Sinterklaas vieren en financiële ongelijkheid

27-11-2019 22:44 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een klein probleem voor komende pakjesavond. Wij vieren het samen met het gezin van mijn zus. Mijn zus en haar man zitten echter met financiële problemen, waardoor er weinig geld voor cadeautjes voor de kinderen is. Ik vind dit erg lastig, omdat ik voor dochter al een paar cadeau's gekocht had en daarmee al (ver) over het budget heen zit. Zij wil namelijk maximaal 15 euro per kind uitgeven. Mijn man en ik vinden dit erg weinig. Wij hebben aangeboden om voor onze nichtjes en neefje zelf extra cadeautjes te kopen (of dat ik samen met zus cadeautjes voor mijn nichtjes en neefje koop op mijn kosten). Ik snap echter ook dat dit voor zus niet leuk is en ze heeft dit dan ook geweigerd. Toch vind ik 15 euro per kind wel erg weinig. Hoe gaan anderen hiermee om?`
Ik zou dan niet samen vieren denk ik.
Wij doen thuis nog eens een extra pakjesavond.
Lastig.. misschien toch nog een keer met je zus overleggen en aangeven dat jij al cadeaus had en het zelf ook leuk zou vinden cadeautjes voor haar kindjes te kopen? En anders je kind extra de schoen laten zetten?
Ik zou het ook niet samen vieren.
Op pakjesavond met je zus elk kind cadeautjes ter waarde van het afgesproken bedrag.
Met het eigen gezin pakjesavond vieren met de rest van de al gekochte cadeautjes?
Voor 15 euro kadootjes in een zak en bij thuiskomst een zak met de rest klaarzetten dus ze dan nog kunnen uitpakken.
Ik vind je oplossing een goeie. Het is je zus. Ik kan me de terughoudendheid van je zus zeker wel voorstellen, maar ik zou toch nog eens met haar in gesprek gaan. Dat je begrijpt dat ze het moeilijk vindt, maar dat je het graag doet.

Verder ook melden dat je je niet kan houden aan de 15 euro. Dat je al wat inkopen hebt gedaan en alle kinderen graag wat verwend. Vraag of je zus een taart kan bakken ofzo. Draagt ze ook haar steentje bij.
drominique schreef:
27-11-2019 22:47
Op pakjesavond met je zus elk kind cadeautjes ter waarde van het afgesproken bedrag.
Met het eigen gezin pakjesavond vieren met de rest van de al gekochte cadeautjes?
Is ook een goeie
2 x vieren
Op het moment van samen vieren spreken we een budget af. Dit jaar geven de groteren aan één iemand een cadeau van €10,- Onze jongste krijgt een paar cadeautjes, maar is ook de enige die nog gelooft.

In jouw geval zou ik dus de rest thuis geven. Lijkt me niet de bedoeling om anderen de ogen uit te steken.
De kinderen zullen eerder terugkijken op de gezelligheid, dan de cadeaus. Hou het gewoon gelijkwaardig en doe het eventueel zelf nog dunnetjes over.
15 euro is echt niks. Daar zit je echt zo aan. Ik zou dus ervoor kiezen 2x pakjesavond te vieren of toch dit weet met je zus bespreken en haar vragen zich over haar trots heen te zetten en het haar kinderen te gunnen dat ze van jou wat extra's krijgen.
Oei, ik schrik van de suggesties om niet samen te vieren..! Natuurlijk wel samen vieren, harstikke gezellig juist. En dit maakt je misschien wel juist creatief: struin op marktplaats of bij de kringloop, knutsel een surprise. Laat je een beetje uitdagen, wie weet wat het oplevert.

Het lijkt mij wel een mooie uitdaging. En je kunt natuurlijk altijd nog een extra avond vieren, of met kerst kadootjes geven. Maar kijk eerst eens wat je kunt met die 15 euro. En vraag je zus om tips?
Aanpassen aan het bedrag van je zus en evt thuis nog daarna een verrassingsbezoekje van de sint.

Een (naar ik aanneem) gezellige avond met familie afzeggen omdat er niet genoeg kadootjes zijn is wel erg zuur voor de 'arme kant'. Geeft, vind ik, een 'niet goed genoeg voor ons' signaal af.
Wauw wat veel reacties al! Bedankt voor de ideeen om het twee keer te vieren. Dat is zeker een optie. Ik denk dat ik het vooral lastig vind, omdat mijn nichtjes en neefje echt heel weinig krijgen. Ook de basis dingen als kleding zijn veelal versleten en zitten bijvoorbeeld gaten in. Daarom gun ik ze zo erg een keer leuke nieuwe spulletjes. Mijn dochter krijgt genoeg daar maak ik mij niet druk om. Ik durf alleen zus niet aan te spreken op het feit dat ik denk dat de kinderen juist iets extra's kunnen gebruiken. Sinterklaas afzeggen willen wij zeker niet en wij zullen ons ook aanpassen aan het bedrag. Ik gun alleen mijn nichtjes en neefje net dat extra. Kan ik dat met zus bespreken?
rosings schreef:
27-11-2019 22:58
Aanpassen aan het bedrag van je zus en evt thuis nog daarna een verrassingsbezoekje van de sint.

Een (naar ik aanneem) gezellige avond met familie afzeggen omdat er niet genoeg kadootjes zijn is wel erg zuur voor de 'arme kant'. Geeft, vind ik, een 'niet goed genoeg voor ons' signaal af.
Helemaal mee eens!
Hoe oud zijn de kinderen?

Zelfs de kleinste kinder
en zien dat Jan meer pakjes heeft dan Kees.

Dus als jij meer pakjes hebt dan zus dan zou ik thuis nog eens sinterklaas vieren zonder zus en dan de rest van de pakjes geven.

Een klein kind ziet geen verschil tussen een cadeau van 5 euro of van 50 euro.
Dus heb je ongeveer evenveel cadeautjes alleen per stuk duurder dan valt het de kinderen waarschijnlijk niet op.
Dus elk stel koopt kadootjes voor alle kinderen (zowel eigen als de neefjes/nichtjes) voor €15 per kind? Al zijn het maar 4 kinderen totaal dan ben je toch al €60 verder. Niet gek dat je zus dat wel zat vindt, zeker als er ook nog kadootjes voor partners en het andere stel moeten komen. En elk kind heeft toch 2 of meer kadootjes. Dat is toch prima? Als je graag je eigen kinderen meer wilt geven doe je dat inderdaad lekker thuis, in de schoen of onder de kerstboom. Zus aanbieden om meer te betalen voor haar kinders zou ik ook bezwaarlijk vinden, het is toch helemaal niet perse nodig dat kinderen voor tientallen euro’s aan kadootjes krijgen? Leuk als dat er bij jullie wel af kan, maar ik kan me voorstellen dat zus haar kinderen daar liever niet aan laat wennen.
Tuurlijk kan je dat met zus bespreken! Ik las je OP als ; wij willen meer aan dochter geven dus dan geven we ook aan kinderen van zus want die kan het niet betalen.

De insteek: we vinden het fijn om met sinterklaas de kinderen wat te verwennen en jullie wat te ontlasten in jullie kosten omdat het fijn is om te kunnen geven en te delen; is natuurlijk heel anders :)

Ik zou het nog een keer bespreken dan
Ik zou het zeker bespreken. Al was het maar voor je nichtjes en neefje
Of kun je anders niet stiekem met je ouders afspreken dat die 'spontaan' met een zak cadeautjes komen (die jij gekocht en betaald hebt). Of een anonieme Piet die ineens op de stoep staat met een zak waarvan niemand weet waar die vandaan komt.
Ik zou echt iets verzinnen. Vind het verwennen op pakjesavond een feest!
Ja, ik denk dat je dat met je zus kunt bespreken. Maar misschien niet nu, in combinatie met dit feest. Vraag haar of ze hulp nodig heeft, biedt aan om met haar te winkelen voor de kinderen of geef haar een kadobon van een winkelketen. Ben je op de hoogte van haar problemen, of neem je het aan? Soms is iets niet wat het lijkt. ik begrijp je gevoel, als je zelf genoeg geld hebt en ziet dat een ander minder heeft. Maar het zelf doen geeft ook veel, als je begrijpt wat ik bedoel.
Rozentuin234 schreef:
27-11-2019 23:02

Ook de basis dingen als kleding zijn veelal versleten en zitten bijvoorbeeld gaten in. Daarom gun ik ze zo erg een keer leuke nieuwe spulletjes.
Er zijn toch genoeg weggeefhoeken op Facebook, weggeefwinkels, kringloopwinkels dat het toch niet nodig is om in kleding met gaten te lopen.

Je zus mag wel uitkijken dat de school niet veilig thuis belt.

Als het echt zo erg is als jij schrijft dan zou ik ongevraagd wat kledingstukken tussen de sinterklaascadeautjes stoppen. Zelfs al vindt je zus dat minder leuk. Lijkt mij heel naar voor die kinderen als ze zich op school voor hun kleding moeten schamen.
Sorry TO, ik had je reactie nog niet gelezen. In deze situatie je nichtjes en neefjes extra willen verwennen is natuurlijk heel begrijpelijk. Wel lastig om te bespreken inderdaad, maar ik zou het toch echt doen. En dan heel erg vanuit jezelf brengen, dat jíj ze zo graag iets extra’s wilt geven en dan natuurlijk van haar wilt horen waar je ze het grootste plezier mee doet, of dat t juist liever wat praktischer mag zijn als een nieuwe trui ofzo.
Ja, dit kun je best één keer nog bespreken, maar dan zou ik t laten. Of je stopt haar eens (anoniem) wat toe om kleding te kopen? Ga ajb geen cadeaus ongevraagd geven nu, daar kan ze terecht pissig om worden als ze twee keer nee heeft gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven