**September 2009**

14-07-2009 20:45 2755 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meiden, ik maak een nieuw topic, zodat we Mayls ( ) niet lastig hoeven te vallen met gezeur over de tabel. Ik heb nog nooit een tabel gemaakt, dus het kan even duren voor het klopt.

NaamLeeftijdKind nr.GeborenNaamBijzonderhedenMayls28213 juliZaidEngeltje Nadine34226 augustusLuuk8500 gram

64 cmMinie2313 septemberMiniemeisje6980 gram

66 cmBieteltje3424 septemberSander6500 gram

63 cmMamasax2528 septemberBastiaan8340 gram

68 cmChoca33212 septemberTom7230 gram

64,5 cmKwimmie30115 septemberFinn8076 gram

69 cmVisje28117 septemberSilje6210 gram

66 cmSoshiva37118 septemberBink6500 gram

65 cmJojo35220 septemberDochter6010 gram

63 cmSaxmania31227 septemberSaxbaby8550 gram

69 cmLynx37130 septemberNick6920 gram

64 cmLinda29130 septemberThijs6540 gram

63 cmLieselotje3837 oktoberKeesje6985 gram

67 cm
Zat zo even terug te lezen wanneer we voor het laatst iets van Shoshiva hebben gehoord. Dat was de 17e. Hoop dat alles goed gaat.

Rustig hier.Iedereen iets ondernemends aan het doen?
Net de gyn gebeld om te overleggen, 10 min in de wacht gehangen. Was er niemand! Ze waren allemaal lunchen en door drukte was dat wat later dan normaal. Dus er zijn wel vrouwen aan het bevallen vandaag Zometeen nog maar eens terug bellen.

En Linda, al aan het poetsen?

Goed te horen dat er meer zijn die zwellen, hahahaha.

Ik heb net 3 boeken binnen gekregen van Tess Gerritsen, dus ik ga maar eens in bad met een boekje. Momenteel lees ik veel (medische) thrillers. Niet te moeilijk om de aandacht bij te houden. Normaal lees ik alles wat los en vast zit, maar nu dus een beetje low profile.

Mag trouwens van mijn man niet bevallen voordat hij zijn auto terug heeft (staat in de garage voor reparatie na die inbraak). Hij heeft nu een of andere baggerbak waarvan het stuur scheef staat en gisteren kwam er rook uit! Ik heb hem verteld dat dat me toch echt niet tegen houdt. Mocht ik 's nachts beginnen rijden we gewoon met mijn alfa en als hij overdag niet richting mij kan komen omdat zijn auto stuk is, neemt-ie maar een taxi! Ik wil bevallen!!!
Nee, niks ondernemends hier dus.
Hey Hallo,

Hier niet veel ondernemends hoor, maar jemis wat kan je toch druk zijn met niets doen haha.

Vind het ook wel weer tijd voor wat bevallingen, dus dames zet hem op.

Zondag een waanzinnig leuk kraamfeest gehad! Hadden een speeltuintje afgehuurd en met dat prachtige weer was het natuurlijk fantastisch. Was erg druk, maar omdat iedereen buiten zat was het goed te overzien. De kinderen waren allemaal heerlijk aan het spelen, ik had Sander in de draagdoek en heb de oudste echt de hele dag niet gezien. Die heeft alleen maar gespeeld, gerend gedronken en gesnoept (meer dan we eigenlijk wilde, maar goed niet gespuugd en 's avonds nog gegegeten dus...........) Onwijs veel leuke kadootjes gekregen en hele stapels kadobonnen omdat mensen toch wel wisten dat we nog veel van de oudste hadden. erg fijn, want nu kunnen we alles bij elkaar leggen als we eens iets groters nodig hebben.

Nadine: je vroeg hoe wij het hadden gedaan: We deden het van 1 tot 4 (dus meer (fris)drank dan koffie. had slagroomsoesjes in de glazuur gedoopt en daarna in de muisjes. verder voor de kinderen bij de groothandel blauwe en witte spekjes, zakjes chips en blauwe lollies. Voor de volwassenen chips enzo en kleine gehaktballetjes (er werd niet zoveel gegeten) We hebben geen afscheids/bedankkadotje gedaan omdat de ervaring leert dat de meeste mensen deze toch niet bewaren.. We hadden wel voor de kinderen een hele grote zuigfles staan waarin dan weer kleine flesjes met snoep zaten waarvan ze er een mee mochten nemen en we hadden een grabbelton bij de deur waar ze bij het afscheid iets uit mochten halen. (gewoon een grote zak kleine speeltjes bij de groothandel en/of Hema is hier perfect voor)

Wat we wel hebben gedaan is een "wensenboek" neergelegd en we hebben iedereen gevraagd hierin een wens voor Sander te schrijven. later gaan we dan bij elke wens een foto van de persoon die het geschreven heeft plakken, zodat hij later een leuke herinnering heeft. Hoop dat jullie net zulk lekker weer hebben als wij. En t is echt een aanrader, want je hebt gelijk de grootste hoos mensen gehad (er komt toch altijd bnog wel visite nadruppelen)

Choca: oohhhhhhhhh maar je bent echt geen aansteller hoor. dat is gewoon echt K.t (sorry voor de woordspeling). Hier riep ik meteen: Tja playboy hoeft mij niet meer te vragen (denk niet dat ze dat ooit van plan waren) maar als ik er echt verdrietig van zou worden dan zou ik echt kijken of er nog wat aan gedaan zou kunnen worden hoor. Vind ook echt dat je de kraamhulp en VK hierop moet aanspreken want die horen de hechtingen echt goed te controleren. Hier checkte de kraamhulp echt om de dag de onderkant dussssssssssssss echt niet zomaar bij laten zitten hoor.

Overigens zitten hier ook nog twee hechtingen. die zaten er al, konden niet weggehaald worden omdat ze nog te diep zaten, maar zijn nu ingezakt, maar laat het lekker vanzelf oplossen, ff geen geknip in mij meer.

Lies: nog ff op de draagzak. Ik heb een babybjorn voor over een aantal weken en heb ook een minimonkey. Op zich wel heel erg prettig hoor. (zelfde principe als de shelter, alleen is de mm langer te gebruiken want ook als heupdrager en een soort kagaroe zit) Maar je moet er de eerste paar keer echt wel even mee oefenen. Vond dat Sander er redelijk diep in lag, maar heb dat opgelost door een doek erin te doen en daar Sander op, dan ligt hij hoger zeg maar. Hij vindt het echt fantastisch, want zodra hij erin ligt slaapt hij. Met de kraamborrel ook echt lang zo rond gedragen.

Wie had ook alweer ene doek van draagdoek.nl? Hbe ik ook aan gedacht, maar dat inwikkelen lijkt mij zo ingewikkeld (en vriend vind een doek niks voor hem, hij is dan weer wel gek van de babybjorn)

Sax: heb de P&T gebruikt en het is echt fantastisch! Sander ligt heerlijk onderin te tukken uit de wind. Het leek eerst wat krap, had het idee dat de oudste op de voeten van Sander zat, maar dat valt dus echt mee. Zat een handdikte ruimte onder. Ga jij zo'n reiswieg gebruiken? Hier gebruik ik een lodger bunker omdat die later ook in het zitgedeelte kan.

Minnie: oei dat spugen lijkt dan altijd erg he. Hier vanochtend ook een verspuger (echt recordlengte gemaakt haha) En alweer naar de uni, stoer hoor! Hier wordt het werken ook nog niet echt gemist (mijn collega's dan weer wel gek he)

Kwimmie: Laat die hormonen maar lekker gaan hoor! En dat schoonloeder verhaal klinkt heel bekend en moet eerlijk zeggen dat hormonen dan wel eens een heel goed excuus kunnen zijn om te zeggen wat je denkt. Later kan je dan zeggen, jeu dat waren echt de hormonen hoor, normaal zou ik dat heul anders zeggen(not) Hier een schoonmoeder die constant roept hoe mijn kinderen op haar zoon lijken (echt ze hebben niets van mij lijkt wel) en die veul beter weet hoe er opgevoed moet worden. Lees: ze ondermijnt ons gezag met de oudste totaal, corrigeren wij hem, zegt zij ach dat valt toch wel mee?/ Hij mag van ons alleen in bed zijn speen, zij neemt de speen standaard mee naar beneden. Als klap op de vuurpijl was Sander gisteren een beetje aan het huilen (doet hij altijd in bed vlak voordat hij in slaap valt) haalt zijn hem doodleuk uit bed en zegt tja hij had helemaal tranen! EN DAT KAN NIET WANT BIJ EEN KIND VAN 2 WEKEN KOMEN ER NOG GEEN TRANEN UIT ZIJN OGEN!!!!

Maar ja, leven en laten leven en op termijnverhuizen haha. Ik bedoel maar, niet druk om maken uiteindelijk is het gewoon jouw zoon en ben jij degene (samen met je man) die beslist.

Kan mij ook voorstellen dat je nu twijfelt mbt oppassen. Hier past ze ook elke maandag op en moet zeggen dat het bij mij echt een irritatiebron is omdat zij zich niet aan onze regels houdt (met name de slaaptijden voor de oudtste die anders heel erg onhoudbaar wordt) Maar als ik 4 dagen creche zou gaan doen dan gaat ze zeker (nog meer) tegen vriend zeuren en dus kies ik voor de lieve vrede in ons gezin en probeer ik op maandag zo vroeg mogelijk thuis te zijn haha

mmmmmmmmm ik verdank shosh en jojo ervan dat ze stiekem liggen te kroelen met een baby hoor! Heerrrrrrrrrrrlijk. enne dames met lading, echt geen zorgen, het gaat echt gebeuren, kweetutzeker. alleen dan wel liever vandaag dan morgen, dat begrijp ik dan ook wel weer heel goed. Hoop dan ook heel erg dat jullie lading snel gelost is.

Oh ja, nog een vraag, iemand ervaring met buikslapers? Sander is echt een buikslaper hebben we ontdekt. Probeer hem met twee rolletjes (handdoeken) op zijn zij te houden, maar hij neigt toch echt naar buik.

Oh en iemand ervaring et de puckababy? Wij bakeren nu in, maar dat doen ze op de creche niet en schoonl.(die op maandags gaat oppassen) kan dat dus echt niet 9serieus, heb al 6x uitgelegd hoe de oudtste in de wagen vastgemaakt moet worden en ze presteerd het nog steeds om alles riempjes los te maken waardoor ik steeds de wagen opnieuw moet vastmaken)

Nou, ga nu stoppen hoor dagdag
Jeetje Choca wat een verhaal eigenlijk. Kan me voorstellen dat je daar wat onzeker van wordt. Ondanks de vele hechtingen knijp ik in mijn handjes dat het zo netjes is gebeurd. En dan na te gaan dat wij beiden niet hadden gezeten met een ietwat minder vooronder qua uiterlijk. Voor mij is het belangrijk dat alles nog werkt. Ik hoop voor je dat alles nog wel goed komt allemaal.

Visje wat een super nieuws dat je je poppetje eindelijk naast je mag hebben. Ik kan je vertellen dat je blijft kijken naar dat moppie, het is zo mooi allemaal. Nu is het idd te hopen dat jullie snel naar huis mogen en dan kan het echte genieten beginnen.

Voor de andere meiden doe ik een weeendansje (voor zover dat gaat dan). Ik gun het jullie zo om snel die kleine moppies in jullie armen te hebben.

Hier gaat het met wat homeopatische middeltjes erbij wel redelijk. Ik ben uber gelukkig, maar blijf aan het janken om van alles en nog wat. Ik kan me niet voorstellen dat ik me ooit weer normaal ga voelen, onzin natuurlijk maar ik vind het wel heftig allemaal.
Nou, toch maar gebeld naar de gyn en ik moet gelijk langs komen. Dusseh.... tot later!!!!!!
ow Sax...... Ik hoop dat het meevalt... of misschien ook niet en dat ze je een handje gaan helpen met bevallen. Sterkte.

Bieteltje: klinkt toch wel leuk zo'n kraamfeest, had het ook graag gedaan,maar mijn man was er niet zo van.

Wat een verhalen over schoonloeders. ken ik niet zo! Van mijn oudste 2 zijn alleen mijn ouders opa en oma geweest. en daar mocht ik mee in mijn handen klappen. Ook dit keer zal ik niet zo veel last hebben van schoonOpa en Oma. Op zich ook wel jammer hoor!
Sax sterkte bij de gyn! Denk aan je.

