ik vind het onbegrijpelijk, dat je daar als ouder niet bij wilt zijn. Nou heb ik sowieso geen hoge pet op van standaard massa-onderzoeken die vooral gaan over het verzamelen van zoveel mogelijk data. Die vragenlijsten vulde ik op het cb al nooit in. Wat een rare, impertinente, niet ter zake doende, totaal niet van toepassing zijnde vragen waren dat. Wat gaat het cb mijn studierichting, gezinssamenstelling, geaardheid, of ik rook, in welke landen ik ben geweest, geloofsovertuiging en salariscategorie in hemelsnaam aan zeg.
Mijn kinderen gaan wegens bovenstaande uberhaupt niet naar de schoolarts. Medische zaken bespreek ik met mijn huisarts.
.
Volledig mee eens.
Ik kreeg bij het CB altijd al het idee dat ik er was om hun onderzoeksdata te vullen, na de eerste keer ben ik daar dus mee gestopt.
vrijdag 23 juni 2017 om 08:57
Het gaat erom dat het invullen van die formulieren een doel op zich geworden is.
Als medewerker kan je ook gewoon kijken, vragen stellen en luisteren, in plaats van de antwoorden over te nemen van ingevulde vragenlijsten.
Maar goed, alleen als 6-jarige naar een arts? Echt niet, natuurlijk wil ik daar gewoon bij zijn, alleen al om meteen te kunnen overleggen mocht er iets geks uit komen of te nuanceren; kinderen zeggen de gekste dingen.
Als medewerker kan je ook gewoon kijken, vragen stellen en luisteren, in plaats van de antwoorden over te nemen van ingevulde vragenlijsten.
Maar goed, alleen als 6-jarige naar een arts? Echt niet, natuurlijk wil ik daar gewoon bij zijn, alleen al om meteen te kunnen overleggen mocht er iets geks uit komen of te nuanceren; kinderen zeggen de gekste dingen.
vrijdag 23 juni 2017 om 09:10
PattyJupiter schreef: ↑22-06-2017 22:32Wat gek. Ik ben in groep 7 ook nog mee geweest. Groep 2 was ik er ook bij.
Bij ons waren de ouders er altijd bij, op de basisschool. Stond zelfs in de weekbrief dat de arts het fijn had gevonden dat met alle kinderen iemand was meegekomen. Mijn man deed dit, hij heeft redelijk flexibele werktijden. Die vragenlijsten zijn inderdaad insinuerend, gesponsord door de ritalinfabriek, lijkt het.
Niemand onderzoekt ons kind zonder onze toestemming, overigens. Maar dat komt door onze slechte ervaringen met juffen en overuren draaiende Dymo-labelprinters.
Huisarts en onze eigen psycholoog. Voor de rest alleen maar zeikerds, zelfs bij een ooronderzoek in het ziekenhuis komt een multidisciplinair team zich tegen jouw kind aan bemoeien, inclusief Accare jeugdpsychiatrie. Vijf mensen in totaal ! Voor een oormeting !! Die dame wist ons te vertellen dat ons kind (dat ze nooit heeft gezien of gesproken) ongelukkig gaat worden omdat hij een klas gaat overslaan. Waar bemoeit ze zich mee ????
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 23 juni 2017 om 09:31
Koffiekop schreef: ↑23-06-2017 07:46Ja natuurlijk verzamelt de ggd gegevens voor debstatistuek maar veel belangrijker nog, in Nederland wordt élk kind van geboorte tot 18 jaar gemonitord.
De landen waar dat niet zo is kunnen kinderen onder de radar verdwijnen en jaren ondervoed of verwaarloost worden zonder dat een kip het door heeft.
In Nederland kan dat praktisch niet, sociaal zwakkere gezinnen zijn op deze manier direct in beeld.
oké, de hulp die dan vervolgens geboden wordt door bijvoorbeeld jeugdzorg schiet wel eens tekort maar dat neemt niet weg dat wij een van de weinige landen zijn die zo'n netwerk van zorg rond kinderen hebben georganiseerd waardoor er heel veel leed voorkomen wordt.
Serieus ?? Met die rechtsongelijkheid afhankelijk van in welke gemeente je woont ? Met wachtlijsten voor de jeugdhulpverlening en tegelijkertijd duizenden werkloze psychologen ? Waar de afgelopen jaren de ritalinconsumptie duizelingwekkend is gestegen ? 400% in de afgelopen tien jaar en onder volwassenen groeit het gebruik nog sterker.
Hoepel toch op, Nederland is enorm slecht als je kind 1% links of rechts van de streep loopt.
http://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-ove ... ng-op-hulp
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... 0c14201734
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 23 juni 2017 om 09:45
Hier ook schoolarts in groep 2, maar geen uitgebreid onderzoek. Kleding hoeft niet uit. Kind wordt gemeten en gewogen en er worden wat vragen gesteld. Ik vind het prima dat dit gebeurt zonder ouders. Ik denk dat het in sommige gevallen juist goed is dat de ouders er niet bij zijn, zodat kind vrijuit kan praten. Ik heb het idee dat iedereen heel erg uit gaat van hun eigen gezinssituatie waar niets aan de hand is en niemand zich mee hoeft te bemoeien, maar er zijn natuurlijk ook genoeg gezinnen waar het niet helemaal lekker loopt.
vrijdag 23 juni 2017 om 09:47
vrijdag 23 juni 2017 om 09:52
Je leest niet goed wat ik schrijf. De transitie naar de gemeentes is sowieso iets recents. En ben je wel eens in een ander land geweest?Snoesje666 schreef: ↑23-06-2017 09:31Serieus ?? Met die rechtsongelijkheid afhankelijk van in welke gemeente je woont ? Met wachtlijsten voor de jeugdhulpverlening en tegelijkertijd duizenden werkloze psychologen ? Waar de afgelopen jaren de ritalinconsumptie duizelingwekkend is gestegen ? 400% in de afgelopen tien jaar en onder volwassenen groeit het gebruik nog sterker.
Hoepel toch op, Nederland is enorm slecht als je kind 1% links of rechts van de streep loopt.
http://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-ove ... ng-op-hulp
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... 0c14201734
vrijdag 23 juni 2017 om 10:01
Alleen zou ik mijn kind niet laten gaan.
Schoolarts bestaat hier trouwens niet. Kinderen tot 14 jaar worden periodiek gevolgd door de kinderarts. Gemeten, gewogen, algemene ontwikkeling wordt getest. Wel heeft zoon laatst een tandheelkundig onderzoek gehad op school. Dit gebeurde gewoon in een hoekje in de klas en de juf bleef erbij. Zoon wilde eerste niet, maar toen zijn vriendjes toch gingen, wilde hij uiteindelijk ook. Aangezien de juf erbij was, vonden wij het prima.
Schoolarts bestaat hier trouwens niet. Kinderen tot 14 jaar worden periodiek gevolgd door de kinderarts. Gemeten, gewogen, algemene ontwikkeling wordt getest. Wel heeft zoon laatst een tandheelkundig onderzoek gehad op school. Dit gebeurde gewoon in een hoekje in de klas en de juf bleef erbij. Zoon wilde eerste niet, maar toen zijn vriendjes toch gingen, wilde hij uiteindelijk ook. Aangezien de juf erbij was, vonden wij het prima.
vrijdag 23 juni 2017 om 11:59
Dat snap ik inderdaad, ik bedoelde te zeggen dat geen arts op de school van mijn kind komt, maar dat de afspraken bij de GGD plaatsvinden
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 23 juni 2017 om 12:01
Ik vul dat soort vragenlijsten ook altijd strategisch in; geen zin in een aantekening die jaren lang in een dossier blijft staan, maar die nergens op slaat. Heb ik bij het consultatiebureau ook gehad; ik zei iets redelijk onbenulligs en uiteindelijk kwamen we daardoor bij het ziekenhuis terecht voor niets.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 23 juni 2017 om 13:08
Als een CB medewerker maar 7 minuten krijgt voor een consult waarin ze moet wegen, meten en een vragenlijst moet afhandelen, dan blijft er weinig tijd over. Het is niet dat het zelf zo kort willen houden, liever besteden ze ook meer tijd aan je kind en leggen ze de vragenlijst ook aan de kant om écht met je in gesprek te gaan. Maar uiteindelijk is het daar ook productie draaien en moeten ze verwerken wat er van hoger hand wordt opgelegd. Hun werkzaamheden is de afgelopen jaren ook veranderd van contact hebben met ouder/kind tot administratief allerlei gegevens verwerken.Hetvrijewoord schreef: ↑23-06-2017 08:57Het gaat erom dat het invullen van die formulieren een doel op zich geworden is.
vrijdag 23 juni 2017 om 13:57
Ik kan me daar dus niets bij voorstellen. Maar zal misschien per regio verschillen. Ik heb nog nooit iets geks gezien in een vragenlijst.Belle73 schreef: ↑23-06-2017 12:01Ik vul dat soort vragenlijsten ook altijd strategisch in; geen zin in een aantekening die jaren lang in een dossier blijft staan, maar die nergens op slaat. Heb ik bij het consultatiebureau ook gehad; ik zei iets redelijk onbenulligs en uiteindelijk kwamen we daardoor bij het ziekenhuis terecht voor niets.
Of ik vind niet gauw iets te gek, dat kan natuurlijk ook.
vrijdag 23 juni 2017 om 14:02
Waarom dan? Ik ben eigenlijk helemaal niet zo tevreden met de gezondheidszorg in mijn woonland.Snoesje666 schreef: ↑23-06-2017 11:04Als ik naar gezondheidszorg kijk, dan ben ik liever in Frankrijk of in Duitsland.
vrijdag 23 juni 2017 om 14:10
Ik zou er over weinig problemen mee hebben als mijn kind alleen naar een dergelijk onderzoek (wat volgens mij niet zo heel veel meer inhoudt dan wegen en meten en misschien ogen/oren testen) zou gaan.
Voor die ouders die er bij willen zijn: waar zijn jullie dan bang voor?
Dat is eigenlijk wel een serieuze vraag, want misschien zie ik iets over het hoofd. Schoolarts kent men hier niet, maar wel een jaarlijkse tandartscontrole en daar gaan mijn kinderen vanaf 3/4 jaar ook gewoon alleen op school naar toe.
Voor die ouders die er bij willen zijn: waar zijn jullie dan bang voor?
Dat is eigenlijk wel een serieuze vraag, want misschien zie ik iets over het hoofd. Schoolarts kent men hier niet, maar wel een jaarlijkse tandartscontrole en daar gaan mijn kinderen vanaf 3/4 jaar ook gewoon alleen op school naar toe.
vrijdag 23 juni 2017 om 14:12
Ik heb vroeger ook een schoolarts op bezoek gehad, ik geloof dat ik toen een jaar of 11 was, werd aangekondigd door de school dus prima.
Was een normaal onderzoek maar ik moest me toch ook even uitkleden (dat was er niet bij vermeld in de brief van school aan mijn ouders), toen ik aangaf dat ik dit niet wou (ik was aardig mondig op die leeftijd, en nee nooit vervelende dingen meegemaakt verder) werd de arts boos en zei dat hij wel eens een telefoontje naar huis zou plegen. Ik gaf aan prima en pakte me tas en was er weg van.
Toen de arts naar huis belde stond ik naast mijn moeder die hem wel even de wind van voren gaf, dat ze zelfs heel trots op me was dat ik niet zomaar voor een onbekende man (arts of geen arts) me zou uitkleden, en dat als er problemen waren dat we wel naar onze eigen huisarts gingen.
Nu ik zelf zwanger ben mag ik ook hopen dat ik er later bij mag zijn als mijn kinderen bezocht worden door een schoolarts, en anders dat ze net zoals mij duidelijk hun grenzen aangeven (zeker bij onbekenden)
Was een normaal onderzoek maar ik moest me toch ook even uitkleden (dat was er niet bij vermeld in de brief van school aan mijn ouders), toen ik aangaf dat ik dit niet wou (ik was aardig mondig op die leeftijd, en nee nooit vervelende dingen meegemaakt verder) werd de arts boos en zei dat hij wel eens een telefoontje naar huis zou plegen. Ik gaf aan prima en pakte me tas en was er weg van.
Toen de arts naar huis belde stond ik naast mijn moeder die hem wel even de wind van voren gaf, dat ze zelfs heel trots op me was dat ik niet zomaar voor een onbekende man (arts of geen arts) me zou uitkleden, en dat als er problemen waren dat we wel naar onze eigen huisarts gingen.
Nu ik zelf zwanger ben mag ik ook hopen dat ik er later bij mag zijn als mijn kinderen bezocht worden door een schoolarts, en anders dat ze net zoals mij duidelijk hun grenzen aangeven (zeker bij onbekenden)
vrijdag 23 juni 2017 om 17:44
.yoshe schreef: ↑23-06-2017 13:08Als een CB medewerker maar 7 minuten krijgt voor een consult waarin ze moet wegen, meten en een vragenlijst moet afhandelen, dan blijft er weinig tijd over. Het is niet dat het zelf zo kort willen houden, liever besteden ze ook meer tijd aan je kind en leggen ze de vragenlijst ook aan de kant om écht met je in gesprek te gaan. Maar uiteindelijk is het daar ook productie draaien en moeten ze verwerken wat er van hoger hand wordt opgelegd. Hun werkzaamheden is de afgelopen jaren ook veranderd van contact hebben met ouder/kind tot administratief allerlei gegevens verwerken.
Dat is nou precies het probleem: als de bureaucratie het wint van hetgeen men oorspronkelijk voor ogen had lijkt het mij tijd om eens te evalueren want je nu eigenlijk voor ogen had met je instelling.
vrijdag 23 juni 2017 om 18:04
Precies. Zo'n onderzoek gaat dus helemaal niet om oprechte aandacht voor de gezondheid van mijn individuele kind, maar om datadrift. En sorry maar daar laat ik mijn kind niet voor gebruiken.Hetvrijewoord schreef: ↑23-06-2017 17:44.
Dat is nou precies het probleem: als de bureaucratie het wint van hetgeen men oorspronkelijk voor ogen had lijkt het mij tijd om eens te evalueren want je nu eigenlijk voor ogen had met je instelling.
Het probleem is ook dat er bij zo'n onderzoek met die vragenlijsten allerlei info vastgelegd wordt over mijn kind en niemand mij kan vertellen wat er met die gegevens gebeurt en wie daar bij kan.
vrijdag 23 juni 2017 om 22:37
.made@kate schreef: ↑23-06-2017 18:04Precies. Zo'n onderzoek gaat dus helemaal niet om oprechte aandacht voor de gezondheid van mijn individuele kind, maar om datadrift. En sorry maar daar laat ik mijn kind niet voor gebruiken.
Het probleem is ook dat er bij zo'n onderzoek met die vragenlijsten allerlei info vastgelegd wordt over mijn kind en niemand mij kan vertellen wat er met die gegevens gebeurt en wie daar bij kan.
't Is een overheidsinstelling: redelijkerwijs mag je er dus vanuit gaan dat beveiliging van je gegevens zo lek is als een mandje.