Bieteltje: klinkt inderdaad erg leuk dat kraamfeest en dan van dat heerlijke weer erbij. Ook hier was vriend niet zo van een kraamfeest. Ik vind het wel jammer.

Kwimmie: Laat de tranen maar komen hoor. Het moet er toch uit. Je voelt je in ieder geval wel heel gelukkig. Heerlijk om te lezen.

Hier gaat schoonmoeder straks ook 1 dag in de week oppassen. Hoop dat het allemaal goed gaat. Hebben op zich een goede band met elkaar al moet ik ook wel eens slikken. We zullen wel zien hoe het gaat lopen,laat ik eerst maar eens bevallen.
ik heb me nuttig gemaakt..toch even wat gepoetst en daarna in bed gekropen. heb toch geslapen terwijl ik het niet verwacht had.. lekker...

hier ook geen schoonmoeder die vast op gaat passen hoor...want dan doet ze iets voor ons en moeten we altijd iets terug doen...dus doen we het mooi helemaal niet...wij hebben 3 dagen kdv...en dan hopen dat ik ook op tijd naar huis kan af en toe..

opa's en oma's vinden toch altijd dat wij te voorzichtig zijn met baby's...maar laten wij ook net de ouders zijn en dus mogen bepalen wat een baby/kind nou wel of niet mag!

saxmania: gewoon bevallen hoor....niets aantrekken van een kapotte auto...het is gewoon tijd!

Hoe was het bij de gyn?? Heeft ze je ene handje geholpen??

bieteltje: het klinkt als een erg gezellig feestje!! en erg handig zo'n draagzak....

ik weet dat ze altijd negatief advies geven over buikslapers...maar sommige kinderen slapen dan gewoon op hun best...mijn advies: je gevoel volgen...

moest jouw kleine niet op zijn rug??

x
Hoi allemaal!

Nou, eeuwigheid geleden maar ben inmiddels bevallen hoor!! Heftige bevalling wat allemaal niet opschoot. Babyshiv wilde maar niet komen en uiteindelijk vrijdagavond met een keizersnede op de wereld gezet, kom net pas uit het ziekenhuis. Naam, details en foto's volgen nog (op hyves denk ik?)

Maar wat ik vooral kwijt wil is dat het een prachtig, lief wondertje is. Ben erg blij en geniet volop!

Nu eerst herstellen en de borstvoeding op gang zien te krijgen.

Later meer!

Succes met de laatste loodjes, het kan nu echt niet heel lang meer duren toch?

Liefs voor iedereen!
Gefeliciteerd!!!!

Fijn dat alles goed met jullie is, we maakten ons sl een btje zorgen...

Lekker genieten nu & hopelijk komt de bv snel goed op gang!

X Choca
Ben trouwens benieuwd naar zijn naam!

We wachten rustig af....

En dames: bedankt voor jullie reacties mbt mijn probleem... Ben eigenlijk soms wel boos op mezelf dat ik me er zo druk over maak, zeker gezien t feit dat het veel belangrijker is dat Tom en ik helemaal gezond zijn. Zullen ook wel de hormonen zijn....
Oh als ik die schoonloeder verhalen lees dan begint het hier ook te jeuken: zondag waren ze hier en moest ik weer vijf uur mezelf inhouden!

Ze is ook steeds bezig over de vakantie die ze volgend jaar samen met ons willen doen - 2 wkn met m'n schoonouders: dacht t niet!

We moeten het alleen nog zeggen....

Ik ga nu pannenkoeken bakken voor dochter, vriendin komt straks eten -ah-pastagerecht maar niet die notentorteloni van deze mnd die niet zo lekker was - manlief is weg, best vreemd om hele middag / avond voor het eerst twee kids te 'doen'!

Tot vanavond / morgen - ligt eraan hoe moe ik straks ben...
Shoshiva! Gefeliciteerd meid! We dachten natuurlijk al dat je bevallen was, wachten was even op het verlossende woord van jou. Ben ook zeer benieuwd naar de naam en je verdere verhaal.

Ga gauw eten maken nu en tot later!
Sax nog niet terug van de gyn?
Yeah Shoshiva gefeliciteerd!! We maakten ons inderdaad al een beetje zorgen. Gelukkig dat alles goed is met jullie. Nu herstellen en genieten. Ben ook benieuwd naar je verhaal.

Sax al terug?
Gefeliciteerd Sosh! Geniet er maar flink van, maar dat zullen jullie ongetwijfeld doen . Ik ben ook heel benieuwd naar de naam en het verhaal, maar eerst lekker bijkomen dat komt allemaal wel.

Spannend hoor Sax, ik hoop dat verder alles goed is en dat de gyn je wel even een handje gaat helpen.

Jeetje het gaat nu wel heel erg hard allemaal he. Wel super leuk.

Wat mij betreft,tja die tranen zitten er en die komen te pas en te onpas. Maar ik kan idd niet zeggen dat ik me ongelukkig voel. Ik vind het gewoon heel heftig allemaal. We zijn 2 jaar bezig geweest, daarna nog 9 maanden wachten en dan opeens is het zover. Wauw hoe heftig is dat allemaal. Het kost mij allemaal wat moeite om het een plaatsje te geven.

Vriendlief heeft inmiddels met zijn mama gepraat en ik krijg er meer en meer vertrouwen in dat het goedkomt. Hij snapt heel goed dat ik iets meer afstand wil.

Choca, ik ben het met Bieteltje eens dat je de kraamhulp en VK er best op mag aanspreken. Ik werd ook om de dag gecontroleerd en telkens als de VK kwam ook.

Nou zet m op meiden, morgen wil ik stiekem wel weer een opgeluchte mama zien met een kleintje in d'r armen.
Ben net een half uurtje thuis. Alles goed, later meer. Nu eerst even chinees eten.
Gefeliciteerd Shiva!

Ben ook benieuwd naar meer details.

En jeej Visje, wat fijn dat Silje bij je op de kamer mag!

Bertha 12 meld zich. Kolven gaat goed, naar de uni vandaag ging ook goed. Meisje dronk mijn met trots afgekolfde 60 ml met veel smaak op toen ze honger kreeg terwijl ik nog niet thuis was, en ik kon me best goed concentreren op de stof. Ga haar nu lekker in bad doen en op tijd naar bed. Heb al wel een dutje gedaan maar ben nog wel erg moe van het vroeg opstaan en 2 uur op een harde stoel zitten in 1 houding.
Minie, ik vind je een held . Dat je je meisje nu al alleen hebt kunnen laten. Ik ga al gillen bij de gedachte, maar goed ik ben dan ook een uber hormoonbom nu.
Nou, Linda, goede tip: was echt een uitje naar de gyn

Ik moest van mijn vriendin bellen (heeft niet zo lang geleden coschap yn gelopen en weet dus hoe heftig pre-eclampsie kan zijn).

Bloeddruk gemeten, was wel iets hoger, maar niet verontrustend. Dus ik denk: weer naar huis: NOT. Naar lab bloed afnemen en urine inleveren (ook allemaal goed) en daarna een half uurtje aan de CTG. Dat werd dus bijna anderhalf uur. Meneer/mevrouw had speelkwartier in mijn buik en daardoor konden ze de basishartslag niet bepalen. Als ik dan contracties van mijn baarmoeder had, wisten ze niet of de hartslag nu daalde of steeg t.o.v. de basishartslag. Ze hebben wel 3x gevraagd of ik geen weeën had. Ik zag zelf ook wel regelmaat in de contracties en het metertje sloeg soms best ver uit, maar het voelde echt niet anders dan de afgelopen anderhalve maand. Kindje is gewoon erg bewegelijk en dat is vaak onaangenaam, maar absoluut geen weeënpijn. Ze vonden het kindje ook wel erg druk en beweeglijk Goh. Vrijdag gewoon weer op controle komen en dan hoor ik wel weer verder.

Ik ga morgen even bijlezen, maar ik denk ik zal Linda even gerust stellen dat ik niet ben voorgekropen :-)
Minie: stoer hoor! Zal best pittig zijn geweest. Zowel geestelijk als lichamlijk. Tja... de jeugd he?! hahahahaha

Sax: fijn dat alles goed was, hoop dat het toch stiekem weeen waren voor je en dat je misschien vannacht een beetje op gang bent gekomen!

Hier dus niks. Behalve wat piesstops en een hele vervelende mug prima geslapen.

Zo maar koffie drinken met een vriendin.

Tot later xx
Goeiemorgen meiden,

En en en zou er vannacht iemand begonnen of bevallen zijn .

Sax heerlijk zeg om nog zo'n beweeglijk kleintje te voelen. Het lijkt me ook een geruststellend gevoel dat ze alles even onderzocht hebben. Ik hoop iig dat je niet te lang meer hoeft te wachten, maar dat hoop ik voor iedereen.

Hier lijkt het allemaal weer wat rustiger te worden, thank god. Het is totaal niks voor mij om mijn gevoel niet in de hand te hebben , maar ik heb me er gewoon aan overgegeven.

Met Finn gaat het helemaal super, hij piept alleen als hij een vieze luier of honger heeft en voor de rest ligt hij lekker tevreden in de wandelwagen naast me. Met de dag ben ik nog gekker op dat ventje als dat al mogelijk is. Wat een overweldigend gevoel is dat zeg. Ik geloof overigens dat mijn mannetje nu een volle broek ligt te produceren, want dat doet meneer hoorbaar

Fijne dag meiden en kom op he
Soshiva, van harte meid, je hebt het achter de rug. Balen voor je dat het een KS werd, want dan is de hersteltijd toch wat langer. Maar ja, wat moet dat moet hè? Zal wel lekker zijn om weer thuis te zijn. Krijg je extra lang kraamhulp omdat je een KS hebt gehad? Voor wat betreft hyves: even aanmelden op http://flairseptember.hyves.nl/ (kan alleen als je al een hyves hebt, anders moet je die nog even aanmaken) en dan kunnen we de foto's van je kindje bewonderen. Ben ook heel benieuwd!

Leuk dat het kraamfeest geslaagd was, Bieteltje! Ik heb inderdaad zo'n wiegje bij de P&T, maar volgens mij past de kleine daar niet veel langer dan een maandje in, want zo groot is dat niet. Ik geloof maar een cm of 65 lang! Toch maar eens kijken naar zo'n lodger bunker dan. Daar wikkel je hem in en dan "schuif je hem onderin" zeg maar? Geen ervaring met buikslapers zo jong. Weet wel dat heel vroeger de baby's op hun buik moesten, daarna weer rug, toen weer zij, toen weer rug etcetera. Misschien op het CB vragen?

Kwimmie, je gaat je echt weer beter voelen, maar nooit meer helemaal "normaal" zoals jij het omschrijft. Als je kinderen hebt, verander je nu eenmaal. Dat überemotionele gaat er wel af hoor, maar je kijkt vanaf nu heel anders tegen dingen aan. Hou wel in de gaten hè dat het niet doorslaat naar het depressieve, want dat kan natuurlijk ook! Zo klink je overigens helemaal niet hoor, maar het is toch goed om in je achterhoofd te houden.

Choca, met schoonmoeder op vakantie? Heeft zij dat bedacht? Ik hoop voor je dat je daar onderuit kunt komen!

Was het leuk Minie om iedereen weer te zien op de uni? Ze waren waarschijnlijk reteverbaasd dat jij je gezicht alweer liet zien. Je had toch wel foto's meegenomen om als een übertrotse moeder je kleine meid te showen hè?!

Lieselotje, hier niks op gang gekomen hoor helaas. Zeg tegen die vriendin dat ze een flinke pittige bak zet, misschien helpt het

Hier weinig plannen vandaag. Zo nog even mijn gezicht op het werk laten zien. Kijken hoe ver de verbouwing is gevorderd.
niks noppes nada voor vannacht....

soshiva van harte gefeliciteerd!!!! Rust eerst maar goed uit en dan horen we graag alle details!

minie wat stoer dat je je kleine al alleen kon laten...lijkt mij best moeilijk..maar misschien ook wel lekker om even alleen wat anders te kunnen doen...

sax wat goed dat je een afspraak hebt gemaakt..alleen al om gerust gesteld te worden..

er kruipt nu helemaal niemand meer voor!! Ik ben eerst!!

choca ik ga ook zeker niet met mijn schoonmoeder 2 weken op vakantie...pffff dat is echt te lang...

gister hebben we 2 kipjes opgehaald.....ze moeten nog even wennen in onze tuin, maar ze zijn wel heel erg leuk! Als ik straks tijd en puf heb maak ik wel even een foto voor op de hyves...

straks naar de vk..ben wel een beetje zenuwachtig...

x

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven